2018-11-13, 18:39
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensjuridik.se/2018/11/83-aring-gav-bort-hundra-miljoner-till-29-arig-hustru-innan-han-dog-hans-barn-vinner-i-domst

"När den 83-årige mannen dog hade han varit gift med den 29-åriga kvinnan i ett år. Han hade då överfört i princip hela sin förmögenhet på över hundra miljoner kronor till henne. Mannens barn stämde kvinnan och tingsrätten slår nu fast att en stor del av gåvorna ska gå åter eftersom de kan jämställas med ett testamente - vilket innebär att barnens rätt till sina laglotter har kränkts.

När den 83-årige mannen dog år 2013 uppstod en tvist mellan hans 29-åriga fru och hans tre vuxna barn - alltså bröstarvingar - från ett tidigare äktenskap.

Mannen och kvinnan hade gift sig året innan han dog men träffats redan år 2005.

Mellan år 2008 och mannens död hade den största delen av hans förmögenhet överförts till kvinnan i form av gåvor och bodelningar under äktenskap.

Bostadsrätt på Östermalm
Totalt hade kvinnan fått cirka 110 miljoner kronor i olika valutor och dessutom bland annat smycken, en bostadsrätt på Östermalm i Stockholm och en motorbåt till stora värden."

Vem är kvinnan? En golddigger? Vem är mannen?
Citera
2018-11-13, 18:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensjuridik.se/2018/11/83-aring-gav-bort-hundra-miljoner-till-29-arig-hustru-innan-han-dog-hans-barn-vinner-i-domst

"När den 83-årige mannen dog hade han varit gift med den 29-åriga kvinnan i ett år. Han hade då överfört i princip hela sin förmögenhet på över hundra miljoner kronor till henne. Mannens barn stämde kvinnan och tingsrätten slår nu fast att en stor del av gåvorna ska gå åter eftersom de kan jämställas med ett testamente - vilket innebär att barnens rätt till sina laglotter har kränkts.

När den 83-årige mannen dog år 2013 uppstod en tvist mellan hans 29-åriga fru och hans tre vuxna barn - alltså bröstarvingar - från ett tidigare äktenskap.

Mannen och kvinnan hade gift sig året innan han dog men träffats redan år 2005.

Mellan år 2008 och mannens död hade den största delen av hans förmögenhet överförts till kvinnan i form av gåvor och bodelningar under äktenskap.

Bostadsrätt på Östermalm
Totalt hade kvinnan fått cirka 110 miljoner kronor i olika valutor och dessutom bland annat smycken, en bostadsrätt på Östermalm i Stockholm och en motorbåt till stora värden."

Vem är kvinnan? En golddigger? Vem är mannen?

Jag kan tänka mig att en del även skulle uppskatta information om hon är singel idag...
Citera
2018-11-13, 19:00
Medlem
Hoppas på att hon blir av med varenda valuta och att dom riktiga bröstarvingarna (sönerna) får hela kalaset.
Citera
2018-11-13, 19:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hoppas på att hon blir av med varenda valuta och att dom riktiga bröstarvingarna (sönerna) får hela kalaset.
Hon får fortfarande merparten, men de får ett rätt saftigt arv i alla fall.

Dock -- det har väl varit ganska tydligt att han vill gynna kvinnan, och att det handlar om golddigger ....

Ur artikeln
Mannen hade dessutom försökt få sin före detta fru - som han fortfarande var gift med fram till 2012 - att tillsammans med honom adoptera den 29-åriga kvinnan i syfte att ge 29-åringen arvsrätt efter honom. När detta försök misslyckades skilde han sig från sin dåvarande fru och gifte sig med den 29-åriga kvinnan.
Citera
2018-11-13, 19:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Dock -- det har väl varit ganska tydligt att han vill gynna kvinnan, och att det handlar om golddigger ....

Ur artikeln
Mannen hade dessutom försökt få sin före detta fru - som han fortfarande var gift med fram till 2012 - att tillsammans med honom adoptera den 29-åriga kvinnan i syfte att ge 29-åringen arvsrätt efter honom. När detta försök misslyckades skilde han sig från sin dåvarande fru och gifte sig med den 29-åriga kvinnan.

Låter som att han verkligen inte ville att ungarna skulle ha en spänn. Undrar om dom har varit frånvarande och nu vill gotta sig i arvet. Är det så hoppas jag alla förlorar och pengarna hamnar i allmänna.
Citera
2018-11-13, 19:29
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Låter som att han verkligen inte ville att ungarna skulle ha en spänn. Undrar om dom har varit frånvarande och nu vill gotta sig i arvet. Är det så hoppas jag alla förlorar och pengarna hamnar i allmänna.

Det krävs JÄVLIGT mycket att man är frånvarande till farsan med 100 mille på kontot.

Golddiggerhoran har ju manipulerat gubben att det är barnen som golddiggar, hon har många väninnor och män som hjälpt henne med repliker och manus för att ro hem storkovan, som hon gjort.
Citera
2018-11-13, 19:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tycker dock bruden ska ha sin beskärda del. Hon har ändå varit med honom i åtta år, under hela sin vuxna ungdom. Medan sönerna, kanske som du säger, varit frånvarande.
Girlpower!
Citera
2018-11-13, 19:42
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Det krävs JÄVLIGT mycket att man är frånvarande till farsan med 100 mille på kontot.

Golddiggerhoran har ju manipulerat gubben att det är barnen som golddiggar, hon har många väninnor och män som hjälpt henne med repliker och manus för att ro hem storkovan, som hon gjort.
Jag tror som du, karln blev manipulerad och ungarna blev förmodligen utfrysta pga denna Gold Digger.
Citera
2018-11-13, 19:50
Medlem
Förmodligen har kvinnan satt guldkant på hans sista år och jag anser mannen har rätt testamentera sina stålar till vem han vill.

Förmodligen har "bröstarvingarna" endast brytt sig över mannen när de behövt stålar eller som nu när de höll på förlora arvet så snyltarna borde inte få ett öre.

Om man endast har släkt(inga bröstarvingar) kan man förvissa sig om att de inte får ett öre efter en?
Citera
2018-11-13, 20:02
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Förmodligen har kvinnan satt guldkant på hans sista år och jag anser mannen har rätt testamentera sina stålar till vem han vill.

Förmodligen har "bröstarvingarna" endast brytt sig över mannen när de behövt stålar eller som nu när de höll på förlora arvet så snyltarna borde inte få ett öre.

Om man endast har släkt(inga bröstarvingar) kan man förvissa sig om att de inte får ett öre efter en?

Precis. Hon har gett honom åtta år av sin ungdom, säkert fått sköta om honom och stå ut med en hel del. Tycker det är vidrigt att folk (gamla) inte själva får bestämma vem som ska få ärva deras pengar. Av någon anledning ville han inte att sönerna skulle ha något. Han borde fått sin vilja igenom.
Citera
2018-11-13, 20:08
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl

Korrekt, testamentera bort allt i ett sånt läge.
Citera
2018-11-13, 20:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Ur artikeln
Om det är hans pengar och han är kär i kvinnan, så varför inte. Barnen har rätt till 50 % inte mer. Möjligen om man kan jämka, men jag har för mig att den regeln bara är tillämplig vid skilsmässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in