2018-11-12, 18:46
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Inget kan få en mördad person tillbaka, men jag frågar mig alltid vad det rättfärdiga straffet skall vara vid dessa typer av handlingar.

Ett lång fängelsestraff är långt ifrån tillfredställande, men det blir nästan en filosofisk fråga vad som vore tillräckligt.

Finns det något exempel i historien där "normala" anhöriga faktiskt hämnas? Nu tänker jag inte på gängrelaterade hämndaktioner, utan vanliga personer som tar saken i egna händer?

Har avhandlats här på Flashback, men kommer spontant att tänka på det här: https://www.expressen.se/nyheter/karatetranaren-brutalt-avrattad-infor-sin-son/

En mördare på permission vars offer var en 18-årig tjej han var tränare för. small ordentligt kan man säga, ingen åkte dit men visst sjutton var det en klockren hämnd. Mer info i tråden här på FB (FB) Mordet på Jennifer Anderssons mördare (Ny rubrik /Mod)
Citera
2018-11-12, 19:13
Medlem
Grandiosos avatar
Ännu ett fall där man mördat för mördandets egen skull och man förstår som vanligt
just ingenting.

I Halmstad-trakten går en äldre kvinna ut för att plocka blommor i naturen och det blir det
sista hon gör i livet för en yngre man hade bestämt sig för att döda en annan människa
den sommardagen och så sker också. Han slår och hugger ihjäl den försvarslösa damen som
var helt främmande för honom. Sen går han hemåt och är nöjd med vad han gjort.
Och vill göra om det. Tas så småningom fast och hamnar inom den rättspsykiatriska vården
med särskild utskrivningsprövning.

I Gävle längre fram känner en kille plötsligt för att döda någon och stryper och styckar en
kvinnlig bekant.

Några år senare bestämmer sig en annan ung man någon annanstans i Sverige för att mörda.
Och strax innan jul tränger han in i ett hem på landet och knivar ihjäl två äldre människor.
Som han inte kände sen tidigare.

Ytterligare något år senare förverkligar en småbarnspappa en länge närd bestialisk
mordfantasi och ett helt slumpmässigt utvalt äldre par faller offer för honom. Binds fast
vid stolar, får sina ansikten igentejpade och det slutar med att de får halsarna avskurna
och förblöder liggandes runt sitt köksbord.
Här skiljer det sig något från de andra vansinnesdåden ty ett rån har också begåtts.
Småbarnspappan kommer över 15 000 kr. Själva mördandet förefaller dock ha varit det
primära för honom. Efter de grymma morden sätter han sig i sin bil och börjar lyssna
på musik. Helt oberörd av vad han gjort. Nu sittandes på livstid.

I trakten av Uddevalla är en medelålders kvinna ute som vanligt i motionsspåren när en
ung man dyker upp och drar henne med sig in i ett skogsparti och har ihjäl henne.
En kvinna helt obekant för honom sedan tidigare. Han ville döda och nu hade han fått
som han ville. När han anade att han skulle åka dit för sin gärning valde han självmordets väg.

Och så kommer nu detta förfärliga illdåd där ännu en människa fått sätta livet till för att
någon tycker att det är en bra idé att bli en mördare och ha ett liv på sitt samvete.

Citat:
Fallqvist har slagit bort hennes händer när hon med hjälp av dessa har försökt att stoppa blodflödet från sin hals.

Av det hittills återgivna från mordet i Fagersta fastnade jag särskilt vid den här meningen.
Den tog hårdast att behöva läsa. Här understryks ondskan i dådet, det så meningslösa
precis som alla de övriga nämnda fallen.

Vad är det nu dessa personer får ut egentligen av att mörda andra människor?
Varför behöver det ske? Varför kan de inte låta bli?

Det gick ju bra att låta bli med såna här vansinnesdåd i landet på 30, 40, 50, 60, 70,
och 80-talen och längre fram än så (Ja, kanske ett och annat fall hände då också,
men långtifrån som nu).
Vad är det som ändrat sig egentligen? Med folk? Varför denna lust att döda för dödandets
egen skull? Vad möjliggör denna ONDSKA? Och hur ska man förhindra att det sker igen?
Kan man göra nåt? Vilken roll har det förråande internet i det hela egentligen?

"Det är så tvångsmässigt, de kan inte avstå till slut. De är inte herrar över sig själv.
De behövde haft riktig psykiatrisk hjälp men fick ingen i tid. De har varit mobbade, därför
blir de arga och dödar i vuxen ålder."

Ungefär såna försök till förklaringar kan man få se dyka upp i såna här sammanhang.

Det går att låta bli att döda andra människor.
Det är inte så svårt faktiskt. Utom möjligen för de enstaka som är under inflytande av en
jävligt svår psykos och ser demoner och fan vet allt.

Men kvinnomördaren i Fagersta ser inga demoner.
Han dödar av fri vilja. Han tycker om det han gör.

Och man förstår fortfarande just ingenting.

Slutligen vill bara sägas att jag tillhör den skaran som anser att det var ett ödesdigert misstag
med psykiatrireformen och avvecklandet av de svenska mentalsjukhusen.
De borde allt ha fått vara kvar. En och annan dödlig tragedi hade på så sätt kunnat undvikas
vill jag tro. Många som går lösa som inte borde göra det.

Hur många fler Fallqvistare och Gyllensvanare har vi knallandes omkring därute i samhället?
I denna stund? Och hur får vi tag i dom innan det är för sent?
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-12 kl. 19:42.
Citera
2018-11-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Har avhandlats här på Flashback, men kommer spontant att tänka på det här: https://www.expressen.se/nyheter/karatetranaren-brutalt-avrattad-infor-sin-son/

En mördare på permission vars offer var en 18-årig tjej han var tränare för. small ordentligt kan man säga, ingen åkte dit men visst sjutton var det en klockren hämnd. Mer info i tråden här på FB (FB) Mordet på Jennifer Anderssons mördare (Ny rubrik /Mod)
Holger som hittades sänkt någonstans på Västkusten dyker också upp som ett annat fall men jag tror ingen blev dömd för det heller.
Citera
2018-11-12, 19:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom, soft-air gun, är förvillande snarlika riktiga vapen och bli man överfallen i en gångtunnel mitt i natten av två maskerade män tror jag man blir både rädd och chockad. Inte kontrollerar man vapnens äkthet direkt. Dessutom var den ena knivförsedd vilken också användes för att mörda henne.
Jag vet knappt fram eller bak på en riktig pistol så skulle jag inte ha en susning om att detta vore soft air gun eller nån sorts replika.
..samt under rådande omständigheter som du säger:
Natt, gångtunnel och fullständigt vettskrämd för två maskerade män och en kniv.
Vem FAN skulle våga röra sig och göra annat än hoppas på att överleva och släppas efter att äcklen gjort sitt via brutal våldtäkt. Om inte redan helt paralyserad av skräck direkt.

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/aktiv-lek/vapen/soft-air-gun/pistoler/beretta-m92-a1-tactical

Skiten borde förbjudas omgående, om inte annat ha ett helt annat utseende. Debatten har pågått ända sen 1999, 2004 upp på riksdagsnivå vid en snabb koll.
Vilket jävla flum..
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/08/vapnen2.html
Senast redigerad av develi 2018-11-12 kl. 19:32.
Citera
2018-11-12, 19:59
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja det är fruktansvärt att han varit med på våldtäkt , men kanske tvingade han pojken till grov våldtäkt.

Varför hjälpte inte föräldrarna till 28 åringen redan från barnsben, så kanske detta aldrig hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I nuläget är väl de spekulationerna rätt 'roundabout' när det finns noll underlag till vad som skett, vad han har för ev. störning (dock ej "psykfall", ej psykiskt sjuk vid gärningen), vilka insatser som skett osv.
Är det tvärtom dysfunktionella relationer och/eller bristande insatser så framkommer det väl via FUP.

Han kan likaväl ha uppvisat en relativt normal, ångerfull (efter omständigheterna funktionell sida) inför familj men burit på perversa tankar och lust att mörda i en mörk avkrok av sitt psyke..
Då lär det vara besvärligt att "rädda" eller hjälpa en sån person.

Hur som haver har han agerat ut i extrema överdrifter (allvarliga hotbrev om sexuellt våld och död) och nu de facto iscensatt dödligt sexuellt övervåld mot ännu en kvinna.

Enligt tidigare uppgifter via ÅK är det ruggigt obehagliga och illavarslande uppgifter om planering och lust att mörda en kvinna. Frågan är väl hur länge han suktat efter detta.
Han (de) verkar ha bestämt sig under den angivna tidsperioden (10 dagar) fram till mordet och mer aktivt finslipat på detaljerna.
Han var dock inte tillräckligt sofistikerad gällande bevisning trots maskerade och plasthandskar. Det var tur att den yngre tipsade så han grips på söndag om han fått mersmak..
Betr. det fetstilta ovan:
Eftersom tillförlitlig info av faktakaraktär till stor del ännu saknas för oss utomstående, så är det för tidigt att dra några slutsatser av vad 28-åringens föräldrar borde ha, eller kunde ha, vidtagit för åtgärder under hans tidigare levnadsår.
Jag ska inte upprepa din fetade text ovan, men den beskriver nästan ordagrant den spekulation som jag själv känner betr JF.

Det som framkommit om 14-åringens föräldrars levnadsstil, sannolikt "ansvarstagande" gällande föräldrarollen samt hans troliga medicinska påfrestningar vid utvecklingen i fosterlivet känns inte som särskilt gynnsamma omständigheter för någon individ.

Kanske tänkvärt:
"Man kan välja vilka man vill umgås med här i livet, till skillnad ifrån de föräldrar som man utan valmöjlighet har fått sig tilldelade."
Citera
2018-11-12, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Betr. det fetstilta ovan:
Eftersom tillförlitlig info av faktakaraktär till stor del ännu saknas för oss utomstående, så är det för tidigt att dra några slutsatser av vad 28-åringens föräldrar borde ha, eller kunde ha, vidtagit för åtgärder under hans tidigare levnadsår.
Jag ska inte upprepa din fetade text ovan, men den beskriver nästan ordagrant den spekulation som jag själv känner betr JF.

Det som framkommit om 14-åringens föräldrars levnadsstil, sannolikt "ansvarstagande" gällande föräldrarollen samt hans troliga medicinska påfrestningar vid utvecklingen i fosterlivet känns inte som särskilt gynnsamma omständigheter för någon individ.

Kanske tänkvärt:
"Man kan välja vilka man vill umgås med här i livet, till skillnad ifrån de föräldrar som man utan valmöjlighet har fått sig tilldelade."
Ja, det är svårt, det finns ju inget att gå på. Är han diagnostiserad? Har han haft nån psykologkontakt? Döljde han tingen så det verkade frid och fröjd?
Frågorna är många.

Oavsett verkar då ingen han missat hans autistiska beteende, hans svåra mobbing vilket likaväl är klassiska sårbarhetsfaktorer att han är i riskzonen vad det än må riskera ske. Kryddar man detta med hans perversa brev som 18-åring så börjar det väl bli "ring my bell" i min hjärna iaf.
Han överreagerar minst sagt - dels för ålder och dels den tidsspegel som finns innan han agerar ut i orimliga proportioner mot tjejen.
Det verkar tolkas som det är en tillfällig överdriven tonårsförälskelse?
När sexualitet och grovt våld kommer in i bilden är det dock risk för en annan division.
Jag retar mig på detta för det har komponenter som påminner om stalking även om han inte kontaktar henne konstant, men vem vet om nån smyger omkring i buskarna mer än vad som iakttagits från tjejens håll i mellantiden (verkar röra sig om ett år för första kontaktförsök).
Han verkar oavsett inte kunna ta ett nej, är hämndbenägen och överreagerar bortom normalitet.
Det är som om hans mångåriga mobbing från grabbarna transformerats till hämnd mot en kvinna nu när man ser på denna förskräckliga händelse. Det är lätt att vara efterklok men jag undrar om det kanske fanns mer varningssignaler, om än subtila, gällande fixering och dylikt. En pervers hjärna lär de dock inte ha kunnat förutse.
Citera
2018-11-13, 02:02
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om man jämför med Mantorps-mördaren som typ alla i forumet hatade och spydde galla över, så har den här snubben överösts med virtuella gruppkramar.

Jag tror att det beror just på att identifikationen är så stor. Han är ensam, arbetslös, har varit mobbad och vill utkräva hämnd på kvinnosläktet. Mantorpsmördaren hade sambo, ett par ungar, jobb och verkade komma överens med folk i största allmänhet. Det var inte lika populärt. Han var ju WT gubevars.
För normala personer handlar det nog om att Gyllensvaan med jobb och familj kan antas vara klar i huvudet och därmed förstå vad som är rätt och fel.

Medan man knappt reagerar när ett "missfoster" begår ett grovt brott. Visst är det tragiskt, men alla vet ju att det är som det är, det är som en dement där lyset är tänt och ingen är hemma. Det finns inget att göra åt det. Bara att placera på institution och gå vidare.

Sen finns det diverse personer med psykiska problem som sympatiserar med första bästa person de kan känna igen sig i. De fattar inte ett skit och tror att det är "någos fel" att de och denna våldtäktsmördare blivit psyksjuka.

Man ska heller inte överskatta betydelsen av att ha familj. Mitt intryck är att Gyllensvaans sambo inte verkar speciellt begåvad. Hon har nog inte höga krav.
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det fanns flera syskon i familjen som inte hade problem. Föräldrarna hade inte problem. Dra dina egna slutsatser om huruvida det är generna eller miljön som spökar.
Och vad är din slutsats?

Min gissning är att GM:s beteende beror på miljön. Han har antingen drabbats av en infektion under fosterstadiet eller syrebrist vid förlossningen som skadat vissa delar av hans hjärna. Det är nog inte genetiskt, för en mutation som gör att han är betydligt lägre fungerande än sin släkt hade utövat sina effekter i hela hjärnan och gjort honom utvecklingsstörd.
Citera
2018-11-13, 08:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir

Min gissning är att GM:s beteende beror på miljön. Han har antingen drabbats av en infektion under fosterstadiet eller syrebrist vid förlossningen som skadat vissa delar av hans hjärna. Det är nog inte genetiskt, för en mutation som gör att han är betydligt lägre fungerande än sin släkt hade utövat sina effekter i hela hjärnan och gjort honom utvecklingsstörd.

Det är mycket tänkbart (sjukdomar är förstås en miljöfaktor det också). Det jag var ute efter var att det knappast är bristande föräldraskap eller dåliga lärare i skolan som gjort att just den här killen sexmördat en främling, även om alla famlar efter en dylik förklaring.
Citera
2018-11-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
För normala personer handlar det nog om att Gyllensvaan med jobb och familj kan antas vara klar i huvudet och därmed förstå vad som är rätt och fel.

Medan man knappt reagerar när ett "missfoster" begår ett grovt brott. Visst är det tragiskt, men alla vet ju att det är som det är, det är som en dement där lyset är tänt och ingen är hemma. Det finns inget att göra åt det. Bara att placera på institution och gå vidare.

Sen finns det diverse personer med psykiska problem som sympatiserar med första bästa person de kan känna igen sig i. De fattar inte ett skit och tror att det är "någos fel" att de och denna våldtäktsmördare blivit psyksjuka.

Man ska heller inte överskatta betydelsen av att ha familj. Mitt intryck är att Gyllensvaans sambo inte verkar speciellt begåvad. Hon har nog inte höga krav.

Och vad är din slutsats?

Intressant hur diskussionerna går när GM är svenne. Om han var blatte hade diskussionen gått åt detta håll där man försöker hitta infektioner från barndomen som orsak?
Citera
2018-11-13, 10:12
Medlem
wishyouwereheres avatar
GM:
  • rödhårig
  • oattraktiv
  • mobbad o utfrusen
  • aspig ?
  • svårt me kvinno könet
  • alltid uppretad pga upplevda oförrätter
  • ger sig ut o dödar slumpmässig kvinna, inte färmst sexuellt, vill DÖDA!
  • lugn efteråt

stämmer på detta fall

stämmer även på (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår !

kan det vara två incel?
hade nog mass skjutit i usa där dem har vapen, här blev "bara" två kvinnor offer.
Citera
2018-11-13, 10:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
GM:
  • rödhårig
  • oattraktiv
  • mobbad o utfrusen
  • aspig ?
  • svårt me kvinno könet
  • alltid uppretad pga upplevda oförrätter
  • ger sig ut o dödar slumpmässig kvinna, inte färmst sexuellt, vill DÖDA!
  • lugn efteråt

stämmer på detta fall

stämmer även på (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår !

kan det vara två incel?
hade nog mass skjutit i usa där dem har vapen, här blev "bara" två kvinnor offer.

Skulle rött hår vara en riskfaktor? Var kommer det ifrån?
Citera
2018-11-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
Intressant hur diskussionerna går när GM är svenne. Om han var blatte hade diskussionen gått åt detta håll där man försöker hitta infektioner från barndomen som orsak?

Håller med fullständigt! Nu när föräldrarna är högutbildade också, då är det totalförbud att säga någonting om miljön, då handlar det bara om infektioner eller gener!! Lika bra att vara tyst, för är man högutbildad och "svensk" , så kan man aldrig gjort något fel.

Bara titta på Bjärred fallet, där föräldrarna mördar barnen o sen sig själva! Nu har jag inte läst på månader vad som hänt där, kanske det var accepterat att mörda barnen, för dessa föräldrar var högutbildade o då gör de ju aldrig något fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in