2018-11-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Om man levt hela sitt liv utan vänner så är det svårt att veta/känna hur man bemöter andra. Gudskelov sker sådant här extremt sällan.
Jag tror att en människas (Nella) liv och en annans (JF) framtid kunnat räddas om JF haft någon som brydde sig om honom.
Vad jag förstår var det en slump att JF stötte på just Nella.

Vila i frid

Jag VET att det är svårt att leva sitt liv utan vänner, därför får man arbeta dubbelt så mycket som förälder till ett som inte har vänner

Jag tror precis som du, att hade JF haft bra föräldrar eller någon annan som stöttade , brydde, älskade, m.m så hade Nella levt idag.

R.I.P NELLA <3 <3
Citera
2018-11-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jo, det är lite illa i Väst när det räcker med att använda en ärtpistol för att kunna skräckparalysera en människa så illa att den låter sig mördas. Det bådar inte gott för evolutionen..

Dom, soft-air gun, är förvillande snarlika riktiga vapen och bli man överfallen i en gångtunnel mitt i natten av två maskerade män tror jag man blir både rädd och chockad. Inte kontrollerar man vapnens äkthet direkt. Dessutom var den ena knivförsedd vilken också användes för att mörda henne.
Citera
2018-11-12, 14:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom, soft-air gun, är förvillande snarlika riktiga vapen och bli man överfallen i en gångtunnel mitt i natten av två maskerade män tror jag man blir både rädd och chockad. Inte kontrollerar man vapnens äkthet direkt. Dessutom var den ena knivförsedd vilken också användes för att mörda henne.

Ja, bara det faktum att de är två mot en gör henne chanslös. Det hade inte behövts mer än en kniv i det fallet.

Hoppas sekretessprövningen på FUP blir klar snart.
Citera
2018-11-12, 14:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Aha, vad menar du med att han växte upp i ett väl fungerande hem?! Menar du att föräldrarna är högutbildade?? och därför fungerar familjen bra. ?

Nu i efterhand kan man ju se att det inte fungerade så bra!! Om man har en pojke som inte är som andra så gör man ALLT som går att göra!! Samma sak när det gäller mobbing!

Det finns ju massor av psykopater som aldrig skulle mörda eller ens komma på tanken.

Det fanns flera syskon i familjen som inte hade problem. Föräldrarna hade inte problem. Dra dina egna slutsatser om huruvida det är generna eller miljön som spökar.
Citera
2018-11-12, 15:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Dessa psyksjuka skall absolut icke behandlas olika andra - kan de begå brott på detta sätt så vet de självklart vad de håller på med och skall enkom få dödsstraff, om vi nu haft detta. Livstids fängelse förtjänar dock psykfallen! Är så trött på korta straff och daltet, särskilt med unga och sjuka, med brottslingar. Långa straff är preventivt, vad än vänsterpöbeln säger...

Vad var det för typ av kniv han dräpte henne med? Har inte följt med hela tråden, så vet ej...
Citera
2018-11-12, 15:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag VET att det är svårt att leva sitt liv utan vänner, därför får man arbeta dubbelt så mycket som förälder till ett som inte har vänner

Jag tror precis som du, att hade JF haft bra föräldrar eller någon annan som stöttade , brydde, älskade, m.m så hade Nella levt idag.

R.I.P NELLA <3 <3

Det är också ganska svårt att få vänner om man hotar att sexmörda dom.

Och jag inga ord för hur jävla förmätet det är att sitta någonstans och anta att JF hade dåliga föräldrar.
Citera
2018-11-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det fanns flera syskon i familjen som inte hade problem. Föräldrarna hade inte problem. Dra dina egna slutsatser om huruvida det är generna eller miljön som spökar.

Hur vet du att Johan Fallqvists föräldrar och syskon är ”normala”? Någonstans i tråden påstår en skribent motsatsen om föräldrarna.
Senast redigerad av Aethelred 2018-11-12 kl. 16:01.
Citera
2018-11-12, 16:16
Medlem
Citat:

jaha, va bra att de andra syskonen mår bra.

Miljön och generna går ju hand i hand, eller hur? Alla har våra gener från tidigare förfäder och självklart från mamman och pappan.

Det spelar ingen roll , för dessa föräldrar klarade inte av att ge honom det han behövde. Tex. en utredning om varför hans beteende var annorlunda..finna faktiskt hjälp att få i Sverige!
Citera
2018-11-12, 16:17
Medlem
Citat:
Det är också ganska svårt att få vänner om man hotar att sexmörda dom.

Och jag inga ord för hur jävla förmätet det är att sitta någonstans och anta att JF hade dåliga föräldrar.

Men snälla, han gick väl i gymnasiet när det hände. Han borde fått hjälp tidigt i livet.
Citera
2018-11-12, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det är fruktansvärt att han varit med på våldtäkt , men kanske tvingade han pojken till grov våldtäkt.

Varför hjälpte inte föräldrarna till 28 åringen redan från barnsben, så kanske detta aldrig hänt.
I nuläget är väl de spekulationerna rätt 'roundabout' när det finns noll underlag till vad som skett, vad han har för ev. störning (dock ej "psykfall", ej psykiskt sjuk vid gärningen), vilka insatser som skett osv.
Är det tvärtom dysfunktionella relationer och/eller bristande insatser så framkommer det väl via FUP.

Han kan likaväl ha uppvisat en relativt normal, ångerfull (efter omständigheterna funktionell sida) inför familj men burit på perversa tankar och lust att mörda i en mörk avkrok av sitt psyke..
Då lär det vara besvärligt att "rädda" eller hjälpa en sån person.

Hur som haver har han agerat ut i extrema överdrifter (allvarliga hotbrev om sexuellt våld och död) och nu de facto iscensatt dödligt sexuellt övervåld mot ännu en kvinna.

Enligt tidigare uppgifter via ÅK är det ruggigt obehagliga och illavarslande uppgifter om planering och lust att mörda en kvinna. Frågan är väl hur länge han suktat efter detta.
Han (de) verkar ha bestämt sig under den angivna tidsperioden (10 dagar) fram till mordet och mer aktivt finslipat på detaljerna.
Han var dock inte tillräckligt sofistikerad gällande bevisning trots maskerade och plasthandskar. Det var tur att den yngre tipsade så han grips på söndag om han fått mersmak..
Citat:
– Det stämmer, det finns uppgifter i utredningen att han tankemässigt skulle mörda, det fanns i hans bakhuvud. Han hade bestämt sig för att allvarligt skada eller döda någon av kvinnligt kön.

Fanns de här planerna nedskriva någonstans?
– Det är inget jag kan gå in på. Men ingen i hans omgivning kunde misstänka att något sånt här skulle hända.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/han-ville-doda-en-kvinna
Citat:
Här kan man läsa ...
http://www.sveriges-verklighet.se/archives/3828
Via länken har det tillkommit mer uppgifter (antar det är ur stämningsansökan?).

Citat:
"Johan Fallqvist har dödat Nella Olander genom att skära och hugga henne i halsen/bakhuvudet med en kniv."

Johan Fallqvist har varit pistol- och knivbeväpnad när Sekretess A har våldtagit Nella Olander under vapenhot från Johan Fallqvist och att Johan Fallqvist därefter har mördat Nella Olander med kniv varvid Fallqvist har slagit bort hennes händer när hon med hjälp av dessa har försökt att stoppa blodflödet från sin halsen

Nella Olander utsatts för upprepat huggande/stickande/ skärande våld mot hals och nacke, att hon har varit oförmögen att försvara sig från angreppet, att det finns starkt stöd för att hon har legat ned då hon har tillfogats sina skador, att Nella inte har förflyttat sig nämnvärt efter att hon tillfogats sina blödande skador och därefter avlidit samt att sperma säkrats på marken intill henne och i hennes mun

polisen har beslagtagit vapen, yxor och knivar med tillbehör samt baseballträ, hölster, bälten och snöre
Citera
2018-11-12, 17:58
Medlem
Citat:

R.I.P NELLA <3 <3

Bor långt ifrån, känner inte alls till någon av personerna. Läste i tråden att MGM:s bror ställt upp och ordnat en bostadsrätt i Fagersta så att MGM skulle få en nystart i livet.
Citera
2018-11-12, 18:04
Medlem
Frozzzts avatar
Inget kan få en mördad person tillbaka, men jag frågar mig alltid vad det rättfärdiga straffet skall vara vid dessa typer av handlingar.

Ett lång fängelsestraff är långt ifrån tillfredställande, men det blir nästan en filosofisk fråga vad som vore tillräckligt.

Finns det något exempel i historien där "normala" anhöriga faktiskt hämnas? Nu tänker jag inte på gängrelaterade hämndaktioner, utan vanliga personer som tar saken i egna händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in