2018-11-09, 01:10
Medlem
pponmms avatar
Jag söker efter ett spel där man spelar som en liten kvinnlig trollkarl. Hon klär sig i lila och kan trolla fram olika block. En av sakerna hon kan trolla fram är ett grönt slime-block som går att putta runt på för att lösa pussel. Hon kan även trolla fram en bubbla som går att stå och hoppa på för att sakta ta sig uppåt.

Spelet släpptes för några få år sedan, och ser ut som något som hade kunnat existera under NES/SNES -eran. Det är ett pusselspel främst, men med en öppen värld innehållandes fiender och olika pussel som man löser med sakerna som man trollar fram. Det är ett 2d-platformsspel. Jag 99% säker på att det var ett indiespel.

Såg någon speedrun av spelet på SGDQ men kan verkligen inte hitta det längre! Ville verkligen testa spelet.
Citera
2018-11-09, 03:52
Medlem
fearreapers avatar
Giana sisters ?
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Jag söker efter ett spel där man spelar som en liten kvinnlig trollkarl. Hon klär sig i lila och kan trolla fram olika block. En av sakerna hon kan trolla fram är ett grönt slime-block som går att putta runt på för att lösa pussel. Hon kan även trolla fram en bubbla som går att stå och hoppa på för att sakta ta sig uppåt.

Spelet släpptes för några få år sedan, och ser ut som något som hade kunnat existera under NES/SNES -eran. Det är ett pusselspel främst, men med en öppen värld innehållandes fiender och olika pussel som man löser med sakerna som man trollar fram. Det är ett 2d-platformsspel. Jag 99% säker på att det var ett indiespel.

Såg någon speedrun av spelet på SGDQ men kan verkligen inte hitta det längre! Ville verkligen testa spelet.
Citera
2018-11-09, 14:44
Medlem
Hej!
Letar efter ett spel jag körde som barn på 90-talet eller eventuellt tidigt 2000-tal. Det var ett pedagogiskt barnspel där man var i ett spökslott och räknade matte. Det var de fyra räknesätten och väldigt enkla tal. Tror det gick på tid. I slutet mötte man en vampyr som var sista bossen.

Är det någon som vet? Jag har inte lyckats hitta det eftersom det finns ett nytt mattespel som utspelar sig i ett slott.
Citera
2018-11-09, 18:06
Medlem
fearreapers avatar
Tredje klass ?
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Hej!
efter ett spel jag körde som barn på 90-talet eller eventuellt tidigt 2000-tal. Det var ett pedagogiskt barnspel där man var i ett spökslott och räknade matte. Det var de fyra räknesätten och väldigt enkla tal. Tror det gick på tid. I slutet mötte man en vampyr som var sista bossen.

Är det någon som vet? Jag har inte lyckats hitta det eftersom det finns ett nytt mattespel som utspelar sig i ett slott.
Citera
2018-11-09, 23:33
Medlem
Minns inte om det var tredje klass-nivå. Min pappa hade fixat spelet på diskett så jag körde hemma för skojs skull. Talen var i svårighetsgrad typ 7-4, 2*8 etc. Så kanske tredje klass stämmer?

Det är typ bästa spelet i världen men klarade aldrig besegra vampyren så skulle vilja köra som vuxen.
Citera
2018-11-10, 12:20
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Giana sisters ?

Nej tyvärr. Kärnan i spelet är det att man trollar fram nya block, ett i taget, som man använder för att lösa enklare pussel. Man kan bara se en skräm åt gången i spelvärlden, när man går utanför en skärm så scrollar kameran sakta in på nästa skärm. Ungefär som i Shovel Knight - vilket påminner mig om att grafiken är i samma stil som Shovel Knight.
Citera
2018-11-10, 13:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej tyvärr. Kärnan i spelet är det att man trollar fram nya block, ett i taget, som man använder för att lösa enklare pussel. Man kan bara se en skräm åt gången i spelvärlden, när man går utanför en skärm så scrollar kameran sakta in på nästa skärm. Ungefär som i Shovel Knight - vilket påminner mig om att grafiken är i samma stil som Shovel Knight.
Jag tänker spontant på Solomons Key.

https://www.youtube.com/watch?v=ADB15SFW6hQ
Citera
2018-11-11, 21:57
Medlem
Citat:
Minns inte om det var tredje klass-nivå. Min pappa hade fixat spelet på diskett så jag körde hemma för skojs skull. Talen var i svårighetsgrad typ 7-4, 2*8 etc. Så kanske tredje klass stämmer?

Det är typ bästa spelet i världen men klarade aldrig besegra vampyren så skulle vilja köra som vuxen.

Treasure mathstorm?
Citera
2018-11-11, 22:07
Medlem
Paddberts avatar
Citat:

kan det vara Alwa's Awakening?
Citera
2018-11-12, 21:31
Medlem
Permafloxs avatar
Spelade ett spel för kanske 5-6 år sen som jag nu är sugen på igen men kommer inte ihåg namnet.

Spelet handlar om en förstörd värld som numera ser ut som en öken. Man ska ta sig igenom det i first person och spelet är som ett pussel. Minns att man kan hitta videokameror för att kunna spara, utan dem går det inte. Man har även en pistol med väldigt få skott och skotten var väldigt sällsynta vill jag minnas. Och över tiden dyker det upp som pussel man måste lösa för att ta sig vidare. Minns att ett pussel handlar om att ta sig upp för en vägg/husfasad/byggnad med hjälp av en graplinghook man hittar, vad det nu heter på svenska. Karaktären man spela som var lite skäggig och tror han sökte efter någon familjemedlem.

Någon som vet namnet på spelet?

Spelet var på PC minns jag, om det finns på konsol vet jag ej.
Citera
2018-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Hej!
Letar efter ett spel jag körde som barn på 90-talet eller eventuellt tidigt 2000-tal. Det var ett pedagogiskt barnspel där man var i ett spökslott och räknade matte. Det var de fyra räknesätten och väldigt enkla tal. Tror det gick på tid. I slutet mötte man en vampyr som var sista bossen.

Magnus och myggan
Citera
2018-11-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Hej jag letar efter ett spel som spelas på den europeiska kartan. Jag är osäker på att man kan göra/bygga nya städer. Men de befintliga kan man bygga bygnader i genom att klicka på staden etc etc.. man kan göra enheter bland annat militär för att ta över andra städer. Men även köpmän eller non aggresive units iaf. Basic. Det är ett RTS och jag har för mig att man kan springa över hela kartan och skapa osämja osv, samt åka från hamn till hamn. Det är inte jätte gammalt. Hoppas på hjälp :'''

EDIT : det är lite civilisation känsla över det blandat med europa universalis fast i nyare

Imperial glory fast det är inte rts.
Är det rts med civilisation alltså uppgradera forskning och komma fram i tidsåldrar så kanske det är Rise of nations?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in