Citat:
GotG är en dålig idé till bevis som jag har kritiserat förr, säkert av ungefär samma skäl som du. Men det är ett BRA uppslag för diskussion i den här tråden, tycker jag.
Jag har också kritiserat den imho naiva idén från en del ateister att "gapen" skulle vara på väg att stängas. Trenden är nog faktiskt snarare den motsatta: det blir med tiden allt större "gap" om sånt vi vet att vi inte vet. T ex före ca 1998 visste vi inte ens om att det finns "mörk energi" (en sorts materia med vissa egenskaper som vi hittills bara har sett effekterna av i detaljerna för hur universum expanderar), och att detta står för ca 68.3 % av all materia i universum. Idag känner vi till att detta finns, men har i ö ingen aning om vad det är egentligen. Dvs t ex DÄR har du ett ordentligt stort "gap" som plötsligt har blivit känt för oss.
Innan dess visste vi iaf ett det finns väldigt mycket mer "mörk materia" (en annan sorts osynlig materia, känd sedan 1920-talet eller så) än vanlig (sådan som består av protoner, neutroner och elektroner och lite annat). Denna sort skulle faktiskt iaf i princip kunna ha egna sorters atomer och kanske även stjärnor och planeter och "mörkt ljus" som bara inte växelverkar med oss på något annat sätt än via gravitation. Ganska mycket "gaps" där med i så fall. (Fast enl det senaste jag har sett om den modellen är den mörka materian snarare tunt utspridd i varje galax, men ändå med största delen av massan.)
Och det kan iaf bli oändligt mycket värre, om de faktiskt inte helt ogrundade spekulationerna om multiversum skulle få lite mer substans framöver. Dvs om oändligt många parallella universa som vi aldrig kommer kunna interagera med. (Som bl a Susskind påpekar skulle vi ändå kunna sluta oss till deras existens genom indirekta metoder.) Snacka om gap!
Så kritiken mot GotG vill jag nog se på andra grunder än att "gapen" stänger sig allt mer. För det gör de inte just nu iaf.