2018-11-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisterarligister
En 13-åring har ju inte dom rättigheterna eftersom vi inte anser att en 13-åring är mogen nog för att kunna hantera det. På samma sätt dömer vi ju dom ej som vuxna eftersom dom inte har förmågan att resonera och tänka som en vuxen. Sen är det skitsamma vad man tycker om det, men så är det.
Jag lägger ingen värdering i det och kan hålla med om att 13 är lite väl ungt att dömas som en vuxen, men samtidigt har jag svårt för de alldeles för hårda rabatterna som ges till personer som rimligen är gamla nog att förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Men det var inte min poäng. Min poäng var att köra bil, rösta, gå på systemet inte är saker man får göra vid samma ålder. Vi säger redan att det är rimligt att olika ansvar förväntas från personer efter en glidande åldersskala. Att man helst ska undvika att våldta och mörda människor vet man om från en ganska tidig ålder, och i allra högsta grad när man är tonåring (bortsett fall där man av någon anledning har ett konsekvenstänk som inte följer en normal utvecklingskurva).
Citera
2018-11-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Jobbar inom Fagersta Kommun, låter lovande!

Lillpojken på 14 år heter Emil. Den Jimmie Haapala som bor i Fagersta verkar vara ca 30 år.
Citera
2018-11-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag lägger ingen värdering i det och kan hålla med om att 13 är lite väl ungt att dömas som en vuxen, men samtidigt har jag svårt för de alldeles för hårda rabatterna som ges till personer som rimligen är gamla nog att förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Men det var inte min poäng. Min poäng var att köra bil, rösta, gå på systemet inte är saker man får göra vid samma ålder. Vi säger redan att det är rimligt att olika ansvar förväntas från personer efter en glidande åldersskala. Att man helst ska undvika att våldta och mörda människor vet man om från en ganska tidig ålder, och i allra högsta grad när man är tonåring (bortsett fall där man av någon anledning har ett konsekvenstänk som inte följer en normal utvecklingskurva).

Nej rösta och köra bil får man göra vid 18 års ålder och systemet får man besöka vid 20 (vilket jag personligen anser är löjligt men det är en annan diskussion), men det hade VERKLIGEN inte med saken att göra. Bara onödigt att du låser dig vid. Uppenbarligen menade jag att ska en 13-åring anses ha samma skyldigheter som en vuxen ska hen också ha samma rättigheter. Det tror jag du förstod att jag menade.

Självklart är det här ett extremfall och inte något vilken 13 eller 14-åring som helst skulle göra, utan det finns nog ganska mycket annan bakomliggande problematik utöver dåligt konsekvenstänk och det vanliga risktagandet. Men det finns en väldigt bra anledning att våra lagar ser ut som dom gör även om det kan kännas dåligt. Men lagar är inte satta efter hur vi känner, vilket är bra.

Däremot anser jag inte att man bara ska släppa ut folk, oavsett ålder, bara för att dom avtjänat sitt straff. Jag tycker man på något sätt verkligen ska ha bevisats vara rehabiliterad (även om man aldrig kan veta till 100%) och inte som nu när män släpps ut trots att kriminalvården varnar för att det finns hög risk för återfall.
Citera
2018-11-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Lillpojken på 14 år heter Emil. Den Jimmie Haapala som bor i Fagersta verkar vara ca 30 år.

Han är 34 år
Citera
2018-11-11, 01:14
Medlem
Hoppas grabben blir placerad på ungdomshem.
Ett LVU kan man ha tills man fyller 21 år (va förr iaf)
Man kan ju alltid hoppas...
Citera
2018-11-11, 03:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32

Jag hoppas mer på att pojken skickas till en fin fosterfamilj som kan lära honom om konsekvenserna av sina val i livet. Fosterfamiljen bör vara en bondefamilj i Nordkorea. Den åsikten har jag om alla underåriga brottslingar så föräldrarna i Sverige slipper se den unga dras in hårdare i en värld av kriminalitet och droger.
Citera
2018-11-11, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55

Ifall en 14-åring är inblandad i detta, så är det extremt viktigt att samhället ingriper mot honom på ett kraftfullt sätt, exempelvis genom att flytta honom bort från Fagersta och placera honom i ett fosterhem eller i värsta fall på en institution.

Det räcker i varje fall inte med att hans föräldrar "erbjuds" samtal med socialen, samtal som de dessutom har rätt att tacka nej till.
Citera
2018-11-11, 06:25
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag hoppas mer på att pojken skickas till en fin fosterfamilj som kan lära honom om konsekvenserna av sina val i livet. Fosterfamiljen bör vara en bondefamilj i Nordkorea. Den åsikten har jag om alla underåriga brottslingar så föräldrarna i Sverige slipper se den unga dras in hårdare i en värld av kriminalitet och droger.

LVU-hem fungerar tyvärr mer som skolor för tyngre kriminalitet. Nej, skeppa iväg långt bort.
Samhället skulle tjäna allra mest på att båda GM avlivades och användes till biobränsle, men det kan liberala ha synpunkter på.
Citera
2018-11-11, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduintevet
Jimmie Haapala, finns på Facebook. Mamman heter Anna men heter Emil Haapala på Facebook.

Hon har även ett konto som en Anna Lektorp.
Citera
2018-11-11, 06:40
Medlem
Citat:
Han är 34 år
Mamman har ett antal Facebook, varav på den ena har hon länkat till notis från någon tidning om denna händelse , för att senare skriva hur värdefull hennes son är.😥😥😥
Citera
2018-11-11, 06:59
Medlem
develis avatar
På sveriges radio finns följande uppgift:
Citat:
Enligt uppgifter i stämningsansökan kan den minderårige – under vapenhot – blivit tvingad av 28-åringen att våldta kvinnan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7087011
I en låst artikel på AB står i inledningen:
Citat:
" Han har ett väldigt konstigt motiv som inte framstår som vettigt alls för någon annan person."
https://www.aftonbladet.se/a/3j3Xpq/promo/
Låter mer än weird alltihop, undrar vad det rör sig om.
Senast redigerad av develi 2018-11-11 kl. 07:09.
Citera
2018-11-11, 08:09
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisterarligister
Okej men då ska dom också få köra bil, rösta, gå på systemet och få samma fördelar som vuxna. Du kan ju inte vara selektiv, antingen ska dom behandlas som vuxna eller som barn. Du borde läsa på om hjärnan, så slipper du skämma ut dig fler gånger menar jag. Finns nog en anledning till att du nog inte bestämmer mycket alls...

Även om jag personligen inte hade haft något problem med att kasta in ungen i en cell för resten av dens liv.
Vem ska samhället skydda, offret eller gärningsmannen?
Låser man in gärningsmännen blir det färre offer.
Låser man inte in gärningsmännen blir det fler offer.
Det är bara att välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in