Citat:
Ursprungligen postat av
ost-e-knark
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.
Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.
Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.
Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.
Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?
Jag tycker faktiskt tvärtom att många bilar ser klart busigare ut i kombiutförande.
Sedanen är väl dock vridstyvare i karossen och därmed mer busig i den bemärkelsen.
Ljudnivån tycker jag mer känns som något som hör historien till och bilar av generationerna innan.
Uppenbara fördelen är så klart att det går att lasta men det sliter också en hel del på bilen att hasa runt tunga trasiga diskmaskiner osv. Säckar med skit till tippen går läck och sölar ner. Sällan man orkar lastsäkra så vid en ev krock får man x-100 kilo bråte i nacken.
Har hänt att vi har svängt av under långresor, fällt ner sätena och sovit där bak. Ganka ok och inget jag skulle gjort i en sedan.
Stanna till vid någon sjö längs vägen, öppna bakluckan och sitta och förtära medhavd fika är en annan liten fördel.
Ökad inbrottsrisk om det du lastat syns väl och är attraktivt, en nackdel.