2018-11-17, 23:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag uppfattade det, mitt minne kanske sviker mig här, så bor dalaan någonstans tvärs över vägen från BP.

I min värld så kan nog ljud studsa mot bullerplanket och nå bostadsområdet rakt över vägen. Det borde kandke inte höras lika bra på Rättarevägen och gatorna runtomkring om det ska göra skäl för sitt namn ;-) Men sen å andra sidan är ju buller låga frekvenser och skriket måste ha varit det rakt motsatta. Sen som en annan skribent skrev häromdagen så är ljud och hur de färdas och upplevs inte alltid så lätt att förstå sig på.

Lite fakta om buller och bullerskydd:
http://extra.lansstyrelsen.se/miljosamverkanvastragotaland/SiteCollectionDocuments/Projekt%20och%20rapporter/Hälsoskydd/Buller/Verktygslådor/Trafikbuller%20i%20tillsyn%20och%20planering/bag-o-gatuutrustning-kapitel-7-bullerskydd.pdf

Utveckla gärna det fetade :-)

Nu tror jag du tappade ditt eget spår. Vi fick ett tips i tråden om att BO släpats till FP cirka 10 meter på någon form av gångstig. D.v.s BP skulle kunna vara 10 meter från FP på den stig som verkar finnas mellan västra delen av Rättarevägen och motorvägen. På din bild och även på google maps och Hitta.se kan man skönja en jordvall utmed Rättarevägen och bakom den en stig som leder rakt till FP.

Om BP skulle vara där så finns ju inget plank som dämpar ljudet in mot Nya Hjärsta och förstärker det mot motorvägen. Mellan stigen och motorvägen finns dessutom buskar eller träd som dämpar ljud
men hindrar insyn. Nu är ju de där sattelitbilderna inte tagna idag så det kanske ser annorlunda ut nu.

Dalaan säger själv att han tror planket hjälpt till vilket ledde mig att tro att BP skulle vara 10 meter österut på den stig som tydligen inte finns utefter plankets sida mot motorvägen. Om vi nu flyttar BP västerut så blir "rakt över motorvägen" väster om Brogatan. Om BP var öster om FP så hamnar vi öster om Brogatan. På dammvägen i båda fallen.

Hur tar man sig nu till BP? Antingen går man Rättarevägen västerut och tar in på stigen någonstans och går mot BP och släpar BO mot FP. Alternativt går man till FP och går västerut på stigen 10 meter till BP och sen släpning tillbaks till FP.

Utveckling av det fetade skulle bli OT i denna tråd och det finns det tillräckligt av redan så jag avstår. Det är dessutom uppenbart vad som menas.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-17 kl. 23:58.
Citera
2018-11-18, 00:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är ju frågan- hur långt in på Rättarevägen gick de?

Om bara 10 m då är de fortfarande insynsskyddade av barrväxterna.

Hur aktuella flygbilderna är vet jag ej. Båda från NA. Kanske tagna av drönare?

http://www.bilddump.se/bilder/20181117231518-83.248.248.247.jpeg

http://www.bilddump.se/bilder/20181117230834-83.248.248.247.jpeg

Säkert är de aktuella, tagna för tidningen?
Ser väldigt likt ut bilderna från Google maps, både från 2011 och 2018.

Jag tror du har rätt, har svårt att tänka mig att LW skulle gått längre än till kröken vid Byalagsgatan/Rättarevägen?

https://www.google.com/maps/@59.2890506,15.1858935,3a,75y,152.66h,74.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB5XK50rxNsovak8rlrfYtg!2e0!7i1 3312!8i6656

Där tänker jag att en spärr finns. De kan ha stått vid garagen eller vid vinkeln där Rättarevägen går in. Att gå in på Rättarevägen?

Om man tänker sig att de gått denna bit för att inte grannar ska höra deras käbbel, då funkar det ju inte att gå in vid "ängen", där det finns flera villor som mycket väl kan höra. Om det stämmer det som Sherlock säger att det förekommit stalking och hot, då har jag svårt att se att hon skulle gå längre in denna lite avsides väg?

Att hon skulle vara så lättlurad, det kan inte tro. Inte med den historiken de har haft. Den tiden på natten. Med dörren öppen/olåst?

Jag blir mer och mer övertygad om att hon blivit indragen, snabbt. Hon har helt blivit tagen på sängen...
Och som du påpekar ser inte den grannen särskilt mycket, men borde höra?
Granne nr två och tre borde höra. Och om de hade tittat ut, hade de kunnat se?? Ser dock ut som att gräset växer på en liten "kulle" som skymmer sikten.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2887588,15.1860831,95m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105
https://www.google.com/maps/@59.2886456,15.1856232,3a,75y,53.72h,68.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxSSGARNgDiq_cKN1hQHAzA!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2018-11-18, 00:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu tror jag du tappade ditt eget spår. Vi fick ett tips i tråden om att BO släpats till FP cirka 10 meter på någon form av gångstig. D.v.s BP skulle kunna vara 10 meter från FP på den stig som verkar finnas mellan västra delen av Rättarevägen och motorvägen. På din bild och även på google maps och Hitta.se kan man skönja en jordvall utmed Rättarevägen och bakom den en stig som leder rakt till FP.

Om BP skulle vara där så finns ju inget plank som dämpar ljudet in mot Nya Hjärsta och förstärker det mot motorvägen. Mellan stigen och motorvägen finns dessutom buskar eller träd som dämpar ljud
men hindrar insyn. Nu är ju de där sattelitbilderna inte tagna idag så det kanske ser annorlunda ut nu.

Dalaan säger själv att han tror planket hjälpt till vilket ledde mig att tro att BP skulle vara 10 meter österut på den stig som tydligen inte finns utefter plankets sida mot motorvägen. Om vi nu flyttar BP västerut så blir "rakt över motorvägen" väster om Brogatan. Om BP var öster om FP så hamnar vi öster om Brogatan. På dammvägen i båda fallen.

Hur tar man sig nu till BP? Antingen går man Rättarevägen västerut och tar in på stigen någonstans och går mot BP och släpar BO mot FP. Alternativt går man till FP och går västerut på stigen 10 meter till BP och sen släpning tillbaks till FP.

Utveckling av det fetade skulle bli OT i denna tråd och det finns det tillräckligt av redan så jag avstår. Det är dessutom uppenbart vad som menas.

Jag vet inte, bara spekulerar/gissar.
Jag tror att de endast gått in 5 m, max 10 m in på Rättarevägen för att komma ur åsyn från grannar längs Byagatan med insyn neråt mot vägkröken. Om brottet påbörjades just där i början på gatan är det ju nära till där stigen in till där bullerplanket börjar.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-18 kl. 00:54.
Citera
2018-11-18, 00:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Självklart användes inte koncentrerat eter, utan utspätt med vatten. Vilken dos som behövs för att uppnå temporär medvetslöshet i endast ett par minuter vet nog sjuksköterskor och läkare.

Edit: Frågan blir då om vem som helst kan få tag på eter i Sverige eller bara vårdpersonal, kemister mm? Ja, det kanske är långsökt men man får vända på alla stenar. Speciellt när MGM fru är en sjuksköterska .

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror inte att det går att få tag på en sjukhusavdelning.
Industrin?

Att HD är sjuksköterska är helt orelevant i etersammmanhang.
Eter har inte använts som narkosmedel inom sjukvården sedan tidigt 60-tal.

Att vända på alla stenar är en sak. Att vända på stenar som inte finns är en helt annan.
Citera
2018-11-18, 00:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Att HD är sjuksköterska är helt orelevant i etersammmanhang.
Eter har inte använts som narkosmedel inom sjukvården sedan tidigt 60-tal.

Att vända på alla stenar är en sak. Att vända på stenar som inte finns är en helt annan.

Ingen pratar om narkos nu. Eter används för att göra människor medvetslösa än idag, utanför narkossammanhang. Inte vanligt men det händer.

Förstår inte varför du måste svara när du inte ens har kollat upp om det du kommer invända med stämmer.

Edit: försök hellre vända på lite stenar själv istället för att hoppa på de som försöker göra det för att föra fallet framåt.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-18 kl. 01:03.
Citera
2018-11-18, 01:32
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ingen pratar om narkos nu. Eter används för att göra människor medvetslösa än idag, utanför narkossammanhang. Inte vanligt men det händer.

Förstår inte varför du måste svara när du inte ens har kollat upp om det du kommer invända med stämmer.

Edit: försök hellre vända på lite stenar själv istället för att hoppa på de som försöker göra det för att föra fallet framåt.

Så om jag inte delar din uppfattning så har jag hoppat på dig? Det är väl ändå diskussionerna vi alla för tillsammans som leder tråden framåt och inte enskilda postares monologer?

Narkos var det jag som tog upp. Detta då jag vet att eter tidigare har använts som narkosmedel. Något annat användningsområde för eter inom sjukvården känner jag inte till, men jag är öppen för att lära nytt.
Vilken källa har du för att ”eter används för att göra människor medvetslösa än idag, utanför narkossammanhang”?
Citera
2018-11-18, 01:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Så om jag inte delar din uppfattning så har jag hoppat på dig? Det är väl ändå diskussionerna vi alla för tillsammans som leder tråden framåt och inte enskilda postares monologer?

Narkos var det jag som tog upp. Detta då jag vet att eter tidigare har använts som narkosmedel. Något annat användningsområde för eter inom sjukvården känner jag inte till, men jag är öppen för att lära nytt.
Vilken källa har du för att ”eter används för att göra människor medvetslösa än idag, utanför narkossammanhang”?

Jag ser det som påhopp och förolämpande ja när du skriver till mig att "vända på alla stenar är en sak, men att vända på stenar som inte finns är en annan". Vem är du att förkasta andras hypoteser och teorier? Du har knappast mer insyn eller fakta än mig.

Som sagt vänd på stenar själv istället för att förolämpa andras teorier. Du behöver inte dra ner andra för att höja dig själv, eller vad du nu försöker göra.
Citera
2018-11-18, 02:10
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag ser det som påhopp och förolämpande ja när du skriver till mig att "vända på alla stenar är en sak, men att vända på stenar som inte finns är en annan". Vem är du att förkasta andras hypoteser och teorier? Du har knappast mer insyn eller fakta än mig.

Som sagt vänd på stenar själv istället för att förolämpa andras teorier. Du behöver inte dra ner andra för att höja dig själv, eller vad du nu försöker göra.

När du påstår att det är på grund av att HD är sjuksköterska som eter eventuellt ska ha använts vid mordet, då framstår det för mig som en sten som inte finns.
Min kunskap av eteranvändning inom sjukvården är att det använts som narkosmedel.
Dels är inte HD narkossjuksköterska, dels finns inte eter att tillgå hur som helst på sjukhus runt om i landet. Då blir det hypotetiska valet av SD att nyttja just eter väldigt långsökt.

Du har svarat mig att jag är fel ute och att eter fortfarande används inom sjukvården, ”för att göra människor medvetslösa”. Därför frågar jag igen, enligt vilken källa?
Senast redigerad av LimeTime 2018-11-18 kl. 02:15.
Citera
2018-11-18, 09:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte heller någon psykologisk expert eller förstår hur gm kan ha tänkt ( det är väl det jag försöker och försöker förstå). Men det du beskriver ter sig inte alls osannolikt.

Kanske inte alls är första gången denna tanke kommer upp i huvudet.
Det blir som en slags avtrubbning och till sist är steget inte långt.
Om bara triggern sätter igång allt.
Är detta "någon slags planering"?
Ingen aning om det räknas som någon slags planering men om(m) det nu verkligen skulle ligga något i min spekulation har GM i nån utsträckning haft en alternativ plan ifall huvudplanen inte ledde till önskat resultat.
Eller så blev det bara overload och tillgripandet av våld exploderade ur inget annat än frustration och vanmakt etc. Om och eller är ibland jobbiga ord...
Citera
2018-11-18, 09:37
Medlem
Angående stigen in bakom planket.
Jag har tidigare skickat in här på tråden bilder från Google street view att man inte ser en stig. Då kom det påhopp att bilderna var gamla. Hade hoppats att någon logiskt skulle förstå att det är just det som är intressant.
Det fanns inte någon stig 2011 (när bilden på google togs) och mest troligt har inte stigen uppstått senare heller. För att en stig ska uppstå måste det finnas dom som går där och det ska finnas ett mål. Här har jag svårt att se något mål eller syfte med att runda planket här.

Den stig som syns på bilderna efter mordet uppkom av teknikerna. För att ni inte ska nu tro att man måste gå i flera år för att en stig ska uppstå så prova geocaching! När en cache släpps som blir besökt av 20-30 cachare så ser man ganska snabbt en stig till cachen. Är den besökt av 100 cachare så är det en motorväg fram till cachen. I detta fall så är det kanske 5-8 tekniker som gått fram och tillbaka ett antal gånger.

Då kommer vi till vad det har för betydelse i fallet. Hur kommer LW in dit där hon senare hittas? Att hon börjar skrika på "hennes" sida ser jag som osannolikt med tanke på dom vittnen vi vet.
Jag tror att hon tog sig till FP/MP med fri vilja och där spårade det ut. Frågan är vad som gör att en moder med två barn hemma lämnar dörr och beger sig så pass långt bort (klart utom syn och höravstånd från hemmet).

Jag tror inte för en sekund att det är att hon följer med någon för att prata ut. Det är en plötslig händelse som gör att hon skyndsamt, och utan eftertanke på dörr och barn, beger sig dit.
Citera
2018-11-18, 09:49
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har tidigare skickat in här på tråden bilder från Google street view att man inte ser en stig. Då kom det påhopp att bilderna var gamla. Hade hoppats att någon logiskt skulle förstå att det är just det som är intressant.
Det fanns inte någon stig 2011 (när bilden på google togs) och mest troligt har inte stigen uppstått senare heller. För att en stig ska uppstå måste det finnas dom som går där och det ska finnas ett mål. Här har jag svårt att se något mål eller syfte med att runda planket här.

Den stig som syns på bilderna efter mordet uppkom av teknikerna. För att ni inte ska nu tro att man måste gå i flera år för att en stig ska uppstå så prova geocaching! När en cache släpps som blir besökt av 20-30 cachare så ser man ganska snabbt en stig till cachen. Är den besökt av 100 cachare så är det en motorväg fram till cachen. I detta fall så är det kanske 5-8 tekniker som gått fram och tillbaka ett antal gånger.

Då kommer vi till vad det har för betydelse i fallet. Hur kommer LW in dit där hon senare hittas? Att hon börjar skrika på "hennes" sida ser jag som osannolikt med tanke på dom vittnen vi vet.
Jag tror att hon tog sig till FP/MP med fri vilja och där spårade det ut. Frågan är vad som gör att en moder med två barn hemma lämnar dörr och beger sig så pass långt bort (klart utom syn och höravstånd från hemmet).

Jag tror inte för en sekund att det är att hon följer med någon för att prata ut. Det är en plötslig händelse som gör att hon skyndsamt, och utan eftertanke på dörr och barn, beger sig dit.

Stigen är inte orsakad av teknikerna. Den är flera år gammal.
Citera
2018-11-18, 10:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Som att någon snor hennes mobil ur handen på henne (vilket gör henne fly förb-d)... och sen sätter av neråt motorvägen?
Som att någon hotat med att avslöja privata bilder och chattar (vilket gör henne fly förb-d)... och sen sätter av neråt motorvägen?

Eller tror du fortfarande bara på tex pundare som kände på cyklar att stjäla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in