2018-11-11, 20:09
Medlem
Monkeyspanks avatar
En mycket häftig man och citatmakare av rang.
Nu ska jag passa på att ställa en fråga: Är det någon som vet om del två av hans memoarer någonsin blev sammanställda och utgivna?
Efter att ha läst "Upplevelser av 1900-talet I" kändes det lite snopet att han gick och dog när man spänt väntade på fortsättningen.
Citera
2018-11-12, 15:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
En mycket häftig man och citatmakare av rang.
Nu ska jag passa på att ställa en fråga: Är det någon som vet om del två av hans memoarer någonsin blev sammanställda och utgivna?
Efter att ha läst "Upplevelser av 1900-talet I" kändes det lite snopet att han gick och dog när man spänt väntade på fortsättningen.

Utgivna blev de aldrig. Hur mycket han ev. hann sammanställa har jag ingen aning om, men om det finns något opublicerat utkast torde det finnas i det gigantiska Sten Broman-arkivet på Lunds universitetsbibliotek. Annars är Carlhåkan Larséns bok om Broman väl värd att läsa.
Citera
2018-11-13, 12:30
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Nja, väldigt lite, Sven Hedin sa väl att var 16:e droppe blod i hans kropp var judiskt, och detta var en ännu mer avlägsen släkting, skulle knappast kalla någon som är så långt ifrån stammen judisk

Dock tillräckligt mycket för att Hedin skulle försöka tala nazikoryféerna i Berlin tillrätta. Detta gick tyvärr inget vidare....
Citera
2018-11-13, 13:21
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Ingen som kan svara på TS fråga? Hur mycket hade Herr Broman på kistbotten när han mulade?
Citera
2018-11-13, 16:56
Medlem
Enydrions avatar
Bouppteckningar är väl offentlig handling...

Hade han dött nyligen hade det räckt att veta personnumret och ha en dator/mobil, vet inte hur man får ut papperskopior på äldre bouppteckningar?
Citera
2018-11-13, 17:26
Medlem
Soterns avatar
Kan inte avhålla er från dessa klassiska citat av Sten Broman: "En äkta gentleman är en man som kan spela dragspel men som väljer att avstå."

"Det värsta man kan servera mig är isvatten. Vatten är giftigt. Det visste redan Jesus. Han förvandlade vatten till vin så fort han fick syn på det."

Efter att Sten Broman fått en pappersservett på en restaurang:
"Unge man! Papper använder jag bara på ett ställe på kroppen, och jag kan garantera att det är ICKE i ansiktet."

Och slutligen något som fått dagens hälsofreak att gå i spinn:
"Är man tillräckligt begåvad behöver man ingen motion."
Citera
2018-11-13, 18:32
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan inte avhålla er från dessa klassiska citat av Sten Broman: "En äkta gentleman är en man som kan spela dragspel men som väljer att avstå."

"Det värsta man kan servera mig är isvatten. Vatten är giftigt. Det visste redan Jesus. Han förvandlade vatten till vin så fort han fick syn på det."

Efter att Sten Broman fått en pappersservett på en restaurang:
"Unge man! Papper använder jag bara på ett ställe på kroppen, och jag kan garantera att det är ICKE i ansiktet."

Och slutligen något som fått dagens hälsofreak att gå i spinn:
"Är man tillräckligt begåvad behöver man ingen motion."

"det finns inget jävligare än fula fruntimmer"
Citera
2018-11-13, 18:37
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ingen som kan svara på TS fråga? Hur mycket hade Herr Broman på kistbotten när han mulade?

Vad jag vet så hade han väl rätt stora skulder från studietiden, å andra sidan borde han ju tjänat en hel del som professor och på tv, sen donerade han väl en hel del värdefulla föremål till lunds universitet. Vet att hans son Erik som jobbade på museum i Kalmar fick alla kostymer och att han brukade visa upp dom.

Men rent spontant känns Broman som den typen som inte sparade pengar utan levde gott för dom istället, han gav säkert bort massa till den där strippan han hängde med också
Citera
2018-11-13, 18:40
Medlem
Citat:
Vad jag vet så hade han väl rätt stora skulder från studietiden, å andra sidan borde han ju tjänat en hel del som professor och på tv, sen donerade han väl en hel del värdefulla föremål till lunds universitet. Vet att hans son Erik som jobbade på museum i Kalmar fick alla kostymer och att han brukade visa upp dom.

Men rent spontant känns Broman som den typen som inte sparade pengar utan levde gott för dom istället, han gav säkert bort massa till den där strippan han hängde med också
Vad menar du med professor? Broman bodde väl för övrigt i en ganska liten lägenhet i Lund.
Citera
2018-11-13, 18:42
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Dock tillräckligt mycket för att Hedin skulle försöka tala nazikoryféerna i Berlin tillrätta. Detta gick tyvärr inget vidare....

Nej iof, men varken hedin eller kusinen broman hade väl tillräckligt med påbrå för att de ens skulle kunna räknas som "michslings" med ras lagarnamätt, sen var ju deras stamfader från Tyskland en skojare och bedragare så inte alls Säkert att hans historia om att han var rabbin från Berlin stämmer.

Sten Broman far var ju för övrigt tyskvänlig under båda krigen och en hedersgäst på läkarkonferenser i 3:e tredje riket, om han var ren nazist vet jag inte men väldigt många svenska professorer och läkare lutade ju åt det hållet
Citera
2018-11-13, 18:44
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vad menar du med professor? Broman bodde väl för övrigt i en ganska liten lägenhet i Lund.

Han var väl professor i musik eller nåt sånt? Eller han tog aldrig professorsgraden kanske, han blev underkänd en gång vet jag, kan ha varit så också

Edit:jo du har rätt han kandiderade till doktor i musik men blev underkänd
Senast redigerad av rytari 2018-11-13 kl. 18:46.
Citera
2018-11-13, 18:47
Medlem
Citat:
Han var väl professor i musik eller nåt sånt? Eller han tog aldrig professorsgraden kanske, han blev underkänd en gång vet jag, kan ha varit så också

Edit:jo du har rätt han kandiderade till doktor i musik men blev underkänd
Broman var en misslyckad akademiker. En fil.kand var allt han mäktade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in