2018-11-17, 11:08
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Är redan redovisat i tråden.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

S 28,1 + 0,7
SD 20,2 -0,1
M 18,6 -1,4
C 9,3 +1,8
V 9,3 +0,9
KD 5,3 -0,3
MP 3,8 -1,2
L 3,3 -0,9

Aha. Trodde det kommit en ny eftersom det frågades om det igår kväll. Ett missförstånd.
2018-11-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Öka med 5% nästan(var väl det) är mkt bra för ett politiskt parti. Det går inte att komma runt. Sedan att folk som gillade de partiet och är i de partiet hade orealistisk förväntningar är en annan femma. De bluffinstiut som folk också satte allt sitt förtroende till hjälpte helt klart till att skapa helt galna förväntningar. Men vi som inte gillar SD är förstås glada för de känns som de tappat lite den fart de hade i våras pga detta.

SD gjorde ett dåligt val eftersom dom låg mkt högre 1-2 månader innan valet (hos dina favoritinstitut).
2018-11-17, 15:44
Medlem
volvo 240s avatar
Någon som vet vad som hänt med status.st? Inga undersökningar publicerade där sedan riksdagsvalet. Så har helt missat hur opinionsläget ser ut idag :/

Vore roligt att se AFSugningspartisternas gråtfyllda ansikten nu när övriga är så extremt så.
Senast redigerad av volvo 240 2018-11-17 kl. 15:51.
2018-11-17, 18:14
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Kan bara hålla med. Svenskarna är idioter.

Det fetade. Polariseringen är snart total. Tack MSM.
Ena lägret med de mentalt handikappade och emotionella samt de av statsmedian fortfarande lurade.
I andra lägret de rationella människorna som med hjälp av fakta klarat av att lägga ihop A och B.

Och helt ärligt, känns inte som 17,5 eller 21% spelar så stor roll när vi har haft siffror vi inte haft anledning att tvivla på på 27%. Det kommer inte att bli ett extraval, definitivt inte nu när SD ser ut att öka några PE.
Skål tamefan.
Ja, att folk är idioter kan vi konstatera men vi befinner oss i ett nytt läge och vi kan inte tro att SD får någon egen majoritet inom en snar framtid utan det vi får fokusera på nu när Alliansen sagt tack och adjö och att krafterna inom KD och M drar sig mot SD är hur mycket % eller mandat SD,KD och M får tillsammans.
Kristersson har mjuknat när det gäller SD och den nästa M ledaren som röstas fram kommer inte tillhöra den liberala delen av M, det känns kristalklart med hur snacket går i Moderaterna.
Så för en framtida förändring så är det KD,SD och M som gäller och det gäller att de skrapar ihop en majoritet.
2018-11-17, 21:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
SD får nytt rekord i dagens mätning från SvD/Sifo med 19,3%. Det tidigare rekordet var från augusti i år, då partiet fick 19,2%.
https://www.svd.se/efter-kaoset-m-backar--sd-far-rekordnotering-i-svd-sifo

Det verkar för mig som om Status.st inte har gjort någon uppdatering sedan valet.
Har verksamheten lagts ned?

Angående SIFO-mätningen så var Jenny Madestams kommentarer lite intressanta.

Citat:
Moderaterna straffas av väljarna och Sverigedemokraterna får en ny toppnotering i novembers väljarbarometer från Sifo. Statsvetaren Jenny Madestam tror att L och MP riskerar att falla ur vid ett extra val – vilket möjliggör ett nytt konservativt regeringsunderlag.

Citat:
Madestam pekar på att vinnaren vid ett extraval i nuläget skulle vara SD. Och att om Liberalerna och Miljöpartiet åker ur riksdagen - och om SD skulle få den notering partiet har nu - skulle M, KD och SD kunna få ihop 175 mandat och en majoritet bakom Kristersson.

Utan att Centerpartiet har något att säga till om.

Undrar om Annie Lööf fattar vad hon har ställt till med när hon drivit Kristersson mot Åkessons famn. Åkessons dröm om ett konservativt block vid makten är kanske bara ett extraval bort. Jag är helt övertygad om att om M, KD och SD tillsammans får 175 mandat eller mer, så kommer M och KD köra med SD stöd. Inte en chans att Kristersson i ett sånt läge säger nej till Åkesson.
Senast redigerad av fernebo 2018-11-17 kl. 21:43.
2018-11-18, 04:55
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Angående SIFO-mätningen så var Jenny Madestams kommentarer lite intressanta.

Undrar om Annie Lööf fattar vad hon har ställt till med när hon drivit Kristersson mot Åkessons famn. Åkessons dröm om ett konservativt block vid makten är kanske bara ett extraval bort. Jag är helt övertygad om att om M, KD och SD tillsammans får 175 mandat eller mer, så kommer M och KD köra med SD stöd. Inte en chans att Kristersson i ett sånt läge säger nej till Åkesson.

Det vore en välsignelse. Det som iaf jag hoppas på vid ett extraval. Tyvärr minskar M lika mycket som SD ökar.
2018-11-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Någon som vet vad som hänt med status.st? Inga undersökningar publicerade där sedan riksdagsvalet. Så har helt missat hur opinionsläget ser ut idag :/

Vore roligt att se AFSugningspartisternas gråtfyllda ansikten nu när övriga är så extremt så.
Kanske att den, eller dem, bakom status.st inte längre har samma driv att göra nåt gratis för ett parti som aspirerar på att bli ett passivt stödparti åt M.
2018-11-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Öka med 5% nästan(var väl det) är mkt bra för ett politiskt parti. Det går inte att komma runt. Sedan att folk som gillade de partiet och är i de partiet hade orealistisk förväntningar är en annan femma. De bluffinstiut som folk också satte allt sitt förtroende till hjälpte helt klart till att skapa helt galna förväntningar. Men vi som inte gillar SD är förstås glada för de känns som de tappat lite den fart de hade i våras pga detta.

Men den fart som SD hade i våras stoppades upp tillfälligt eftersom vi kan se att SD nu ökat med nästan 2% sammanvägt olika OU sedan valet. Den något mer långsamma tillväxten nu är normal. Det finns fortfarande människor som skräms med Hitler och 30-tal.

Inga institut är pålitliga. Jag skulle betrakta en ökning med även bara 0,1% per månad som en framgång för SD har dom väljare som stannar kvar. Den hårda kärnan växer.
2018-11-20, 20:21
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men den fart som SD hade i våras stoppades upp tillfälligt eftersom vi kan se att SD nu ökat med nästan 2% sammanvägt olika OU sedan valet. Den något mer långsamma tillväxten nu är normal. Det finns fortfarande människor som skräms med Hitler och 30-tal.

Inga institut är pålitliga. Jag skulle betrakta en ökning med även bara 0,1% per månad som en framgång för SD har dom väljare som stannar kvar. Den hårda kärnan växer.

Om jag vore som dig skulle jag hålla munnen stängd. Dina förutseelser och din så kallade felfaktor var helt åt fanders före valet. Du hade helt enkelt noll rätt. Ändå fortsätter du o svamla på. Vill du jag skall ta fram va du skrev så står jag gärna till tjänst att visa upp det eftersom jag misstänker du förträngt det. SD har förmodligen gått framåt marginellt sedan valet som OU visar och detta på bekostnad av högern f-låt M. Instituten var trots allt ute rätt även om de flesta överskattade SD före valet. Framförallt dina favoritinstitut Sentio och Yougove. Troligen är förhållandet detsamma idag.
2018-11-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Om jag vore som dig skulle jag hålla munnen stängd. Dina förutseelser och din så kallade felfaktor var helt åt fanders före valet. Du hade helt enkelt noll rätt. Ändå fortsätter du o svamla på. Vill du jag skall ta fram va du skrev så står jag gärna till tjänst att visa upp det eftersom jag misstänker du förträngt det. SD har förmodligen gått framåt marginellt sedan valet som OU visar och detta på bekostnad av högern f-låt M. Instituten var trots allt ute rätt även om de flesta överskattade SD före valet. Framförallt dina favoritinstitut Sentio och Yougove. Troligen är förhållandet detsamma idag.

Du fortsatte väl köra på trots valet 2014?
2018-11-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Du kan inte påvisa att jag gick på Sentios eller Yugovs siffror. Jag vägde istället samman alla siffror och jag hamnade mellan 21,0%---22,8% ungefär så jag låg någonstans i mitten. Egentligen hade inga institut rätt.

SD var på väg uppåt i alla OU fram till juni men sedan fick tydligen SD skulden för Jimmy Durmaz av någon anledning och det blev debatt om frågor som SD inte ens har på sitt valmanifest. SD gick nedåt och möjligen tryckte man ned SD på ett sådant sätt att det blev en "råttorna lämnar skeppet" effekt, det vill säga att dom tveksamma och senast tillkommande gick till M och S. Vi såg ju att även om M och S gjorde katastrofalt dåliga val så ökade dom precis till valet.
Jag hävdar hela tiden att man skall beakta alla institut och lägga sig i mitten, det är dessa faktorer man försöker beräkna. Därav alla "omräkningsfaktorer". Lägg märke till att jag sällan talade om "mörkertalet". Off topic, att S kanske ligger på 29% beror mest på oredan inom Alliansen. I framtiden hoppas jag på lägre valdeltagande eftersom många inte röstar med hjärnan och knappt heller med hjärtat. Man skall veta vad man röstar på.
2018-11-20, 21:36
Medlem
Det var en underlig valrörelse där ärlige Jimmie tvingades att välja mellan Macron eller Putin. När han inte villa ha någon....visade Sveriges Radio upp sin väldiga makt och lät Macron intervenera i den Svenska valrörelsen på ett osunt sätt.

SD är här för all framtid medan Macron har dom lägsta popularitets-siffrona 25% jämfört med Trumps cirkus 42%. SD består---Macron förgår.

Det var starkt av Jimmie att ändå ställa upp i olika sammanhang exempelvis mot mr Besserwisser Calle Bildt, Jimmie framstår ju ändå som den hygglige och förnuftige men naturligtvis behöver SD bredda och få in fler hyggliga politiker som är lugna och trygga.

Vad gäller OU nu ser det konstigt ut att plötsligt är Sifo det för SD bästa institutet. Om jag inte har alldeles fel ligger SD nästan 3% högre där än i våras. Det är nästan så att man blir misstänksam, att man nu vill höja SD för att sänka till våren. Hmmm....det våras för Sifo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in