2018-11-15, 22:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är så här i verkligheten. I många fall. Vem har sagt något om 112, går bra att ringa till polisen direkt. Räcker gott och väl med att väcka grannar och spela in med mobilen så att man har bevis samt vittnen fram till att polisen kommer. Så här SKA kvinnor göra. Om de inte gör det så kan det gå illa. Man går inte ut i kolmörkret till en misshandlare när man kan skydda sig själv med dessa enkla medel ovan.

Okej nu fick du ju lite tips och alla andra kvinnor som läser här.
Hur ringer du polisen direkt annat än 112 eller 114 14 (med evig telefonkö)?
Citera
2018-11-15, 22:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I verkligheten, den svenska, som jag levt i i hela mitt liv, är det så att många drar dig för att blanda in ”samhället”, man vill inte skylta med sina problem inför grannarna.
I verkligheten, den svenska, som jag levt i i hela mitt liv, har det blivit så att många drar sig i det längsta för att ringa polisen om man inte tror det är pågående hot om livet. Det är inte särskilt ovanligt att de är påtagligt ointresserade av mer vardagliga brott, som ett påfluget ex utanför dörren.

Även om det finns tidigare anmälningar om hot och misshandel från denna man? Och kvinnan står på sig och är rädd och säger att hon har barn i lägenheten.
Citera
2018-11-15, 22:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Då återkommer jag med lite mer om detta i dagarna. Sitter lite dåligt till nu och har inte studien framför mig, men minns iaf att *skador mot offrets ansikte hörde till de absolut vanligaste vid dödligt våld mot kvinnor.
Det vanligaste tillhygget var ligatur.

Triggervarning:

Amnesty har även en rapport om misshandel i nära relation (ej dödlig). Där framgår att skadorna som uppkommer vid fysisk misshandel oftast är lokaliserade till huvudet, följt av armarna, hals och buk.

PS. Detta behöver givetvis inte stämma med detta fall men statistik kan ändå vara intressant.

Tack!

Ligatur, avses någon slags strypsnara/ögla?

När man tänker på skador mot ansikte, så känns det väldigt personligt. Som att man slår mot personens identitet.

Jag har läst någon gång att de som misshandlar sin kvinna regelbundet, inte sällan ser till att slå på ställen där det inte kan observeras av utomstående lika lätt. T ex armar/ bål/ ben som kan skylas med kläder.

Jag får dock en känsla av att LW kanske inte var utsatt för en systematisk misshandel regelmässigt, utan att det kan ha hänt mer av annan typ av kränkningar (hot/hot om våld/kränkningar/stalking) och enstaka tillfällen med fysiskt våld.
Citera
2018-11-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag tränger mig in här och svarar vad jag funderat på. Jag hade önskat att media ställt frågan om huruvida man begärt ett riktat svar av NFC gällande DNA. Alltså om frågeställningen varit "matchar något av det vi skickar in SDs DNA?". Just den riktade frågan ställde utredarna gällande mördarälgen i Loftahammar. Då ville man enbart veta om makens DNA fanns på den avlidne. Något man senare fick skämmas rejält för.

Vill minnas att det tog mer än ett år för utredarna att skifta fokus och höja blicken.

Det där är en intressant fråga, har själv lyft fram tanken i tråden.
NFC gör ju inget mer än vad som beställs.
Det är inget bra system även om det antagligen är för att spara pengar.

När livstids fängelse ligger i potten så vore det vettigare å
säga åt NFC "hitta något".
Citera
2018-11-15, 22:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Även om det finns tidigare anmälningar om hot och misshandel från denna man? Och kvinnan står på sig och är rädd och säger att hon har barn i lägenheten.
Hur ringer du direkt till polisen bortsett från 112? Tror du att du får tala med din lokale konstapel som känner till just ditt fall?
Och fortfarande är det så att många inte vill ha upp sin smutsiga byk i allmänhetens åsyn. Det är du som är ”experten” så det fenomenet borde du vara bekant med...
Citera
2018-11-15, 22:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hur ringer du direkt till polisen bortsett från 112? Tror du att du får tala med din lokale konstapel som känner till just ditt fall?
Och fortfarande är det så att många inte vill ha upp sin smutsiga byk i allmänhetens åsyn. Det är du som är ”experten” så det fenomenet borde du vara bekant med...

De flesta kvinnor gör som jag sa ovan men det är i US och jag trodde det var samma här tills du började säga annat. Där rycker polisen ut för sådant, mycket domestic violence, och stalkande pojkvänner som vägrar lämna huset.
Det är därför jag undrar om de verkligen inte skulle komma även när det finns barn i hemmet o.s.v.
Okej men då vet jag. Antar att du/ni inte skulle ljuga om en sådan sak.
Citera
2018-11-15, 22:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad tänker du att alternativet vore? Att åklagare inte svarar på några frågor och att media inte skriver något om fallet? Vad är det som är så märkligt med rapporteringen i just detta fall? Dessutom finns det en offentlighetsprincip. När någon blir häktad blir det offentligt och då vet man också vem som är skäligen misstänkt. Sen så har media valt att inte gå ut med personuppgifterna på SD, vilket är bra och kutym när någon bara är skäligen misstänkt. Så vad mer specifikt har åklagare gjort för fel i just detta fallet när det rör mediehantering? Att ÅK inte besvarat alla frågor med ingen kommentar, eller att hon varit ärlig med att det finns en person som fortfarande är skäligen misstänkt? Och vad har media gjort för fel? Finns det relevanta frågor som du tycker de ej ha ställt?
Diskussionen här handlade om olika sätt att förhålla sig till en vän som har råkat ut för ett drev. Min kritik mot åklagarens och medias agerande har jag redogjort för tidigare, och den kritiken kvarstår. Citera gärna något av de inläggen om du vill dra den diskussionen ett varv till.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-15 kl. 22:38.
Citera
2018-11-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det där är en intressant fråga, har själv lyft fram tanken i tråden.
NFC gör ju inget mer än vad som beställs.
Det är inget bra system även om det antagligen är för att spara pengar.

När livstids fängelse ligger i potten så vore det vettigare å
säga åt NFC "hitta något".

Märkligt att media inte frågat om saken.
Har alla bestämt sig för att det är den MGM?
Att utredarna har gjort det framgår med all tydlighet.
Frågan är intressant för om det är en riktad fråga som sänts till NFC så har inget påvisat SDs skuld.
Citera
2018-11-15, 22:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
De flesta kvinnor gör som jag sa ovan men det är i US och jag trodde det var samma här tills du började säga annat. Där rycker polisen ut för sådant, mycket domestic violence, och stalkande pojkvänner som vägrar lämna huset.
Det är därför jag undrar om de verkligen inte skulle komma även när det finns barn i hemmet o.s.v.
Okej men då vet jag. Antar att du/ni inte skulle ljuga om en sådan sak.
Du förstår alltså inte alls att många tycker det är genant att blanda in polisen och i stället drar sig för att visa upp sina problem för alla i trakten?
Jag har inga problem alls att tro att LW trots historiken trodde sig kunna lösa problemet på egen hand.
Citera
2018-11-15, 22:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En som ringde va dalaan, det gick ju så där om man så säger.
Har för mig att en polis i en artikel dömde ut 'dalaans' uppgifter som vaga och oprecisa. Hade han möjligen samma efternamn som profetissan?
Citera
2018-11-15, 22:50
Medlem
Citat:
Men inte går man ut till sin misshandlare mitt i mörkret när man kan ha en ytterdörr mellan sig, oavsett om polisen väljer att komma eller ej. Finns ingen logik i det hela.
Jag har sett (alldeles för) många dokumentärer om amerikanska kriminalfall. Där har jag ofta sett att offer som är i en hotfull situation i hemmet och det finns barn hemma så gör offret ofta allt man kan för att få förövaren så långt ifrån barnen som möjligt för att skydda dessa.

Kan det vara därför LW följer med GM? GM har på något vis kommit in i eller kan komma in i hemmet (har nyckel/olåst dörr/LW öppnar). LW känner sig hotad, men vill skydda barnen så hon går ut med GM. Hon lämnar kanske dörren olåst/öppen för att snabbt kunna ta sig in igen om det behövs?

Hon kanske även tror hon kan kontrollera situationen?
Citera
2018-11-15, 22:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Du förstår alltså inte alls att många tycker det är genant att blanda in polisen och i stället drar sig för att visa upp sina problem för alla i trakten?
Jag har inga problem alls att tro att LW trots historiken trodde sig kunna lösa problemet på egen hand.

Jag kan förstå att en del tycker det är genant, men inte majoriteten. Det är i varje fall inte vad jag erfarit i praktiken. Ibland har det t.o.m. ringts för lätt till polisen, t.ex en förälder som gör det vid ett vanlig bråk bara för att ha en anmälan mot den andra föräldern registrerad sedan för att vid en skillsmässa få överhand vid en vårdnadstvist. Men det är en annan fråga. Men polisen rycker ut även för dessa alltså och spenderar timmat med att skriva anmälan. Inte klokt med slöseri av deras tid.

Därav min förvåning att svenska polisen ibte skulle rycka ut ens om LW ringde om någon stalkade och vägrade lämna hennes dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in