2018-11-09, 13:09
Medlem
Hamsterbolls avatar
Konstiga lagar vi har ändå. En 14-åring våldtar en kvinna grovt och står bredvid när hon mördas. Men eftersom han är 14 år blir han inte dömd.

Vad heter 14-åringen?
Citera
2018-11-09, 13:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Konstiga lagar vi har ändå. En 14-åring våldtar en kvinna grovt och står bredvid när hon mördas. Men eftersom han är 14 år blir han inte dömd.

Vad heter 14-åringen?

Dömd blir han nog. Bara inte till fängelse. Kanske LVU.
Citera
2018-11-09, 13:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Dömd blir han nog. Bara inte till fängelse. Kanske LVU.

Det väcks inte ens åtal när man är under 15 år. Men visst, man hoppas ju att han får ett straff.
Citera
2018-11-09, 13:25
Medlem
Yxherrens avatar
Det krävs en svensk med autism eller liknande psykisk retardation för att begå ett brott som vanliga araber och afrikaner begår utan vidare. Den här killen ser ut och skriver på ett sätt som skriker efterblivenhet.

Men jag är väldigt konfunderad till varför media inte har slagit på den stora trumman. Jag menar, det är ju en genomvidrig händelse och gärningsmannen är svensk. Sånt älskar de ju i propagandamaskinen.

Är Johan Fallqvist släkt med någon politiker eller nyhetsredaktör?
Citera
2018-11-09, 13:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det väcks inte ens åtal när man är under 15 år. Men visst, man hoppas ju att han får ett straff.

Jag menar inte åtal. Men beslut om omhändertagande enligt LVU Lagen om vård av unga, eller dylikt.
De kommer inte släppa hem honom som om inget hänt.
Citera
2018-11-09, 13:46
Medlem
Den underårige är numera ett ansvar för de sociala myndigheterna.

Vid ett tillslag i 28-åringens bostad togs en väska innehållandes en stor mängd vapen, däribland knivar och ett baseballträ, i beslag. Polisen har genom analys av telefontrafik, sms, uppkopplingar och övriga kontakter från 28-åringens mobiltelefon kunnat följa hur han rört sig under mordnatten. Han ska ha lämnat sin bostad omkring klockan 23.41 den 26 juli. Strax före midnatt befann han sig i Västanfors och rörde sig därifrån mot brottsplatsen, i närheten av Brinellskolan, dit han anlände 02.52. Det framgår vidare att han anlänt till sin hemadress strax före 04.00.

Artikel öppen till kl 14.00: https://www.fagersta-posten.se/artikel/dalarna/live-tv-aklagaren-mordoffret-valdtogs-under-pistolhot
Citera
2018-11-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Det krävs en svensk med autism eller liknande psykisk retardation för att begå ett brott som vanliga araber och afrikaner begår utan vidare.

Förstår att det kan komma som en chock för dig men de flesta svenska våldtäktsmän och mördare döms inte till rättspsykiatrisk vård och beräknas således vara till sinnes fullo. Autism är ingen psykiskt retardation och personer med autism är inte mer benägna än andra att begå brott. Tar du ens till dig de senaste studierna inom rättspsykiatri? Seså, ryck upp dig, sluta snöa in dig på konspirationsteorier som du matas med från "alternativ media" och svälj stoltheten nu. Vita män begår våldtäkter, mord och skjutningar på en regelbunden basis och bedöms vara fullt friska i en rättslig kontext.
Senast redigerad av Assdefender 2018-11-09 kl. 13:51.
Citera
2018-11-09, 13:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag menar inte åtal. Men beslut om omhändertagande enligt LVU Lagen om vård av unga, eller dylikt.
De kommer inte släppa hem honom som om inget hänt.
Kanske grabben behöver tvångsvård inom psykiatrin som det psykfall han synes vara?
Citera
2018-11-09, 14:01
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren

Men jag är väldigt konfunderad till varför media inte har slagit på den stora trumman. Jag menar, det är ju en genomvidrig händelse och gärningsmannen är svensk. Sånt älskar de ju i propagandamaskinen.
?

Tänkte samma tanke! Här har ju MSM öppet mål, att koppla ihop etnisk svensk med både våldtäkt och mord!?

Sist det var ett högprofilerat mord på en kvinna (lotta rudholm) gick media bananas med bilder,namn,bakgrund osv på den SVENSKE GM!
Citera
2018-11-09, 14:14
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaXray
Fick du någon tidsuppskattning? oavsett tack för du kollar jobbar på det.

Nej tyvärr.
Men det brukar inte ta mer än 1-2 arbetsdagar, så jag förväntar mig att jag får den på måndag eller tisdag.
Citera
2018-11-09, 14:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Den underårige är numera ett ansvar för de sociala myndigheterna.

Vid ett tillslag i 28-åringens bostad togs en väska innehållandes en stor mängd vapen, däribland knivar och ett baseballträ, i beslag. Polisen har genom analys av telefontrafik, sms, uppkopplingar och övriga kontakter från 28-åringens mobiltelefon kunnat följa hur han rört sig under mordnatten. Han ska ha lämnat sin bostad omkring klockan 23.41 den 26 juli. Strax före midnatt befann han sig i Västanfors och rörde sig därifrån mot brottsplatsen, i närheten av Brinellskolan, dit han anlände 02.52. Det framgår vidare att han anlänt till sin hemadress strax före 04.00.

Artikel öppen till kl 14.00: https://www.fagersta-posten.se/artikel/dalarna/live-tv-aklagaren-mordoffret-valdtogs-under-pistolhot
Fy fan. Det var riktigt illa...
Citat:
En 14-årig pojke deltog i våldtäkten.

Kvinnan våldtogs under pistolhot och höggs därefter till döds med en kniv vid en gång- och cykeltunnel vid Brinellskolan i Fagersta vid tre-tiden på natten.

28-åringen gick runt på stan och letade efter någon att mörda den aktuella natten. Enligt åklagaren valdes kvinnan av en slump.

28-åringen hade en 14-årig Fagerstapojke med sig. Enligt utredningen var han med och planerade och deltog även i våldtäkten. Enligt åtalet pistolhotades även han av 28-åringen.
14-åringen är tvångsomhändertagen av de sociala myndigheterna.

– Det här är en tragisk och ofattbar händelse där gärningsmännen inte verkar ha haft några kopplingar till offret och där offret förefaller ha blivit slumpmässigt utvalt, säger Fredrik Sandberg.
https://www.facebook.com/Fagersta/
Citat:
Som bevis har åklagaren bland annat sms och telefontrafik som visar på att 28-åringen och den minderåriga pojken planerat våldtäkten.

Åklagaren har också det misstänkta mordvapnet bland sin bevisning. Kniven hittades i 28-åringens bostad och kvinnans blod har anträffats både på knivens slida och på en plasthandske som ska ha använts för att torka av den blodiga kniven.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/man-atalas-for-grov-valdtakt-och-mord-i-fagersta
Citat:
Citat:
– Det finns en underårig medmisstänkt när det gäller sexualbrottet. Åtal har inte väckts mot honom då han inte är straffmyndig och i det aktuella fallet så har förutsättningar för en s.k. bevistalan inte funnits. Den underårige är numera ett ansvar för de sociala myndigheterna."
Citat:
Huvudförhandlingen i Västerås börjar preliminärt den 27 november 2018 klockan 9 och det är fem förhandlingsdagar planerade.

Ärendenummer Åklagarmyndigheten: AM-99722-18

Målnummer Västmanlands tingsrätt: B 3666-18
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=882F73A15E7C3B60
Citat:
28-åringens försvarsadvokat, Thomas Carlstedt, säger att mannens mordplaner var färska. 28-åringen står åtalad för grov våldtäkt och mord i Fagersta."

"– Han hade väl tänkt på det en vecka, 10 dagar innan att han ville döda någon, säger Thomas Carlstedt."

"– Pojken skulle våldta och min klient skulle mörda."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7087197
Senast redigerad av develi 2018-11-09 kl. 14:46.
Citera
2018-11-09, 15:17
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej, jag baserar min uppfattning på mina erfarenheter av att sitta med som åhörare på Malmö Tingsrätt och lyssna på rättegångar. Vid de rättegångar då den åtalade har haft utländsk bakgrund har han i de allra flesta fall varit kaxig, arrogant, hånfull, extremt självömkande eller moltyst.

Vid de (betydligt mer fåtaliga) rättegångar jag har bevistat där gärningsmannen har varit svensk, har den åtalade varit mer tystlåten utan att för den skull tiga sig igenom rättegången. Jag har uppfattat det som att den åtalade har varit medveten om sina landsmäns syn på hans brott, och någonstans har han känt en sorts betänksamhet (inte nödvändigtvis skam).

Mina erfarenheter av att sitta och lyssna på rättegångar mot svenska och utländska åtalade personer säger mig att en utländsk åtalad person förmodligen inte skulle säga till en svensk rätt att han själv har begått att svårt brott och att han förtjänar ett hårt straff. Därför drog jag slutsatsen att den åtalade mannen i det här fallet troligen var svensk.

Jag tackar dig för att du upplyste mig om den åtalades namn.

Haha bra försök att även få detta till en diskussion om svensk och ”icke svensk” ditt fån. Måste vara något genetiskt då med invandrare? Jag har lyssnat på rättegångspodden och du har fel. Släpper dig där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in