Citat:
Ursprungligen postat av
modernsamurai
Jag har inte någon följarskara på sociala medier, så har ingen bra kanal att posta på där.
Har inte för avsikt att betala för någon typ av publiceringstjänst, jag räknar bara med att
generera mikroinkomst från min novell så det finns inte med på kartan. Frågan är hur jag skulle kunna nå ut till mycket folk utan att det kostar någonting. Jag har filen som pdf.
Det kan hända att jag inte är tillräckligt bevandrad inom ämnet för att kunna besvara din frågeställning på ett fullgott sätt, men faktum är att marknadsföring är nyckeln till att få ut ett litterärt alster. Att vilja få spridning utan att vara villig att ägna sig åt någon form av marknadsföring tror jag är svårt.
Om du är nöjd med att ha texten i PDF-format så bör du tänka på styckeindelning, radavstånd och att få layouten och strukturen så bra som möjligt. Vill du ha texten i EPUB-format så kan det vara en omständlig process. Grundförutsättningen är att du är bekant med XML/DTD; om du är det eller känner någon som är det så kan du sannolikt finna ett template till en ebok i XML-format för noveller någonstans på nätet, ersätta texten i den med din egen text och för att göra konverteringsprocessen mindre omständlig använda dig av
http://oxgarage.tei-c.org/ för att konvertera till EPUB.
I synnerhet okända författare/debutanter kan - trots att de har ett traditionellt förlag bakom sig - få ägna mycket tid åt att marknadsföra sig själva med hjälp av förlaget; intervjuer, bokmässor, sidor på sociala medier, hemsidor, m.m.