2018-11-21, 11:01
Medlem
Joomlas avatar
Jag har idag en OBH nordica-bryggare som ser ut ungefär så här: http://eelabstatic.se/Image/Article/108300/Product-detail-zoom/kok--brygg-obh-nordica-51012302.jpg

Billig och fungerande, men har alltid känt det är något som inte är riktigt rätt med kaffet, utan att det för den saken är något som är konkret fel heller.

Har hört talas om Moccamaster men är lite avtänd på priset, har svårt att motivera >1000 kr för en bryggare. Och sen tar jag personligen lite avstånd från vad jag uppfattar som en hipster-stämpel. Samtidigt är ju black friday på gång och detta är en produkt jag ändå funderat lite kring.

Är det någon som har koll på vilken skillnad det är bland de en miljon sökträffar jag får på prisjakt? Finns det olika modeller och vad ska man isf rikta in sig på?

Eller är Moccamaster kaffevärldens Apple och det finns en bryggar-PC för mig att välja istället? Funktion (kaffekvalitet ffa) före form, särskilt om det hjälper inköpspriset. Sen behöver den ju inte vara rakt av idiotiskt konstruerad som min OBH-bryggare jag har idag, men det är ingen faktor för att jag överväger byta egentligen.
Citera
2018-11-21, 11:16
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har idag en OBH nordica-bryggare som ser ut ungefär så här: http://eelabstatic.se/Image/Article/108300/Product-detail-zoom/kok--brygg-obh-nordica-51012302.jpg

Billig och fungerande, men har alltid känt det är något som inte är riktigt rätt med kaffet, utan att det för den saken är något som är konkret fel heller.

Har hört talas om Moccamaster men är lite avtänd på priset, har svårt att motivera >1000 kr för en bryggare. Och sen tar jag personligen lite avstånd från vad jag uppfattar som en hipster-stämpel. Samtidigt är ju black friday på gång och detta är en produkt jag ändå funderat lite kring.

Är det någon som har koll på vilken skillnad det är bland de en miljon sökträffar jag får på prisjakt? Finns det olika modeller och vad ska man isf rikta in sig på?

Eller är Moccamaster kaffevärldens Apple och det finns en bryggar-PC för mig att välja istället? Funktion (kaffekvalitet ffa) före form, särskilt om det hjälper inköpspriset. Sen behöver den ju inte vara rakt av idiotiskt konstruerad som min OBH-bryggare jag har idag, men det är ingen faktor för att jag överväger byta egentligen.

Jag har haft kaffebryggare för 300 kr, Moccamaster och något där i mellan.

Nu har jag en Moccamaster då jag fick en sådan.

Den minst goda kaffen, gör Moccamastern.
Citera
2018-11-21, 11:21
Medlem
PingPongGlasss avatar
Moccamaster är förstklassig bluff. Fokusera på att hitta ett bra kaffe istället, och hitta en dosering av pulvret som attraherar just dig.
Citera
2018-11-21, 11:22
Medlem
skrudiss avatar
Jag har haft Moccamaster både i mitt barndomshem och själv. Den duger! Ser bra ut och har ganska smidiga delar. Jag har för mig att en stor del av dess finess består i att maskinen värmer vattnet till korrekt temperatur.

Ett stort minus med maskinen är tratten som är fullkomligt värdelös. På samtliga Moccamaster-bryggare jag haft i min närhet så har trattens rinnventil gått sönder och hamnat på fullt läge istället för mindre läge. Denna anledning gör att jag numera bojkottar maskinen som jag tycker är överhopad och dyr.
Citera
2018-11-21, 11:28
Medlem
Smurres avatar
Onödiga pengar.

Köp en billig vanlig kaffekokare för ett par hundra; eller om du ska lägga över tusenlappen, köp en begagnad kaffemaskin som kan mala hela bönor. Fler funktioner, bättre smak. Moccamaster är bara hype.
Citera
2018-11-21, 11:33
Medlem
En vän till mig har en moccamaster och jag måste säga att en kopp kaffe är alltid godast hemma hos honom. Det är ingen WOW-känsla men kaffet smakar godare och det är tydligt.
Om du dricker kaffe varje dag så rekommenderar jag det, själv gillar jag espresso mer
Citera
2018-11-21, 11:40
Medlem
Joomlas avatar
Dricker espresso också men jag föredrar oftast en riktig kopp kaffe man kan ha till mackan eller bara sitta och smutta på.

Tycker jag köper okej kaffe också, mest Zoegas och Arvid Nordqvist. Mala bönor har jag funderat på också men jag är inte kaffenördig nog att jag tror jag hade orkat hålla på med allt för exotiska inslag, däremot om man kan uppnå bättre smak på en vanlig kopp mellanrost så hade det kunnat vara intressant?

Citat:
Ursprungligen postat av Smurre
Köp en billig vanlig kaffekokare för ett par hundra; eller om du ska lägga över tusenlappen, köp en begagnad kaffemaskin som kan mala hela bönor. Fler funktioner, bättre smak. Moccamaster är bara hype.
Jag har exakt det idag, en vanlig bryggare som jag köpte begagnad för ungefär en hundring. Vad finns det för kaffemaskiner som maler hela bönor då? Helst inte över en tusenlapp och gärna ännu billigare, kan annars tänka mig en extern kvarn?
Citera
2018-11-21, 12:10
Medlem
En Moccamaster är i kaffekokarvärlden vad Miele är i vitvaruvärlden, helt enkelt bäst. Men du behöver inte låta lura dig att dyrast är bäst, det sitter samma kokare i alla modellerna. Så det behöver inte vara en specialmodell utan den enklaste duger väl. Det behövs alltså varken droppskydd, automatisk avstängning, kalkvarnare eller lägre plattvärme för lite kaffe.

Kaffet blir lika gott ändå. Tillverkaren själv ger hela 10 års garanti, så de tror verkligen på sin produkt. Min egen kaffekokare är enklaste modellen av Moccamaster är där någonstans runt 10 år men fungerar lika bra som när den var ny. Jag brygger mycket kaffe varje dag. Tidigare köpte jag Melitta och de brukade gå sönder efter så där runt 3 år.
Citera
2018-11-21, 12:13
Medlem
DeepThroat007s avatar
Har haft en moccamaster en massa år men sålde den.

För ungefär samma pengar kan man göra följande:

Köp en Nespresso kapselmaskin o kaffekapslar på kaffekapslen.se (man får då kaffe "omedelbart" för 1,5 kr koppen) Espressokoppar är billiga på Ikea.

Köp en kaffepress "Upphetta" på Ikea. Använd Zoega presso kaffe. (tar lite tid men ger gott kaffe)

Exempelvis Jula.se har billiga o bra vattenkokare.
Citera
2018-11-21, 12:17
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag har haft Moccamaster både i mitt barndomshem och själv. Den duger! Ser bra ut och har ganska smidiga delar. Jag har för mig att en stor del av dess finess består i att maskinen värmer vattnet till korrekt temperatur.

Ett stort minus med maskinen är tratten som är fullkomligt värdelös. På samtliga Moccamaster-bryggare jag haft i min närhet så har trattens rinnventil gått sönder och hamnat på fullt läge istället för mindre läge. Denna anledning gör att jag numera bojkottar maskinen som jag tycker är överhopad och dyr.

Exakt, bryggtempen.

Viktig aspekt här är att den är handmonterad utanför Kina.
Citera
2018-11-21, 12:26
Medlem
nittontrettons avatar
Jag har kört moccamaster i 5 År minst. Brukas minst 3 gånger per dag. Jag har den värsta modellen med kalkvarnare m.m

Har provkört Philips bryggare,perkulator m.m men bäst är moccamaster
Citera
2018-11-21, 12:56
Medlem
dricksprits avatar
Men hur funkar ni folk? Moccamaster är den bästa man kan köpa för pengar. Och då pratar man väl inte om hur det smakar, det beror ju på kaffet.

Den är snabbast, håller värmen bäst och är inte alls så dyr som det påstås. Håller dessutom många år och lätt att köpa till exempel en kanna till om den gå sönder. Har ju sett likadan ut sen jag dragga efter farfar i fel sjö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in