Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 07:41
  #13
Medlem
Ganonitos avatar
Muntliga kontrakt över telefon är inte längre giltiga enligt en ny lagstiftning. Och även om det hade varit det så hade det ändå varit ogiltigt om inte säljaren nämnde något om bindningstiden.
Citera
2018-11-06, 08:32
  #14
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Muntliga kontrakt över telefon är inte längre giltiga enligt en ny lagstiftning.

Muntliga telefonkontrakt ingångna innan den lagstiftningen trädde i kraft är givetvis fortfarande giltiga, INKLUSIVE eventuella automatförnyelser. (Vilket förmodligen har hänt i TS fall, abonnemanget har automatiskt förnyats med 12 månaders bindningstid, och förnyas med ytterligare 12 månaders bindningstid varje år om man inte säger upp det innan 15 oktober)

Den nya lagstiftningen innebär i korthet att telefonkontrakt måste bekräftas på något annat sätt än muntligt, efter samtalet avslutats. Det behöver inte vara på papper, det räcker med ett "JA"/klick i ett E-postmeddelande, webbsida eller SMS, och bekräftelsen måste vara försedd med kontraktet i helhet (t.ex. PDF-fil).
Citera
2018-11-06, 10:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Muntliga telefonkontrakt ingångna innan den lagstiftningen trädde i kraft är givetvis fortfarande giltiga, INKLUSIVE eventuella automatförnyelser. (Vilket förmodligen har hänt i TS fall, abonnemanget har automatiskt förnyats med 12 månaders bindningstid, och förnyas med ytterligare 12 månaders bindningstid varje år om man inte säger upp det innan 15 oktober).

För ett år sedan så körde Viasat med 30 månaders bindningstid som resulterade i ett jäkla liv. Några privatpersoner kände sig lurade och kontaktade SVT:s konsumentredaktion Plus.

Säljarna ljög oss rakt i ansiktet

Citat:
Karin och Stig Lindqvist från Karlskrona sitter fast i ett 30 månader långt tv-abonnemang med Viasat och känner sig lurade av företagets säljare.

”30 dagars uppsägning i alla lägen”

– Jag frågade om det är 30 dagars uppsägning i alla lägen. Säljaren svarade ja. ”Så jag kan alltså bli av med det här inom 30 dagar om vi inte vill ha abonnemanget”, frågade jag en gång till. Säljaren svarade ja igen. Han sa aldrig ett ord om bindningstid, säger Karin Lindqvist.

Ärendet togs senare upp av Post och telestyrelsens (PTS) vilket resulterade i ett beslut om att de måste följa lagen om elektronisk kommunikation (LEK) gällande längden på inledande avtalstid. Enligt LEK får inte den inledande bindningstiden vara på mer än 24 månader.

Viasat använder sig numera bara av 12 månaders bindningstid som automatiskt går över till ett löpande abonnemang om man inte gör ett aktivt val.

Beslut om underrättelse mot Canal Digital och Viasat
Citera
2018-11-06, 10:18
  #16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag har inget avtala att läsa igenom då jag skrev på ett muntligt kontrakt via telefon.
Det är väl bara att logga in på comhem's hemsida så ser du dina avtal och abonnemang ?
Citera
2018-11-06, 10:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Det kan ibland finnas bindningstid också. Många har inte koll på detta. Finns elbolag som har en månads uppsägningstid men typ 12 månaders bindningstid. Personligen tycker jag att sådant borde vara olagligt.
Ofta väljer man en bindningstid för att få lägre kostnader. Ju längre bindningstid desto lägre pris. Det går ofta att få ingen eller kortare bindningstid, men då blir det högre pris.
Så länge de inte mörkar bindingstid och uppsägningstid så ser jag inga som helst problem med att få lägre pris för att binda upp mig.

Edit:
Jag brukar välja att binda upp mig i 12 månader för att få runt halva priset på några av de tjänster jag använder och spara några tusen per år. Det skulle vara synd om den möjligheten försvann. Dumt att betala dubbelt så mycket.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-11-06 kl. 10:37.
Citera
2018-11-06, 10:43
  #18
Moderator
yz44s avatar
Till att börja med så "skrev du inte på muntligen", du bekräftade avtalet (men vad vet jag, du kanske är handikappad och skriver med pennan i munnen).
Att det fortfarande finns någon i detta land som inte spelar in alla samtal när det gäller säljare är otroligt. Du kan avsluta avtalet i förtid men du får vara beredd att betala för det.
Citera
2018-11-06, 11:12
  #19
Medlem
Ortmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Man tycker ju att dem ska stå för sin policy att "kunden har alltid rätt".

Han sa att jag kunde säga upp när jag vill...
Jag är bara nyfiken, men var i ComHems policy hittar du att "kunden alltid har rätt"? Låter märkligt.
Citera
2018-11-06, 11:40
  #20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Muntliga telefonkontrakt ingångna innan den lagstiftningen trädde i kraft är givetvis fortfarande giltiga, INKLUSIVE eventuella automatförnyelser. (Vilket förmodligen har hänt i TS fall, abonnemanget har automatiskt förnyats med 12 månaders bindningstid, och förnyas med ytterligare 12 månaders bindningstid varje år om man inte säger upp det innan 15 oktober)

Den nya lagstiftningen innebär i korthet att telefonkontrakt måste bekräftas på något annat sätt än muntligt, efter samtalet avslutats. Det behöver inte vara på papper, det räcker med ett "JA"/klick i ett E-postmeddelande, webbsida eller SMS, och bekräftelsen måste vara försedd med kontraktet i helhet (t.ex. PDF-fil).

Mitt.misdtag. Tyckte TS skrev att han tackade ja för en månad sedan men det var tydligen ett år sedän. Fortfarande dock så måste ju säljåren ha informerat om bindningstiden och gjorde den inte det så kan inte avtalet vara giltligt.
Citera
2018-11-06, 13:03
  #21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag har inget avtala att läsa igenom då jag skrev på ett muntligt kontrakt via telefon.
Det hela låter väldigt konstigt om du inte förlängt din bindningstid nyligen mot att få lägre månadskostnad!?

Det normala är att man binder sig första året och får lägre avgift t.ex. 199:- i månaden efter ett år så höjs avgiften till t.ex. 349:- mot att bindningstiden avslutas och man har en månads uppsägning istället.

Du har inte fått ett erbjudande om att förlänga din bindningstid i samband med att den gick ut nyligen och du accepterat det. Om inte så bör du inte ha någon bindningstid kvar. Logga in på din sida på com hem's hemsida och se vilket abonnemang du har och vad avtalet säger...
Citera
2018-11-07, 11:30
  #22
Medlem
plasttygs avatar
Även om du muntligt accepterar ett avtal får du en orderbekräftelse på detta. Antingen per e-post eller fysiskt brev. Har du inte läst det och hört av dig inom ångerrättsperioden får du skylla dig själv även om säljaren ljugit för dig. Var inte så naiv, folk ljuger. I synnerhet finniga säljare som kränger telefonabonnemang åt privatpersoner..

Om du är 100% säker på att han aldrig nämnde bindningstid så be Com Hem att skicka över ljudfilen ifrån samtalet. Om de inte kan styrka att säljaren informerat om detta är det skäl till att bryta avtalet.
Citera
2018-11-07, 23:57
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Även om du muntligt accepterar ett avtal får du en orderbekräftelse på detta. Antingen per e-post eller fysiskt brev. Har du inte läst det och hört av dig inom ångerrättsperioden får du skylla dig själv även om säljaren ljugit för dig. Var inte så naiv, folk ljuger. I synnerhet finniga säljare som kränger telefonabonnemang åt privatpersoner.

TS verkar ha tecknat Viasat abonnemanget samtidigt som många andra blev lurade av deras säljare. Plus tog upp det här i ett av sina program och en del fick avsluta abonnemanget med Viasat utan extra kostnader.

https://www.svt.se/nyheter/konsument...upp-i-ansiktet
Citera
2018-11-08, 01:53
  #24
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag har inget avtala att läsa igenom då jag skrev på ett muntligt kontrakt via telefon.
Samtalet blev väl inspelat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback