Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Ok, kan tänka mig att det är attraktivt för företag, då det är lätt att pendla dit med både tåg och bil. Men för bostäder är Västra hamnen mer attraktivt, så lustigt om bostadsmarken inte är dyrare där.
Slutpriser från booli senaste tiden:
Hyllie (runt stationen): ca 30-40kkr/kvm
Västra Hamnen: ca 35-50kkr/kvm
Faktiskt mindre prisskillnad än jag trodde.
Det är absolut inte omöjligt att priset är lite högre där, men marken i Västra Hamnen markanvisades många gånger för flera år sedan, så det är svårt att säga vad priset är nu. Hyllie är ju egentligen bara i början av in utveckling.
Det finns flera olika prisdrivande faktorer, två faktorer som anses vara prisdrivande är närhet och bekvämlighet, åtminstone i urbanekonomiska beräkningsmodeller(teorin), dvs närhet till arbetsplatser, nöjen och service, i praktiken ger närhet oftast också lägre kostnader för framförallt transporter, man bränner inte lika mycket på till exempel drivmedel för bilen, man kör inte bilen lika ofta(vilket kan ge lägre värdeminskningar, mindre reparationskostnader etc). Närhet ger även bekvämlighet, man slipper sitta i bilkö, eller trängas i kollektivtrafiken, man behöver inte planera lika mycket, men kanske framförallt, man slösar mindre med sin egen tid.
Om Hyllie fortsätter utvecklas så som det har gjort, så tror jag det kommer vara ett ganska så populärt område i framtiden.