2018-11-13, 00:16
Medlem
Swe1227s avatar
Jag kommer aldrig att äga en kombi. Inte en halvkombi heller. Bara namnet får mig att spy. Otroligt tokigt att åka omkring i ett skåp.

Samma bil
Coupe
https://goo.gl/images/9vYhgp

Halvkombi
https://goo.gl/images/ADUXek
Senast redigerad av Swe1227 2018-11-13 kl. 00:19.
Citera
2018-11-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?
Varken barn eller villa har motiverat en kombi. De få gånger jag behövde lasta rejält så klarade jag mig med dragkroken.
Min första kombi inhandlades när inte hunden passade i kombicupén. Eftersom jag sedan dess varit med hund så fårtsätter jag äga kombibilar.
Citera
2018-11-13, 00:42
Medlem
Jag har själv tidigare tyckt kombi är de mest optimala men sen kom jag på att en full size pickup är bättre bara kasta sakerna på flaket och åka till tippen eller om man köpt nåt stort så en fullsize pickup är bättre än en kombi. Grymt underskattat i sverige...

Och ja. Kör sedan till vardags eller Suv och de få tillfällen man har nytta av en kombi så väljer ja hellre pickisen som står vid jaktstugan
Citera
2018-11-13, 01:03
Medlem
För egen del var sedan inget alternativ då jag har två hundar. I bagageutrymmet ryms en mim dubbelbur, extra koppel och övrig hundutrustning. Baksätet/golvet brukar också vara fullt av hundprylar eller hundförarkläder. Drömmer om en liten skåpbil som jag kan ha till träning/tävling/utställning så att HELA kombin inte behöver vara överfull med lösa prylar.

Jag har alltid undrat hur folk överlever med liten bil/sedan.
Citera
2018-11-13, 01:06
Medlem
EnDodTigers avatar
Jag vill vända på frågan, varför vill man ha en bil av sedanmodell?

Visst, som nybakad körkortstagare vill man säkert ha något sportigt och då är de flesta kombis inte aktuella. Sedan som pensionär vill man återigen leva ut 18-årsdrömmen med en cabbe som extrabil.

Men den stora massan däremellan har ingen nytta av en sedan. Det är väl snarare SUV och crossovers som är det mest gångbara idag, 4-hjulsdrift och gott med utrymme.
Citera
2018-11-13, 01:20
Medlem
Hörde en kille som jobbar på åkeri berätta att de brukade stå i fönstret och skratta när privatkunder kom i sina stooora sedanbilar och försökte få ned paketet de hämtat i den där ynkliga öppningen för bagage.

Klart man vill ha en kombi eller halvkombi
Citera
Medlem
Citat:
Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor.
Ledordet är enkelhet. Varför krångla med släpkärra och takräcke när det oftast går lösa snabbare och enklare med en kombi. Jag har en dragkrok men den är i stort sett oanvänd eftersom det mesta går slänga in i kombin.

Man bör dock vara medveten om att det är en rätt stor skillnad mellan olika kombibilar när det kommer till hur stor last de kan ta. Vissa är veritabla laståsnor medan andra är rena skämtet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Jag vill vända på frågan, varför vill man ha en bil av sedanmodell?

Visst, som nybakad körkortstagare vill man säkert ha något sportigt och då är de flesta kombis inte aktuella. Sedan som pensionär vill man återigen leva ut 18-årsdrömmen med en cabbe som extrabil.

Men den stora massan däremellan har ingen nytta av en sedan. Det är väl snarare SUV och crossovers som är det mest gångbara idag, 4-hjulsdrift och gott med utrymme.

Dagens suvar är inte så stora ändå invändigt. Min xc90 är rätt liten i säg.

Just de med små bilar fattar jag inte alls egentligen visst de går billigt men man får inte plats att storhandla eller åka mer än 2 i bilen bekvämt men samtidigt åker man ensam spelar de ingen roll

Mina garagegrannar har crossovers. Suvar eller småbilar de som åker i suvarna åker ensamna. De i småbilarna åker ofta 3-4 st och det är pensionärerna här som har en crossover

PS min ena granne har en golf 3 cab...
Citera
2018-11-13, 01:44
Medlem
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?

Jag tycker faktiskt tvärtom att många bilar ser klart busigare ut i kombiutförande.

Sedanen är väl dock vridstyvare i karossen och därmed mer busig i den bemärkelsen.

Ljudnivån tycker jag mer känns som något som hör historien till och bilar av generationerna innan.

Uppenbara fördelen är så klart att det går att lasta men det sliter också en hel del på bilen att hasa runt tunga trasiga diskmaskiner osv. Säckar med skit till tippen går läck och sölar ner. Sällan man orkar lastsäkra så vid en ev krock får man x-100 kilo bråte i nacken.

Har hänt att vi har svängt av under långresor, fällt ner sätena och sovit där bak. Ganka ok och inget jag skulle gjort i en sedan.

Stanna till vid någon sjö längs vägen, öppna bakluckan och sitta och förtära medhavd fika är en annan liten fördel.

Ökad inbrottsrisk om det du lastat syns väl och är attraktivt, en nackdel.
Citera
2018-11-13, 01:48
Medlem
Citat:

Kan man verkligen få in en fullstor cykel i en kombi utan att fälla sätena?

Nej, du får knappt in en cykel MED sätena fällda.
Citera
2018-11-13, 04:04
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Ända anledning TS hade alltså mot Kombi var att dom är fulare och låter mer?
Thats it?
Jag kör Kombi pågrund av lastutrymmet, jag bryr mig inte om den är fulare än sedanmodellen eller inte.
Jag kör bil för att ta mig från A till B. Jag vill ha en bekväm, praktisk bil som tar mig dit.
Sedan är värdelöst för vuxna människor.
Hade inte förvånat mig om jag inte fick in min sons ihopfällda barnvagn i en liten löjlig sedanbaklucka?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-11-13 kl. 04:14.
Citera
2018-11-13, 04:11
Medlem
DRD4s avatar
Sedan bilar känns bögiga, vad är poängen med dom? Nån slags sportigt-för-gubbar grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in