2018-11-19, 16:54
Medlem
Mitt parkettgolv har börjat resa sig utan att jag förstår varför. Har inte spillt något, och när jag har gjort det så har jag torkat upp allt väldigt snabbt och noga. Golvet reser sig bara mer och mer med tiden och nu när jag tryckte på det så sipprar det ut lite vätska. Vad ska jag göra? Kan jag använda hårtork? Hur har det kunnat bli så här?
Citera
2018-11-19, 16:57
Medlem
lyktstolpes avatar
Bor du i villa/hyreslägenhet/brf?

Låter som läckage någonstans, vilket rum? Radiator tät? Läcker det in från fönster?
Citera
2018-11-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Bor du i villa/hyreslägenhet/brf?

Låter som läckage någonstans, vilket rum? Radiator tät? Läcker det in från fönster?

Bor två trappor upp och det gäller vardagsrummet.
Citera
2018-11-19, 17:02
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback275
Bor två trappor upp och det gäller vardagsrummet.

Hyreshus?

Hyr du lgh säg till allt med vatten är mer eöler mindre akut
Citera
2018-11-19, 17:04
Medlem
MaryGoores avatar
Sipprar det upp vatten utan att du vet vart det kommer ifrån så lär det inte vara bra?
Kan det vara typ ett elementrör som står och läcker ut under golvet?
Citera
2018-11-19, 17:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Mitt parkettgolv har börjat resa sig utan att jag förstår varför. Har inte spillt något, och när jag har gjort det så har jag torkat upp allt väldigt snabbt och noga. Golvet reser sig bara mer och mer med tiden och nu när jag tryckte på det så sipprar det ut lite vätska. Vad ska jag göra? Kan jag använda hårtork? Hur har det kunnat bli så här?

Om det är ett hyfsat nylagt golv, så kan detta bero på att spalterna runt golvet inte är tillräckliga.
Alltså att golvet är fellagt, kanske "vägg i vägg": Ett parkettgolv ska ha en spalt, alltså ett "tomrum" på cirka en centimeter till vägg, så golvet har plats att expandera på. (Trägolv expanderar samt "krymper" beroende på luftfuktighet och värme.). Där kan felet ligga. Givetvis kan detta också bero på fuktskada, exempelvis om du har fått någon form av vattenläcka eller har otillräcklig ventilation i fastigheten.

Är parketten lagd utan fuktspärr på betongplatta, kan det röra sig om fukt ifrån betongen som får parketten att "resa sig".

Svårt att svara mer exakt än så, men jag tror nog jag täcker in 90% eller mer av sannolika skäl till ditt parkettproblem.

Hur varmt har du i rummet? Vad ligger den relativa luftfuktigheten på? Syns det vatten på golvet?

Hårtork funkar inte, såvida det inte rör sig om ett rum på en kvadratmeter.. Byggtork skulle väl i så fall funka betydligt bättre. Men återkom med mer info, så får du utförligare svar!

OBS! Byggtorken jag länkade till är overkill antar jag.. Som att skjuta mygg med atombomber...

Edit: Läckande vattenburen golvvärme som ev. finns under parketten kan det också vara.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-19 kl. 17:07.
Citera
2018-11-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Sipprar det upp vatten utan att du vet vart det kommer ifrån så lär det inte vara bra?
Kan det vara typ ett elementrör som står och läcker ut under golvet?

Det sipprar lite fukt när jag trycker ner plankorna som är berörda.

Jag vet inte vad som ligger under golvet. Ligger det element under??
Citera
2018-11-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hyreshus?

Hyr du lgh säg till allt med vatten är mer eöler mindre akut

ja
Citera
2018-11-19, 17:15
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
ja
Du har sannolikt en pågående läcka någonstans.
Ring värden NU. Direkt.
Citera
2018-11-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om det är ett hyfsat nylagt golv, så kan detta bero på att spalterna runt golvet inte är tillräckliga.
Alltså att golvet är fellagt, kanske "vägg i vägg": Ett parkettgolv ska ha en spalt, alltså ett "tomrum" på cirka en centimeter till vägg, så golvet har plats att expandera på. (Trägolv expanderar samt "krymper" beroende på luftfuktighet och värme.). Där kan felet ligga. Givetvis kan detta också bero på fuktskada, exempelvis om du har fått någon form av vattenläcka eller har otillräcklig ventilation i fastigheten.

Är parketten lagd utan fuktspärr på betongplatta, kan det röra sig om fukt ifrån betongen som får parketten att "resa sig".

Svårt att svara mer exakt än så, men jag tror nog jag täcker in 90% eller mer av sannolika skäl till ditt parkettproblem.

Hur varmt har du i rummet? Vad ligger den relativa luftfuktigheten på? Syns det vatten på golvet?

Hårtork funkar inte, såvida det inte rör sig om ett rum på en kvadratmeter.. Byggtork skulle väl i så fall funka betydligt bättre. Men återkom med mer info, så får du utförligare svar!

OBS! Byggtorken jag länkade till är overkill antar jag.. Som att skjuta mygg med atombomber...

Edit: Läckande vattenburen golvvärme som ev. finns under parketten kan det också vara.

Det är inget nytt golv, kanske 20 år?

Vet inte temp eller luftfuktighet. Hur vet jag om det är bra eller dåligt?

Är det bra eller dåligt att ha fönstret öppet? Det sipprar lite fukt när jag trycker på golvet.

hur vet jag om det är vattenburen golvvärme och om det är det som läcker?

måste man inte bryta upp golvet om man ska använda byggtork?
Citera
2018-11-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Du har sannolikt en pågående läcka någonstans.
Ring värden NU. Direkt.

vart då tror du?
Citera
2018-11-19, 17:20
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Det sipprar lite fukt när jag trycker ner plankorna som är berörda.

Jag vet inte vad som ligger under golvet. Ligger det element under??

Nej jag menar rör till ev vattenburna radiatorer Alltså vanliga vägghängda element.
Så fuktigt som du beskriver blir det ju inte utan anledning.
Har det varit så ett tag eller upptäckte du det idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in