Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det är tydligt att FL visar på bilden när han pratar. Vad är det han försökt räta till? Hur ska det synas att han försökt? Han får frågan "är det din tejp?" och svarar då jakande. Skulle FL ljuga i sammanfattningen? (Jag vet att jag ger dig en öppning till tjafs här).
Det kan inte bli tydligare att det är hans tejp. Du letar tvivel där det inte finns något.
Jag påstår inte att FL ljuger i sammanfattningen. Han och Kim missförstod varandra. När någon pratar om att "riva av tejp" menar hen i allmänhet att riva av den på tvären, och det är uppenbarligen så Kim uppfattade det. Läs förhöret noggrant utan att lägga till något. Det nämndes inte med ett ord i frågor eller svar att det handlade om att dela tejpen på längden. Hur länge såg Kim bilden? Hann han uppfatta att den var delad? FL uppgav i sammanfattningen att "Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden", så inte ens FL påstod att Kim sa bestämt att det var hans tejp, men det gör du.
Det Kim försökte rätta till var änden på tejpen. Du vet att det ofta är svårt att få tag på änden på en tejprulle. Att rätta till delningen på längden är lätt, det är bara att dra ut den långa delen, eller skära eller klösa bort den. Inget av det syns.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Bredden varierade mellan 11 och 15 mm, alltså kan den passa inom den del som det finns mest tejp kvar på, således finns ingen kant att jämföra mot.
Dåså, du har du ingen grund för att anta att tejpbitarna hör till tejprullen, utan kvar står SKL:s slutsats, det är något högre sannolikhet för att tejpbitarna kommer från rullen än att de kommer från vilken annan tejprulle (silvertejp, kontorstejp, packtejp, annat) som helst, grad +1.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Styckning är definitivt något man måste planlägga. Du måste ha exempelvis ha rätt verktyg, att avlägsna lemmar på en kropp är inget man gör med en fällkniv.
Visst, men det kan planläggas efter mordet, vilket var precis vad jag skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Du tror inte poliserna pratar med varandra i ett sådant här fall? Att varje polis sitter och håller på sin lilla hemlighet? Alla vet garanterat att det hittats tejp på kroppen och letar efter alla former av tejp.
Jag tror inte alla poliser vet allting. Varför skulle just tejpen spridas till alla? NN behöver inte ha vetat mer än att det som troligen var Vatchareeyas kropp var upphittad. Inte ens CM bör ha reagerat för en tejprulle med annat utseende, den var inte intressant för utredningen.
Kim trodde att hans tejprulle kan ligga i en ficka. Kims eventuella byxor i tvätthögen i badrummet undersöktes inte, enligt FUP, så vi vet inte om det fanns en tejprulle i någon ficka, eller någon ficka i de grönkamouflerade militärbyxorna i sovrummet.
Citat:
Ursprungligen postat av
berge1
Täcker det området ”Kims hemmamast” också? Då Ploy aldrig skulle gå utan sin telefon. Det är mitt problem i det hela. Jag tror inte att Kim gjort det men telefonen stängdes av där.
Hur vet du att Vatchareeyas telefon stängdes av inom Kims hemmamast? Förflyttningar syns inte i telefonlistor, endast position för trafik.