2018-11-09, 12:32
Medlem
Ok, ni som tror att medlemskap i en sekt är en orsak/huvudorsak till det som hände:

Tror ni att

polisen vet, men vill inte informera kring det - därför att man anser att ingen info ska ges (tystnadskultur i vissa fall kring det som kallas familjetragedi - som sagt det gällde inte fallen med mamman i Göteborg)

polisen vet, men har som organisationen själv kopplingar till SC och därför vill man tysta ned kopplingen i Bjärred fallet (konspirationsteori)

polisen vet inte, man klara inte att utreda kopplingen (kompetensbrist)

polisen vet inte, därför att man inte är intresserad att få fram orsakerna (ointresse)
Citera
2018-11-09, 13:41
Medlem
Sydsvenskan granskade Scientologerna ganska mycket för ca 10 år sedan när kyrkan startade i Arlöv.
Sedan slutade granskningen/kritiken tvärt. Varför kan man ju bara spekulera kring, men kanske någon har svar på varför?

https://www.sydsvenskan.se/story/scientologikyrkan
Citera
2018-11-09, 13:49
Medlem
Här ser man också bevis på en tydlig koppling till Lunds universitet.
https://www.scientologynews.org/press-releases/grand-opening-malmo.html

Att det även fanns en känd koppling till E&Y var dock nytt för mig.
Citera
2018-11-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Får väcka mitt gamla inlägg igen då jag pratat med personen i fråga igen.
Hen och H jobbade tillsammans på Skatteförvaltningen på samma avd ett tag.Efter ett tag så flyttade H
över till folkbokföringen
.Det skall vara känt ibland skattefolk att E&Y är en typ grogrund för Sc.
Återigen "ta det för vad som sades" så "cirkusen kring Sc" har kanske något att tillföra.
Om det skulle visa sig att Sc är inblandade i anledning till morden är det kanske inte
konstigt att försöken att tysta ned och ironisera fortfarande pågår !

Nu vet jag inte så noga vad de har för sysslor med inom "folkbokföringen", men vad ska en välutbildad jurist göra där.
Knappast knacka in de flyttanmälningar som fortfarande kommer med snigelpost?
Placerades/sökt hon en tjänst som var mindre krävande, för att kunna lägga mer energi på familjens problem?
...men det kanske finns behov av jurister även där (om det nu stämmer att hon flyttade(s) till "folkbokföringen")?
Citera
2018-11-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ok, ni som tror att medlemskap i en sekt är en orsak/huvudorsak till det som hände:

Tror ni att

polisen vet, men vill inte informera kring det - därför att man anser att ingen info ska ges (tystnadskultur i vissa fall kring det som kallas familjetragedi - som sagt det gällde inte fallen med mamman i Göteborg)

polisen vet, men har som organisationen själv kopplingar till SC och därför vill man tysta ned kopplingen i Bjärred fallet (konspirationsteori)

polisen vet inte, man klara inte att utreda kopplingen (kompetensbrist)

polisen vet inte, därför att man inte är intresserad att få fram orsakerna (ointresse)

Huvudorsaken, enligt förädlarna, var barnens sjukdomssituation. Att vara medlem i en religiös rörelse är inte olagligt, det är inte heller olagligt att tro på vilka sagor man vill. Så polisiärt finns det ingen anledning att gå vidare med efterforskningar om en sådan koppling eller informera om mer än att man har konstaterat att föräldrarna tog sina och sina barns liv.
Vi får helt enkelt hoppas att information från anhöriga och bekanta når hit eller till media och att det finns någon journalist som vill gräva vidare trots att dom flesta redan har glömt händelsen.
Citera
2018-11-09, 17:55
Bannlyst
Ok, tack för förklaringarna. Jag förstår nu att det här är en tråd som härjats av konflikter och att tonläget därför är en aning uppskruvat. Ska uttrycka mig lite försiktigare för att inte röra upp något.

Beträffande Sc har alltså två skribenter vittnat om familjens samröre med sekten. Vidare har ett av barnen enl. uppgift i tråden beskrivit att "familjen inte tror på Jesus". Utöver detta bedöms inte livssituation och psykisk och fysisk sjukdom vara tillräckliga orsaker till morden varför man söker efter fler och där skulle Sc kunna vara den dolda faktorn.

Har jag uppfattat det rätt eller finns det fler belägg för Sc?

Vill påpeka att om spåret är korrekt hade det varit ett scoop av grandiosa mått och hade man kunnat göra en tydlig följdriktig koppling mellan Sc och morden hade sekten hängt jävligt löst i Sverige. Om inte annat är det en anledning att undersöka det närmare.

Finns det inga avhoppare som skulle kunna hjälpa till med detta? Var hittar man dem? Någon som kan tänkas ha tillgång till medlemsregister? Kan det vara så att orsaken till att polisen inte kommer med en avslutning på fallet handlar om att man rotar just i detta? Rimligen känner de väl i alla fall till det? Finns det ingångar där?
Citera
2018-11-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, det är mycket märkligt!
Har mailat Sydsvenskan om de inte undersöker händelsen, för de är ju inte buskablyga i andra ärenden och för att avslöja
nyheter. Men inte ens ett svar....

Jag maila faktiskt en journalist på sydsvenskan idag, och denne skrev bla "Men vi håller kontinuerlig kontakt med polisen, som nu håller på att avsluta sin utredning."

Tydligen är dom inte klara då, så vi får se om något mer kommer fram från utredningen.
Citera
2018-11-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Får väcka mitt gamla inlägg igen då jag pratat med personen i fråga igen.
Hen och H jobbade tillsammans på Skatteförvaltningen på samma avd ett tag.Efter ett tag så flyttade H
över till folkbokföringen.Det skall vara känt ibland skattefolk att E&Y är en typ grogrund för Sc.
Återigen "ta det för vad som sades" så "cirkusen kring Sc" har kanske något att tillföra.
Om det skulle visa sig att Sc är inblandade i anledning till morden är det kanske inte
konstigt att försöken att tysta ned och ironisera fortfarande pågår !

Visserligen en svag koppling men den finns där. Ett stockholmsföretag inom takbranchen som erbjuder sina anställda scientologiutbildningar:
https://www.byggnadsarbetaren.se/vd-det-var-administrativa-kurser/

Bolaget har sitt säte i Stockholm med E&Y som revisor.
https://www.allabolag.se/5567246623/verksamhet

Huvudrevisorn är involverad i en hel mängd företag med tyngdpunkt i Skåne och trakterna kring Malmö och Lund.
https://www.allabolag.se/bolagslista/petter-sebastian-rankell/e0fd1c7cc715b94e63d80d099dc8e35c/page/3

En kvinna, An*a, med samma efternamn som VD;n för Stockholmsbolaget jobbar enligt facebook åt Sc-kyrkan i Malmö.
Citera
2018-11-09, 18:52
Medlem
Bergakungens avatar
Jag tror det var Solglittret som beskrev "vad vi tycker vi vet i detta", ett par sidor tillbaka. Inget fel i det.

Nu kan man framhålla att det är vad tråden tror sig veta, ingen direkt fullständig utredning. Det som sedan börjar bli en smula jobbigt är den totala bristen på kritisk granskning, bland annat att man, rakt av, köper "gemensamt beslut" och litet enkelspåriga slutsatser ovanpå det. Kryddar man ytterligare med uppgifter från "trovärdiga postare" - så visst, man får en bild.

Men att gissa på motiv bör man inte göra utan att ha noggrann koll på vad som hänt, steg för steg och vilka som varit inblandade (offer och gärningspersoner), verifierade fakta och en fullständig bakgrundsinformation. I kriminalutredningssammanhang brukar man framhålla att "Motivet, det låter man inte skymma utredningen", bland annat därför att antagna eller skenbara motiv ibland vilseleder.

Här bör man tänka på att polisen har gjort en fullständig brottsplatsundersökning, gjort obduktioner på alla och det troliga är att de vet EXAKT vad som hänt, i vilken ordning och har mycket goda indikationer på vem som gjort vad. Man har möjligheter att ställa frågor till myndigheter och institutioner, frågor som allmänheten (eller reportrar, snokare eller ens släktingar) inte får svar på. På den här nivån och under gällande omständigheter blir det extra svårt för media att få "läckor" och "uppgiftslämnare" (det är annars vanligt i trivialfall, bevisat av mer än en åtalad skvallerpolis eller -vårdpersonal).

Alla får ha sin åsikt, givetvis, men utan att ha tillgång till utredningsmaterialet försöka förklara skeendet i den tragedin med att "De kanske var Scientologer" blir farligt nära en korkad gissning (i bästa fall). Den är på samma nivå som "Det var nog incest" eller "Oseriösa läkare gav barnen falska dödsdomar".
Citera
2018-11-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Har jag uppfattat det rätt eller finns det fler belägg för Sc?

Japp, några fler - varav ett är en Bjärredsbo som skrev i tråden ett tag och själv var tveksam till en koppling, men började diskutera det med en granne som kände Oskar och Hanna väl, varpå grannen plötsligt inte ville prata om det mer och sedan ringde upp personen på kvällen och avrådde från att prata mer om scientologerna eftersom de inte ens fanns i Sverige och de i Arlöv var ändå inte de "riktiga scientologerna" (vad som nu menades med det?)
Citera
2018-11-09, 18:54
Medlem
Här kommer inlägget om någon missat eller glömt det:

Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro eller tänka längre. Jag var ute med hunden i morse och träffade på en av de som kände familjen Henkow/Brenton väl som också rastade sin hund. Vi följdes åt en bit på vägen och började prata om tragedin och jag berättade bland annat om de tokiga ryktena om scientologi. Hon tystnade, visade att hon inte ville prata mer om det och vi skildes åt. Jag hade nog inte brytt mig så mycket mer vom det om hon inte ringt upp några timmar senare och sagt att det trodde hon inte alls på och tyckte att jag skulle låta bli att prata om det eftersom scientologerna inte ens finns i Sverige. Då berättade jag om de som finns i Arlöv och då blev hon arg och sa att de inte är de riktiga scientologerna utan någon annan rörelse och även om så vore så vill inte scientologer att man tar livet av sig. Vad är det som händer? Är det så? Tillhör inte kyrkan i Arlöv de vanliga scientologerna?
Citera
2018-11-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Visserligen en svag koppling men den finns där. Ett stockholmsföretag inom takbranchen som erbjuder sina anställda scientologiutbildningar:
https://www.byggnadsarbetaren.se/vd-det-var-administrativa-kurser/

Bolaget har sitt säte i Stockholm med E&Y som revisor.
https://www.allabolag.se/5567246623/verksamhet

Huvudrevisorn är involverad i en hel mängd företag med tyngdpunkt i Skåne och trakterna kring Malmö och Lund.
https://www.allabolag.se/bolagslista/petter-sebastian-rankell/e0fd1c7cc715b94e63d80d099dc8e35c/page/3

En kvinna, An*a, med samma efternamn som VD;n för Stockholmsbolaget jobbar enligt facebook åt Sc-kyrkan i Malmö.

Du säger "svag" koppling, jag skulle säga en ganska klar koppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in