Citat:
Ursprungligen postat av
sovvandring
Globalisterna är i särklass den grupp som förstör vår "Moder jord" bäst.

Och jag har ingenting emot det.
Hoppas dom trummar på ordentligt så att värmen stiger fort.
Globalisten har en sommarstuga på andra sidan jorden som hen pendlar med flyga till för
att vattna blommorna och vila upp sig i efter hårt arbete, globalisten spenderar tusentals liter
kolbränsle för flygtransporter varje år.
I bästa fall 10-30 kubikmeter beroende på hur stor familjen är.
OBS!
Jag har ingenting emot det, för mig kommer det inte drabba, värre för dig som är ung idag
och kommande generationer.
Lär dig att älska globalisten.
Globalism kontra nationalism och isolationism
Ditt inlägg kan ju vara lite off topic och ett försök att hylla nationalism och isolationism, men jag utgår från att du:
– Anser att globalism och globalister orsakar huvuddelen av uppvärmningen genom att stå för huvuddelen av CO2-utsläpp.
– Du bedömer att uppvärmningen inte kommer att drabba dig därför att du är så gammal så du dör innan uppvärmningen får allvarliga konsekvenser.
I tråden framförs ofta att Sveriges utsläpp är så små internationellt sett att dom inte behöver åtgärdas. Jag anser tvärt om, bl.a. enligt metoden "divide and conquer" att en indelning av Jordens befolkning i mindre grupper kan göra det betydligt enklare att lösa utsläppsproblemen, i stället för att försöka lösa allt på en gång. Det finns likheter och skillnader i vilken metodik som är bäst i olika delar av världen. Livsstilsförändring och minskad användning av fossila bränslen/ökad användning av förnybara bränslen är bra och användbar metodik överallt.
Livsstilsförändring är ett vitt begrepp. Det kan t.ex. infatta minskat antal långresor, effektivare matanvändning, mindre köttintag och mer cyklande och kollektivt resande i stället för bilresor där båda alternativen är tillgängliga.
Om vi börjar med Sverige, vad är det som orsakar CO2-utsläpp?
Det mest aktuella jag hittade var från 2016, men det är förhoppningsvis nära nog.
CO2-utsläpp i Sverige 2016 enligt National Inventory Report (NIR).
Enhet: Tusen ton koldioxidekvivalenter.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/#
Jag har delat in i tre grupper och sorterat utsläppen efter "störst först"
Utrikes transporter 9403
Totalt (exkl. LULUCF, utrikes transporter) 52893
Markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk (LULUCF) -42969
Industri 16885
Inrikes transporter 16855
Jordbruk 6879
El och fjärrvärme 4781
Arbetsmaskiner 3511
Lösningsmedel och övrig produktanvändning 1453
Avfall 1328
Uppvärmning av bostäder och lokaler 1200
Jag vill rikta uppmärksamheten på en siffra här som är vilseledande. Uppvärmning förbrukar mycket energi, men orsakar lite utsläpp eftersom el i Sverige produceras med mycket små CO2-utsläpp. Om uppvärmningen effektiviseras kan den el som blir tillgänglig användas för andra ändamål, t.ex. inom industri och för transporter så att utsläppen inom dessa områden, som idag är stora, kan minska.
Hur gick det med sovvandring's hypotes om att globalister är de stora miljöbovarna?
Det ser, enligt statistiken från NIR, ut som om industri och inrikes transporter är dom stora utsläppsbovarna när det gäller CO2-utsläpp.
Om man skjuter på globalister så missar man målet, skulle man kunna säga...
I utrikes transporter ingår transporter som behövs för export och import som en betydande post.
Därmed inte sagt att omfattade och kanske onödiga långresor har betydelse kan minska och därigenom minska CO2-utsläpp.
En reflexion om markanvändning. Skogsbruket i Sverige är en sänka som är nästan lika stor som utsläppen. Det förutsätter effektivt skogsbruk. Om skogen upphör att brukas eller bruk förhindras genom åtgärder, så blir tillväxten betydligt mindre och därmed också CO2-upptaget.
–