2018-11-11, 02:42
Medlem
BigFatCones avatar
Det korta, bistra sanningen är att vissa skulle må bäst av inlåsning och vissa skulle må bäst av att bara få dö.
Citera
2018-11-11, 02:44
Medlem
Proras avatar
Den här primadonnan sjunger på sista versen. Hon har länge kunnat spela på sitt fördelaktiga yttre. Gapat och skrikit när det inte passar. Några år till, där det sjaskiga levernet sätter sina spår, så inser hon att hon inte längre är någon uppburen prinsessa, utan att det är dags att ta tag i sitt liv.

Psykiskt sjuk? På filmen verkar hon väldigt klar i knoppen när det passar hennes egna syften.
Citera
2018-11-11, 08:59
Medlem
Puckonöten väljer ju själv sin misär hela tiden.... Synd om henne? Nej men däremot synd om alla gatubarn som tvingas knarka för att inte känna hunger...

Bortskämd curlad skit unge är vad hon är
Citera
2018-11-11, 10:23
Medlem
Arctic Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Kommer från en håla men flyttade till Sthlm för flera år sedan. Skulle aldrig falla mig in att flytta tillbaka. Att besöka går bra men att bo - aldrig i livet.
Det finns tre ord som dyker upp när man tänker på det - inavel, inskränkthet och verklighetsfrånvänt.

Tragiskt avsnitt dock. Mest intressant var när hon fick sig en funderare när reporten ställde frågan om hon tyckte att hon bestämde över sin situation själv.

Så du menar att Stockholmare inte är inskränkta och verklighetsfrånvända ? Tror att människorna i "hålan" att mer rätt än vad du anar.
Citera
2018-11-11, 10:30
Medlem
flygandeflaxs avatar
Fruktansvärt dokumentär - fruktansvärt bra och stark. Stackars tjej och stackars mamma och syster. Tjejen verkar rejält smart och mamman verkar vara super. Hon har alla förutsättningar, hemmet är på inget sett ”a broken home”. Är då allting sannes fel och hon är en bortskämd skitunge som vissa (troll???) påstår i tråden? Herreminje. Då vet ni inte mycket om psykisk sjukdom. Sannes fall är extremt svårt. Missbruk, anorexia och mycket allvarlig ångestsjukdom. Det är absolut inte bara att ”skärpa sig”. Får dessutom uppfattningen om att Sanne är en högintelligent tjej så rent teoretiskt fattar väl hon också att hon borde lägga av med tjacket. Hon är en komplicerad ung kvinna, med massor av problem och jag hoppas så att hon får rätsida på sitt liv. Och som ngn skrev, börja tycka om sig själv. Inse att hon har ett värde. Det viktiga i dokumentären var även att det faktiskt inte är enskilda tjänstemäns fel utan de bara jobbar i ett system som på många sätt inte fungerar. Plus att Sannes problem är verkligen svåra, man hoppas på det motsatta men frågan är om något hjälper?
Citera
2018-11-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag sa inte att alla är inkapabla att ta eget ansvar men vissa är uppenbarligen lättledda, spänningssökande, mår dåligt och ser droger som en lösning mm. Om de hade fungerat som man ska hade de inte trillat dit i missbruk.

Tror du 10-åriga föräldrarlösa barn i St Petersburg drömde om att sniffa lim eller skjuta i sig Krokodil ett par år innan de började eller beror deras missbruk på en massa hemska omständigheter som de som barn inte hade makt att råda över?

Sanne är inte jämförbar med 10åriga föräldralösa barn i St Petersburg, svenska barn har helt andra möjligheter och helt annan information om drogers skadeverkan.

Men, egentligen är det så att alla har olika förutsättningar att lyckas i livet, men på individnivå finns det fortfarande ett val, man kan välja att göra det bästa av sin situation, eller ge upp. Det här valet kan vara, lätt eller svårt, men det är fortfarande ett val.

Om du förnekar att detta val finns så kan vi lika gärna låsa in alla Sanne innan dom börjar knarka, för allas bästa. Det finns ingen poäng med att försöka hjälpa folk om dom är dömda av sin uppväxt och genetik att för alltid misslyckas. Lås in dom direkt och kasta nyckeln, gärna innan tonåren.

Varför ska vi rehabilitera Sanne och sätta henne på gatan om hon inte har någon reel möjlighet att välja rätt?
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-11-11 kl. 10:49.
Citera
2018-11-11, 11:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Seriöst. Du har verkligen noll koll på hur det fungerar dumma jävla nassesvin.

Jag är inte nazist.

Du antar så mycket konstigheter hela tiden. Lugna ner dig.

Citat:
Du begriper inte ens att hjärnan fungerar olika hos olika människor.

Visst gör jag det. Jag har sagt att vissa hjärnor är oönskade, eftersom de inte bidrar på något sätt överhuvudtaget, inte att alla hjärnor fungerar på samma sätt.

Citat:
En del föds med mentala störningar. Andra får personlighetsstörningar under uppväxten. Begär du att en svårt traumatiserad person ska bete sig lika rationellt som en som aldrig gått på en mina i livet? Du är pinsamt obildad.

Nej, det har jag aldrig begärt. Det är väl, för ordningens skull, JUST DET jag INTE har begärt. Vissa får vi ingen fason på, så dem kan vi göra oss av med, för allas bästa.

Om du slutade vara så styrd av dina känslor hela tiden, och började se lite rationellt på din omvärld, så skulle du ganska snart kunna övertyga dig om att jag har rätt.
Citera
2018-11-11, 11:48
Medlem
Känns mer som om det borde finnas trygga vårdhem i en mera sluten miljö för denna typ av problem med eget boende och stärkande daglig aktivitet som promenader, trädgård, träning osv. Nästan lite som ett fängelse men mera trivsamt och med rörelsefrihet. Somliga individer kan inte funka i det vanliga samhället och är väldigt utsatta. Sanne behöver en trygg, stabil och kärleksfull miljö.
Citera
2018-11-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Känns mer som om det borde finnas trygga vårdhem i en mera sluten miljö för denna typ av problem med eget boende och stärkande daglig aktivitet som promenader, trädgård, träning osv. Nästan lite som ett fängelse men mera trivsamt och med rörelsefrihet. Somliga individer kan inte funka i det vanliga samhället och är väldigt utsatta. Sanne behöver en trygg, stabil och kärleksfull miljö.

Det där fyller samma funktion som rehab i ett halvår, problemet är att personerna ofta får återfall när dom ska tillbaka till samhället, det är det som är svårt att komma runt. Du måste isåfall ha personerna där permanent, jag tror det kan bli svårt att motivera varför vissa personer ska få gratis semester resten av livet.
Citera
2018-11-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det där fyller samma funktion som rehab i ett halvår, problemet är att personerna ofta får återfall när dom ska tillbaka till samhället, det är det som är svårt att komma runt. Du måste isåfall ha personerna där permanent, jag tror det kan bli svårt att motivera varför vissa personer ska få gratis semester resten av livet.

Fast tanken är väl mer att detta ska vara ett alternativ för människor som verkligen inte klarar det vanliga livet? Det måste ju ändå vara mer humant och billigare i längden. Speciellt om de intagna kanske efter ett tag mer aktivt kan delta i det vardagliga arbetet med städning, matlagning, ansvariga för olika projekt osv.

Vi har ju t ex äldreboenden för äldre som inte klarar sig och dagis/skola för yngre, så varför inte ett hem för personer däremellan och som inte klarar sig på egen hand?

Dock tror jag du har en poäng i att samhället egentligen inte riktigt vill att individer ska kunna komma undan.
Citera
2018-11-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast tanken är väl mer att detta ska vara ett alternativ för människor som verkligen inte klarar det vanliga livet? Det måste ju ändå vara mer humant och billigare i längden. Speciellt om de intagna kanske efter ett tag mer aktivt kan delta i det vardagliga arbetet med städning, matlagning, ansvariga för olika projekt osv.

Vi har ju t ex äldreboenden för äldre som inte klarar sig och dagis/skola för yngre, så varför inte ett hem för personer däremellan och som inte klarar sig på egen hand?

Dock tror jag du har en poäng i att samhället egentligen inte riktigt vill att individer ska kunna komma undan.

Fast ålderdomshemen har ju kass mat, kassa tider, för lite personal. Det är skandal på skandal kring det där. Enda sättet ditt hem fungerar är om det är hundra gånger bättre än ålderdomshemen, som redan är för dyra.
Citera
2018-11-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Fast ålderdomshemen har ju kass mat, kassa tider, för lite personal. Det är skandal på skandal kring det där. Enda sättet ditt hem fungerar är om det är hundra gånger bättre än ålderdomshemen, som redan är för dyra.

Bara för att saker och ting blir dyrare betyder det ju inte att det automatiskt blir bättre dock verkar det finnas ett samhällsbehov av att skapa en särskild typ av långsiktig vårdinrättning för folk som faller mellan stolarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in