2017-03-09, 22:32
Medlem
L-illuminatos avatar
Hej alla Norrlänningar,

Jag har nyligen fått ett lukrativt erbjudande vilket skulle erbjuda att jag skulle spendera en hel del tid i nordligaste Norrland. Eftersom jag redan är frusen i Stockholm med min halvdana Alpha Parkas

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...f1ce87d3f2.jpg

Undrar jag vilka PArkas ska man satsa på som funkar att ha ganska dressat under (kavaj, skjorta och slips). Vilka är varmast på riktigt och klarar -25 för någon som är frusen.

Woolrich?
Canada Goose?
North Phase?
North Sai?
Jack Wolfskin?
Sail Raising?
Fjällräven?

Utala er enbart om ni är norrlänningar som bor norr om Umeå.
Citera
2017-03-09, 23:18
Medlem
Norrlänningar använder inte jackor om det blir -25 tar dom som mest på sig en långärmad tröja. du borde fråga någon som är ifrån söder om Umeå / Norrläning
Citera
2017-03-09, 23:50
Medlem
Memmajemmas avatar
Halsduk, långkalsonger, mössa och vantar min vän 👍🏻

Då behöver du inte köpa en ny jacka.
Citera
2017-03-09, 23:51
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag har en bergans pasvik light. Helt sjukt bra jacka.
En norrlänning har underställströja, ulltröja och vatten/vindtät anorak.

När jag var yngre och inte visste bättre köpte jag en fjällräven parkas för 6000kr, det är det varmaste jag någonsinn haft på mig. Svettas i -30 med t-shirt under.

Kul tråd
Citera
2017-03-10, 00:17
Medlem
Det viktigaste är inte jackan. Ha vantar och mössa så klarar man sig långt med en helt vanlig vinterjacka. Långkalsonger är perfekt att ha. Då kan man ha på sig snygga men tunna byxor.

Jackan säger jag helt enkelt att den ska vara av ull i fodret inte bomull.
Citera
2017-03-10, 01:00
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Halsduk, långkalsonger, mössa och vantar min vän 👍🏻

Då behöver du inte köpa en ny jacka.
Stämmer, lärde man sig i lumpen.
Citera
2017-03-10, 01:46
Medlem
Spenderat ett par år i norrland, körde med en Fjällräven Arktis Parka, bra jacka, rekommenderar att skaffa en som går nedanför rumpan. Men tror jag hade varmast och troligtvis dyrast jacka i hela samhället på 4000 pers. Kände mig lite dum ibland när man mötte folk i skinnjacka på byn när man själv såg ut att vara på isbjörnsjakt. Som folk skrivit tidigare, använd många lager och undvik de största/dyraste jackorna om du inte vill se ut som en turist.
Citera
2017-03-10, 11:31
Medlem
Min erfarenhet är att människor som bor ovan polcirkeln tenderar att gilla funktionskläder, typ bergans, houdini, norröna, haglöfs, lundhags osv. Vilket man kan förstå då vädret växlar. Jag hade köpt jackan när jag väl är där uppe, det finns många bra butiker. Då ser du vad du kan ha på dig för att inte frysa samtidigt som du ser hur dina nya kollegor klär sig. Men precis som några andra skrivit tror jag att du klarar dig fint med din parkas också!

Och lycka till där uppe! Det är fantastiskt vackert..
Citera
2017-03-10, 12:48
Medlem
iwaalgeudats avatar
Som de flesta andra har sagt: långkalsonger (kanske det viktigaste), tjocksockar men framförallt en sådan här ful sak: https://i.imgur.com/XfSnHRy.jpg (modellen som täcker arslet)

Bra skor som inte blir blöta av all snö är ett måste också, och nu när solen skiner och har sig så är solglasögon bra att ha. (Det är inte roligt att bli snöblind)
Blir det nu riktigt jävla svinkallt (-40c och värre) då äre bara att ta på sig dubbelt av allt och bita ihop.

En Stockholmare i Norrbotten, lycka till!
Citera
2017-04-02, 13:32
Medlem
Långkalsonger är ett måste, rejäla vantar och mössa. I sthlm går det bra utan dessa plagg, men det funkar inte häruppe i -20.
Vanlig täckjacka funkar, men ha en extra ulltröja eller fleece. Vid ca -25-30 är det täckbyxor på även för korta svängar ute.
Citera
2018-11-19, 23:54
Medlem
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd till liv, men är nyfiken på en update!
Tog du erbjudandet och överlevde du vintern eller sitter TS fastfrusen under någon gran än idag?

För folk som trillar in med samma fundering senare, lager på lager is the way to go! Gärna med något som andas längst mot skinet, sen är ett underställ i ull helt underbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in