2018-11-08, 16:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är den enda person som anhållits och häktats i fallet samt är fortfarande skäligen misstänkt för mordet på LW. Exakt vad som krävs för det finns utrett i tråden. Kortfattat

"Skäligen misstänkt är en betydande högre beviskrav än: kan misstänkas. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser.

Om en person ska kunna vara skäligen misstänkt ska sannolikheten för personens skuld vara större än sannolikheten för att någon annan har begått gärningen – alltså; att beviskravet endast kan uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten sk bevisövervikt."

Att föräldrarna/syskon bör hållas utanför detta bör dock respekteras.
Men det är ovanligt med i stort sett ingen bakgrundsinfo.

Vi har tidigare gått igenom att Simons stipuleringar du återkommande refererar till INTE är relevanta i fallet Wesström.
Emedan jag utgår från att du är normalintelligent är det sannolikt så att du oredligt inte vill förstå för att gynna din sak att belasta MGM mer misstänkt än han verkligen är ?

Eftersom du refererar till Simon Anderssons avhandling om grunder till "skälig misstanke" " [i]Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser."[/I]så föranleder det mig att ta detta grundligt för tredje (3) gången så du slipper åter vilseledas om hur det förhåller sig i praktiken och förhoppningsvis om ytterligare 1000 sidor postar referens till Simons avh, igen

Det är inte svårt att upplysa om torr juridik men det behövs av nöd också upplysas om bakgrunden till uppgifterna i Wikipedia, som flera av oss tidigt I tråden postat, är hämtade från Simon Anderssons doktorsavhandling
"vars ändamål var att definiera rubriceringen skäligen misstänkt för att "magkänsla" styr." Avhandlingen är märk väl "publicerad" hösten 2016.

" - Men vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. "Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla". Men "det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla" säger Simon Andersson."
http://www.dagensjuridik.se/2016/10/...alig-misstanke

Wikipedia.
För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]
Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källor Referenser. (Notera datumen)
^ Simon Anderssons doktorsavhandling Skälig misstanke citerad av Sargon De Basso, "Studio De Basso: Lektor Simon Andersson om skälig misstanke", De Basso TV på YouTube, 7 juni 2018. Åtkomst den 8 juni 2018.
^ [a b c] Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Det är okunnigt att tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på dom myndigheter som berörs på något enstaka år, eller om det alls kommer tillämpas eftersom praktikerna vet att med dom tillämplingarna skulle mycket av det nu lagförda buset istället befolkat våra gator och torg.

Skulle Simons Andersons strängare stipuleringar haft inverkan på TR i SD s häktingsförhandling "hade med största sannolikhet SD inte heller blivit skäligen misstänkt ty magkänsla hade då inte räckt som grund."

Är det så att Remark fäster någon liten tilltro till dessa mina rader så ber jag hen att inte igen referera Simon Anderssons avhandling i avsikt att få MGM att vara mer ännu lite mer skäligen än bara skäligen misstänkt.

Föralldel ska man inte underskatta en av många års erfarenhet utvecklad magkänsla men den är likväl försåtlig ty i
mag-regionen utvecklas tunnelseenden. Det värsta men inte alls det enda ex, är den som för allmänheten kända och för 8 mord dömda Tomas Bergvall/ Qvick. Där var mångas magar långt in i tunneln.

För nördar finns bitande intressant fördjupning det-svenska-rattvasendet.pdf
Sid 28 något lite om [b]Rättsväsendet i ständig utveckling/SJ
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-08 kl. 17:06.
Citera
2018-11-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Komplex för liten penis? Det blir väldigt kontraproduktivt när du tar med en sådan information i inlägget (har inte sett något som tyder på att han skulle tycka det heller). Kan vi försöka att hålla lågstadiepåhopp kvar i tanken tro? Annars bra sammanfattning.

Jag tror tummetott syftade på det, fast säker är jag ju inte.
Han verkar ha ett oerhört behov av att styra och ställa, och ta slemmiga selfies.
Funderar på om det kan vara självhävdelse, någon sorts komplex för något.
Citera
2018-11-08, 16:30
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant. Jag såg förresten att åklagaren bor i Hjärsta, tror du att AN bor där också?
Oj, sånt har jag inte ens kollat ännu men visst blir en nyfiken.
Citera
2018-11-08, 17:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vi har tidigare gått igenom att Simons stipuleringar du återkommande refererar till INTE är relevanta i fallet Wesström.
Emedan jag utgår från att du är normalintelligent är det sannolikt så att du oredligt inte vill förstå för att gynna din sak att belasta MGM mer misstänkt än han verkligen är ?

Eftersom du refererar till Simon Anderssons avhandling om grunder till "skälig misstanke" " [i]Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser."[/I]så föranleder det mig att ta detta grundligt för tredje (3) gången så du slipper åter vilseledas om hur det förhåller sig i praktiken och förhoppningsvis om ytterligare 1000 sidor postar referens till Simons avh, igen

Det är inte svårt att upplysa om torr juridik men det behövs av nöd också upplysas om bakgrunden till uppgifterna i Wikipedia, som flera av oss tidigt I tråden postat, är hämtade från Simon Anderssons doktorsavhandling
"vars ändamål var att definiera rubriceringen skäligen misstänkt för att "magkänsla" styr." Avhandlingen är märk väl "publicerad" hösten 2016.

" - Men vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. "Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla". Men "det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla" säger Simon Andersson."

Wikipedia.
Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

^ Simon Anderssons doktorsavhandling Skälig misstanke citerad av Sargon De Basso, "Studio De Basso: Lektor Simon Andersson om skälig misstanke", De Basso TV på YouTube, 7 juni 2018. Åtkomst den 8 juni 2018.
^ [a b c] Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.

Det är okunnigt att förledas tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på dom myndigheter som berörs på något enstaka år, eller om det alls kommer tillämpas eftersom praktikerna vet att med dom tillämplingarna skulle mycket av det nu lagförda buset istället befolkat våra gator och torg.

Skulle Simons Andersons strängare stipuleringar haft inverkan på TR i SD s häktingsförhandling "hade med största sannolikhet SD inte heller blivit skäligen misstänkt ty magkänsla hade då inte räckt som grund."

Är det så att Remark fäster någon liten tilltro till dessa mina rader så ber jag hen att inte igen referera Simon Anderssons avhandling i avsikt att få MGM att vara mer ännu lite mer skäligen än bara skäligen misstänkt.

Föralldel ska man inte underskatta en av många års erfarenhet utvecklad magkänsla men den är likväl försåtlig ty i
mag-regionen utvecklas tunnelseenden. Det värsta men inte alls det enda ex, är den som för allmänheten kända och för 8 mord dömda Tomas Bergvall/ Qvick. Där var mångas magar långt in i tunneln.

Tack för en ypperlig förklaring mellan teori och praktik.
Vad lekmän tyvärr inte inser är att det tar många år för forskning och praktisk tillämpning att nå samma nivå.

Det som skrivs i en avhandling år 2016 tillämpas troligtvis inte ännu i nämnvärd utsträckning i praktiken.

Det tar tid att ändra människors och tjänstemäns tankesätt och invanda arbetsmetoder med ny forskning.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-08 kl. 17:15.
Citera
2018-11-08, 17:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, så är det nog, det håller jag med dig om.

”Oseriösa sajter”. Som om media alltid skulle stå för öppen rapportering. Det var väldigt mycket klapp på sin egen duktiga axel. Vet inte hur mycket fingertoppskänslan mest har att göra med ansvarig utgivares rädsla för att bli stämd.

Men journalister behöver ju inte vara här inne och läsa. Men uppenbart är dom det ändå.

Det är väl klart att i fall som detta, med en mördare ännu på fri fot, där folk bara väntar på en lösning hungrar efter nyheter. Och i brist på officiella sådana söker man information annorstädes.
Citera
2018-11-08, 17:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Jag är 100% säker på att AN, ovan krönikör, skriver i tråden frekvent och har en nära relation till SD och HD.

Fattar jag dig rätt om det fetade? Dvs att någon på lokaltidningen i Örebro står nära makarna D och därmed skulle kunna ses som jävig i rapportering?

Nu är ju media ingen rättslig instans och NA har väl inte dragit sig för att skriva med spetsig penna mot SD hittills men undrar ändå hur du menar med det fetade i citatet ovan.
Citera
2018-11-08, 17:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det här är ju som 'Remark' brukar påpeka konkreta och objektiva omständigheter. Att SD saknar alibi är kanske mer trivialt, men den här misshandelsanmälan från 2017 gav naturligtvis en anledning att undersöka honom närmare:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Man börjar ju undra nu vilken roll lokaltidningen NA (Nerikes Allehanda) egentligen har haft i det här drevet. NA har sedan LW dog publicerat etthundra artiklar om fallet. Alltid med åklagarens budskap om att SD minsann är "skäligen misstänkt", men aldrig några kritiska frågor. Även i Expressens artikel hänvisas till NA. Expressen skriver att "Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända", och klickar man på länken i Expressen kommer man till en låst artikel:
Hemliga bilden som visar Lena Wesströms trasiga örhänge: "Blivit böjt på grund av det våld hon utsattes för":
https://www.na.se/logga-in/hemliga-bilden-som-visar-lena-wesstroms-trasiga-orhange-blivit-bojt-pa-grund-av-det-vald-hon-utsatte s-for
En intressant fråga är ju hur de här tidigare anmälningarna kom till NA:s kännedom. Var det polisen som hörde av sig till NA, eller var det NA som hörde av sig till polisen? Någon som har läst NA:s artikel?

Har du några exempel på frågor journalisterna bör ställa?
Citera
2018-11-08, 17:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Jag är 100% säker på att AN, ovan krönikör, skriver i tråden frekvent och har en nära relation till SD och HD.

Vad är det som får dig att vara så säker på att AN har en nära relation till SD och HD? Har du sett dom umgås tillsammans? Sysslar AN också med geocaching? Är de grannar?
Citera
2018-11-08, 17:35
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Just detta finner jag också allt från märkligt till oroande. Detta är ännu en sak som utmärker denna tråd. En MGM utan förflutet.
Lite mystiskt är det allt.

Det måste väl ändå finnas någon därute som har lite information om SDs bakgrund. Fd skolkamrater, studiekamrater, arbetskollegor eller tidigare vänner, eller ovänner.

Fallet är ju trots allt medialt uppmärksammat och är dessutom en av de mest besökta krimtrådarna just nu.

Så om nån som läser här så dela gärna med er av information.
Vi är ju anonyma här på forumet och det går ju dessutom att skriva lite inlindat så att det blir ännu svårare att försöka identifiera någon. Är man gammal skolkamrat tex är man ju en i en grupp.

Har också efterfrågat mer om MGMs bakgrund. Något måste väl karln ha gjort innan han kom färdigpaketerad familjefar och geocachare till Örebro! Ingen som kan berätta om vem han var innan den stora onlinedokumemtationen geocaching började berätta valda delar ur hans liv?
Citera
2018-11-08, 17:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag tror tummetott syftade på det, fast säker är jag ju inte.
Han verkar ha ett oerhört behov av att styra och ställa, och ta slemmiga selfies.
Funderar på om det kan vara självhävdelse, någon sorts komplex för något.

Vad exakt han har komplex för är kanske mindre viktigt. Det blir lätt missvisande om man ”låser sig” och det hämmar analysen. Att han har komplex är det väsentliga. Komplex söker nämligen nya hållpunkter, och är det inte det ena så är det det andra. Det finns ett chauvinistiskt självbekräftelsebehov. Det finns ett sönderfall av allt det som bekräftade. Sen finns inget kvar, bara tomma gester.
Citera
2018-11-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad exakt han har komplex för är kanske mindre viktigt. Det blir lätt missvisande om man ”låser sig” och det hämmar analysen. Att han har komplex är det väsentliga. Komplex söker nämligen nya hållpunkter, och är det inte det ena så är det det andra. Det finns ett chauvinistiskt självbekräftelsebehov. Det finns ett sönderfall av allt det som bekräftade. Sen finns inget kvar, bara tomma gester.

Helt rätt, du formulerar dig väldigt bra.
Citera
2018-11-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Wikipedia.

Det är okunnigt att tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på dom myndigheter som berörs på något enstaka år, eller om det alls kommer tillämpas eftersom praktikerna vet att med dom tillämplingarna skulle mycket av det nu lagförda buset istället befolkat våra gator och torg.

Ursäkta, men jag hämtade inte från just Simon Anderssons avhandling, men det är väl inte omöjligt att dom läst det på Wikipedia, som refererar till SA.

Jag tvivlar starkt att domare i TR följer/läser/rättar sig efter en doktorands avhandling, men i sak torde den stämma, inte heller tror jag dom låter sig styras av magkänslan.

Vet du vilka synpunkter opponenterna hade?
Senast redigerad av Remark 2018-11-08 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in