Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 16:50
  #97069
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Alla som följde fallet kände till att de misstänkta blev omedelbart KJ och MB, nu hade MB alibi därför blev han avfärdad som misstänkt, men KJ kvarstod som misstänkt, som han visste själv att han var, och hade spaning på sig.

Den som blev misstänkt för Bangsuans försvinnande, som kunde misstänkas att hon var mördad, får spaning på sig. Bangsuan hade besökt KJ när hon försvann och det var sannolikt orsaken att KJ blev misstänkt.

Det fanns ingen orsak för gärningsmännen själva att flytta kroppsdelarna från förvaringsplatsen i värnet, till Gula huset, den som drog nytta från det var KJ, som fick alibi för mordet på KJ.
Det var en flyttning som också medförde risk att bli upptäckta.
Därför KJ fälldes var för att Tingsrätten accepterade åtalet som åklagarna lade fram till Tingsrätten.

Innan benen hittades i gula huset fanns det ingen anledning att misstänka någon för någonting. När dina gärningsmän bestämde sig för att flytta benen var varken Kristoffer eller den du kallar MB misstänkta för någonting. Därför förstår jag inte ditt resonemang.
Citera
2018-11-16, 16:54
  #97070
Medlem
”KJ blev utsedd till gärningsmannen på ett tidigt stadium och det försöktes skapa bevis mot honom, men som blir till en omöjlighet för den som är oskyldig, och därför finns inga bevis mot KJ, att han är skyldig till Bangsuans död.”

- Exakt vad menar du här?
__________________
Senast redigerad av Firesnake 2018-11-16 kl. 16:57.
Citera
2018-11-16, 17:36
  #97071
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Han ville inte avsätta fingeravtryck generellt, inte just på tejprullen.
Ville inte avsätta fingeravtryck hemma hos sig själv???
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
"Inte visat någon omständighet som kan föranleda resning i målet. Högsta domstolen avslår därför resningsansökningen."
Ja, precis vad jag skrev. Det finns inget som säger att det elektroniska alibit har något med avslaget att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Gå till polisen och berätta om det nu finns något som definitivt skulle rentvå KJ.
Larva dig inte.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Bilen var skitig, har inte påstått att listen var skitig.
Då borde den som letade efter blod ha sett blodet på listen. För övrigt var inte bilen skitig, sid 305, bild 1, sid 387 och 390.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Påsen fanns i en överbelamrad bil.
Om bilen var överbelamrad fick inte Vatchareeya plats.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Jag tror du misstolkar med flit här och även hävdar saker som jag inte påstått. Tejpen är inget bevis som jag tidigare påpekat, den är ett indicium och det pga att den hittas på kroppen, inte av det jag skrev. Inte heller fickringningen är ett bevis i sig, utan ett indicium, just pga att det sker den dag då hon försvinner och dessutom befinner sig hemma hos KJ. Dessa exempel styrker inte varandra, de bildar en helhet (indiciekedja), efter att bedömts var för sig.
Indicium är ett slags bevis. Kalla det vad du vill, du kan inte låta 112*-uppringningen styrka tejprullen som bevis, de är av varandra helt oberoende omständigheter. Tejprullen faller bort. Först efter bedömningen av bevisen ett och ett kan du göra en samlad bedömning. Invänder du mot vad professor Diesen säger om bevisvärdering? Anser du att helheten ska bedömas först?

Har du förstått vad bedömning av bevisen före helheten innebär? Tejprullen och 112*-uppringningen har inte ett kviddevitt med varandra att göra. Att, som du, hävda att dessa tillsammans utgör bevis är att bedöma helheten, inte detaljerna.

Låt oss titta på tejprullen. Polisen har hypotesen att Kim, efter mordet, har placerat rullen på badrumskåpet. Kims hypotes är att någon har planterat rullen. Min och advokat Kyrös hypotes är att det var Vatchareeyas tejp.

Man får ställa dessa tre hypoteser mot varandra, och först när man har tagit ställning till om tejprullen är bevis kan man ta med den i bedömningen av helheten och bedöma om det blir en indiciekedja. Du tar 112*-uppringningen som bevis för att tejprullen är bevis, men det är fel att göra så.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Igen så tror jag inte du begriper hur det fungerar.
Jo, jag förstår. Läs ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Prudent visade att dina fantasier om blodplantering inte är möjliga.
Tvärtom, hen visade att det var möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du har svar på allt, men orimliga svar. Blodplantering?
Vi har diskuterat detta redan, ingen vet hur vanligt det är. Och även om det är första gången är det rimligt. Annars är det orimligt att Sveriges statsminister sköts på öppen gata 1986. Det var ju första gången.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Har inte hävdat att han planterat den, nej.
Nej, det är jag som kallar det plantering när en mördare medvetet och omotiverat placerar mordbevis i sin egen bostad. Det är orimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Finns det något som du inte är kapabel till att fantisera ihop och som jag sedan ska bemöta? Håll dig till det som är fakta istället.
Resningsansökan om fotomanipulationen:
Citat:
196. NYTT. På den övre bilden på sidan 286 i förundersökningsprotokollet saknas
det skor till vänster om högtalaren. Bilden har beteckningen XI4Z9960 kopiera2.jpg.
På originalfotot, som hittats i det s.k. extra sidomaterialet, finns skorna med. Bilden
har beteckningen XI4Z9960.JPG. Det år således en bildmanipulation där skor
redigerats bort. Detta är synnerligen anmärkningsvärt och torde strida mot ett flertal
regler om hur en förundersökning skall bedrivas och redovisas. Som ny bevisning
åberopas syn på dessa bilder för jämförelse till styrkande av att den bild som finns
med i fönmdersökningsprotokollet är manipulerad vilket leder till ett ifrågasättande
av tillförlitligheten av övriga uppgifter och undersökningar som redovisats i
förundersökningsprotokollet.
Kallar du detta fantasi?
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du kan inte visa att det är praktiskt möjligt. Du kan därmed inte förklara bort varför blodet finns i hans bil.
Nej, jag kan inte visa det ännu, men ifrågasätter du Prudent som har påstått att det är möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det var du som tog upp att KJ skulle missförstått.
Redan när jag kom på att Kim och FL pratade om avrivning på två olika ledder hade det hade det gått mer än ett år sedan jag lyssnade. Det är du som anser det viktigt att Kim använde ordet missförstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hur bevisades det att Kim var ensam GM? Samma dag som Ploy togs av daga fanns det minst en transvestit i lägenheten. Ett vittne hade sett en svarthårig människa i hyundaien med kvinnligt utseende på sena eftermiddagen.

Sättet som ”knivhuggen” skett på och antalet kanske kan förklaras med att de var två?

Likaså transporten av kroppen. Vid olika tillfällen. Om värnet används underlättas utplaceringen om man hjälps åt att bära. Kanske var det den andra personen som slängde in något olämpligt i bakluckan utan Kims kännedom?

Sen smöret som användes på natten kanske brukades av två personer och inte en person?

Tycker att detta borde utretts mer. Kanske därför Kristoffer blivit Kim för att ”kvinnor” klarar sig utan straffpåföljd?
Samma dag som BI iakttog den mörkhåriga personen iaktog han att Kim hade en systemkasse. Kolla resningsansökan, punkt 235. Kim kom hem med en systemkasse 2 maj, inte 4, som BI påstår. Tro inte på BI och hans iakttagelser, särskilt inte hans dateringar.
Citera
2018-11-16, 18:27
  #97072
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ville inte avsätta fingeravtryck hemma hos sig själv???

På liket, förslagsvis, eller placera DNA på det, vilket misslyckades.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, precis vad jag skrev. Det finns inget som säger att det elektroniska alibit har något med avslaget att göra.

Det finns inga omständigheter, alltså är inte det du säger sant eller så är det inte alls utrett, och då är det väl hög tid för dig att berätta det du kommit fram till till någon som kan reda ut det?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då borde den som letade efter blod ha sett blodet på listen. För övrigt var inte bilen skitig, sid 305, bild 1, sid 387 och 390.

Du är förmodligen inte renlig av dig om du bedömer den som ren.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om bilen var överbelamrad fick inte Vatchareeya plats.

I delar kan hon gjort det. Liklukten säger att hon varit placerad där, i vilket format är oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Indicium är ett slags bevis. Kalla det vad du vill, du kan inte låta 112*-uppringningen styrka tejprullen som bevis, de är av varandra helt oberoende omständigheter. Tejprullen faller bort. Först efter bedömningen av bevisen ett och ett kan du göra en samlad bedömning. Invänder du mot vad professor Diesen säger om bevisvärdering? Anser du att helheten ska bedömas först?

Nej, det anser jag inte och jag tror du får läsa om mitt inlägg om det är den slutsatsen du drar.

Förtydligat:

Tejpen är inget bevis som jag tidigare påpekat, den är ett indicium och det pga att den hittas på kroppen, inte för att det har någon koppling till tejprullen. Förstår du?

Inte heller fickringningen är ett bevis i sig, utan ett indicium, just pga att det sker den dag då hon försvinner och dessutom befinner sig hemma hos KJ. Dessa exempel styrker inte varandra, de bildar en helhet (indiciekedja), EFTER att bedömts var för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du förstått vad bedömning av bevisen före helheten innebär? Tejprullen och 112*-uppringningen har inte ett kviddevitt med varandra att göra. Att, som du, hävda att dessa tillsammans utgör bevis är att bedöma helheten, inte detaljerna.

Läs igen. Ta hjälp av någon om du har svårt att läsa själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Låt oss titta på tejprullen. Polisen har hypotesen att Kim, efter mordet, har placerat rullen på badrumskåpet. Kims hypotes är att någon har planterat rullen. Min och advokat Kyrös hypotes är att det var Vatchareeyas tejp.

Man får ställa dessa tre hypoteser mot varandra, och först när man har tagit ställning till om tejprullen är bevis kan man ta med den i bedömningen av helheten och bedöma om det blir en indiciekedja. Du tar 112*-uppringningen som bevis för att tejprullen är bevis, men det är fel att göra så.

Det första är självklart och det är väl just det som vi tjafsat om i 20 sidor?

På det andra: för guds skull, NEJ. Läs igen!

En advokat är knappast neutral i sin yrkesroll, till skillnad mot ledamöterna som dömde honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tvärtom, hen visade att det var möjligt.

Kallar du det där att visa att det är praktiskt möjligt? Du har inte höga beviskrav när du själv ska förklara dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi har diskuterat detta redan, ingen vet hur vanligt det är. Och även om det är första gången är det rimligt. Annars är det orimligt att Sveriges statsminister sköts på öppen gata 1986. Det var ju första gången.

Du har inte lyckats visa på att det förekommer öht, vilket gör detta osannolikt, utöver att det inte är praktiskt möjligt att utföra.

"Om det är första gången det sker är det inte rimligt att anta": nej, det är inte rimligt att anta att något som aldrig hänt innan har inträffat. Solen går upp varje dag, är det då rimligt att anta att den inte kommer göra det i morgon, trots att det aldrig hänt?

Palmemordet är inte löst, vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det är jag som kallar det plantering när en mördare medvetet och omotiverat placerar mordbevis i sin egen bostad. Det är orimligt.

Ska du blanda korten nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kallar du detta fantasi?

Ja, i det du länkar står inget om en bortredigerad tejprulle. Ska jag bemöta något som inte visas?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag kan inte visa det ännu, men ifrågasätter du Prudent som har påstått att det är möjligt?

Han visade för dig att det inte var praktiskt möjligt. Så, nej, jag ifrågasätter ingenting han sagt. Men jag ifrågasätter ditt sätt att argumentera när du är för feg för att svara själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Redan när jag kom på att Kim och FL pratade om avrivning på två olika ledder hade det hade det gått mer än ett år sedan jag lyssnade. Det är du som anser det viktigt att Kim använde ordet missförstånd.

Inte alls, du kan använda vilka synonymer du vill, det viktiga är om han inte förstod vad dom pratade om.
__________________
Senast redigerad av letspanic 2018-11-16 kl. 18:38.
Citera
2018-11-16, 19:56
  #97073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Prudent visade att dina fantasier om blodplantering inte är möjliga.
Tvärtom, hen visade att det var möjligt
Du ljuger.
Jag har inte visat att dina fantasier är möjliga och inget i länken visar att dina fantasier är möljiga
Bra ändå att du håller med om att det är just fantasier du har.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du kan inte visa att det är praktiskt möjligt. Du kan därmed inte förklara bort varför blodet finns i hans bil.
Nej, jag kan inte visa det ännu, men ifrågasätter du Prudent som har påstått att det är möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Han visade för dig att det inte var praktiskt möjligt. Så, nej, jag ifrågasätter ingenting han sagt. Men jag ifrågasätter ditt sätt att argumentera när du är för feg för att svara själv.
Hm..
Först påstår du felaktigt att jag visat att dina fantasier är möjliga. Senare i samma post medger du att du inte kan visa att det är praktiskt möjligt....
Det jag, förutom visat att dina hypoteser inte är möjliga, skrivit är att det inte är medicinskt omöjligt att få med sig okoagulerat blod från ett dödsoffer, men det blir löjligt att föra hypotetiska resonemang kring något som inte är rimligt eller möjligt rent praktiskt.

"Kan inte visa det ännu" skrev du faktiskt.
Du har alltså ännu inte prövat plantera likdoftande blod från ett styckat dödsoffer.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, jag har haft för komplicerade hypoteser. Nu har jag en mycket enklare, men jag håller inne med den tills jag har provat.
Tack och lov för det...
__________________
Senast redigerad av Prudent 2018-11-16 kl. 20:09.
Citera
2018-11-16, 19:57
  #97074
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hur bevisades det att Kim var ensam GM? Samma dag som Ploy togs av daga fanns det minst en transvestit i lägenheten. Ett vittne hade sett en svarthårig människa i hyundaien med kvinnligt utseende på sena eftermiddagen.

Sättet som ”knivhuggen” skett på och antalet kanske kan förklaras med att de var två?

Likaså transporten av kroppen. Vid olika tillfällen. Om värnet används underlättas utplaceringen om man hjälps åt att bära. Kanske var det den andra personen som slängde in något olämpligt i bakluckan utan Kims kännedom?

Sen smöret som användes på natten kanske brukades av två personer och inte en person?

Tycker att detta borde utretts mer. Kanske därför Kristoffer blivit Kim för att ”kvinnor” klarar sig utan straffpåföljd?

Som sagt var många lösa trådar blir det.

Mordvapnet som dessutom ännu inte hittats var ju lite speciellt enligt kriminalaren. Man tycker ju då att det faktumet kunde ha varit värt en husrannsakan hos en känd involverad knivsamlare.

Nu vet man ju inte säkert att detta inte skett eftersom man har kört med dubbel bokföring.
Citera
2018-11-16, 21:40
  #97075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
När nu kriminalhistoriens mest omdiskuterade tejprulle åter är på tapeten kan det vara värt att komma ihåg en förklaring som föreslagits tidigare i tråden. KJ:s obekymrade inställning till tejprullen kan förklaras med att den inte användes medvetet i samband med brottet, utan att tejpbitarna av misstag fastnade på VB:s kropp. Tejpbitarna kan exempelvis ha legat i en påse som drogs över huvudet eller suttit fastklistrade vid nåt annat slags emballage.

Ett bra påpekande, värt att åter påtalas för de med mindre gott minne.👍

Såhär formulerades den tankegången då det begav sig, känns ju inte helt osannolikt, kan jag tycka

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det enda säkra (+4) man kan säga om tejpen är att den har god vidhäftningsförmåga för denna tråd
Ang tejpen i VB:s hår: någon som vet (har ej plöjt hela fup) om man tittat på de tejpbitar som fanns på KJ:s vapen/tillbehör och jämfört dem med bitarna på VB?
Att KJ brukade tejpa sina airsoftprylar är ju ett faktum (syns på bilder). Tänker att om bitarna som hittades på VB längd/breddmässigt överensstämmer med andra tejpbitar på KJ:s grejer så kan det nog i viss mån ses som ett (vagt) indicium.
Tror inte att bitarna på VB kommer från tejpning i syfte att fäste en påse (el dylikt) över VB:s huvud. Varför klippa/riva tejpen i 10 (el ev fler) bitar, varför bara inte vira något/några varv? Betydligt lättare/snabbare att sedan riva bort en bit i ett svep jämf med 10 separata småbitar..
Och det blir en svårförklarlig miss av KJ att lämna kvar bitarna på platsen (förutom tejpen finns det ju inga spår alls).
Tror de 10 bitarna är relaterade till KJ:s airsoft: de är rester/kasserade bitar från någon form av tejpuppgradering/underhåll etc av hans vapen/magasin mm som han har kastat i en plastpåse. Den påsen har han sedan trätt över VB:s huvud: 10 bitar vit tejp i en (ev) vit påse är nog lätt att missa under alla omständigheter, i stressen efter ett mord likaså.
Påsen fäster han sedan med något annat, el ev sitter den fast ändå. Då KJ lämnar kroppen på fp2 tar han av påsen och missar då att det sitter tejpbitar fast i VB:s långa hår. Det ligger också i sakens natur att KJ inte då tittar så noga; han har ju haft en påse på VB för att slippa se hennes ansikte och han har ingen tanke då på att det fanns något i påsen (som han bedömt som tom).

Edit: visst har KJ uppgett att han brukade tejpa elkablar (till sina vapen). Kan det handla om kablar i hans vapen, har man skruvat upp och kollat/jämfört med tejpen på VB?
__________________
Senast redigerad av Rubar 2018-11-16 kl. 21:43.
Citera
2018-11-16, 22:34
  #97076
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ett bra påpekande, värt att åter påtalas för de med mindre gott minne.👍

Såhär formulerades den tankegången då det begav sig, känns ju inte helt osannolikt, kan jag tycka

Jo, den där tejpen har sannerligen fastnat här för gott.
Det är en intressant teori som jag tycker är trolig. Det kan förklara varför Kristoffer inte hade några som helst problem med att först identifiera tejpen som hans om det är så att han inte själv lagt märke till bitarna på Vatchareeya. Vi har nog alla undrat över alla dessa bitar. Han var nog fokuserad på annat som att inte bli sedd av något vittne och förmodligen var det mörkt när han dumpade henne. Inte lätt att se tejpbitar då.
Citera
2018-11-16, 22:52
  #97077
Medlem
Combivals avatar
En sak jag funderat på är att Kristoffer i förhör den 13/6 säger ungefär att han som är så liten och klen aldrig skulle orka bära kroppen 200 meter i kuperad terräng och uppförsbacke.
Kroppen hittades ca 200 meter från vägen. Är det troligt att han fått veta en så exakt position på fyndplatsen eller försäger han sig igen?
Citera
2018-11-16, 23:44
  #97078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Innan benen hittades i gula huset fanns det ingen anledning att misstänka någon för någonting. När dina gärningsmän bestämde sig för att flytta benen var varken Kristoffer eller den du kallar MB misstänkta för någonting. Därför förstår jag inte ditt resonemang.
När benen kom till Gula huset var KJ utsatt för spaning, därför var han misstänkt av spaningsledningen.
Därför kunde det inte vara KJ som transporterade benen till Gula huset, utan det var gärningsmännen, kunde inte vara någon annan.
Det här medför att KJ hade ingenting med mordet på Bangsuan att göra.
Det här kunde inte accepteras av spaningsledningen som medför att spaningsprotokollet manipuleras efter att benen kom till Gula huset, det påstås att det fanns ingen spaning på KJ de dagarna när benen skulle ha kommit till Gula huset.
När spaningsprotokollet nanipulerades på det sättet, kan man dra skutsatsen att planen är att KJ skulle få skulden för Bangsuangs försvinnande.
__________________
Senast redigerad av Fagro 2018-11-16 kl. 23:48.
Citera
2018-11-16, 23:53
  #97079
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ett bra påpekande, värt att åter påtalas för de med mindre gott minne.👍

Såhär formulerades den tankegången då det begav sig, känns ju inte helt osannolikt, kan jag tycka

Låter rimligt i mitt tycke. Att de återfinns i håret indikerar ju i någon mån att det inte är till för att försluta någonting, utan hamnat där av misstag.
Citera
2018-11-17, 00:32
  #97080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
En sak jag funderat på är att Kristoffer i förhör den 13/6 säger ungefär att han som är så liten och klen aldrig skulle orka bära kroppen 200 meter i kuperad terräng och uppförsbacke.
Kroppen hittades ca 200 meter från vägen. Är det troligt att han fått veta en så exakt position på fyndplatsen eller försäger han sig igen?

H: Hur sannolikt är det att en person som då…jag ska bara för…ni har frågat mig så väl…så många gånger tidigare…jag tänker fråga er en annan sak. Hur sannolikt är det att en person som knappt kan bänka 20 kilo kan lyfta en person som väger mer än vad jag gör i kuperad terräng i uppförsbacke 200 meter? Jag har aldrig….jag, när jag tvungen att begrava min hund och var…jag var tvungen att bära han…han nerför trappen. Det var det längsta jag kunde
bära han och han vägde inte ens tjugo. Förklara det då. Hur sannolikt låter det att den personen kan göra det`?
Någon fyndplats var inte känd den 13/6, kroppsdelarna kom till Gula huset och däromkring ca 21/6.

En teori för mordet på Bangsuang är följande.

Bangsuan blev överfallen och kidnappad på Lejonbacksvägen av två gärningsmän, mordet och styckningen skedde i en skåpbil för att sedan placera kroppsdelarna från baksidan genom skottgluggen i ett värn som finns på Mjösjöberget.
Ca den 21 maj togs kroppsdelarna från värnet och placerades i Gula huset och där omkring.
__________________
Senast redigerad av Fagro 2018-11-17 kl. 00:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback