2018-11-09, 09:55
Medlem
Combivals avatar
Kristoffer får se ett fotografi av en tejprulle.
Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden. Han lägger märke till att den
delat sig på längden och säger att han försökt rätta till det men inte lyckats.
När Kristoffer delges att det anträffats i hans badrum säger han att han förmodligen haft den i
någon ficka och lagt den där då han skulle slänga in tvätt. FU 1668

Mycket möjligt att han tvättade efter mordet och att rullen då hamnade på skåpet. Fast man vet aldrig med den lögnhalsen.
Citera
2018-11-09, 10:14
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Texten du citerade är taget från förhörets sammanfattning, skriven av FL. Du har tydligen inte förstått vad jag skrev här

FL sa aldrig i förhöret att han avsåg tejpens delning på längden, även om han skrev så i sammanfattningen. Kim kan ha pratat om hur tejpen var avriven, alltså delad på tvären. Ordet delad användes inte ens, bara riven och FL sa rivit av, vilket kan ha vilselett Kim. Detta styrks också av fortsättningen av förhöret.

Kim hade alltså letat efter änden på tejpen, där den är avriven på tvären. Det är lätt att rätta till tejpens delning på längden, men av bild 11 på sid 289 att döma har ingen försökt. FL missförstod helt enkelt Kim.

Det är tydligt att FL visar på bilden när han pratar. Vad är det han försökt räta till? Hur ska det synas att han försökt? Han får frågan "är det din tejp?" och svarar då jakande. Skulle FL ljuga i sammanfattningen? (Jag vet att jag ger dig en öppning till tjafs här).

Det kan inte bli tydligare att det är hans tejp. Du letar tvivel där det inte finns något.

Citat:
Nej, tejpen passade inte ihop med tejpremsorna.

Bredden varierade mellan 11 och 15 mm, alltså kan den passa inom den del som det finns mest tejp kvar på, således finns ingen kant att jämföra mot.

Citat:
Mordet behöver inte vara planlagt i förväg, således behöver inte emballering och plantering vara planlagt före mordet.

Styckning är definitivt något man måste planlägga. Du måste ha exempelvis ha rätt verktyg, att avlägsna lemmar på en kropp är inget man gör med en fällkniv.

Citat:
Helt riktigt, jag har inte bevisat något.

Bra, var då lite mer ödmjuk inför att ha fel.

Citat:
Kriminaltekniker CM var närvarande vid undersökningen av fyndplats 2, torson, såg tejpbitarna och reagerade därför för tejprullen på skåpet. Kriminaltekniker NN var inte närvarande vid fyndplatsen och hade därför ingen orsak att reagera över en tejprulle någon annanstans i lägenheten.

Du tror inte poliserna pratar med varandra i ett sådant här fall? Att varje polis sitter och håller på sin lilla hemlighet? Alla vet garanterat att det hittats tejp på kroppen och letar efter alla former av tejp.

Citat:
Nej, jag har inte bevisat något, men jag har skapat orsak till tvivel.

Nej, det har du inte, möjligen för dig och Fagro.

Citat:
Nej, ni kan ändra era hypoteser när ni blir rättade, precis som jag gör. Jag kommer inte med ogrundade bortförklaringar.

Jo, du kommer ogrundade bortförklaringar och du driver dessa i absurdum.
Citera
2018-11-09, 10:46
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Hon har motionerat i sängen med expojkvännen och sen pluggat innan hon försvann

Tänk att du visste det redan då! dina inlägg är högst intressanta.
Citera
2018-11-09, 15:17
Medlem
Det fanns en plan när Bangsuan ringde upp KJ och önskade komma besöka honom för att studera.
När hon fanns i KJ:s bostad skickade hon SMS och gick in på toaletten 2 gånger sannolikt för mobilsamtal, hon mottog också SMS.
Hon skulle åka hem vid 21.00 tiden men avböjde skjuts av KJ som erbjöd att skjutsa hem henne.
Enligt ett vittne möter hon i bil ca 21,30 på Lejonbacksvägen en ung tjej där signalementet överensstämmar att det var Bangsuan och tiden passar in också.
Här kan man dra slutsatsen att det fanns en man som lurat Bangsuan att ta promenaden efter Lejonbacksvägen mot Torpgärdesleden.
Det som inte Bangsuan kunde drömma om är att det är två gärningsmän med skåpbil som väntar hon skall komma, för att ta henne av daga.
De här gärningsmännen hade parkerat på en avtagsväg från Lejonbacksvägen innan Torpgärdesleden.
När hon närmar sig kör de fram och överfallet sker mot Bangsuan och hon dras in i skåpbilen och blir mördad och styckad som är en transportstyckning.
Allt tyder på att det var ett beställningsmord som var planerad på Bangsuan, det fanns en orsak att hon gick efter Lejonbacksvägen, som inte var hennes hemväg och mordet och styckningen var inget slumpmord.
Det här är en teori hur mordet på Bangsuan kan ha gått till.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-09 kl. 15:39.
Citera
2018-11-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det fanns en plan när Bangsuan ringde upp KJ och önskade komma besöka honom för att studera.
När hon fanns i KJ:s bostad skickade hon SMS och gick in på toaletten 2 gånger sannolikt för mobilsamtal, hon mottog också SMS.
Hon skulle åka hem vid 21.00 tiden men avböjde skjuts av KJ som erbjöd att skjutsa hem henne.
Enligt ett vittne möter hon i bil ca 21,30 på Lejonbacksvägen en ung tjej där signalementet överensstämmar att det var Bangsuan och tiden passar in också.
Här kan man dra slutsatsen att det fanns en man som lurat Bangsuan att ta promenaden efter Lejonbacksvägen mot Torpgärdesleden.
Det som inte Bangsuan kunde drömma om är att det är två gärningsmän med skåpbil som väntar hon skall komma, för att ta henne av daga.
De här gärningsmännen hade parkerat på en avtagsväg från Lejonbacksvägen innan Torpgärdesleden.
När hon närmar sig kör de fram och överfallet sker mot Bangsuan och hon dras in i skåpbilen och blir mördad och styckad som är en transportstyckning.
Allt tyder på att det var ett beställningsmord som var planerad på Bangsuan, det fanns en orsak att hon gick efter Lejonbacksvägen, som inte var hennes hemväg och mordet och styckningen var inget slumpmord.
Det här är en teori hur mordet på Bangsuan kan ha gått till.

Täcker det området ”Kims hemmamast” också? Då Ploy aldrig skulle gå utan sin telefon. Det är mitt problem i det hela. Jag tror inte att Kim gjort det men telefonen stängdes av där.
Citera
2018-11-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Täcker det området ”Kims hemmamast” också? Då Ploy aldrig skulle gå utan sin telefon. Det är mitt problem i det hela. Jag tror inte att Kim gjort det men telefonen stängdes av där.
Bangsuans mobil var öppen 20.38, men när hon går mot Lejonbacksvägen och Torpgärdesleden är hennes mobil avstängd, hon stängde av den innan hon började gå mot Lejonbacksvägen av någon anledning.
Om inte vittnet mött det som sannolikt var Bangsuan på Lejonbacksvägen skulle det ha varit omöjligt veta var hon tog vägen efter att hon lämnade KJ:s bostad.
Ett välplanerat mord på Bangsuan, men vittnet som mötte Bangsuan på Lejonbacksvägen ingick inte i planen.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-10 kl. 01:08.
Citera
2018-11-10, 08:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det är tydligt att FL visar på bilden när han pratar. Vad är det han försökt räta till? Hur ska det synas att han försökt? Han får frågan "är det din tejp?" och svarar då jakande. Skulle FL ljuga i sammanfattningen? (Jag vet att jag ger dig en öppning till tjafs här).

Det kan inte bli tydligare att det är hans tejp. Du letar tvivel där det inte finns något.
Jag påstår inte att FL ljuger i sammanfattningen. Han och Kim missförstod varandra. När någon pratar om att "riva av tejp" menar hen i allmänhet att riva av den på tvären, och det är uppenbarligen så Kim uppfattade det. Läs förhöret noggrant utan att lägga till något. Det nämndes inte med ett ord i frågor eller svar att det handlade om att dela tejpen på längden. Hur länge såg Kim bilden? Hann han uppfatta att den var delad? FL uppgav i sammanfattningen att "Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden", så inte ens FL påstod att Kim sa bestämt att det var hans tejp, men det gör du.

Det Kim försökte rätta till var änden på tejpen. Du vet att det ofta är svårt att få tag på änden på en tejprulle. Att rätta till delningen på längden är lätt, det är bara att dra ut den långa delen, eller skära eller klösa bort den. Inget av det syns.
Citat:
Bredden varierade mellan 11 och 15 mm, alltså kan den passa inom den del som det finns mest tejp kvar på, således finns ingen kant att jämföra mot.
Dåså, du har du ingen grund för att anta att tejpbitarna hör till tejprullen, utan kvar står SKL:s slutsats, det är något högre sannolikhet för att tejpbitarna kommer från rullen än att de kommer från vilken annan tejprulle (silvertejp, kontorstejp, packtejp, annat) som helst, grad +1.
Citat:
Styckning är definitivt något man måste planlägga. Du måste ha exempelvis ha rätt verktyg, att avlägsna lemmar på en kropp är inget man gör med en fällkniv.
Visst, men det kan planläggas efter mordet, vilket var precis vad jag skrev.
Citat:
Du tror inte poliserna pratar med varandra i ett sådant här fall? Att varje polis sitter och håller på sin lilla hemlighet? Alla vet garanterat att det hittats tejp på kroppen och letar efter alla former av tejp.
Jag tror inte alla poliser vet allting. Varför skulle just tejpen spridas till alla? NN behöver inte ha vetat mer än att det som troligen var Vatchareeyas kropp var upphittad. Inte ens CM bör ha reagerat för en tejprulle med annat utseende, den var inte intressant för utredningen.

Kim trodde att hans tejprulle kan ligga i en ficka. Kims eventuella byxor i tvätthögen i badrummet undersöktes inte, enligt FUP, så vi vet inte om det fanns en tejprulle i någon ficka, eller någon ficka i de grönkamouflerade militärbyxorna i sovrummet.
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Hur vet du att Vatchareeyas telefon stängdes av inom Kims hemmamast? Förflyttningar syns inte i telefonlistor, endast position för trafik.
Senast redigerad av Quarrel 2018-11-10 kl. 08:40.
Citera
2018-11-10, 09:09
Medlem
Citat:
Hur vet du att Vatchareeyas telefon stängdes av inom Kims hemmamast? Förflyttningar syns inte i telefonlistor, endast position för trafik.
Om inte telefonen är avstängd kan förflyttningen tas fram, Bangsuans telefon var avstängd när hon förflyttade sig gående från KJ:s bostad mot Lejonbacksvägen.
Sannolikt var mobilen avstängd för att dölja förflyttningen, finns ingen annan rimlig orsak,
Citera
2018-11-10, 10:09
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag påstår inte att FL ljuger i sammanfattningen. Han och Kim missförstod varandra. När någon pratar om att "riva av tejp" menar hen i allmänhet att riva av den på tvären, och det är uppenbarligen så Kim uppfattade det. Läs förhöret noggrant utan att lägga till något. Det nämndes inte med ett ord i frågor eller svar att det handlade om att dela tejpen på längden. Hur länge såg Kim bilden? Hann han uppfatta att den var delad? FL uppgav i sammanfattningen att "Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden", så inte ens FL påstod att Kim sa bestämt att det var hans tejp, men det gör du.

Det Kim försökte rätta till var änden på tejpen. Du vet att det ofta är svårt att få tag på änden på en tejprulle. Att rätta till delningen på längden är lätt, det är bara att dra ut den långa delen, eller skära eller klösa bort den. Inget av det syns.

Det syns tydligt på bilden hur tejpen ser ut. Det är här som du driver det du tror på i absurdum och försöker skapa tvivel där det inte finns. Det är osannolikt att de lägger fram ett så pass viktigt bevis i två sekunder så att den misstänkte får identifiera föremålet. Det pratas en hel del om tejpen så han får sannolikt se den mer än en gång och har då möjlighet att säga att det inte är hans, och se att den är delad.

Att K skulle mena änden på tejpen är bara halmstrån; han ser tejpen, han vet vad dom pratar om.

Därmed är sannolikheten för missförstånd minimal.

Citat:
Dåså, du har du ingen grund för att anta att tejpbitarna hör till tejprullen, utan kvar står SKL:s slutsats, det är något högre sannolikhet för att tejpbitarna kommer från rullen än att de kommer från vilken annan tejprulle (silvertejp, kontorstejp, packtejp, annat) som helst, grad +1.

Det är precis det som finns, jag angav varför bitarna inte passar perfekt mot rullen. Han har även haft en månad på sig att använda tejpen, så det finns andra anledningar varför den inte passar.

Den är av samma sort, har samma struktur och inte "silvertejp, kontorstejp, packtejp, annat".

Citat:
Visst, men det kan planläggas efter mordet, vilket var precis vad jag skrev.

Så planteringsmördaren hittar en tejprulle där VB dragit av halva remsor och tycker den verkar bra att paketera med? Och efter mordet måste uppsamlingen av planteringsblodet ske, innan det koagulerar.

Hur får du ihop det här egentligen?

Istället för att jag ska gissa hur du menar att det gått till, beskriv hela händelseskedet som du tror. Det här börjar bli löjligt.

Citat:
Jag tror inte alla poliser vet allting. Varför skulle just tejpen spridas till alla? NN behöver inte ha vetat mer än att det som troligen var Vatchareeyas kropp var upphittad. Inte ens CM bör ha reagerat för en tejprulle med annat utseende, den var inte intressant för utredningen.

Nu är du inne på absurdum igen. För att tejpen hittas på offret, så klart.

Du verkar ha bra fantasi, men inte mycket kunskap om forensik om du tror att utredarna inte anser att tejpen är en viktig detalj och som alla inblandade har kännedom om.
Citera
2018-11-10, 10:31
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att FL ljuger i sammanfattningen. Han och Kim missförstod varandra. När någon pratar om att "riva av tejp" menar hen i allmänhet att riva av den på tvären, och det är uppenbarligen så Kim uppfattade det. Läs förhöret noggrant utan att lägga till något. Det nämndes inte med ett ord i frågor eller svar att det handlade om att dela tejpen på längden. Hur länge såg Kim bilden? Hann han uppfatta att den var delad?

Det är uppenbart att frågorna om det är så tejpen KJ pratar om ser ut och om han hade rivit av den så ställs medan de ser på bilden samt att de pratar om rivningen på längden och att KJ uppfattat att den var delad.

Du friserar vad som sagts när du skriver att det KJ försökte rätta till var änden på tejpen. I förhöret säger han sig ha försökt hitta vart den ena ändan börjar.
Tejprullen har två ändar eftersom den är delad på längden.
Citat:
F: Är det så här den ser ut tejpen vi pratade om?
M: Jo … tejp
F: Det där är din tejp?
M: Hm
F: Hade du rivit av den så här så att?
M: Nej det var så
F: Det var så när du hittade den?
M:
F: Har du sen fortsatt och riva av på samma sätt?
M: Nej jag har försökt att liksom, ähh.. så här att hitta vart den ena ändan börjar och så har
jag liksom försökt att …
F: Räta till det?
Senast redigerad av Prudent 2018-11-10 kl. 10:33.
Citera
2018-11-10, 13:58
Medlem
När Bangsuan går från KJ:s bostad vid 21.00 tiden enligt KJ, går hon inte mot sitt hem, utan mot Lejonbacksvägen och Torpgärdesleden.
Ett vittne möter en ung tjej ca 21.30 på Lejonbacksvägen,där signalementet överensstämmer med att det var Bangsuan. Enligt vittnet är det mycket sällan någon går efter den vägen utan det kan ses som unikt.
Det som kan inses är att Bangsuan hade blivit lurad att stänga av sin mobil och bege sig mot Lejonbacksvägen, därför mobilen är avslagen kan inte vara annat än att dölja hennes färdväg.
Enligt obduktionsprotokollet kan inses att Bangsuan blev misshandlad i ansiktet och fick ett slag med tillhygge i skallen.
Sannolikt fanns det två gärningsmän som väntade in Bangsuan efter Lejonbacksvägen och överföll henne för att kidnappa henne och förde henne sannolikt till en skåpbil där hon blev styckmördad.
Den som direkt antastade och skadade ansiktet på henne bör ha behärskat karate som Bangsuan gjorde, och att sedan den andre antagonisten slog henne i skallen med något tillhygge.
Polisen med likspårhundarna Uno och Kompis fick mycket starka markeringar vid värnet och inne i värnet som finns på Mjösjöberget. Båda hundarna markerade mycket starkt vid skottgluggen på baksidan av värnet eller fortet.
Därför kan antas att värnet var förvaringsplatsen för kroppsdelarna och när mordet skedde var det isbelagd eftersom värnet var vattenfyllt och kroppsdelarna lades på isen, när kroppsdelarna togs därifrån hade de sannolikt kommit i smältvatten som visade sig med att benen såg ut tvättade men de hade legat i smältvattnet i värnet.
Att kunna placera kroppsdelarna där och sedan tagit ut dem fordras två personer en person skulle inte klara av det, terrängen är mycket besvärlig och skottgluggen ligger relativt högt från marken, torson vägde 33 kg som är inte lätt att hantera under de förhållanden som var där.
Styckningen av kroppen kan ses som en transportstyckning att kunna gömma kroppsdelarna i värnet.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-10 kl. 14:10.
Citera
2018-11-10, 14:07
Medlem
Att kunna placera in KJ som gärningsmannen för Bangsuan ser jag som en omöjlighet, när man ser till ödet som mötte Bangsuan.
Han kan aldrig ha transporterat några kroppsdelar av Bangsuan och inte heller använt någon tejp på henne som det ältas om.
När Bangsuan blev mördad satt KJ och drack sina fem öl innan han åkte till sin bror i föräldragården där brodern och en kompis till honom bekräftar att han kom dit vid 22.00 tiden som KJ framförde, och att han åkte därifrån vid 23.00 tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in