2018-11-18, 10:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Stigen är inte orsakad av teknikerna. Den är flera år gammal.
Vart leder stigen? Slutar den ungefär där gunnebostängslet ansluter till bullerplanket, eller viker den av där och fortsätter ner till motorvägen?
Citera
2018-11-18, 10:14
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående stigen in bakom planket.
Jag har tidigare skickat in här på tråden bilder från Google street view att man inte ser en stig. Då kom det påhopp att bilderna var gamla. Hade hoppats att någon logiskt skulle förstå att det är just det som är intressant.
Det fanns inte någon stig 2011 (när bilden på google togs) och mest troligt har inte stigen uppstått senare heller. För att en stig ska uppstå måste det finnas dom som går där och det ska finnas ett mål. Här har jag svårt att se något mål eller syfte med att runda planket här.

Den stig som syns på bilderna efter mordet uppkom av teknikerna. För att ni inte ska nu tro att man måste gå i flera år för att en stig ska uppstå så prova geocaching! När en cache släpps som blir besökt av 20-30 cachare så ser man ganska snabbt en stig till cachen. Är den besökt av 100 cachare så är det en motorväg fram till cachen. I detta fall så är det kanske 5-8 tekniker som gått fram och tillbaka ett antal gånger.

Då kommer vi till vad det har för betydelse i fallet. Hur kommer LW in dit där hon senare hittas? Att hon börjar skrika på "hennes" sida ser jag som osannolikt med tanke på dom vittnen vi vet.
Jag tror att hon tog sig till FP/MP med fri vilja och där spårade det ut. Frågan är vad som gör att en moder med två barn hemma lämnar dörr och beger sig så pass långt bort (klart utom syn och höravstånd från hemmet).

Jag tror inte för en sekund att det är att hon följer med någon för att prata ut. Det är en plötslig händelse som gör att hon skyndsamt, och utan eftertanke på dörr och barn, beger sig dit.

Det finns en stig, man ser det på att staketet av ståltråd är nedböjt just där stigen går pga många tagit just den vägen.

Lita på mig eller googla själv, nu ska jag se vidare på tv.
Citera
2018-11-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det hade förstås varit intressant.
Jag blev lite förvillad av Schazz fråga om riktat svar:

" Jag hade önskat att media ställt frågan om huruvida man begärt ett riktat svar av NFC gällande DNA. Alltså om frågeställningen varit "matchar något av det vi skickar in SDs DNA?". "

Jag är väl lite (felaktigt?) inne på att Schazz kanske tänker i samma banor som några andra skribenter, att utredningen inte utreder brett utan enbart frågar efter DNA från den misstänkte. Vilket alltså utredningen inte gör.

De utreder även om det förekommer DNA mm från "annan" förutom den misstänkte
.

Hur vet du det?
Citera
2018-11-18, 10:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då kommer vi till vad det har för betydelse i fallet. Hur kommer LW in dit där hon senare hittas? Att hon börjar skrika på "hennes" sida ser jag som osannolikt med tanke på dom vittnen vi vet.
Jag tror att hon tog sig till FP/MP med fri vilja och där spårade det ut. Frågan är vad som gör att en moder med två barn hemma lämnar dörr och beger sig så pass långt bort (klart utom syn och höravstånd från hemmet).

Jag tror inte för en sekund att det är att hon följer med någon för att prata ut. Det är en plötslig händelse som gör att hon skyndsamt, och utan eftertanke på dörr och barn, beger sig dit.
Ja, det är en intressant fråga. Hur hamnade hon på fyndplatsen. Jag tycker att det låter som en rimlig teori det 'Rosaelefant99':s kontakt är inne på, att kroppen kan ha släpats dit (även om ett problem här är att det kanske inte går så bra ihop med skrikvittnets uppgifter):
Annars handlar det väl som du säger om att försöka förstå vad hon kan ha haft där bakom bullerplanket att göra. Oavsett hur många gånger standardteorin upprepas så kan jag inte tro på det här med att hon skulle ha följt med någon dit för att prata ut. Ett mer begripligt ärende borde hon ha haft om hon tog sig till fyndplatsen för egen maskin, men frågan är vilket.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-18 kl. 11:27.
Citera
2018-11-18, 10:40
Medlem
Huruvida det finns fler vittnesuppgifter än "den gamla tanten" i utredningen vet vi av naturliga orsaker inte om. Vill bara påpeka att bostäder vid större bilvägar som i detta fallet, brukar förses med ljudisolerande fönsterglas. För att minska ljud utifrån.

Antagligen redan avhandlats i tråden såsom mycket annat.

En annan tanke kring den ytterdörr som lämnats på glänt/öppen/olåst- vet inte hur hennes dörr och lås är uppbyggt, men om hon hade en sådan dörr som automatisk låses vid stängning kanske hon lämnade den på glänt för att hon inte hade nycklar/bricka på sig när hon lämnade bostaden.

Jag finner dok inte den omständigheten avseende öppen ytterdörr som något konstigt som många skribenter i tråden verkar tycka. Alla fungerar vi olika.

Tanken om att Lena får oväntad påhälsning sent på kvällen av någon hon känner, men inte vill av någon orsak släppa in i bostaden. Hon väljer där och då att hålla samtalet utanför dörren. Om sedan samtalet drar ut på tiden och blir mer intensivt kanske hon inte har lust att eventuella grannar skall höra och/eller se. Istället börjar de röra på sig och går ned en liten bit längre bort mot planket till för att slippa insyn.
Detta är enkom en teori som jag byggt upp i enlighet med de uppgifter som kommit oss tillhanda via massmedia och som jag personligen tycker är ett relativt realistiskt scenario för händelserna samt gärningen som avhandlas i tråden.

Vad som talar för att denne oväntade besökare är SD vet jag inte, men jag kan gissa att de haft någon slags kontakt via sms eller någon chat strax före är väl ingen låg oddsare. Det ligger nära till hands att misstänka att deras konversation utlöst och triggat igång SD så pass att han väljer att bege sig till LW bostad för att avsluta diskussionen.

Vilka andra personer i hennes närhet skulle Lena inte välja att släppa in en sen kväll som denna?

Att Lena väljer att ta diskussionen utomhus istället för inne i bostaden indikerar för att personen är någon hon helst inte vill ha i sin närhet just då.

Ovan omständighet talar för SD, men kan också förklaras om det finns andra individer som Lena inte känner så bra eller någon hon just för tillfället är oense med.

Utredningen har kartlagt och förhört alla personer Lena känner och umgås med, vilket är många.
Sedan har man naturligtvis kontrollerat viktiga uppgifter som kommit fram under förhör t. ex. alibin. Troligen har utredning visat att SD inte har alibi för tiden då Lena mördades, att han är en av de absolut sista personerna som kommunicerat med henne, hans telefon har befunnit sig under masten för Lenas bostad i närtid före mordet och eventuellt en hel del annat.

Det finns m.a.o. besvärande omständigheter för SD som gör att han blir misstänkt för mordet. Om det sedan inte finns någon annan av Lenas vänner eller familj som har liknande omständigheter emot sig som SD enligt min teori, så är det mycket svårt att misstänka någon annan i Lenas närmaste krets.

Lika bra att tillägga att detta är enkom mina egna spekulationer
Citera
2018-11-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Stigen är inte orsakad av teknikerna. Den är flera år gammal.
Så den tillkom efter 2011 och i så fall vilket syfte? Vart leder denna?
Citera
2018-11-18, 10:54
Medlem
Citat:
Så den tillkom efter 2011 och i så fall vilket syfte? Vart leder denna?

Dom träffades hemma hos LW för att göka när HD sov, inte bakom planket.
Allt detta vet du mycket väl.
Citera
2018-11-18, 10:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Troligen har utredning visat att SD inte har alibi för tiden då Lena mördades, att han är en av de absolut sista personerna som kommunicerat med henne, hans telefon har befunnit sig under masten för Lenas bostad i närtid före mordet och eventuellt en hel del annat.

Det finns m.a.o. besvärande omständigheter för SD som gör att han blir misstänkt för mordet. Om det sedan inte finns någon annan av Lenas vänner eller familj som har liknande omständigheter emot sig som SD enligt min teori, så är det mycket svårt att misstänka någon annan i Lenas närmaste krets.

Lika bra att tillägga att detta är enkom mina egna spekulationer
Ja, så här enkelt kan det säkert vara. Sedan kan ju också de tidigare anmälningarna ha spelat in. Men det här med masten, täcks inte hans egen bostad av samma mast? I så fall borde väl inte den omständigheten vara besvärande.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-18 kl. 11:18.
Citera
2018-11-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Dom träffades hemma hos LW för att göka när HD sov, inte bakom planket.
Allt detta vet du mycket väl.
Fokus nu tack!
Frågan är vad är det som tar LW och GM dit bakom planket, inte var dom ev. gökade (vilket jag inte alls vet, så det är en lögn från din sida).

Teorin att GM tar mobilen och springer iväg tror jag inte på. Lite för många parametrar som måste fungera vid dörren, sen finns det tecken på samtal längs gatan. Skulle någon norpat mobilen tror jag det skulle vara mer livat...

Med en stulen mobil, varför runda planket? Känns ologiskt, men i stress är allt ologiska logiskt, så vem vet...
Citera
2018-11-18, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur vet du det?

Hur vet jag vad?
Att en del i tråden inte tror att man utreder brett?
Eller hur jag vet att man utreder brett?

Jag tror alltså att detta sker, eftersom det är så man ska göra.
Jag visade ett exempel på hur detta kan gå till, genom att länka och delvis citera ur FUP:en i Mantorp-morden.

Där frågade och utredde man inte bara efter om DNA matchade den misstänkte utan om det matchade de övriga (20-30 på listan) och även annan.

Jag har inte läst mer än några få FUP, men det skulle förvåna mig om detta inte är praxis. Allt annat är ju som att skriva under sin egen dödsdom?

Dvs det är ju det första försvaret kommer att rikta in sig på.
Försvarets prio ett:
Om det kan finnas en alternativ gm.
Citera
2018-11-18, 11:43
Medlem
Citat:
Angående stigen in bakom planket.
Jag har tidigare skickat in här på tråden bilder från Google street view att man inte ser en stig. Då kom det påhopp att bilderna var gamla. Hade hoppats att någon logiskt skulle förstå att det är just det som är intressant.
Det fanns inte någon stig 2011 (när bilden på google togs) och mest troligt har inte stigen uppstått senare heller. För att en stig ska uppstå måste det finnas dom som går där och det ska finnas ett mål. Här har jag svårt att se något mål eller syfte med att runda planket här.

Den stig som syns på bilderna efter mordet uppkom av teknikerna. För att ni inte ska nu tro att man måste gå i flera år för att en stig ska uppstå så prova geocaching! När en cache släpps som blir besökt av 20-30 cachare så ser man ganska snabbt en stig till cachen. Är den besökt av 100 cachare så är det en motorväg fram till cachen. I detta fall så är det kanske 5-8 tekniker som gått fram och tillbaka ett antal gånger.

Hade hon katt? ”GM” känner till detta och knackar på och säger han tror det e hennes katt som blivit påkörd och ligger skadad nere efter motorvägen där vid planket o i all hast slänger hon på sig första bästa skor och skyndar med ner mot planket utan att bry sig om att låsa ytterdörren mm
Senast redigerad av Rosaelefant99 2018-11-18 kl. 11:51.
Citera
2018-11-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Hade hon katt? ”GM” känner till detta och knackar på och säger han tror det e hennes katt som blivit påkörd och ligger skadad nere efter motorvägen där vid planket o i all hast slänger hon på sig första bästa skor och skyndar med ner mot planket utan att bry sig om att låsa ytterdörren mm

Nej, inga husdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in