2018-11-10, 13:33
Medlem
[quote=RupertSheldrake|65793105]Polis och åklagarmyndigheter blandar sällan ihop ärenden. Pågår en förundersökning med sekretess kommer du inte få någon information till dig förrän det är aktuellt, oavsett hur ofta du är i kontakt med polisen i andra ärenden

Nja, jag tror inte det.
Citera
2018-11-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Polis och åklagarmyndigheter blandar sällan ihop ärenden. Pågår en förundersökning med sekretess kommer du inte få någon information till dig förrän det är aktuellt, oavsett hur ofta du är i kontakt med polisen i andra ärenden...
Precis så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av janten
Nja, jag tror inte det.

"Det händer att människor kontaktar Åklagarmyndigheten för att få information om pågående utredningar (förundersökningar), men i regel gäller så kallad förundersökningssekretess."
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Det brukar väl också vara så att Polisen inleder förhör med den brottsmisstänkte först efter att de samlat på sig tillräckligt mycket bevis mot personen i fråga. Att samla på sig alla dessa bevis mot alla dessa fuskare kan nog ta sin tid.

Om förövrigt Polisen (på förhand) hela tiden skulle förmeddela alla som de just nu också driver en helt annan brottsutredning emot skulle det bl.a. kunna leda till att
• den misstänkte sopar undan bevis som förstör utredningen.
• den misstänkte snackar ihop sig med vänner/andra ev inblandade i ärendet om hur de t.ex.ska gå ihop och ljuga för polisen .
• eller att den misstänkte saboterar utredningen på annat vis.

....så att Polisen inte sagt något till dig om detta fusk när du var där i något helt annat ärende tycker i alla fall jag inte var särskilt konstigt.
Citera
2018-11-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Vad spelar det för roll om det är en svensk eller invandrare? De har tagit någon utbildningsplats oavsett vad. Det är det jag menar.
Och åter till den tjejen, jag sa aldrig att hon ska fortsätta plugga till läkare om hon har kommit in med HP betygen.
Har påpekat flera gånger tidigare att de kommer att bli av med sina utbildningsplatser. Vill de så gärna plugga vidare får de läsa upp sina betyg och söka in på rätt sätt som alla andra.

När hävda jag att de spelar roll vem som fuskar? Det jag poängtera var att andel svenskar påverkas. Du som är så mån att folk inte hängs ut. De har fuskat och får stå sitt kast nu. Dessutom kan uthängningen ses som en information för folk som inte orkar sätta sig in i FUP men vill veta vilka som har dömts/ blivit misstänkta.

Citat:
Jag står fast vid att jag tycker invandrarna är slarvigare etc. när det gäller fuskandet MEN i övrigt så tycker jag inte de är sämre på något vis. Det var min poäng som jag försökte få fram.
Jag menar att svenskar är listiga och mer eftertänksamma när de fuskar på hp. Iaf de i min omgivning.

Ingen har pekat på invandrare som sämre människor (iaf jag). Men man ser tydligt att de är mer benägna att fuska.
Citera
2018-11-10, 14:29
Medlem
Citat:
Jag har inte blivit kontaktad av åklagare/polis.
Ville bara uppdatera er i tråden då jag skrivit här förut.

Har dessutom varit i kontakt med polisen gällande annat ärende för nån vecka sedan. Vart lite förvånad, trodde de skulle kunna söka på mitt namn sedan se att jag kanske har nån koppling till HP-hjälpen (t.ex) finns på kundlista eller annat.
Men nej inget hände. Slutförde mitt ärende där och gick ut bara..

PS. Jag ser hur alla skriver om att det är enbart/mestadels invandrare som fuskar på HP- ni har helt fel.
Om ni bara visste hur många svenskar, vita, unga och välbärgade som jag känner som har fuskat. Vad skiljer invandrarna från oss vita svenskar som fuskar?
Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv.

De gör dem inte mindre värda men ni på Flashback borde skruva ner främlingsfientligheten.

Att 99% av de som redan är dömda, och de som är med i detta åtalet har utländsk bakgrund - att det skulle handla om att de är slarvigare är bara skitsnack och bullshit.

Som i det här fallet; där det är säljarna som har fallerat fullständigt. Hade det varit svenska köpare hade de åkt dit exakt lika hårt som invandrarna.

Din tes om att svenskarna köper fusk lika hög grad stämmer därefter absolut inte. Även om du gärna vill tro det i din anti-rasistiska tankevärld. Så kör ditt lilla EXPO-brandtal i annan tråd är du snäll.
Citera
2018-11-10, 15:44
Medlem
krillmors avatar
Citat:
PS. Jag ser hur alla skriver om att det är enbart/mestadels invandrare som fuskar på HP- ni har helt fel.
Om ni bara visste hur många svenskar, vita, unga och välbärgade som jag känner som har fuskat. Vad skiljer invandrarna från oss vita svenskar som fuskar?
Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv.

De gör dem inte mindre värda men ni på Flashback borde skruva ner främlingsfientligheten.

Kan du inte vara snäll och berätta hur många du känner? 1?15?100? Själv känner jag en del personer som simmat över atlanten genom att enbart använda högerarmen när dom simmar fjärilsim, bevis? äsch ni får helt enkelt tro på mig.

Är la bara att kolla på dom (55?) som åkte dit under 2016 för fusk där samtliga fick samma svar och blev underkända, mestadels utländska namn. Där spelar det ingen roll om man klantade sig och var lat, betalade man med swisch, banköverföring, kontant, natura eller med höns så åkte man dit. Med det sagt så är det självklart även svenskar som fuskar men merparten var av utländsk bakgrund.

Sen att främlingsfientligheten är uppskruvad på flashback är inte någon nyhet, bara att undvika aktuella brottsfall så är den mesta främlingsfientligheten borta.

ONT:

Polisen verkar ju onekligen ha gjort en sjudundrans utredning i det här fallet. Vikke har beställt typ 150 batterier från Clas-ohlson, samma sort som används i tutorial videon som finns upplagd på vimeo, dessa batterier återfanns sedan vid beslag i postboxarna. Ogge beställde telefonerna som användes, detta gjorde dom givetvis i sina egna namn över internet istället för att traska till närmaste affär. Lite klantigt sådär. En hel drös bilder från kameraövervakning utanför lägenheten, bilder från kamerorna vid postboxar, privatspan och hela fadderuttan. Polisen har lagt ner en hel del resurser på detta fall.

Sen verkar inte den där L*kas ha spelat med rent mjöl i påsen (geniet betalade för övrigt kurirernas tågresor med swisch/banköverföring från sin egna bank). En av tjejerna som agerade kurir (minns ej vilken relation hon hade med L*kas) jobbade iaf på Dreamhack några år och berättade för kompisar hon träffade där att hon var involverad i högskolefusket och att hon mer eller mindre kände sig tvingad att hämta pengar och fara med utrustning, detta styrks i facebook chattar där hon skrivit med en av Dreamhack kompisarna att hon får typ panikanfall vid tanken om vad L*kas skulle göra om hon hoppade av. Verkar helt enkelt ha känt fel person, nu får hon ta den smällen.

Nu har jag bara skummat igenom förundersökningen lite sådär så uppfattade inte riktigt hur dom gjorde för att få in kontanter på sina konton. Brorsorna verkar ha skickat paket till varandra där mottagaren betalar typ 50 000 kronor eller mer, dom verkar även ha skickat paket till sig själva från ena sidan av stan och hämtat på andra sidan av stan. Kan man alltså skicka paket till sig själv där man måste betala för att hämta ut? Såg att allt finns dokumenterat av Schenker och bilder från uthämtningsstället, om någon skulle vara vänlig och beskriva lite mer invecklat skulle jag vara evigt tacksam
Citera
2018-11-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillmor
Nu har jag bara skummat igenom förundersökningen lite sådär så uppfattade inte riktigt hur dom gjorde för att få in kontanter på sina konton. Brorsorna verkar ha skickat paket till varandra där mottagaren betalar typ 50 000 kronor eller mer, dom verkar även ha skickat paket till sig själva från ena sidan av stan och hämtat på andra sidan av stan. Kan man alltså skicka paket till sig själv där man måste betala för att hämta ut? Såg att allt finns dokumenterat av Schenker och bilder från uthämtningsstället, om någon skulle vara vänlig och beskriva lite mer invecklat skulle jag vara evigt tacksam

Dels ska de ha skickat postförskottsförsändelser till varandra ja under perioden 1 februari – 30 maj 2017 och därefter löst in dessa med kontanter, och slutligen fått pengarna insatta på sina konton.
(Mer info: Se Stämningsansökan, aktbil 241, sid 7, Gärning A')

• VG ska även i Januari 2017 köpt en motorcykel för 54 500 kr - kontant. Han har därefter i februari 2017 sålt motorcykeln vidare för 63 000 kr varvid köpeskillingen motsvarande 63 000 kr överförts fr köparens till V Gs konto. I samband med detta har även ett skriftligt köpekontrakt upprättats mellan parterna. Därefter, under februari 2017, har V G själv ändå "passat på" att även sätta in ytterligare 63 000 SEK i kontanter på sitt bankkonto och på fråga från banken var pengarna kommit ifrån har V G hänvisat till att pengarna härrör från försäljning av motorcykeln - och VG har då dessutom åberopat det ovannämnda köpekontraktet.
(Källa: Stämningsansökan, aktbil 241, sid 8, Gärning D)

• V G har även i Maj 2017 satt in kontanter motsvarande 300 000 kr på ett konto tillhörande sitt eget bolag. Under perioden 27 januari-15 september 2017 har sammanlagt 104 428 kronor av medlen överförts ("såsom skenbar löneutbetalning)" till VGs sambos konto. Under samma tid har sambon överfört sammanlagt 24 168 kr av den utbetalda lönen samt därutöver 132 000 kr tillbaks till V Gs konto igen.
(Källa: Stämningsansökan, aktbil 241, sid 7, Gärning B)

• V G ska även, i december 2016, ha köpt en personbil för 174 900 kr som betalats med kontanter och låtit sin sambo stå som ägare till bilen i bilregistret. ("För skens skull"). Personbilen har senare registrerats på V G i januari 2017. Sambon anses, enligt stämningsansökan, ha uppträtt som bulvan för V G.
(Källa: Stämningsansökan, aktbil 241, sid 8, Gärning C)

• V G ska även vid minst 18 tillfällen ha gjort beställningar av varor på internet motsvarande totalt 440 714 kr som han sedermera löst ut med kontanter. V G har därefter returnerat merparten av varorna och återbetalning har då skett till olika konton. Av det återbetalade beloppet har 409 936 kr satts in på VGs egna bankkonto och 20 757 kr på sambons konto
(Källa: Stämningsansökan, aktbil 241, sid 8, Gärning E)
Citera
2018-11-10, 18:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det är en självklarhet att de ska få stå för konsekvenserna, vilket de kommer att göra. Men det är inte vi som ska göra arbetet. Ni pratar om att det är omoraliskt att fuska och samtidigt begår ni också omoraliska handlingar.

Nej, det är inte rädslan för rättsväsendet som gör att människor hållig sig i skinnet och därmed upprätthåller tilliten i ett samhälle. Det är rädslan för social shaming som gör det.

Det är viktigt för framtiden att de som fuskat hängs ut offentligt, så att andra avhåller sig från att göra samma sak. Några obetydliga dagsböter i skymundan avskräcker inte.

Förutom den relativa anonymiteten, som gör diskussionerna bättre, är just shamingen Flashbacks främsta bidrag till civilisationen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-11-10 kl. 18:52.
Citera
2018-11-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, det är inte rädslan för rättsväsendet som gör att människor hållig sig i skinnet och därmed upprätthåller tilliten i ett samhälle. Det är rädslan för social shaming som gör det.

Det är viktigt för framtiden att de som fuskat hängs ut offentligt, så att andra avhåller sig från att göra samma sak. Några obetydliga dagsböter i skymundan avskräcker inte.

Förutom den relativa anonymiteten, som gör diskussionerna bättre, är just shamingen Flashbacks främsta bidrag till civilisationen.

Detta är sant. Människor betalar mer än gärna 5000 i böter för att undslippa uthängning eller att familjen upptäcker åtalet. Att bli framställd som en fuskare i andras ögon är den största rädslan hos folk.
Citera
2018-11-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Detta är sant. Människor betalar mer än gärna 5000 i böter för att undslippa uthängning eller att familjen upptäcker åtalet. Att bli framställd som en fuskare i andras ögon är den största rädslan hos folk.

Förstår hur ni menar. Men ändå tycker jag inte att det är bra att hänga ut folk hit och dit. Min personliga åsikt av erfarenhet.

Dock håller jag inte med om det 100%, att bli framställd som fuskare är något som kommer att glömmas med tiden.
Hur mycket annat fusk sker det inte i samhället dagligen? Det kommer att fortsätta i annat form, förbättrad teknik, fusk med betygen osv.
Den största rädslan är att förlora sin utbildning. Tänk att hela familjen och släkten är så stolt över att du har kommit in på läkarutbildningen, du har hela livet framför dig! Sedan får de veta att du har blivit kastad från din utbildning. Du står där helt tom, dina planer om framtiden är totalt förstörda + massor av lån att betala tillbaka. Det fuckar nog upp en rejält
Citera
2018-11-11, 09:27
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Den största rädslan är att förlora sin utbildning. Tänk att hela familjen och släkten är så stolt över att du har kommit in på läkarutbildningen, du har hela livet framför dig! Sedan får de veta att du har blivit kastad från din utbildning. Du står där helt tom, dina planer om framtiden är totalt förstörda + massor av lån att betala tillbaka. Det fuckar nog upp en rejält

Alla är vinnare i en sådan situation: samhället slipper en underkvalificerad läkare som potentiellt kan förstöra för hundratals/tusentals framtida patienter.

Familjen lär sig, förhoppningsvis, att ställa krav som är rimliga i förhållande till sina barns kapacitet.

Den skyldige blir tvungen att anpassa sig till meritokrati, en förutsättning för en välfungerande civilisation ...
Citera
2018-11-11, 11:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Förstår hur ni menar. Men ändå tycker jag inte att det är bra att hänga ut folk hit och dit. Min personliga åsikt av erfarenhet.

Dock håller jag inte med om det 100%, att bli framställd som fuskare är något som kommer att glömmas med tiden.
Hur mycket annat fusk sker det inte i samhället dagligen? Det kommer att fortsätta i annat form, förbättrad teknik, fusk med betygen osv.

Uthängning handlar överhuvudtaget inte om de som blir uthängda. De är ointressanta. Det handlar om att avskräcka andra.
Citera
2018-11-11, 13:35
Medlem
Till listan: Nelly Edin, troligen börjat på Handels eller annan ekonomiutbildning i Stockholm. Hennes Instagram och blogg försvann plötsligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in