2018-11-18, 19:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vill minnas att F.E var en väldigt insatt och analyserande skribent som med emfas, med all rätt, reagerade mot några skribenters idiotiska angrepp på Riksförbundet för ME/Cfs patienter som man kallade för ME-maffian och anklagade för att ligga bakom tragedin. Det var framför allt två skribenter som bedrev en formidabel förtalskampanj mot drabbade och anhöriga.

OM PM-et stämmer om att man till slut från Lunds universitetssjukhus uppgav att Agnes kunde ha ME, liksom uppgifterna att Hanna på Facebook stödde Gottfrieskliniken, som numera inte anses seriös nog för avtal med landstinget - så finns det nog fog för att tro att dessa förtvivlade föräldrar kan ha hamnat i klorna på olika oseriösa företeelser.

Det är därför alla kontakter borde granskas - med såväl skattefinansierade yrkesutövare som skola, sjukvård och kommunen likväl som med eventuella oseriösa företrädare för alternativa ideer och svartsyn kring en sjukdom - eller kring psykiatrisk hjälp.

Sannolikt har flera olika saker bidragit till att föräldrarna tappade hoppet - det bör utredas.
Har oseriösa outbildade kvacksalvare ”behandlat” och påverkat familjen negativt borde också detta komma fram.

Sjuka människor och deras anhöriga är lätta offer för kvacksalvare eller för intressegrupper vars mål är mer pengar - som ibland tros kunna uppnås genom att framställa överdrivet enormt stort lidande och pessimistisk prognos. Inte så konstigt - framställa stort lidande som argument till mer pengar görs av tiggare världen över. Just därför ska bakomliggande organisationer granskas noga.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-18 kl. 19:33.
Citera
2018-11-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Nej. Oskar arbetade med moms och slogs mot den dolda momsen inom den privata sjukvården, hans farhågor har nu bekräftats genom Skatteverkets tolkning av en EU-dom. Har inget att göra med Pardisläckan eller något som har att göra medinkomstbeskattning. Läs Oskars bok till flickorna så förstår du nog.
Skrev mitt inlägg med tanke på att både Paradisläckan och Oskars minskade arbetstid blev aktuella samma tid - förra hösten. Påstår inte att det skulle vara orsaken, men eftersom det inte framkommit motiv till morden är det väl bra att vända på alla stenar. Måste ha varit något annat än barnens påstådda sjukdom som ledde till de brutala morden.

Såg att du tidigare skrev följande: "då jag lyssnat på Oskars föreläsningar vid ett par tillfällen och varit immponerad". Nej, jag har inga planer på att läsa hans bok.
Citera
2018-11-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vill minnas att F.E var en väldigt insatt och analyserande skribent som med emfas, med all rätt, reagerade mot några skribenters idiotiska angrepp på Riksförbundet för ME/Cfs patienter som man kallade för ME-maffian och anklagade för att ligga bakom tragedin. Det var framför allt två skribenter som bedrev en formidabel förtalskampanj mot drabbade och anhöriga.
Han var säkert insatt och hade möjligen varit i kontakt på något sätt med familjen. Men faktum är ju att han körde en översittarstil som skrämde bort många inklusive mig själv. Han var i bråk med många och bar en stor del av dålig stämning som spreds här.
Citera
2018-11-19, 00:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ett PM på beställning. Är det inte någon som beskrivit ungefär samma sak tidigare i tråden?
Om det finns någon sanning i detta PM som någon med anknytning till pappan skrivit så har i alla fall journalisterna stor anledning att väcka debatt.
Börjar med sjukvården. Är ”sjukvården” synonymt med barnkliniken på Lunds Universitetssjukhus? Alarmerande oavsett vem och hoppas att de anmäler sig själva. De säger sig aldrig tidigare har diagnosticerat ett så ungt barn med ME och sedan diagnosticerar de ytterligare ett barn i exakt samma ålder och dessutom i samma familj. Fattade aldrig misstankar? Lades aldrig barnen in för utredning? Sen beskrivs i PM hur barnen ligger hemma, alltså inte på sjukhus märkligt nog, och kvider i smärtor och inte orkar stiga upp. Då kommer vi till skolan och deras roll. Börja med att intervjua lärarna som vistades i huset och ställ sedan rektorn mot väggen igen. Planerade skolan för äldsta dotterns återinträde i skolan samtidigt som hon höll på att tyna bort? Är det ett rykte att äldsta dottern gick på terminsavslutningen?
Beskrivningen i PM är en förskönande efterrekonstruktion av ett bisarrt dubbelmord. Kanske trippelmord. Pappan som spammar sina kollegor efter sin död. Föräldrar som spelar in digitala bevis. Digitala bevis måste väl anses vara röst och/eller bild? Kollegor som hedrar en pappa som mördar sina barn. Släkten som verkar acceptera och aldrig agerat. Scientologer allihopa? Varsågod media, gräv, berätta för oss varför två unga barn inte fick växa upp.

Det har sedan början av tråden talats om en video, Scheele nämnde det först, sedan fick även Avd.9 samma information. Iom detta PM fick vi en bekräftelse på att det gjordes.
Sedan att några som säger sig känna familjen förnekade denna digitala video men förklaringen verkar vara att de själva inte fick tillgång till det här materialet förrän i somras.

Ja, rektorn pratade om att flickorna presenterade väl och var nyfikna på lärandet. Vi kanske inte skall lägga för stor vikt vid detta uttalande. Iom detta gjordes dagen efter tragedin så lärare och rektorer självklart var både chockade och ledsna. Vad skulle de säga....

PM:aren berättar fint och detaljerat samt utelämnar på ett smakfullt och värdigt sätt "smaskiga" detaljer.

Uppgiftslämnaren nämner även att ev. kom H:s cancer tillbaka. Avd.9 nämnde att föräldrarna fick ett tråkigt besked innan Jul. Jag kan själv nämna att jag via en facebook grupp också fick bekräftat att H hade cancer av en nära släkting.
Citera
2018-11-19, 00:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OM PM-et stämmer om att man till slut från Lunds universitetssjukhus uppgav att Agnes kunde ha ME, liksom uppgifterna att Hanna på Facebook stödde Gottfrieskliniken, som numera inte anses seriös nog för avtal med landstinget - så finns det nog fog för att tro att dessa förtvivlade föräldrar kan ha hamnat i klorna på olika oseriösa företeelser.

Det är därför alla kontakter borde granskas - med såväl skattefinansierade yrkesutövare som skola, sjukvård och kommunen likväl som med eventuella oseriösa företrädare för alternativa ideer och svartsyn kring en sjukdom - eller kring psykiatrisk hjälp.

Sannolikt har flera olika saker bidragit till att föräldrarna tappade hoppet - det bör utredas.
Har oseriösa outbildade kvacksalvare ”behandlat” och påverkat familjen negativt borde också detta komma fram.

Sjuka människor och deras anhöriga är lätta offer för kvacksalvare eller för intressegrupper vars mål är mer pengar - som ibland tros kunna uppnås genom att framställa överdrivet enormt stort lidande och pessimistisk prognos. Inte så konstigt - framställa stort lidande som argument till mer pengar görs av tiggare världen över. Just därför ska bakomliggande organisationer granskas noga.

Instämmer helt med dig.
Tror att föräldrarnas status, utbildning och yrkeskarriär tyvärr kan ha varit en nackdel i denna tragedi.

Är med i en facebook grupp (mest av nyfikenhet) som heter - alternativ medicin - man blir nästan rädd att läsa i gruppen. Skolmedicin anses vara humbug och i princip allt går att bota med naturmedicin, ändrad kost, tillägg av vitaminer och mineraler eller stoppa in en vitlök i näsan. Jag tycker väl också att gamla husmorsknep kan fungera så allt kan man inte förkasta men för att komma till min poäng så får jag en sekt känsla när man läser i gruppen. O:s syster är också med i denna grupp!!
Citera
2018-11-19, 05:53
Medlem
Citat:
Frank.Einstein borde kanske be oss andra i tråden om ursäkt för sitt trollande.
Det är en mycket tragisk händelse med två döda barn och två döda vuxna. Inget man borde hålla på och hitta på sakar om för att göra sig märkvärdig.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Knappast mitt problem. Jag har delat med mig av information som jag har, sen får andra göra vad de vill med den.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Han var säkert insatt och hade möjligen varit i kontakt på något sätt med familjen. Men faktum är ju att han körde en översittarstil som skrämde bort många inklusive mig själv. Han var i bråk med många och bar en stor del av dålig stämning som spreds här.

Han var i bråk, inte med många, med några som diskvalificerade viktig information som kunde ha fört tråden framåt. Man angrep F.E och andra skribenter som bidrog med insiderinformation för att fakta dessa presenterade inte passade agendan att det var O, alternativt ME-maffian som låg bakom mordet.

Man kan fortfarande fundera på vad syftet var med att haverera tråden om och om igen genom att angripa dom få som verkligen hade äkta information att dela med sig av, samtidigt som man hyllade uppenbara lögnare som fantiserade ihop spelskulder, försäkringsbedrägerier och annat. I bästa fall berodde det på ren dumhet och i värsta fall så ville man helt enkelt inte att sanningen skulle komma fram av rädsla för någon inbillad mordvåg som skulle drabba alla sjuka barn i riket.

Läkarvetenskapen skulle ha mycket att hämta från tråden kring vad som driver patologiska lögnare.
Citera
2018-11-19, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nu handlar det inte om att jag ska bli av med en gnagande känsla, men att någon som har kunskap ( till exempel polis) förhoppningsvis delger mer information och att de åtgärda som behövs göras görs - de utredningar som andra här har nämnd till exempel. För egen del tror jag inte jag har något problem att komma acceptera den förklaring om den kommer ges - när den ges baserad på nästan ett års utredning och inte efter 10 dagar. Är det så att O och H spelade in sina filmer där de förklarar för sina anhöriga att de tyvärr inte se någon annan lösning på sitt problem än att alla lämna jorden - då är det så. Hur de kom dit kommer man inte att få reda på, det är jag medveten om. Men tills dess är jag tveksam till vissa pm.

Det behövs inte mer dramatik för min del. Anledningar för familicide är brutala i sin ”enkelhet”. Jag bara vägrar att acceptera altruisms teorin.

Ett par i Tyskland är anklagad att ha dödad sina två barn 10 och 13 år gamla i augusti i år. Föräldrarna var på väg att begå självmord i en bil med löpande motor i en garage. Det var två akademiker, en käkkirugen och en tandläkare. Föräldrarna blev räddade, barnen var bortom all räddning. Än vet man inte vem som dödade barnen, men man går utifrån att man var överens och sitter man gemensam i en bil för att invänta döden utan tvång kan man nog går utifrån att det gjordes i samförstånd.

Det tog inte en vecka och så visste man att paret hade skulder, huset skulle överlämnas till de nya ägarna samma dag allt hände - efter att huset såldes i en utmätningsauktion. Käkkirugen hade mistet sin legitimation för två år sedan och jobbade inte mer. Paret hade ett utpräglat luxusliv, som inte kunde finansieras mer, skrivs det. Det livet som man har fört hittills kunde man inte leva mer.

Man dödar inte sina barn. Men tyvärr händer detta fruktansvärd tragiska. Men det händer inte ett lyckligt föräldrapar på grund av att två barn är sjuka - särskild inte om det handlar om ME/SEID.

Altruism är en av de från forskningen vanligaste uppradade orsakerna bakom mord på barn, så det är konstigt att du vägrar acceptera den teorin.

Kanske hakar du upp dig på ordet för att du tänker dig att altruism som orsak att döda sina barn skulle vara något fint? Det är det inte. Att döda sitt barn är mord av någon som finns till för att skydda en, men som fått för sig att de skyddar sitt barn bäst genom att döda det.

Man måste kunna ha två bollar i luften för att förstå det här. Det tror jag att du kan.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-19 kl. 07:27.
Citera
2018-11-19, 07:32
Medlem
Citat:

Mitt fetade. Ja, alla familjens kontakter behöver bli granskade! Som du skriver, så är det antagligen flera olika orsaker som bidragit till tragedin. Det finns nog inget linjärt samband mellan orsak och verkan (av typen "barnen var sjuka - alla måste dö") utan orsaken var antagligen en väldigt komplex situation, där det ena gav det andra. Genom att granska och analysera alla beståndsdelar, alla de olika faktorer som på olika sätt samverkat, kan man kanske lära för framtiden. Exempel: Om skolan brister kanske sjukvården kan träda in och "rädda" situationen" (eller vice versa), om familjen påverkas mycket av grupper som är emot skolmedicinen så kan andra, motkrafter hjälpa till att påvisa nödvändigheten att behandla djupa depressioner och så vidare. Ja, detta var alltså enbart exempel.

Denna granskning är inte detsamma som att leta efter syndabockar. Ingen i familjens omgivning var ond och ingen ville att den skulle dö.
Citera
2018-11-19, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade. Ja, alla familjens kontakter behöver bli granskade! Som du skriver, så är det antagligen flera olika orsaker som bidragit till tragedin. Det finns nog inget linjärt samband mellan orsak och verkan (av typen "barnen var sjuka - alla måste dö") utan orsaken var antagligen en väldigt komplex situation, där det ena gav det andra. Genom att granska och analysera alla beståndsdelar, alla de olika faktorer som på olika sätt samverkat, kan man kanske lära för framtiden. Exempel: Om skolan brister kanske sjukvården kan träda in och "rädda" situationen" (eller vice versa), om familjen påverkas mycket av grupper som är emot skolmedicinen så kan andra, motkrafter hjälpa till att påvisa nödvändigheten att behandla djupa depressioner och så vidare. Ja, detta var alltså enbart exempel.

Denna granskning är inte detsamma som att leta efter syndabockar. Ingen i familjens omgivning var ond och ingen ville att den skulle dö.

Jag håller med om att man bör titta på alla myndighetskontakter familjen hade för att kunna göra sig en samlad uppfattning om hur det kunde gå så illa. Om det stämmer att diagnosen ME sattes finns det dessutom fler aspekter att titta vidare på. Att granska journaler och på det sättet klargöra hur olika ansvariga vårdgivare resonerat kan vara väl så avslöjande. Men det kan även vara viktigt att rent allmänt se över hur vården av ME fungerar på de sjukhus som familjen sökt hjälp hos. Har man ett adekvat och kvalitativt behandlingsprogram och hur bemöter man patienter med denna omstridda diagnos?

I vissa människors iver att förkasta en diagnos som sätts av skolmedicinen, glömmer de att det finns lidande människor bakom diagnosen, även om de nu väljer att kalla patienterna för tiggare och deras patientorganisation för maffia. Om dessa människor är legitimerade inom sjukvården bör man se över och granska dem. I den kedja av händelser som ledde fram till mordet på två barn är det inte osannolikt att de ska ha sin del av skuldkakan, särskilt om de tror att de gör något gott genom att använda en sådan retorik mot sjuka människor och de som försöker hjälpa dem.
Citera
2018-11-19, 08:28
Medlem
Rodjas avatar
Kära Moa och Agnes!

Det här är till er.

Ni fattas oss, vi vanliga människor i det här samhället som ni skulle dela era liv med.
Jag kände inte er.
Vet inte hur ni hade det.
Men ni skulle ju leva! Blomstra ut med era gåvor och berika livet med oss som lever...

Så blev det inte.
Ni försvann för tidigt.
Världen är farlig för små fåglar.
Alla tycker inte att de ska flyga.

Vuxna med rädslor, bekymmer gör inte det rätta.
Föräldrar med rädslor, bekymmer gör inte alltid det rätta.
Men ni skulle ju skyddas, från att tas bort allt för tidigt.
Mitt hjärta gråter mer och mer för er...

Det är något som har gått mycket fel här.
Ni var omgivna av många vuxna, som skulle skydda er.
Jag vet inte hur ni hade det, hur ni mådde, men någon/några avslutade era liv i förtid.
Det är en stor skam att det har hänt.

Föräldrar har många problem, bestämmer i sina liv och ni var oundvikligt insnärjda i garnet.
Era föräldrar kan också ha varit insnärjda i vuxna garn.
Som tror att de gör rätt.
Men som blir så fel.

Jag glömmer inte bilden av rummet med pianot och kudden på pianostolen.
När ert hem låg ute till försäljning.
Där ni inte fanns längre.
Ett piano utan pianist.

Det är tyst.
Överallt är det tyst.
Utom här, på ett forum som inte alltid är erkänt av media, Flashback.
Vi är många här, som bryr oss om er, Moa och Agnes!

Lex Moa&Agnes.
Vi är inte nyfikna.
Vi bryr oss.
Vi vill förstå. För att andra små fåglar inte ska bli vingklippta.

Kunde jag spela piano, skulle jag spela det lilla stycke jag hörde här, för er.
På en podd i P1.
Jag tänkte osökt på er när jag hörde stycket och blir extra sorgsen i hjärtat när jag hör det.
Ni var små, i en stor värld.

Må någon gräva i ert öde.
Där ska inte vuxnas egen skam få stå i vägen.
Må den riktiga sanningen få komma fram.
Så att det inte drabbar fler små fåglar.

Lyssna på några ord och pianostycket från minut 01:55 i slutet.
https://podtail.com/sv/podcast/svenska-berattelser/lakaren-som-fick-diagnosen-adhd/

Någon sa: "Det är icke annat möjligt än att förförelser måste komma, men ve den genom vilken de komma! För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små."
Citera
2018-11-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Altruism är en av de från forskningen vanligaste uppradade orsakerna bakom mord på barn, så det är konstigt att du vägrar acceptera den teorin.

Kanske hakar du upp dig på ordet för att du tänker dig att altruism som orsak att döda sina barn skulle vara något fint? Det är det inte. Att döda sitt barn är mord av någon som finns till för att skydda en, men som fått för sig att de skyddar sitt barn bäst genom att döda det.

Man måste kunna ha två bollar i luften för att förstå det här. Det tror jag att du kan.

Jag föredrar ordet pseudo-altruism, som också används. För att understryka att det är gm synsätt, samt att det absolut oftast kretsar kring gm och inte kring offrens mående.

Jag blev berörd av fallet på grund av dess relativa geografiska närhet och jag minns inte att jag har varit med om något annat fall, så pass in på där två barn blev dödad. När mord begås så antar jag inte att det är kärlek och ädla motiv som ligger bakom. Det har inte att göra med att jag har en principiell negativ eller pessimistisk människosyn eller vill att spektakulära eller mer elaka saker ska komma fram än det som faktiskt är fallet.

När denna familicide begicks så antog jag därför att det måste finnas en orsak och att det inte är kärleken och en annars lycklig familj som drabbas med två sjuka barn som är bakgrunden till det som har hänt. Jag antog det så som rektorn beskrev, det har funnits problem inom familjen länge - åtminstone kring hur man ha hanterat i alla fall ett barns sjukdom - men antagligen mer.

Längre än så kommer jag inte mer. Jag kan inte bedöma pms avsändare eller avsikt, men det verkar övertyga många här. Det som är viktig att skilja är hur gm upplevde det och hur verklighetsförankrat det var. Men om man vill ha en förklaring till fallet och det stannar där att två kärleksfulla och omtänksama föräldrar som har det bra med varandra, med bra ekonomiska resurser och välutbildade av någon anledning inte hittade en bättre problemlösning än att alla måste dö - då är det så. Verkligen världsunikt i många avseendet, men också det verka kunna vara sant.
Citera
2018-11-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det har sedan början av tråden talats om en video, Scheele nämnde det först, sedan fick även Avd.9 samma information. Iom detta PM fick vi en bekräftelse på att det gjordes.
Sedan att några som säger sig känna familjen förnekade denna digitala video men förklaringen verkar vara att de själva inte fick tillgång till det här materialet förrän i somras.

Ja, rektorn pratade om att flickorna presenterade väl och var nyfikna på lärandet. Vi kanske inte skall lägga för stor vikt vid detta uttalande. Iom detta gjordes dagen efter tragedin så lärare och rektorer självklart var både chockade och ledsna. Vad skulle de säga....

PM:aren berättar fint och detaljerat samt utelämnar på ett smakfullt och värdigt sätt "smaskiga" detaljer.

Uppgiftslämnaren nämner även att ev. kom H:s cancer tillbaka. Avd.9 nämnde att föräldrarna fick ett tråkigt besked innan Jul. Jag kan själv nämna att jag via en facebook grupp också fick bekräftat att H hade cancer av en nära släkting.

Var det via H:s syster? Vad skrev hon i så fall? Kollade systerns grupper på Fb och hon verkar vara inne mkt på alternativa saker överlag, healing och alternativ vård för psykisk och fysiska sjukdomar plus mot mobilstrålning och vaccin. 😲😵🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in