2018-11-13, 16:18
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Och varför skulle detta fall vara annorlunda är mamman i Gårdsten som tog livet av tre barn och sig själv. Där har det varit ganska transparant? Varför så olika?
Ja, varför så olika? Nästan så att man börjar misstänka att det har någonting med samhällsstatus att göra.

Ur AB: "Socialtjänsten har efter händelsen Lex Sarah-anmält sig själva till inspektionen för vård och omsorg.
Familjen hade skulder hos kronofogden och skulle vräkas samma dag som branden inträffade. Kronofogdens personal fick dock avbryta avhysningen eftersom det började brinna i lägenheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen

Jag antar att Lex Sarah-anmälan som socialtjänsten i Gårdsten hedervärt har gjort rör det (o)lämpliga i att med hjälp av Kronofogden vräka en trebarnsfamilj. Är det inte lite konstigt att ingen myndighet som haft med familjen i Bjärred har anmält sig själva för granskning?
Citera
2018-11-13, 17:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej!
Från idiotsäker källa idag!
Utredning pågår fortf.
Stora delar kommer förhoppningvis bli offentlig.
Media kommer rapportera så mkt dom kan.

Det låter lovande.
Många är vi som vill få en greppbar bild av det hela och ett avslut.
Kan inte släppa tanken på att någon/någonting släkte allt framtids hopp och luften gick ur föräldrarna - om de nu gjort det i samförstånd..
Men vad det var och varför är obegripligt.
Citera
2018-11-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, varför så olika? Nästan så att man börjar misstänka att det har någonting med samhällsstatus att göra.

Ur AB: "Socialtjänsten har efter händelsen Lex Sarah-anmält sig själva till inspektionen för vård och omsorg.
Familjen hade skulder hos kronofogden och skulle vräkas samma dag som branden inträffade. Kronofogdens personal fick dock avbryta avhysningen eftersom det började brinna i lägenheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen

Jag antar att Lex Sarah-anmälan som socialtjänsten i Gårdsten hedervärt har gjort rör det (o)lämpliga i att med hjälp av Kronofogden vräka en trebarnsfamilj. Är det inte lite konstigt att ingen myndighet som haft med familjen i Bjärred har anmält sig själva för granskning?

Det är underligt att skolan aldrig gjorde någon orosanmälan - eller kan det vara sekretessbelagt? Rektorn på en skola uttalade ju sig i media och sa att man jobbat nära familjen i flera år och försökt hjälpa barnen. Plus att hon betraktade familjen som "i djup kris".
Citera
2018-11-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det är underligt att skolan aldrig gjorde någon orosanmälan - eller kan det vara sekretessbelagt? Rektorn på en skola uttalade ju sig i media och sa att man jobbat nära familjen i flera år och försökt hjälpa barnen. Plus att hon betraktade familjen som "i djup kris".
Skolan gjorde inte det för dom kände ingen oro.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901294-morden-i-bjarred-nu-analyseras-familjens-moten-med-skolan
Citera
2018-11-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske beror på vad de anhöriga tycker. Pappan, till barnen som mördades av mamman i Gårdsten, talade ut i tv och tidningar och jag antar att det var frivilligt från hans sida. Jag skulle själv inte tala ut i media om det gällde mina nära anhöriga men där är man väl olika.

Ja, men om du googlar på fallet så kommer det fram mycket om fallet tidigt och långt innan pappan var med i UG. Så det stämmer inte. Som användaren alla grageller säger kanske det har med klass att göra. Eller att media kanske vill belysa socialtjänstens dåliga arbete i Gårdsten men inte berör bristerna i Skåne. Märkligt.
Citera
2018-11-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Så fort jag får tid ska jag Maila AB och fråga om just detta, varför man lyfter vissa fall men inte andra. Ska bli intressant att se deras svar.
Citera
2018-11-13, 19:12
Medlem
Citat:
Så fort jag får tid ska jag Maila AB och fråga om just detta, varför man lyfter vissa fall men inte andra. Ska bli intressant att se deras svar.

Alltså i artikelns första mening om Gårdsten så står det att utredningen är klar. Det verkar jo inte vara fallet med Bjärred. Så man kan fråga sig vad det är som tar så långt tid. Men om det betyder att man är grundlig, så är det bra. Om det tar tid därför att det speglar resursbristen, så är det mindre bra. Vill man ta sig tid därför att man hoppas att allmänheten tappar interesse så är det också mindre bra, tycker jag. Därför att man bidrar till spekulationer i onödig omfattning.
Citera
2018-11-13, 22:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ja, men om du googlar på fallet så kommer det fram mycket om fallet tidigt och långt innan pappan var med i UG. Så det stämmer inte. Som användaren alla grageller säger kanske det har med klass att göra. Eller att media kanske vill belysa socialtjänstens dåliga arbete i Gårdsten men inte berör bristerna i Skåne. Märkligt.

Trams. Gårdstensfallet var med i tv och medierna då pappan berättade öppet. Att en överlever en familj som är borta kräver ju hans tillstånd vilket inte varit några problem. Socialtjänsten kan inte uttala sig om enskilda fall öht utan godkännande av person. Den här familjen lever inte och deras anhöriga vet precis vad som hänt eftersom dom får fortlöpande information. Det är inte självklart att allmänheten har rätt till information. Se Örebrofallet där gärningsmannen hängde sig, och förundersökningen lades ner. Inte ett pip sen mer än det polisen meddelat innan han tog sitt liv.
Vad är det som är så svårt att fatta? Att handlingar som inte går till domstol inte blir offentliga? Eller vad är det ni inte förstår? Lagstiftningen är tydlig på den punkten och med senaste lagstiftning som tex olaga integritetsintrång så är det ännu svårare i dag att kräva information om precis allt.

Det här senaste trollet som hade säkra källor på att detta ska bli offentligt är ren lögn. Trolleritrollera.
Citera
2018-11-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Trams. Gårdstensfallet var med i tv och medierna då pappan berättade öppet. Att en överlever en familj som är borta kräver ju hans tillstånd vilket inte varit några problem. Socialtjänsten kan inte uttala sig om enskilda fall öht utan godkännande av person. Den här familjen lever inte och deras anhöriga vet precis vad som hänt eftersom dom får fortlöpande information. Det är inte självklart att allmänheten har rätt till information. Se Örebrofallet där gärningsmannen hängde sig, och förundersökningen lades ner. Inte ett pip sen mer än det polisen meddelat innan han tog sitt liv.
Vad är det som är så svårt att fatta? Att handlingar som inte går till domstol inte blir offentliga? Eller vad är det ni inte förstår? Lagstiftningen är tydlig på den punkten och med senaste lagstiftning som tex olaga integritetsintrång så är det ännu svårare i dag att kräva information om precis allt.

Det här senaste trollet som hade säkra källor på att detta ska bli offentligt är ren lögn. Trolleritrollera.
Hej hopp Moosky.
Nu har du allt missuppfattat vad jag skrev en smula. Kanske uttryckte jag mig oklart. Jag ville poängtera att källan är idiotsäker, alltså inte någon som känner någon. Den info dom har är att polisens utredning ännu inte är klar. Den blir offentlig till stora delar. Media kommer rapportera så mkt dom kan. Detta tolkade jag positivt så till vida att det absolut inte är så att journalister har släppt detta och dom är medvetna om att allmänintresset är stort. Vad som sedan kommer ut återstår att se. Jag för min del är glad att någon jobbar med det och har koll på vad som händer.
Känns som om du blir provocerad av trådens blotta existens?
Citera
2018-11-14, 05:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej hopp Moosky.
Nu har du allt missuppfattat vad jag skrev en smula. Kanske uttryckte jag mig oklart. Jag ville poängtera att källan är idiotsäker, alltså inte någon som känner någon. Den info dom har är att polisens utredning ännu inte är klar. Den blir offentlig till stora delar. Media kommer rapportera så mkt dom kan. Detta tolkade jag positivt så till vida att det absolut inte är så att journalister har släppt detta och dom är medvetna om att allmänintresset är stort. Vad som sedan kommer ut återstår att se. Jag för min del är glad att någon jobbar med det och har koll på vad som händer.
Känns som om du blir provocerad av trådens blotta existens?

Sorry.,men nej offentligt blir det absolut inte på sekretess belagda uppgifter. Allmänintresse går inte över den enskilda integriteten.
Ja tråden är massiv desinformation, konspirationer samt rent förtal.
Den här förundersökningen läggs ner om den inte redan är det.
Senast redigerad av Moosky 2018-11-14 kl. 05:10.
Citera
2018-11-14, 06:22
Medlem
Citat:
Sorry.,men nej offentligt blir det absolut inte på sekretess belagda uppgifter. Allmänintresse går inte över den enskilda integriteten.
Ja tråden är massiv desinformation, konspirationer samt rent förtal.
Den här förundersökningen läggs ner om den inte redan är det.
Måste nog hålla med Rumbledoll, du verkar extremt provocerad av trådens existens. Du har själv tidigare med stor iver delgett oss dina egna teorier, men nu är sånt plötsligt massiv desinformation, konspirationer samt rent förtal.
Det är nog sanningen som kommer att vara motivet för den kommande informationen från polis och myndigheter. Det kanske är sanningen som visar vad som varit förtal som kommer snart.
Citat:
Det är inte slipsen utan hans hopp och glada uppsyn som är intressant i september 2017 i Köpenhamn.
Han kanske kunde dölja sina brottstankar riktig väl. Han planerade ju att utplåna en hel familj som inte var friska och dom avstod från att leva med att hjälpa barnen och vårda dom.
Momsen var väldigt viktig, så han var alltså fullt arbetsför under hela 2016 och 2017.
Men visst han försakade 10% av sin arbetstid från nov till sista dec.
Citera
2018-11-14, 14:25
Medlem
Jag berättade för en klok kompis om detta fall som hon inte hört talas om. Lite kort om föräldrarna och barnen och vad de gjorde.

Hennes spontana reaktion var att detta var en familj som ville vara privata och rå om sig själva. Att de hade hög integritet utan att de nödvändigtvis hade något att dölja.

Kanske därför de inte ville att flickona skulle gå i skolan och umgås och ha mycket vänner för då skulle insyn ske. Det privata skulle få offras.

Är detta ett relevant omdöme? Å andra sidan, finns det många sådana familjer utan att man mördar varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in