2018-11-11, 10:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Det svenska Bachelor och Bachelorette australia.
Det slog mig hur extremt olika dessa programmen är. Jag syftar på deltagarna som grupp framförallt, och det är vad jag syftar till att diskutera.

I det svenska Bachelor är det en grupp kvinnor som tävlar om en snygg man, 33 år, arbetar som polis och är en typisk svensk, snäll man. Kvinnorna som söker är mellan 20-35 år cirka, alla ser bra ut. Programmet är rätt så mellanmjölk, ingen av deltagarna tar för sig riktigt, utan det är mer tjafs bakom ryggarna och en mentalitet av att "jag vill inte vara för framfusig". Det är mannen, David, som bestämmer dejter och är den som tydligt leder programmet framåt. Han får nästan dra ur kvinnorna ifall de faktiskt har ett intresse för honom eller inte, i vissa fall.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aPj8vsLsbhM

I det australiensiska Bachelorette är det helt annorlunda. Det är en grupp män som tävlar om en snygg, 37-årig kvinna, en gammal popstjärna som nu vill träffa kärleken "på riktigt".
Men,här är det nästan också som att det är männen som leder programmet fast att det är hon, Sophie, som är den som väljer. Deltagarna försöker ständigt överträffa varandra, de ser varandra som konkurrenter mer än som "husvänner". Vid första träffen överträffade den ena den andra med olika storslagna entréer för att imponera. I detta programmet saknas genustänket i princip helt. Man kan skåda många "traditionella" beteenden.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aX6hf0yHtDM

Vad jag slogs av är hur Australien inte alls verkar ha "pk-trycket" som Sverige har, å döma av programmet iallafall.
Funderar över, vad är det man kan skåda här? Är det, att oavsett hur mycket man genom media /genustänk försöker påverka hur man och kvinna förhållt och förhåller sig till varandra, snudd på omöjligt att radera dessa beteenden man och kvinna ofta faller in i när de sammanstrålar?

Jag kan inte heller låta bli att tänka att det är rätt intressant att Pk-TV4 väljer att visa dessa program (båda går där), i denna tid av genusperspektiv. Och säsongerna rullar ju på, så det måste finnas gott om tittare.

OBS, naturligtvis behöver vi ha i åtanke att det är TV, och allting överdrivs och dramatiseras. Men, de stora skillnaderna i dessa två program kan inte bortses från.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-11-11 kl. 10:51.
Citera
2018-11-11, 10:54
Medlem
Jag finner det omanligt och förnedrande att tävla mot massa andra män om en kvinna på det sättet. Dejtar jag en kvinna så vill jag ej att hon dejtar någon annan.

Det finns ett svenskt program som heter Ensam mamma söker. Samma koncept men här tävlar männen om en ensamstående kvinnas gunst. Det vore som att ha ett program där kvinnor tävlar om en datanörd som är oskuld.
Citera
2018-11-11, 11:08
Medlem
Snälla TS varför tror du ens att TV-program som detta, ens har en chans visa något slags "naturligt beteende?

Vidare varför slår du genast fast att den svenska varianten lider av "PK-tryck" men inte den Australiska? De har väl lika mycket en känsla för vad som är "politisk korrekt" i landet i Australien?

Det är kanske PK i Australien att män ska bete sig macho och kvinnor ska bete sig som panelhönor? Är detta "naturligt " beteende och plötsligt inte PK bara för att det är Australien? eller vad?
Citera
2018-11-11, 11:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla TS varför tror du ens att TV-program som detta, ens har en chans visa något slags "naturligt beteende?

Vidare varför slår du genast fast att den svenska varianten lider av "PK-tryck" men inte den Australiska? De har väl lika mycket en känsla för vad som är "politisk korrekt" i landet i Australien?

Det är kanske PK i Australien att män ska bete sig macho och kvinnor ska bete sig som panelhönor? Är detta "naturligt " beteende och plötsligt inte PK bara för att det är Australien? eller vad?

Du behöver inte "snälla" mig som om du sitter på en allmän sanning mer än vad jag gör. Vore bra om du kunde skippa den attityden.

Njä fast vi får ändå vara överens om att om vi nu ska prata om könsstereotypa beteenden så har det varit så att Australiens uppvisning av detta på TV håller den linjen. Vi kan inte bara utgå från att genusteorin är den sanna teorin när den uppkommit på senare tid samt dessutom saknar vetenskapliga bevis till stor del.
Kvinnorna i Sveriges Bachelor är mycket mer panelhönor än i det australiska. Där har vi en rejäl kvinna. Humor och integritet.

Men iallafall, vad man kan studera i svenska Bachelor är också tvivelaktigt ur ett genusperspektiv. Hela fenomenet är intressant. Har du sett dem? Se första avsnittet av varje annars!

Dessutom tror jag definitivt att även tv-program i viss mån speglar verkligheten, även om det är tillspetsat.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-11-11 kl. 11:29.
Citera
2018-11-11, 11:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Jag finner det omanligt och förnedrande att tävla mot massa andra män om en kvinna på det sättet. Dejtar jag en kvinna så vill jag ej att hon dejtar någon annan.

Det finns ett svenskt program som heter Ensam mamma söker. Samma koncept men här tävlar männen om en ensamstående kvinnas gunst. Det vore som att ha ett program där kvinnor tävlar om en datanörd som är oskuld.

Det är dock inte riktigt samma sak skulle jag vilja påstå. Annorlunda upplägg och andra deltagare. Du får här tänka dig att det i princip bara deltar objektivt vackra / snygga människor.
Bonde söker fru är mer jämförbart med ensam mamma söker.
Men jag tycker personligen också att det är ovärdigt att tävla om en människa med massor av andra.
Citera
2018-11-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du behöver inte "snälla" mig som om du sitter på en allmän sanning mer än vad jag gör. Vore bra om du kunde skippa den attityden.

Njä fast vi får ändå vara överens om att om vi nu ska prata om könsstereotypa beteenden så har det varit så att Australiens uppvisning av detta på TV håller den linjen. Vi kan inte bara utgå från att genusteorin är den sanna teorin när den uppkommit på senare tid samt dessutom saknar vetenskapliga bevis till stor del.
Kvinnorna i Sveriges Bachelor är mycket mer panelhönor än i det australiska. Där har vi en rejäl kvinna. Humor och integritet.

Men iallafall, vad man kan studera i svenska Bachelor är också tvivelaktigt ur ett genusperspektiv. Hela fenomenet är intressant. Har du sett dem? Se första avsnittet av varje annars!

Dessutom tror jag definitivt att även tv-program i viss mån speglar verkligheten, även om det är tillspetsat.

Du kan utgå från att denna program idé har ett "manus" och att det inte är självagerande individer vi ser agera i något av dessa program Det tjänar alltså sällsynt dåligt för att sitta och studera/ få kunskap kring "naturligt beteende"
Citera
2018-11-11, 11:49
Medlem
poxers avatar
Citat:
Du kan utgå från att denna program idé har ett "manus" och att det inte är självagerande individer vi ser agera i något av dessa program Det tjänar alltså sällsynt dåligt för att sitta och studera/ få kunskap kring "naturligt beteende"
Ja precis i verkligheten kastar sig ju kvinnor över män och männen är reserverade.
Citera
2018-11-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Ja precis i verkligheten kastar sig ju kvinnor över män och männen är reserverade.
Nej verkligheten serverar ju bara kvinnor som är oskulder, helt ointresserade av sex, och män som är som robotiserade våldtäktmaskiner, eller hur?
Citera
2018-11-11, 11:58
Medlem
poxers avatar
Citat:
Nej verkligheten serverar ju bara kvinnor som är oskulder, helt ointresserade av sex, och män som är som robotiserade våldtäktmaskiner, eller hur?
Inte långt ifrån i alla fall.
Citera
2018-11-11, 12:15
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Australiska män är bland de mest manliga på jorden. Det kommer sig av att landet i sig är så farligt. Kargt varmt klimat, livsfarliga djur (både små djur som spindlar, skorpioner och ormar, samt stora som alligatorer och hajar) och landet blev koloniserat av människor som ville genomgå en lång farlig båtfärd över halva jordklotet. Det har satt sig i generna, särskilt i män från "The Outback" Australiens baksida.
Citera
2018-11-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Australiska män är bland de mest manliga på jorden. Det kommer sig av att landet i sig är så farligt. Kargt varmt klimat, livsfarliga djur (både små djur som spindlar, skorpioner och ormar, samt stora som alligatorer och hajar) och landet blev koloniserat av människor som ville genomgå en lång farlig båtfärd över halva jordklotet. Det har satt sig i generna, särskilt i män från "The Outback" Australiens baksida.
Herregud, när det kommer till vilka "vita" som i början koloniserade Australien så var det kriminella samt övriga fångar från den tiden, Australien var en fängelsekoloni för britterna, så "ville"?
Citera
2018-11-11, 13:21
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Herregud, när det kommer till vilka "vita" som i början koloniserade Australien så var det kriminella samt övriga fångar från den tiden, Australien var en fängelsekoloni för britterna, så "ville"?

Jo för det var ju verkligen dessa fångarna som stöpte det Australiska samhället. Om du tror att det inte kom några andra vita än fångar behöver du fräscha upp dina historiekunskaper (vilket jag vet att du inte kommer göra eftersom du inte klarar av att ha fel)
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2018-11-11 kl. 13:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in