2018-11-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så en besiktningstorskad 740 som har stått stilla i 8 år? Jag hade inte ens försökt, men ska du göra det, så lägg inte en spänn på den innan du har varit inne för besiktning igen, om du inte är bra på att besiktiga själv, då kan du ju kolla själv.
Den har varit lite halvinofficiellt använd, tydligen använts som en jaktbil från 2010-2015 sedan köpte en släkting den för isbana bil men bliv inte riktigt något av den. Senaste han gjorde på den var att finjustera tändningen men blev aldrig av. Så har gått fint 2010-2015 sen stått i tre år.
Citera
2018-11-12, 22:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noddi
Den har varit lite halvinofficiellt använd, tydligen använts som en jaktbil från 2010-2015 sedan köpte en släkting den för isbana bil men bliv inte riktigt något av den. Senaste han gjorde på den var att finjustera tändningen men blev aldrig av. Så har gått fint 2010-2015 sen stått i tre år.

Det var inte lika illa men jag skulle dra mig för tre år också. Bilar mår inte bra av att stå stilla i flera år.
Citera
2018-11-12, 22:44
Medlem
Citat:
Det var inte lika illa men jag skulle dra mig för tre år också. Bilar mår inte bra av att stå stilla i flera år.
Nu är det bara besiktningsprotokoll som återstår månne vars man kan få den?
Citera
2018-11-12, 22:46
Medlem
Bästa är att göra en besiktning för att få veta i vilket skick den är i idag samt vad som behöver göras. Följ med under besiktningen och titta själv samt hör vad de säger. Kolla speciellt hur rostig den är i underredet!
Citera
2018-11-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bästa är att göra en besiktning för att få veta i vilket skick den är i idag samt vad som behöver göras. Följ med under besiktningen och titta själv samt hör vad de säger. Kolla speciellt hur rostig den är i underredet!
Har tyvär inte möjligheterna att besikta bilen.
Citera
2018-11-12, 22:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nu är det bara besiktningsprotokoll som återstår månne vars man kan få den?

Killen du fick bilen av minns inte var han besiktigade? Det var ju runt då det avreglerades. Det kanske är svensk bilprovning?
Citera
2018-11-12, 22:52
Medlem
Citat:
Killen du fick bilen av minns inte var han besiktigade? Det var ju runt då det avreglerades. Det kanske är svensk bilprovning?
Var inte han som besiktade, i värsta fall får jag väl bara maila runt lite.
Citera
2018-11-12, 22:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Var inte han som besiktade, i värsta fall får jag väl bara maila runt lite.

Börja med bilprovningen, det är bästa chansen tror jag. Opus tror jag var igång tidigt också.
Citera
2018-11-12, 22:54
Medlem
Citat:
Har tyvär inte möjligheterna att besikta bilen.
Att titta på det gamla protokollet är mer eller mindre meningslöst då det är 8 år gammalt. Du måste veta hur skicket är idag samt vad som behöver göras.
Citera
2018-11-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att titta på det gamla protokollet är mer eller mindre meningslöst då det är 8 år gammalt. Du måste veta hur skicket är idag samt vad som behöver göras.
Det är sant men vill ändå veta varför den inte klarade besiktningen och om det är något man måste kolla på för att passera besiktningen nästa gång.
Citera
2018-11-12, 23:15
Medlem
Citat:
Det är sant men vill ändå veta varför den inte klarade besiktningen och om det är något man måste kolla på för att passera besiktningen nästa gång.
Du lär ha mycket mera fel idag än då. Kan tänka mig att du behöver renovera bromsar, skivor, ok osv. Rost lär den ha i massor då de först blev galvade 1987-B, såvida den inte alltid varit i Norrland.

Elektroniken kan vara hur som helst. Vindruta kanske behöver bytas. Reflektorer i strålkastarna. Delar är billiga till en sådan bil men man bör ändå göra en budget innan man börjar renovera, därav du måste veta dagens skick.

Man får alltid köra till en bokad besiktning men den måste vara skattad och försäkrad!
Citera
2018-11-12, 23:16
Medlem
Vad står det om du frågar på bilen hos Transportstyrelsen och tar ut ägaruppgifter till din e-post? De brister som var vid senaste besiktning framgår där oavsett var den besiktats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in