Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Tack för den intressanta länken! Men det går inte ens att jämföra Sovjets och USAs inflytande över Sverige. Kanske fanns det svenska socialdemokrater som var sovjetiska marionetter, men den svenska överheten förvandlade hela Sverige till en lydstat till USA.
Sverige en lydstat till USA

, så kan bara en historieförfalskande kommunist uttrycka sig. Att de anglosaxiska länderna stred mot nazismen räddade Sveriges frihet efter andra världskriget. Det var en övervägande del av den svenska befolkningen tacksamma för. Molotov-Ribbentrop pakten var i färskt minne, likaså överfallet på Finland och den bloddrypande annekteringen av de baltiska staterna från Sovjets sida.
Anledningen till det svenska samarbetet med USA som stadfästes 1952 av
Tage Erlander och
Östen Unden var till för att ge möjligheter att skydda sig mot en aggresiv stormakt som fanns precis inpå knuten. Terrorn i de sovjetiska sattelitstaterna var verklig , pragkuppen skedde i verkligheten, liksom de sovjetiska stridsvagnarna i Budapest var. Det stora kommunistsprånget under MAO skedde verkligen, det var ingen psyop av CIA, och tiotals miljoner människor fick sätta livet till.
Jag är uppväxt i ett socialdemokratiskt hem med båda föräldrarna aktiva politiskt. Farsan var arbetarkommunens ordförande på 60-talet. För dom och lejonparten av socialdemokratiska gräsrötter rådde det ingen tvekan om att hotet från Sverige kom från öster. Det innebar inte att dom jublade åt allt amerikanskt men det fanns respekt, tilltro och samhörighet med de länder som tillhörde demokratierna i världen. Mina föräldrar var helt på det klara med hur diaboliskt sovjetsystemet var. När jag kom i upp äldre tonåren och började studera historien kunde jag konstatera att dom hade rätt. Och att 68-vänstern med sitt hyllande av massmördare som Stalin, Lenin , Mao och Pol Pot hade så in i helvete fel.
Olof Palme var medveten om vikten av stöd västerifrån .Det visar bl a han kommentar till ÖB
Stig Synnergren att hålla jänkarna på gott humör under frostens år. Likaså var han utnämning av Stor-
Sven Andersson till excellens 1973 ett led i detta. Den sistnämnde var en person med erfarenhet att bekämpa både nazistiskt och kommunistiskt inflytandet. En demokrat som inte hade någon faiblesse för att fjäska för diktatorer som
Fidel Castro och likasinnade. Det var Som vivet andra på UD som sysslade med sånt.