2018-11-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vi pratar om samma rättssystem där man burade in en galen snubbe för 7 mord han inte ens begått. För att inte tala om Kaj linna och en mängd andra fall som varit helt åt helvete.
Svensk polis är sanslöst inkompetenta, titta på den masskjutningen i Malmö. Den sker 230 meter ifrån polishuset, 3 personer dör 3 skadas allvarligt - dom har ingen aning vem som utförde det.

Gällande det här fallet så har ju journalister försökt att gräva lite i det. Men problemet är att det är locket på och sekretess och skit.

Enligt mina uppgifter hade mamman i den här familjen bokat in sig på en kurs dagarna innan hon mördades, varför skulle hon gjort det om detta var så planerat?
Jag hade en känsla av att du inte var särskilt objektiv, det är bra att du är tydlig med att du resonerar utifrån en misstro mot samhället, rättssystemet och polisen. Då får man helt enkelt värdera det som åsikter snarare än fakta.
Citera
2018-11-11, 13:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
För att dom inte har kompetensen nog att kunna bevisa att fadern är ensam GM och då väljer man att lita på brevet. Man tar en genväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Glöm inte att det dessutom finns ett bevittnat testamente som polisen också har i sitt bedömningsunderlag till vad som hänt. Det finns få uppgifter i detta fall som är så uppbackat utanför tråden som den om att detta skedde i samförstånd.

Men det finns en del märkliga omständigheter i detta som borde få journalistnäsor att vädra nyhetsintresset.

Dels att OH så bombsäkert framställs som oskyldigt offer i kommentarerna på twitter och hemsidor - ”ängelen från Lund” ”de bästa tas först” osv. Det är som de vet att han inte gjort det .
Dels testamentet som talar för att det var planerat av bägge och att barnen inte skulle leva vid föräldrarna frånfälle.
Dels att är det bara är OH som rensat bort allt på sina sociala medier.

Å andra sidan om HB samma dag hon dog hade bokat in sig för en kurs, kan hon ju inte räknat med att vara avliden.
Dateringen för HB som senast sedd i livet som ligger före dateringen av testamentet.
Var hon aldrig med när hennes underskrift av testamentet bevittnades? Detta gäller inte för OH.

Och så denna märkliga långa dubbla hemundervisning av fysiskt synbart inte handikappade flickebarn som presterade mycket väl i skolämnena.

Det är möjligt att journalisterna inte har kompetensen att bevisa vem som gjorde vad - men det vore ju ändå viktigt att belysa vad som har hänt. Precis som ”Kryptogram” skriver - man vill ju veta för att lära inför framtiden.

Om vi skulle tystat ner sjukdomsförlopp och orsaker utan att dela med oss vad som hänt - skulle vi inom medicinen precis som inom andra områden aldrig kunna dra några lärdomar eller slutsatser.
Och inte se varningstecknen eller förebygga i framtiden.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-11 kl. 13:08.
Citera
2018-11-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Stämmer detta?
Citera
2018-11-11, 13:17
Bannlyst
Kanske det är så att media inte velat föregå polisens slutrapport, vilket faktiskt är ett ganska rimligt ställningstagande i ett sånt här ärende. När denna kommer blir det lättare att berätta om eventuella fel som begåtts och undersökande journalisters fynd. Inte minst denna tråd borde kunna ge/ha gett underlag till var man kan börja gräva.
Citera
2018-11-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det finns en del märkliga omständigheter i detta som borde få journalistnäsor att vädra nyhetsintresset.

Dels att OH så bombsäkert framställs som oskyldigt offer i kommentarerna på twitter och hemsidor - ”ängelen från Lund” ”de bästa tas först” osv. Det är som de vet att han inte gjort det .
Dels testamentet som talar för att det var planerat av bägge och att barnen inte skulle leva vid föräldrarna frånfälle.

Å andra sidan om HB samma dag hon dog hade bokat in sig för en kurs, kan hon ju inte räknat med att vara avliden.
Dateringen för HB som senast sedd i livet som ligger före dateringen av testamentet.
Var hon aldrig med när hennes underskrift av testamentet bevittnades? Detta gäller inte för OH.

Och så denna märkliga långa dubbla hemundervisning av fysiskt synbart inte handikappade flickebarn som presterade mycket väl i skolämnena.

Det är möjligt att journalisterna inte har kompetensen att bevisa vem som gjorde vad - men det vore ju ändå viktigt att belysa vad som har hänt. Precis som ”Kryptogram” skriver - man vill ju veta för att lära inför framtiden.

Om vi skulle tystat ner sjukdomsförlopp och orsaker utan att dela med oss vad som hänt - skulle vi inom medicinen precis som inom andra områden aldrig kunna dra några lärdomar eller slutsatser.
Och inte se varningstecknen eller förebygga i framtiden.

Jag håller med! Till sist kanske det till och med komma frågor till journalister om varför de inte grävt mer. Skolan var lätt att komma åt genom att problematisera hemundervisning, men där hamnade fokus på barnen vilket i sin tur på ett sätt förklarade föräldrarnas uppgivenhet pga sjukdom. Men man hade kunnat granska sjukvård, sociala myndigheter och arbetsgivare också utan att snaska i detaljer.

I tråden har det i omgångar fördömts att man vill veta mer om fallet. Att nyfikenhet på hur och varför föräldrarna dödade sina barn är förkastligt och ej respektfullt. Jag tycker dessa mord är mycket mer makabra än andra rättsfall som media spinner loss på.

Fö var ju Elli mest misstänksam mot Hanna och spekulerade i att hon kunde ha förgiftat barnen.
Citera
2018-11-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Stämmer detta?

Hs Facebook sida var kvar i början. Det finns någon som har kollat den och skrivit om det i början av tråden. Det går att kolla.
Citera
2018-11-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hs Facebook sida var kvar i början. Det finns någon som har kollat den och skrivit om det i början av tråden. Det går att kolla.
Vet vi om O hade Facebook?
Citera
2018-11-11, 13:35
Bannlyst
Sjukvård, psykiatri, skola, ev samröre med Sc eller annan sekt, socialtjänst, föräldrarnas arbetsgivare är exempel på saker som bör grävas vidare i om en journalist vill gå till botten med detta. Och varför i hela friden skulle man inte vilka göra det? Värre saker har granskats och allmänintresset är stort eller skulle vara det om det framkommer något oegentligt.

Om inte detta redan är gjort och man inte lyckas plocka fram något flagrant. Orsakerna till morden är kanske så banala som de framstår? Olidligt banala för alla som är insatta. Då finns det ju faktiskt inget att berätta om.
Citera
2018-11-11, 13:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Kanske det är så att media inte velat föregå polisens slutrapport, vilket faktiskt är ett ganska rimligt ställningstagande i ett sånt här ärende. När denna kommer blir det lättare att berätta om eventuella fel som begåtts och undersökande journalisters fynd. Inte minst denna tråd borde kunna ge/ha gett underlag till var man kan börja gräva.
Jag har nog aldrig sett en slutrapport bli offentlig. Existerar det ens som begrepp? Man brukar tala om "polisiärt uppklarat" men är av uppfattningen att det inte skrivs ett dokument kring fallet då utan att det förs vidare i anekdotisk form s.a.s.

Har en bekant inom polisväsendet, skall fråga om det skrivs någon form av rapport i fall som detta.
Citera
2018-11-11, 13:38
Medlem
Citat:
För att man hittade ett brev undertecknat utav båda föräldrarna och för att man inte kunde säkerställa att modern bragts av livet.
Jag är dessutom säker att om man inte hade haft infallsvinkeln som man hade nästan omgående så hade man kunnat se att mannen bragt kvinnan om livet.
Man gjorde det som sagt enkelt för sig, därför jag frågade om skrivstilsexperter undersökt brevet eller inte.

Om jag minns rätt så stod det i någon tidinginsartikel att den typ av undersökning ingår. Jag kan försöka leta. Fallet är så unikt så polisen bör ha intresse att uppklara det - även om gm är döda. Det är jo också mycket viktig för anhöriga. Så inom polisen måste det anses som mycket viktigt att utreda vem som är offer och vem som är gm - kanske inte på grund av allmänhetens interesse i fallet, men absolut för de anhöriga.
Citera
2018-11-11, 13:38
Medlem
Citat:
Jag hade en känsla av att du inte var särskilt objektiv, det är bra att du är tydlig med att du resonerar utifrån en misstro mot samhället, rättssystemet och polisen. Då får man helt enkelt värdera det som åsikter snarare än fakta.

Jag är faktiskt ingen rättshaverist eller så, har ingen anledning att försvara någon heller. Dessutom så säger jag inte att jag VET detta.
Men jag ser ingen anledning varför en journalist skulle ljuga och varför media slutade bevaka händelsen helt och håller utan istället riktade in sig på ett psykologiskt tema kring fallet.
Att mamman bokade kurs dagarna innan detta hände får mig att TRO att hon inte var med på det här.
Jag tror att pappan bragt alla om livet och sen sig själv.
Jag tror också att utredningen hade visat det om man hade gett densamma den tiden det faktiskt tar.

Polisen i Halland har ägnat sig åt liknande strategi, man skriver av en mängd riktigt suspekta dödsfall som olycksfall sen las det bara ner.
Efter massiv kritik av Leif GW bland annat så öppnade man upp flera av dessa ärenden. Men det handlar i grund och botten om lathet, brist på tid, brist på resurser och okunskap.

Polisen i Sverige är dåliga på att lösa brott helt enkelt.
Citera
2018-11-11, 13:40
Medlem
Citat:
Vet vi om O hade Facebook?

Någon påstod det och påstod att den var borta. Jag har ingen Facebook så jag har inte kollat.
Men han hade LinkedIn och den var borttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in