2018-11-12, 21:07
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Reglerna som vi talar om har skapats just för att gynna ena sidan. Jag har inte sett någon som protesterat mot en valreform som tvärtom stramar upp systemet samtidigt som det gör det lättare att rösta.

Ett problem i USA är att folk tenderar hålla mycket mer på "personlig integritet" och inte litar på staten. De vill inte ha någon motsvarighet till svenska systemet där alla är centralt registrerade automatiskt.
Det sista stycket här ovan kan jag faktiskt hålla med om. De gör rätt i att inte lita på staten. Men det är trots det, ett problem att folk kan rösta utan ett ID. Det hade vi alla varit eniga om, ifall det gällde i Sverige. Men sen har Usa en helt annan historia också.

Vilka anser du är de som gynnas?

Konstigt att man inte kämpar för att ändra på vissa saker. Fast samma sak ser vi hemma i Sverige med. T.ex med valsedlar som ligger framme för alla att se. Ett enkelt problem att lösa men folk engagerar sig inte för en förändring.
Citera
2018-11-12, 21:12
Medlem
Citat:
Du skall inte tro på all propaganda. I Florida säger t ex lagen att om valet är jämt så måste det ske en omräkning. Det är Trump&co som vill stoppa räkningen för att deras kandidater just nu leder. Troligen vinner de även efter en omräkning, men det är så jämnt att man måste kolla att ala röster verkligen kommer med.

Fast är det propaganda där Demokratvänlig media går ut och visa alla dessa galna vänsterextremister som önskar en enpartistat där Clinton styr, protesterar emot valresultatet?

Det är alltid jämnt i Florida. Varför då?
Citera
2018-11-12, 21:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag diskuterar inte med dig så du kan lägga av att citera mig. Hade du varit seriös så hade jag diskuterat med dig, men det räcker med att läsa svamlet ovan för att förstå. Säger det en sista gång. Citera inte mig nåt mer då jag inte kommer att svara dig. Tack!
Men vad beror detta hyckleri på, det är en legitim fråga.
För det är uppenbart vad man säger om hur man ska göra distrikten, så varför klarar man inte av detta i Republikanerna för?

Men du behöver inte svara, jag vet redan om detta hyckleriet.
Och ett riktigt svar kommer aldrig någonsin ändå, som brukligt med hyckleri.
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Fast är det propaganda där Demokratvänlig media går ut och visa alla dessa galna vänsterextremister som önskar en enpartistat där Clinton styr, protesterar emot valresultatet?

Det är alltid jämnt i Florida. Varför då?
Nej det är det inte, men när det är, så räknar man om.
Vad är det för fel med detta?
Delstater har olika regler kring detta, kanske du skulle ta del av dom före du skriver om nått du inte förstår dig på?
Citera
2018-11-12, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Det sista stycket här ovan kan jag faktiskt hålla med om. De gör rätt i att inte lita på staten. Men det är trots det, ett problem att folk kan rösta utan ett ID. Det hade vi alla varit eniga om, ifall det gällde i Sverige. Men sen har Usa en helt annan historia också.
Utan en ordentlig folkbokföring blir dels svårare att skaffa leg och dels lättare för den som så önskar att skaffa falsk legitimation, och vad är poängen med att kräva foto-ID om man inte kan garantera att personen är den han utgav sig för? Det kan även slå åt andra hållet där amerikanska medborgare finner det mer eller mindre omöjligt att skaffa ID-kort (eller rösta).
Citat:
Vilka anser du är de som gynnas?
Nuförtiden är republikanerna i särklass med att missbruka systemet, men det har varierat med åren.

Citat:
Konstigt att man inte kämpar för att ändra på vissa saker. Fast samma sak ser vi hemma i Sverige med. t.ex med valsedlar som ligger framme för alla att se. Ett enkelt problem att lösa men folk engagerar sig inte för en förändring.
Du behöver ju inte ta valsedel därifrån. Du kan beställa från partiet etc. Fast det var onekligen enklare tidigare när partierna hade fler valstugor.
Citera
2018-11-12, 22:17
Medlem
Att USA har ett annorlunda valsystem än det svenska är nog de flesta införstådda med. Just därför som de bara har två partier av någon egentlig betydelse, eftersom mindre partier bara "förstör" för endera sidan i ett sådant system.

Att FPTP-systemet inte exakt speglar folkviljan är något man får ta, men är avvikelserna för grova så tyder det på gerrymandering. Jag tycker själv att det är helt galet att politikerna själva tillåts rita upp valkretsarna i många delstater. Som gjort för fusk då.
Citera
2018-11-12, 22:33
Medlem
Citat:
Nuförtiden är republikanerna i särklass med att missbruka systemet, men det har varierat med åren.

Vad baserar du din nuvarande åsikt på?

6 stater har strikta krav på foto-ID och 44 stater har lägre krav i varierande grad. De flesta yttersta enkla krav. Med tanke på att de flesta svarta redan har foto-ID och både svarta och vita röstar i betydligt mindre grad än hur stor del som har foto-ID så känns det troligare att de som gynnas av nuvarande situation är de som gynnas av bristande kontroller.

Citat:
Photo ID required (strict): Georgia, Indiana, Kansas, Mississippi, Tennessee, Virginia, and Wisconsin.

Photo ID requested (non-strict): Arkansas, Alabama, Florida, Hawaii, Idaho, Louisiana, Michigan, Rhode Island, South Dakota, and Texas.

Non-photo ID required (strict): Arizona, North Dakota, and Ohio.

Non-photo ID requested (non-strict): Alaska, Colorado, Connecticut, Delaware, Iowa, Kentucky, Missouri, Montana, New Hampshire, Oklahoma, South Carolina, Utah, Washington, and West Virginia.

No ID required to vote at ballot box: California, Illinois, Maine, Maryland, Massachusetts, Minnesota, Nebraska, Nevada, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, Oregon, Pennsylvania, Vermont, Wyoming, and Washington, D.C.
Citera
2018-11-12, 22:45
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Utan en ordentlig folkbokföring blir dels svårare att skaffa leg och dels lättare för den som så önskar att skaffa falsk legitimation, och vad är poängen med att kräva foto-ID om man inte kan garantera att personen är den han utgav sig för? Det kan även slå åt andra hållet där amerikanska medborgare finner det mer eller mindre omöjligt att skaffa ID-kort (eller rösta).
Det verkar vara en större och djupare fråga det här, och som säkert redan har ältats om länge. Men nåt behöver göras åt de olika bristerna som finns. Oavsett vem som gynnas för stunden så är det viktigt att åtgärda alla hål i systemet där folket/politikerna ges möjligheten att kunna fuska.

Sen är det lätt för mig att sitta hemma framför datorn och kritisera folket i Usa, när jag och resten utav Sverige är mycket sämre på att demonstera missnöje jämfört med Usa.

Citat:
Du behöver ju inte ta valsedel därifrån. Du kan beställa från partiet etc. Fast det var onekligen enklare tidigare när partierna hade fler valstugor.
Det vet jag. Min jämförelse var för att visa på ett litet problem som SD folk klagade över, men som inte har åtgärdats, för att inte tillräckligt många bryr sig för att få till en förändring. Enkelt att klaga på nätet som mig var min poäng.

Allt var bättre förr Menar det!
Citera
2018-11-12, 22:56
Medlem
Urstarkt av Trump, tydligen det tredje starkaste mellanårsvalet på 100 år för sittande President, Rep gick till och med fram i Senaten.

Tror många sket i brallan av resultatet, kan nog bli fyra år till med Trump, enda chansen för demokraterna är en rejäl finanskris som media lyckas smeta på Trump.
Citera
2018-11-12, 23:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Födelsebevis kan vara svårt att få fram i sydstaterna för den äldre generationen svarta. Annars är det inga problem. Det är den enda grupp som har legitima skäl att anse att det är krångligt att skaffa ID. Annars beror det på politiskt ointresse eller lathet om man inte orkar skaffa ID för att rösta. Gäller både vita och svarta. En stolle i tråden anser det vara rasbiologi att anse att vissa är lata.

Vad jag förstår behöver man inte födelsebevis om man inte har en. Det räcker då med 'Letter of No Record'.

https://travel.state.gov/content/travel/en/passports/requirements/citizenship-evidence.html
Och sedan följande:
https://travel.state.gov/content/travel/en/passports/requirements/identification.html

Jag har svårt att se att NÅGON inte skulle kunna få pass. Kanske 1 per 1 000 000 (en per en million). Typ

Jag har dock nollkoll, men rent allmänt har man mycket slappare regler där än här. Förutom abort

Är det något jag missar?

Citat:
.
Du verkar ha koll. Kan du förklara vad som gör det så svårt att få pass?
Senast redigerad av FlashyBear 2018-11-12 kl. 23:46.
Citera
2018-11-13, 02:45
Medlem
Kafka_Gods avatar
Respekt till McSally som kastar in handduken och erkänner sig besegrad.

NRSC och RNC tillsammans med Donald Trump försökte pressa henne att inte ge upp och gå på valfusk linjen.

https://twitter.com/MarthaMcSally/status/1062144676822577152
Citera
2018-11-13, 06:39
Medlem
zergrushs avatar
Samtidigt, ute i verkligheten...
https://www.youtube.com/watch?v=KeP9XHE2560
Citat:
Trump and His Fellow Grifters Lie About "Voter Fraud": A Closer Look
Citera
2018-11-13, 08:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Urstarkt av Trump, tydligen det tredje starkaste mellanårsvalet på 100 år för sittande President, Rep gick till och med fram i Senaten.

Tror många sket i brallan av resultatet, kan nog bli fyra år till med Trump, enda chansen för demokraterna är en rejäl finanskris som media lyckas smeta på Trump.

Det senaste resultatet är att republikanska partiet vann en seantorplats när det var en övervägande majoritet demokratiska platser som var uppe för omval.

Republikanska partiet hade 4 platser uppe för omval medan demokraterna hade betydligt fler, hade de republikanerna haft ett starkt stöd så hade de lyckats ta 9 platser istället för 1.

Ingen sansad människa förväntade sig att republikanska partiet skulle förlora platser och ännu mindre alla sina platser.

Det som hade setts sol absolut bästa möjliga för demokraterna var om de tog så det vart 50/50 i senaten men det var absolut ingen som seriöst trodde att de skulle kunna ta över senaten
Senast redigerad av Ondahamstern 2018-11-13 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in