2018-11-20, 19:11
Bannlyst
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh
Citera
2018-11-20, 19:13
Medlem
MrMadoffs avatar
Önskar jag kunde hitta ett svartjobb.. Är ju inte allt för lätt!
Citera
2018-11-20, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Önskar jag kunde hitta ett svartjobb.. Är ju inte allt för lätt!
Det beror på, så länge man umgås i rätt kretsar är det lätt att hitta svartjobb. Det gäller såklart att ha tur också. Desto svårare är det att undvika lagens långa kuk...
Citera
2018-11-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Mvh
Alla pappor heter inte ingvar kamprad.
Citera
2018-11-20, 19:17
Medlem
Citat:

Mvh

Varför jobbar du öht när du har en tät farsa?
Citera
2018-11-20, 19:21
Medlem
jaystaas avatar
Alla har ju inte dessa kontakter.
Citera
2018-11-20, 19:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen?

Svaret på den frågan kommer du att få när du en vacker dag sågar av dig armen, bryter ryggen eller på annat sätt skadar dig på ditt jobb.

Ingen försäkring, inget stöd, ingen försäkringskassa... Att lära sig stava till begreppet "(ur)fattigpensionär" är ett tips inför en sådan situation.
Citera
2018-11-20, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Alla pappor heter inte ingvar kamprad.
Vi spelar inte riktigt i den ligan men säljer förvånansvärt mycket möbler till äldreboenden, läkarmottagningar, gym, skolor, etc. Mycket säljs internationellt också
Citera
Bannlyst
Citat:

Mvh

Jag tänker inte övertyga dig, men skillnaden är lite om det händer något under arbetstid (olycka) och det blir krångligt med försäkringar och sånt.
Är väl också krångligt att deklarera och förklara sin inkomst, det funkar kanske för dig just nu när du går på folkhögskola eller liknande men sen när du blir äldre så kommer myndigheter piska dig.
Citera
Medlem
Man måste tjäna rätt mycket på svartjobb för att det ska väga upp ingen pension, hål i cvt med mer. Det är väl ok om du vet att du kan ta över ett företag, men att jobba svart åt någon annan utan säkerhet? njaee.
Citera
2018-11-20, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Man måste tjäna rätt mycket på svartjobb för att det ska väga upp ingen pension, hål i cvt med mer. Det är väl ok om du vet att du kan ta över ett företag, men att jobba svart åt någon annan utan säkerhet? njaee.

Fast det där är ju bara bullshit med pensionssparande.

Många dör innan de får pensionen och sen lever man på bidrag i vilket fall.
Citera
2018-11-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Svaret på den frågan kommer du att få när du en vacker dag sågar av dig armen, bryter ryggen eller på annat sätt skadar dig på ditt jobb.

Ingen försäkring, inget stöd, ingen försäkringskassa... Att lära sig stava till begreppet "(ur)fattigpensionär" är ett tips inför en sådan situation.

Lägg till saker som banklån, mobilabonnemang och annat som kräver en UC med fast inkomst på listan över saker som kan bli jobbigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in