2018-11-18, 12:28
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Kan tänka mig att orsaken till att det blev som det blev är:

När patrullen svarar på ropet och åker mot platsen, passar den mer erfarne polismannen på att måla upp en bild om att den person som skulle befinna sig på platsen men som satt i polisiärt förvar, är en bebisätande proffspsykopat som skär halsen av folk för enkronor och minsann har mördat ett flertal poliser tidigare.
Därför blir de två nyutexaminerade polisbarnen rädda i magen, och väl på plats blir polisbarnen så livrädda att dom tömmer tarmen i uniformen och förvandlar situationen till en scen ur en dålig vilda västern-film.
Man undrar ju även varför det bakelsemumsande fettmongot till befäl som gav order om att åka till adressen, inte orkade bemöda sig att göra en slagning på den misstänkte och därigenom konstatera att han redan satt i förvar?
Citera
2018-11-18, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Man undrar ju även varför det bakelsemumsande fettmongot till befäl som gav order om att åka till adressen, inte orkade bemöda sig att göra en slagning på den misstänkte och därigenom konstatera att han redan satt i förvar?

Du tror inte det kan ha att göra med att man fick larm om en person som gick med vapen, och detta råkade vara i närheten av den adress där vederbörande bor?

För det låter inte särskilt sannolikt att man fick karm gällande just honom, och precis där och då dyker det upp en förståndshandikappad med ett vapen.

För övrigt irrelevant om dom är där för att fika eller för att gripa en våldsman, när det dyker upp en person med ett vapen.
Citera
2018-11-18, 13:32
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du får bestämma dig nu. Sket dom på sig och uppfattade honom som ett verkligt hot, eller fick dom bara för sig att mörda honom sådär lite på lattjo?

Förövrigt tror jag du också bör lära dig skillnaden på mod och dumdristighet, feghet och riskbedömning.

Det är ju inte av feghet polisen både får, kan och SKALL svara på vapenhot med verkanseld.

Enligt mig är alla människor, OAVSETT situation, som dödar en annan människa bakifrån och i ryggen ryggradslösa kräk.

Det faktum att dina kollegor har dödat en oskyldig människa bekommer dig ingenting, du bryr dig inte alls om det, och dina inlägg där du återkommande benämner Eric som ett "mongo" mycket tydligt klargör att du är en iskall människa som är död inombords.

Känner mig även nödgad att tala om för dig att jag hyser agg gentemot mördare och inkompetens i allmänhet och inkompetenta mördare i synnerhet, och att besvara ett leksakshot med dödligt våld är mentalsjukt.
Citera
2018-11-18, 13:50
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du tror inte det kan ha att göra med att man fick larm om en person som gick med vapen, och detta råkade vara i närheten av den adress där vederbörande bor?
Nej, det tror jag inte.
Citera
2018-11-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Och hur hade du resonerat om några oskyldiga blivit skjutna medan fettmongot höll på att slå i register istället för att skicka folk till platsen? Hade du då ställt dig upp och försvarat honom med motiveringen att det inte går att ingripa innan man är säker på att det verkligen är just den utpekade personen som springer omkring med ett skjutvapen mitt i natten och inte något annan galning?
Citera
2018-11-18, 14:18
Medlem
Citat:
Enligt mig är alla människor, OAVSETT situation, som dödar en annan människa bakifrån och i ryggen ryggradslösa kräk.

Det faktum att dina kollegor har dödat en oskyldig människa bekommer dig ingenting, du bryr dig inte alls om det, och dina inlägg där du återkommande benämner Eric som ett "mongo" mycket tydligt klargör att du är en iskall människa som är död inombords.

Känner mig även nödgad att tala om för dig att jag hyser agg gentemot mördare och inkompetens i allmänhet och inkompetenta mördare i synnerhet, och att besvara ett leksakshot med dödligt våld är mentalsjukt.

Mycket bra formulerat, skönt att här finns personer som
är klarsynta med empatisk förmåga.
Citera
2018-11-18, 14:30
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Mycket bra formulerat, skönt att här finns personer som
är klarsynta med empatisk förmåga.

Detta handlar om juridik, inte om empati och känslor.
Tills utredningen är klar lär vi inte få ett slutgiltigt svar på våra frågor men det kommer. Är tämligen övertygad att ingen anses ha gjort fel här.
Citera
2018-11-18, 14:47
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Och hur hade du resonerat om några oskyldiga blivit skjutna medan fettmongot höll på att slå i register istället för att skicka folk till platsen? Hade du då ställt dig upp och försvarat honom med motiveringen att det inte går att ingripa innan man är säker på att det verkligen är just den utpekade personen som springer omkring med ett skjutvapen mitt i natten och inte något annan galning?
Hur lång tid tar det att knappa in ett namn på tangentbordet?
Citera
2018-11-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Detta handlar om juridik, inte om empati och känslor.
Tills utredningen är klar lär vi inte få ett slutgiltigt svar på våra frågor men det kommer. Är tämligen övertygad att ingen anses ha gjort fel här.

Nej just det, internutredningen sköts av polisen som sen lämnar underlaget vidare till objektiv instans. För er känslokalla handlar det aldrig om känslor, så länge polisen går fri. Att du är tämligen övertygad om att ingen gjort fel är totalt ointressant.
Citera
2018-11-18, 14:54
Bannlyst
Citat:

Och enligt mig har alla människor, även poliser, rätt att freda sig gentemot vapenhot. Det är dessutom en realitet och inget man behöver tycka särskilt mycket om.

Men bra att du har bestämt dig, det får du cred för. Polisen bestämde sig alltså att bara på lattjo skjuta honom i ryggen, och vapnet var bara en slump att han bar på

En hållning du har rätt att ha, räkna dock inte med att saklighetskunskapen kommer att hålla scenariot för särskilt sannolikt.

Så länge vi människor inte, på håll och på millisekunder, kan lukta oss till om ett vapen är äkta eller inte så kan sådana här saker hända även i framtiden, och det utan att något brott ens skett, då det kallas nödvärn(putativt sådant). Det får du nog allt ta och tugga i dig lille vän. Enda sättet att undvika det är att sådana som du istället inser det olämpliga i att gå omkring med saker som liknar vapen på stan.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-11-18 kl. 15:04.
Citera
2018-11-18, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Nej just det, internutredningen sköts av polisen som sen lämnar underlaget vidare till objektiv instans. För er känslokalla handlar det aldrig om känslor, så länge polisen går fri. Att du är tämligen övertygad om att ingen gjort fel är totalt ointressant.

Precis. Du har ju fattat detta.
Svensk internutredande polis sköter sitt jobb som dom skall.

Självklart är det vad utredningen kommer fram till som räknas, och inte vad du eller jag tror. Dock är det fortfarande så att det med största sannolikhet är så att dom inte kunde veta om vapnet var äkta eller inte, och det är fortfarande också med stor sannolikhet så att Eric gjorde något med vapnet, riktade det mot poliserna tex.

Uppstår ett sådant läge, och polisen inte vet om vapnet är äkta eller inte. Då ÄR det nödvärn. Oavsett vad du eller jag tycker.
Citera
2018-11-18, 15:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Glad framtida död på slagfältet. För enligt den kodexen är det alltså fel att skjuta på någon som retirerar för att inta ställning bakom skydd.

Den berövar dig från all sorts chans till att få rätt. För det är ju ditt fel om någon vänder sig om precis som du kramat av.

Utgångshastigheten på en AK5 är 930 m/s & effektiv räckvidd är 400 m. Om man skjuter på något 400 m bort o vi förenkar det genom att säga att kula har konstant hastighet samt att kulbanan är spikrak så tar det alltså ca 0,43 s för kulan att träffa. Till detta kommer mer subjektiva faktorer som tiden för att fatta beslut & krama av. Alltså gott om tid för målet att skämma ut dig genom att vända sig ett halvt varv.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-11-18 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in