Citat:
Ursprungligen postat av
Oskar.
Jag lägger ingen värdering i det och kan hålla med om att 13 är lite väl ungt att dömas som en vuxen, men samtidigt har jag svårt för de alldeles för hårda rabatterna som ges till personer som rimligen är gamla nog att förstå konsekvenserna av sitt handlande.
Men det var inte min poäng. Min poäng var att köra bil, rösta, gå på systemet inte är saker man får göra vid samma ålder. Vi säger redan att det är rimligt att olika ansvar förväntas från personer efter en glidande åldersskala. Att man helst ska undvika att våldta och mörda människor vet man om från en ganska tidig ålder, och i allra högsta grad när man är tonåring (bortsett fall där man av någon anledning har ett konsekvenstänk som inte följer en normal utvecklingskurva).
Nej rösta och köra bil får man göra vid 18 års ålder och systemet får man besöka vid 20 (vilket jag personligen anser är löjligt men det är en annan diskussion), men det hade VERKLIGEN inte med saken att göra. Bara onödigt att du låser dig vid. Uppenbarligen menade jag att ska en 13-åring anses ha samma skyldigheter som en vuxen ska hen också ha samma rättigheter. Det tror jag du förstod att jag menade.
Självklart är det här ett extremfall och inte något vilken 13 eller 14-åring som helst skulle göra, utan det finns nog ganska mycket annan bakomliggande problematik utöver dåligt konsekvenstänk och det vanliga risktagandet. Men det finns en väldigt bra anledning att våra lagar ser ut som dom gör även om det kan kännas dåligt. Men lagar är inte satta efter hur vi känner, vilket är bra.
Däremot anser jag inte att man bara ska släppa ut folk, oavsett ålder, bara för att dom avtjänat sitt straff. Jag tycker man på något sätt verkligen ska ha bevisats vara rehabiliterad (även om man aldrig kan veta till 100%) och inte som nu när män släpps ut trots att kriminalvården varnar för att det finns hög risk för återfall.