2018-11-08, 15:41
Medlem
Trodde det var hårda kontroller under högskoleprov, i alla fall vad jag har hört men kan man smuggla in kommunikationsutrustning och använda det utan problem genom ett helt prov så kan dom knappast ha koll. Detta borde då bli en lärdom att höja kontrollerna framöver.

Anledningen till att man måste fuska över huvud taget är att man inte har tillräckligt med kunskaper för att klara provet. Detta borde snabbt märkas av om man får 2.0 och därefter sänks betygen när man väl kommit in på utbildningen.

Ändå spännande story, inga småsummor dom tagit ut så folk har tyckt det var värt att betala upp emot 150k för få bra resultat.
Citera
2018-11-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Verkar som L.K.G och hans flickvän E.S började prata och visade vart allt var nedgrävt och hade en kopia av USB i sin dator med kunduppgifter. Polisen borde ge lite straffrabatt till dessa eftersom de aldrig hade kommit över excellistorna utan dessa stjärnor. De lovades väl lite "straffrabatt" haha

So much for "vi raderar allt när du betalt". Kunderna HT17 borde stämma dem för avtalsbrott
21-åringen måste vara den dummaste individen i hela ligan. Han berättar till sin flickvän att polisen gjort ett tillslag mot resten av ligan och att han måste förstöra bevis. Istället så låter han väskorna ligga kvar trots att hans flickvän har direkt vetskap om det, och låter ett USB-minne med ett enormt kundregister ligga kvar. Han hade över tre månader på sig att förstöra beviset, hur korkad kan man vara egentligen? Han har dessutom berättat för både sin nuvarande flickvän och sin ex-flickvän att han är aktiv inom HP-Hjälpen. Hans ex har sedan berättat det för sina vänner, och vännerna tipsar sedan polisen om hans medverkan. I ett förhör säger hans flickvän " Han har, enligt vad han har sagt till E**a, svårt att "connecta" med människor och anser sig själv ha ett högt intellekt". Snacka om dålig självinsikt.
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-08 kl. 16:04.
Citera
2018-11-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Är det någon som vet eller sett information om varför V*ct*r (MGM) har skyddad personuppgift? Hade han det redan när han greps, eller har han fått det under utredningen.

Jag kan förvisso tänka mig att det finns en del förbannade kunder, som inte har så höga tankar om de misstänkta. Och visst kan ju någon varit tillräckligt arg för att uttala hot. Men det borde väl då gälla alla de misstänkta i "ligan". Plus att så länge de sitter där de gör, torde de vara relativt väl skyddade mot missnöjda f.d. kunder.

V*ctors far berättar lite om turerna runt hans skyddade uppgifter i aktbil 248 s.526.
Antagligen var han hotat och utpressad på pengar, det nämns en betalning på 450.000kr till en box i Stockholm.
Fadern fick inte reda av sonen att ha hade skyddad identitet. Han kom på det själv när han kollade upp sin bolagsstyrelse, och sonen saknade i listan.

Edit: På s.62 finns bolagsinformationen, jag hittar inte förhöret med fadern där han berättar hur han kom på sonens skyddade identitet.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-08 kl. 16:12.
Citera
2018-11-08, 16:09
Medlem
I TR B1296-18 Aktbil 254 sida 11 (nummer i sidhuvud) inkommer ett hot till 26-åringen. Någon som vet om det är en missnöjd kund eller vad hotet rör? Jag hittade ett mail skickat från 26-åringen där han frågar andra medlemmar i ligan varför han blir hotad, någon som har mer information?
Citera
2018-11-08, 16:19
Medlem
Jag tror inte att de kommer lägga resurser på att häkta alla som har fuskat. Det kostar staten för mycket. Förmodligen kommer de att göra det mot kunder som har solid bevisning emot sig (passbilder + meddelanden) och som inte har kommit jättelångt i sin utbildning. Det kommer förmodligen ändå ge effekt för potentiellt framtida fusk.

Kundlistan HT17 exempelvis lär kunder som redan betalat allt tagits bort och de bör i första hand utreda kunder från 2018 samt skuldlistan VT17.
Citera
2018-11-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
I TR B1296-18 Aktbil 254 sida 11 (nummer i sidhuvud) inkommer ett hot till 26-åringen. Någon som vet om det är en missnöjd kund eller vad hotet rör? Jag hittade ett mail skickat från 26-åringen där han frågar andra medlemmar i ligan varför han blir hotad, någon som har mer information?

Aktbil 256 s.408 berättar Victor att det blev bråk hösten 2016 när UHR hade kastat om provsvaren och det blev fel. Verkar som två ligor samarbetade, och konkurrenten blev hårdast drabbad. Jag har inte läst allt i detalj.

Edit: Enligt förhör med Viktor var han provledare och tog fram kopior på proven som han delade med sig till konkurrenten. Victors team anade dock att UHR hade gillrat en fälla hösten 2016, så dom läste upp hela frågan och svaret till provdeltagarna. Konkurrenten läste bara upp typ 1-A, 2-C, 3-B o.s.v. Konkurrenten blev vansinnig att dom inte fick reda på fällan, och började hota Victor.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-08 kl. 16:42.
Citera
2018-11-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Jag tror inte att de kommer lägga resurser på att häkta alla som har fuskat. Det kostar staten för mycket. Förmodligen kommer de att göra det mot kunder som har solid bevisning emot sig (passbilder + meddelanden) och som inte har kommit jättelångt i sin utbildning. Det kommer förmodligen ändå ge effekt för potentiellt framtida fusk.

Kundlistan HT17 exempelvis lär kunder som redan betalat allt tagits bort och de bör i första hand utreda kunder från 2018 samt skuldlistan VT17.
Ingen person som har köpt fusket sitter häktad, straffet är helt enkelt för kort och utredningen mot personerna är redan färdigställd. För tillfället sitter enbart brosorna från Norrköping och 21-åringen från Lund häktad. Diverse personer sitter åtalade som inte ertappats på bar gärning, om personerna blir fällda kommer åklagare att väcka åtal mot betydligt fler personer.
Citera
2018-11-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Aktbil 256 s.408 berättar Victor att det blev bråk hösten 2016 när UHR hade kastat om provsvaren och det blev fel. Verkar som två ligor samarbetade, och konkurrenten blev hårdast drabbad. Jag har inte läst allt i detalj.

Edit: Enligt förhör med Viktor var han provledare och tog fram kopior på proven som han delade med sig till konkurrenten. Victors team anade dock att UHR hade gillrat en fälla hösten 2016, så dom läste upp hela frågan och svaret till provdeltagarna. Konkurrenten läste bara upp typ 1-A, 2-C, 3-B o.s.v. Konkurrenten blev vansinnig att dom inte fick reda på det och började hota Victor.

yes, det var väl "Begemot" som åkte dit där hans kunder blev outade här på fb varav två personer A.J + en annan jag ej kommer på nu återkommer med en insättning på 300 000kr hos HP-hjälpen. Vid konfrontation så nekade denna A.J all inbladning. Dessa två personer driver ett företag tillsammans. De finns ej på listor men polisen gjorde den kopplingen på tidigare kunder som åkt dit och stora insättingar och hittade dessa personer. Måste ge en eloge till polisen som gjort ett mycket bra jobb.

Nu verkar alla ligor vara borta. Frågan är vad stiger upp ur askan likt en fenix? En väldigt lukrativ ide så länge man inte drabbas av hybris och börjar göra reklam överallt. De flesta av deras kunder verkar ju ha fått reklam via facebook och sociala medier...
Senast redigerad av Gmaster92 2018-11-08 kl. 16:49.
Citera
2018-11-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Ingen person som har köpt fusket sitter häktad, straffet är helt enkelt för kort och utredningen mot personerna är redan färdigställd. För tillfället sitter enbart brosorna från Norrköping och 21-åringen från Lund häktad. Diverse personer sitter åtalade som inte ertappats på bar gärning, om personerna blir fällda kommer åklagare att väcka åtal mot betydligt fler personer.

Korrekt. Dem kommer med all sannolikhet att bli fällda.Men exakt alla kunder kommer inte fällas eller kastas ut från sina utbildningar eftersom att det rör sig kring stor kvantitet. Det skadar mer än vad det gynnar och jag tror tyvärr att alla är medvetna om detta.
Senast redigerad av jaghetersam 2018-11-08 kl. 16:54.
Citera
2018-11-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Korrekt. Dem kommer med all sannolikhet att bli fällda.Men exakt alla kunder kommer inte fällas eller kastas ut från sina utbildningar eftersom att det rör sig kring stor kvantitet. Det skadar mer än vad det gynnar och jag tror tyvärr att alla är medvetna om detta.
Jag tror att bevisläget kan vara för svagt för att få flertalet personer fällde. Räcker det med att vara med i HP-Hjälpens register för en fällande dom om personen nekar och om organisatören rycker på axlarna och säger "jag vet inte". Vi får se vad Sveriges domstolar tycker om bevisningen först, innan åklagare åtalar resterande fuskare som förekommer i listorna.
Citera
2018-11-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Verkar som L.K.G och hans flickvän E.S började prata och visade vart allt var nedgrävt och hade en kopia av USB i sin dator med kunduppgifter. Polisen borde ge lite straffrabatt till dessa eftersom de aldrig hade kommit över excellistorna utan dessa stjärnor. De lovades väl lite "straffrabatt" haha

So much for "vi raderar allt när du betalt". Kunderna HT17 borde stämma dem för avtalsbrott
Så skuldfria kunder som fuskade mellan 2015 - VT2017 har blivit borttagna från listan?
Citera
2018-11-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megahelgon56
Så skuldfria kunder som fuskade mellan 2015 - VT2017 har blivit borttagna från listan?
Det verkar inte som det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in