2018-11-12, 14:48
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Klart det är viktigt med statistik när man snackar om en spelares prestationer över 30 omgångar. Vilket jävla dravel.

Om kriterierna för att vara Allsvenskans bästa målvakt baseras på det du tar upp så kan man nämna hälften av målvakterna i serien. Varför titta på siffror när man kan gå på känsla

Det är väl snarare ett jävla dravel att inte ta hänsyn till vilka typer av räddningar man gör? Teoretiskt kan en målis se bättre ut än de Gea och Oblak om han räddar skott löst mitt på en från halva plan? Samma princip som att visa målchanser får högre xG än andra.

Nej, jag har ingen jävla statistik på EXAKT hur många skott han räddat, men av det jag sett av honom i år är han definitivt seriens bästa målis. Om du hämtar statistik som motbevisar mig lägger jag mig platt givetvis. Och då får du leta fram bättre statistik än insläppta mål per skott!
2018-11-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Det är väl snarare ett jävla dravel att inte ta hänsyn till vilka typer av räddningar man gör? Teoretiskt kan en målis se bättre ut än de Gea och Oblak om han räddar skott löst mitt på en från halva plan? Samma princip som att visa målchanser får högre xG än andra.

Nej, jag har ingen jävla statistik på EXAKT hur många skott han räddat, men av det jag sett av honom i år är han definitivt seriens bästa målis. Om du hämtar statistik som motbevisar mig lägger jag mig platt givetvis. Och då får du leta fram bättre statistik än insläppta mål per skott!
Nu är det ju du som hävdar att han är seriens bästa målvakt, inte jag.

Jag har inte heller sagt emot någon som hävdar det. Snarare undrar jag varför så många tycker det då jag själv har dålig koll på killen. Skulle också uppskatta ifall man kommer med något mer konkret än "Av det jag sett så är han definitivt seriens bästa målis" eller "Just i match x var han helt fenomenal". Återigen, det kan sägas om hälften av målvakterna i serien.
2018-11-12, 15:44
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Nu är det ju du som hävdar att han är seriens bästa målvakt, inte jag.

Jag har inte heller sagt emot någon som hävdar det. Snarare undrar jag varför så många tycker det då jag själv har dålig koll på killen. Skulle också uppskatta ifall man kommer med något mer konkret än "Av det jag sett så är han definitivt seriens bästa målis" eller "Just i match x var han helt fenomenal". Återigen, det kan sägas om hälften av målvakterna i serien.

Jag säger ju att jag grundar det på den typ av räddningar han gör och i vilka lägen han gör dem för Peking. Eller vill du ha exakt statistik på vad varje räddning är ”värd” i xG?
2018-11-12, 15:49
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuron
Att vi till slut tar guldet känns som en lång utandning. Glädje, men framförallt lättnad efter att jag (korkad som jag var) mer eller mindre hade räknat hem guldet när vi ledde med åtta poäng och fem omgångar kvar. Så fort slutsignalen ljöd kände jag energin lämna kroppen och jag blev helt tom. Det blev en jäkla fest på ASK-tåget hem sen, men idag är ändå lättnad den mest utmärkande känslan för mig.

Ska man försöka sig på en kort summering av säsongen så tycker jag att AIK är värdiga mästare. Även när spelet hackat, eller AIK varit tvungna att kasta om i startelvan p.g.a. avstängningar eller skador så har det funnit en hög lägstanivå och defensiv stabilitet som gjort att man alltid haft en god chans på tre poäng. Detta bevisades återigen mot KFF i sista omgången.

Peking gör en sjuk slutspurt som dom ska ha all respekt för. Dom var både skickliga och hade flytet, men det räckte inte hela vägen fram den här gången trots 65 poäng.

Bajen får symbolisera uttrycket "upp som en sol, ner som en pannkaka" även om dom med bajenmått mätt gör en jättesäsong.

MFF straffades av att Daniel Andersson lyckades blir lurad av fotbollscharlatanen MP. Det tackar vi för!

IFK Göteborg och Djurgården får jobba på att höja sig rejält nästa säsong. Just nu känns det som att båda lagen sakta håller på att tyna bort, men sånt där kan ju ändras snabbt.

Skönt att Dalkurd åkte ur och hoppas nu att BP kan kvala sig kvar mot AFC. Vad gäller Dalkurd så skulle jag ha full respekt för klubben om dom stannat kvar i Borlänge, men nu? Nä!
Djurgården upp som en sol - vann cupen - och ner platt som en pannkaka i ingenmansland? Får väl se vad som sker nästa år för oss. Kan vi nå topp5 nästa år jag nöjd. Vi är i en etableringsfas, top5 ett par år och kanske knipa en tredjeplats inom 3 år då kan vi börja kalla oss toppklubb.
2018-11-12, 15:56
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Tusentals segerrusiga AIK tog sig ner på planen.
Dagen efter konstaterar Kalmar FF att man måste beställa nytt gräs.
- Vi förutsätter att det blir så att AIK betalar, säger marknadschef Anders Klevsand till Barometern.

AIK säkrade, i och med segern mot Kalmar FF på Guldfågeln Arena, sitt tolfte SM-guld i historien. Efter matchen tog sig ett stort antal gästande supportrar in på plan för att får fira guldet med sina hjältar – och för att komma nära själva ceremonin då pokalen lyfts.

Såväl Guldfågelns gräsplan som läktarkonstruktion tog dock stryk av invasionen och dagen efter konstateras av Kalmar FF att man måste beställa nytt gräs till planen – och att ett ”metallstycke böjts kraftigt” på bortasektionen.

- Vi har dokumenterat allt innan matchen. Nu går vi runt för att se vad som är skadat för att sedan sammanställa det, det är del ett, säger marknadschef Anders Klevsand till Barometern.

Klevsand säger att kutym är att klubben vars supportrar orsakat skadegörelse får stå för notan.

- Vi kommer att ta allt med AIK, det tillhör god etik att när supportrarna förstör något på en annan arena så ersätter man det. Vi förutsätter att det blir så att AIK betalar, säger Klevsand.

Enligt planskötaren Mathias Svensson kommer nu gräs från Holland att beställas.

- Den delen där prisutdelningen ägde rum är sönder, vi pratar tusen kvadratmeter i runda slängar. Det är också större hål på andra delar av planen som måste åtgärdas.

Vad gäller en estimerad kostnad för Kalmar och i förlängningen AIK säger Klevsand, då Fotbollskanalen ringer upp, att det dröjer innan den sammanställningen är klar.

- Det är jättesvårt att säga än. För det första har vi inte sett alla skador än. Vi har inte hunnit gå igenom arenan. Framför allt vill vi få fram budskapet att det hela gick fantastiskt bra, många hoppade in på plan men ingen blev skadad vad jag vet. 12 000 åskådare varav två avvisade från arenan.

- Det känns inte som att de gjorde så mycket med vilje, utan mer att det blivit så när man klättrat ner. Näten är självklart med vilje och någon har tagit några gräsfläckar men det är inga stora grejer.

Men fakturan går till AIK?
- Ja, om våra bortasupportrar hittar på något så får vi betala så att det blir något för AIK vad det lider.
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/gnaget-har-nota-att-vanta-efter-invasionen-forutsatter-att-aik-betalar

Hur mycket får AIK betala för detta? Känns lite sådär att AIK skall bekosta en ny matta för Kalmar när säsongen nu är slut och man kanske ändå hade planer på att fixa nytt inför nästa säsong?
2018-11-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Jag säger ju att jag grundar det på den typ av räddningar han gör och i vilka lägen han gör dem för Peking. Eller vill du ha exakt statistik på vad varje räddning är ”värd” i xG?
Det hade ju varit utmärkt, för man ens statistik över det? Kombinera det med räddningsprocent och antal hållna nollor (ett ganska dåligt mått på egen hand men tillsammans med annan fakta inte irrelevant). Gärna något som visar hans skicklighet med bollen också.

Jag menar, hur kan du med sån säkerhet säga att just Pettersson gör fler räddningar av det slaget du talar om? Kollar du på alla matcher och följer med så pass noga? Då är du rätt unik isåfall
2018-11-12, 16:28
Avslutad
Typiskt juggar när man väljer att dra ut på ett ställe där ditt lags konkurrent skall hålla sitt firande. Fingertoppskänsla noll på de två grabbarna kan man lugnt säga.
2018-11-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/gnaget-har-nota-att-vanta-efter-invasionen-forutsatter-att-aik-betalar

Hur mycket får AIK betala för detta? Känns lite sådär att AIK skall bekosta en ny matta för Kalmar när säsongen nu är slut och man kanske ändå hade planer på att fixa nytt inför nästa säsong?

Man väljer väl själv om man ska sälja biljetter eller inte samt till vilket pris.

Om Kalmar inte kunde garantera säkerheten, varför fan ska AIK betala? Jävla skitsnack....
2018-11-12, 16:42
Medlem
Någon på Flashback som har mer information kring vad Djurdjic & Rodic gjorde på AIKs guldfest? Enligt media var allt ett "misstag". Tvivlar på detta. Enligt andra källor ska den balkan-duon ha festat till småtimmarna på The Soap Bar. Någon som kan bekräfta?

Är det ens rimligt att man kan gå in baren & sedan missa att AIKs guldfest kommer vara där? Enligt videor/bilder ser stället ganska AIK-vänligt ut med banderollen i stil med "Grattis till SM-guldet Gnaget" osv.

Känner till att Bajen-supportrar är minst sagt uppretade efter detta.
2018-11-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Först och främst, tack som fan. För det andra, det finns ingen AIK-hybris längre. Den lilla hybris som fanns kvar efter 2009 lämnade definitivt när Alm sparkades, kvar står vi istället med ett lag som vinner SM-guld på skicklighet och ett supporterled som kräver topplaceringar (notera topplaceringar, inte guld) regelbundet.

Jag citerar in Mr. Hybris (Andreas Alm) själv här, han förklarar det så mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det här är AIK tabellplaceringar de senaste 10 åren, var exakt ligger hybrisen?

De AIK supporters jag träffar har nog allt annat än hybris men på flashback är det hybris om en supporter anser att AIK ska vinna ett guld efter placerat sig topp 2-3 fem säsonger i rad.
Att välja ordet "hybris" var kanske att omedvetet trampa på en öm tå nu när just AIK vunnit. Storhetsvansinne drabbas vi alla av under vinteruppehållet, i synnerhet efter ett vunnet guld. Allt jag ville få fram var att man ska suga på den här karamellen länge och väl innan man funderar på hur nästa guld ska joggas hem och Europa ska erövras för ett halvår senare kan man sitta på Vångavallens parkering och fundera på om det blir nerflyttning, tro mig, jag vet.

Återigen, stort grattis!
2018-11-12, 16:56
Medlem
jaochss avatar
Haha, Djurdjic och Rodic gör bort sig igen. De råkade bara vara på AIK:s guldfest precis som när de bara "råkade" vara i närheten av Reals hotell när de besökte Malmö.
2018-11-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow

Vad har AIK för ansvar för vad deras supportrar gör? Det här väl alltid varit hemmalaget som äger arrangemanget, och får biljettintäkter. Hur var det nu när Malmöspelaren kastade hörnflaggan mot Göteborgsklacken? (efter att ha blivit provocerad förvisso).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in