2018-11-18, 00:17
Medlem
Vad barnen än lidit av så var en eller två föräldrar kapabla att planera och mörda sina barn, sin familj. Det saknas en spärr. Därför tror jag att flickornas trötthet härstammar från lidande i hemmet, psykisk misär. Var O en twoface? En "ängel" på jobbet och en djävul hemma? Med facit i hand, så var det tyvärr, åtminstone den dagen dödsaktiviteterna sattes igång.

Den galne (wanna-be)-professorn...
https://www.skd.se/2012/07/21/en-skrackinjangande-dubbelnatur/

Är tillbaka på teorin att morden bland annat bottnar i att O upplevde sig förfördelad och att allt var en hämnd för att han inte blev professor. Han blev ju utnämnd till professor (nåja) postumt av en kollega. Tyder på att detta var viktigt och varit uppe mycket på dagordningen under senare tid. En professur garanterar en mer ordnad tillvaro, ekonomiskt?

Han orkade den sista tiden inte engagera sig i barnens aktiviteter, tog Moa från pianospelet innan hon blev sjuk. Han visste att hon aldrig skulle komma tillbaka. Efter det blev även Moa "trött", precis som sin syster. Brrr...

Två välutbildade föräldrar hade aldrig valt att döda sina barn, oavsett barnens kondition. Det finns inte. Man hade fortsatt söka. Om en av föräldrarna blivit gradvis sjuk i huvudet, hade den andre stoppat. Om båda blivit det, hade det på resan ned funnits någon som stoppat, då det hade blivit avslöjat. Här doldes allt. Det var en djävulsk plan. Av en förälder, troligast. Tror att det utkämpades en strid i hemmet och att någon blev överrumplad eller hotad. Mycket skrämmande! Fattar inte att någon ville köpa detta hus, de flesta har alldeles för livlig fantasi för att fixa det. Minst vill man veta vad som hände för att köpa. Vem vill vara osäker på om det finns något skadligt ämne i huset, som gör folk "trötta"? Det finns ju flytspackel, mögel och en massa kemikalier som kan orsaka sjukdomar. Har de rivit upp golv och väggar och säkerställt vad hände med familjen under årens lopp?
Senast redigerad av rappytt 2018-11-18 kl. 00:28.
Citera
2018-11-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad barnen än lidit av så var en eller två föräldrar kapabla att planera och mörda sina barn, sin familj. Det saknas en spärr. Därför tror jag att flickornas trötthet härstammar från lidande i hemmet, psykisk misär. Var O en twoface? En "ängel" på jobbet och en djävul hemma? Med facit i hand, så var det tyvärr, åtminstone den dagen dödsaktiviteterna sattes igång.

Den galne (wanna-be)-professorn...
https://www.skd.se/2012/07/21/en-skrackinjangande-dubbelnatur/

Är tillbaka på teorin att morden bland annat bottnar i att O upplevde sig förfördelad och att allt var en hämnd för att han inte blev professor. Han blev ju utnämnd till professor (nåja) postumt av en kollega. Tyder på att detta var viktigt och varit uppe mycket på dagordningen under senare tid. En professur garanterar en mer ordnad tillvaro, ekonomiskt?

Han orkade den sista tiden inte engagera sig i barnens aktiviteter, tog Moa från pianospelet innan hon blev sjuk. Han visste att hon aldrig skulle komma tillbaka. Efter det blev även Moa "trött", precis som sin syster. Brrr...

Två välutbildade föräldrar hade aldrig valt att döda sina barn, oavsett barnens kondition. Det finns inte. Man hade fortsatt söka. Om en av föräldrarna blivit gradvis sjuk i huvudet, hade den andre stoppat. Om båda blivit det, hade det på resan ned funnits någon som stoppat, då det hade blivit avslöjat. Här doldes allt. Det var en djävulsk plan. Av en förälder, troligast. Tror att det utkämpades en strid i hemmet och att någon blev överrumplad eller hotad. Mycket skrämmande! Fattar inte att någon ville köpa detta hus, de flesta har alldeles för livlig fantasi för att fixa det. Minst vill man veta vad som hände för att köpa. Vem vill vara osäker på om det finns något skadligt ämne i huset, som gör folk "trötta"? Det finns ju flytspackel, mögel och en massa kemikalier som kan orsaka sjukdomar. Har de rivit upp golv och väggar och säkerställt vad hände med familjen under årens lopp?

Finns det något som styrker din teori utöver dina egna känslor om vad som är möjligt och omöjligt? Det är ju inte helt säkert att just dina känslor är dom allenarådande tänker jag.
Citera
2018-11-18, 08:16
Medlem
Det är nåt som skaver, det är nåt som skaver...

Varför rannsakade skolan sig själva och ändrar sina rutiner kring orosanmälningar efter detta? Känner de sig manipulerade trots allt? Rektorn säger också att flickorna var "dåliga med jämna mellanrum" vilket skiljer sig lite från den totalt nattsvarta situation som målas upp att flickorna hade sista tiden.

Vilka barn var det egentligen som orkade tjoa i poolen på sommaren? Om de bara hade ont och sov om vartannat från maj månad?

Varför sökte/fick inte hela familjen kurator eller psykologhjälp med tanke på hur dåligt alla måste ha mått? Detta erbjuds i sjukvården när barn drabbas av svåra sjukdomar som dessa flickor gjorde. Tackade de nej? Fick de inte stöd och hjälp? Kunde inte ta emot den? Varför?

Och sist men inte minst något som börjat skava alltmer på sistone för mig:
Varför så himla mycket fokus både direkt och indirekt på Oskars arbetsplats och arbete? Hans bok som prioriteras att testamenteras. Hans professorstjänst som han får postumt. Att han "inte förtjänade den sista tiden". Att han blir hyllad och får ett seminarium uppkallat efter sig nu i höst. Och nu senast hans påstådda digitala brev till arbetskamraterna som han ordnat så de får skickat till sig först ett halvår efter morden??

Citera
2018-11-18, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Varför rannsakade skolan sig själva och ändrar sina rutiner kring orosanmälningar efter detta? Känner de sig manipulerade trots allt? Rektorn säger också att flickorna var "dåliga med jämna mellanrum" vilket skiljer sig lite från den totalt nattsvarta situation som målas upp att flickorna hade sista tiden.

Vilka barn var det egentligen som orkade tjoa i poolen på sommaren? Om de bara hade ont och sov om vartannat från maj månad?

Varför sökte/fick inte hela familjen kurator eller psykologhjälp med tanke på hur dåligt alla måste ha mått? Detta erbjuds i sjukvården när barn drabbas av svåra sjukdomar som dessa flickor gjorde. Tackade de nej? Fick de inte stöd och hjälp? Kunde inte ta emot den? Varför?

Varför så himla mycket fokus både direkt och indirekt på Oskars arbetsplats och arbete? Hans bok som prioriteras att testamenteras. Hans professorstjänst som han får postumt. Att han "inte förtjänade den sista tiden". Att han blir hyllad och får ett seminarium uppkallat efter sig nu i höst. Och nu senast hans påstådda digitala brev till arbetskamraterna som han ordnat så de får skickat till sig först ett halvår efter morden??

Båda verkar ha varit flitiga i sitt brevskrivande om man nu ska tro på ett PM. Det finns en risk att informationen bör sorteras till avd. skvaller. Det var väl polisen som skickade breven till kollegorna? Hur skulle O ha ”ordnat” det?

Det kan ju iofs vara så att breven existerar och att O därför med gott samvete kan hyllas postumt med en egen konferens, vad vet man?

Citat:
Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.
Citera
2018-11-18, 09:18
Medlem
Citat:

Provar med ett inlägg igen och får se hur länge det finns kvar. Det här fallet kommer aldrig att kunna förstås från ett PK-perspektiv utan här behövs sektkunskap för att förstå hur detta kunde ske och hur tråden manipuleras. Lägger inte in mer tankar då de kommer att bli raderade men spinn vidare om ni har kust istället för att svamla på om att de var som ni själva och skall förstås utifrån era offtast alldagliga liv. Stora sekter har resurser, är experter och lever på att manipulera de godtrogna så att sekten överlever. Klart sektfall, jag har varit där och känner igen planen som hänt, kommer fram så visst skaver det .
Senast redigerad av shivashambo 2018-11-18 kl. 09:26.
Citera
2018-11-18, 09:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Att de digitala breven skickades till arbetskamraterna ett halvår efter morden kan kanske bero på att polisen haft datorerna beslagtagna fram tills dess.
Citera
2018-11-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att de digitala breven skickades till arbetskamraterna ett halvår efter morden kan kanske bero på att polisen haft datorerna beslagtagna fram tills dess.

Låter som en högst rimlig tanke.
Citera
2018-11-18, 09:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jag tror på PM-et, trots alla tankar på alla andra möjliga scenarier
Det är - till slut - något som i teorin går att greppa.

Men om det stämmer har verkligen omgivningen och samhället helt missat vad som var på gång.
Att ingen såg, förstod eller reagerade och erbjöd/tvingade på dem mer hjälp, psykiatriskt stöd eller vad som nu hade behövts. Flickorna svävade i livsfara och även föräldrarna borde satts på vårdintyg då de var en fara för sig själva.

De föll mellan stolarna i samhällets finmaskiga skyddsnät för barn.
Och det ska absolut inte tystas ner, tvärt om. Det ska fram i ljuset och skyddsnätet ska se, lära och kanske tätas ytterligare.
Vad vuxna gör med sig själva har vi svårt att förhindra, men barn SKA skyddas från fara. Det är därför vi har orosanmälningsplikt för skola och sjukvård.
Inte rekommendationer utan just PLIKT att reagera och kontakta sociala myndigheter vid tecken på kris och när föräldrarna uttrycker förtvivlan eller ”går ner sig”.

Det är möjligt att Soc. kontakter inte hade förändrat utgången, men nu togs INGA kontakter alls med Soc. så vi vet faktiskt inte.

Inte konstigt att kommunen håller presskonferenser för att påbörja skademinimeringen redan efter några dygn. Antagligen många tjänstemän som vet att man brustit.
Men ansvariga borde faktiskt inte komma undan kritik idag - det borde inte tystas ner.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-18 kl. 10:14.
Citera
2018-11-18, 09:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Båda verkar ha varit i sitt brevskrivande om man nu ska tro på ett PM. Det finns en risk att informationen bör sorteras till avd. skvaller. Det var väl polisen som skickade breven till kollegorna? Hur skulle O ha ”ordnat” det?

Det kan ju iofs vara så att breven existerar och att O därför med gott samvete kan hyllas postumt med en egen konferens, vad vet man?

Jag, har också fått detta PM skickat till mig. Jag bedömer personen som skickat PM som mycket trovärdig

Denna info går inte emot polisens pressmeddelande, vidare har även bl.a. Avd.9 beskrivit i stort sett detsamma. PM:aren beskriver på ett väldigt fint och värdigt sätt varför föräldrarna tog detta beslut.

Efter detta PM tror jag flickorna var svårt sjuka samt att H:s ev. cancer kommit tillbaka (tufft besked innan jul enl. Avd,9)

Som jag ser det nu har sjukvården en stor skuld i denna tragedi.

Vila i frid hela familjen.
Citera
2018-11-18, 10:36
Medlem
Bra att pm postades här.
Jag blir illamående när jag läser det.
Om det är något som överhuvudtaget är sant i det, så speglar det för mig en absolut tap av föräldrarnas verklighetsuppfattning. Den bilden som malas upp här passar inte med annat som har kommit fram. Att man sitter hemma och skriver brev till arbetskamrater medan man planera att döda sina barn - fruktansvärd. Fick Hs arbetskamrater också tilltänkta brev?

Jag är enig i det Zebrima skriver, det skaver och skaver
Citera
2018-11-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag, har också fått detta PM skickat till mig. Jag bedömer personen som skickat PM som mycket trovärdig

Denna info går inte emot polisens pressmeddelande, vidare har även bl.a. Avd.9 beskrivit i stort sett detsamma. PM:aren beskriver på ett väldigt fint och värdigt sätt varför föräldrarna tog detta beslut.

Efter detta PM tror jag flickorna var svårt sjuka samt att H:s ev. cancer kommit tillbaka (tufft besked innan jul enl. Avd,9)

Jag är personligen inte ute efter att fördela skuld. Skolan gjorde ingen orosanmälan eftersom dom inte kände någon oro. Samma gäller förmodligen vården. Man kan inte klandra någon för något dom inte sett, det är naturligtvis helt orimligt och det förstår nog nästan alla. Om pm;et stämmer så såg varken skolan, vården eller anhöriga vad föräldrarna planerade.

Man kan möjligen införa en obligatorisk orosanmälan i sådana fall där flera barn + någon av föräldrarna drabbas av svåra sjukdomar. Men detta är naturligtvis väldigt ovanligt och endast ett fåtal myndighetspersoner från vare sig skola eller sjukvård kommer någonsin att stå i den situationen. Man kan fråga sig om ytterligare en myndighet i form av en socialsekreterare hade sett mer än släktingarna, läkarna, rektorerna eller lärarna.

Det finns nog väldigt lite generell kunskap att hämta ur en unik tragedi mer än att ibland går allt åt skogen.

Det är ytterst sorgligt och beklagligt.
Citera
2018-11-18, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

PMet är i sin andemening identiskt med detta inlägg från mitten av februari.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in