2018-11-06, 05:14
Medlem
roflcores avatar
Hej.

Min hyresvärd har installerat Fibernätverk i våran lägenhet.
Jag funderar starkt på att säga upp mitt Comhem-abonnemang då det har blivit otroligt dyrt på senaste tiden.

För ca 1 år sedan så skrev jag muntligt på ett kontrakt om Viasat hempaket av en säljare som ringde mig, han sa att det skulle vara 1 månads uppsägningstid på det och att jag såklart kan säga upp det när som helst.

Men när jag hörde av mig till Comhem häromdagen så sa dem att de inte kan avsluta Viasats hempaket för det abonnemanget går ut 2019-11-15 (jag ville säga upp det först).
Så jag skrev ett argt meddelande att jag kände mig lurad av deras säljare som hade sagt till mig att jag kunde säga upp Viasat hempaket närsom, men enligt kontraktet så går det inte?

Så min enkla fråga är då alltså:

Kan jag säga upp mitt comhem abonnemang ändå?
Och om det går, försvinner Viasat hempaket med eller måste jag promt betala 239 kr i månaden i ett helt år till för något jag inte ens kommer kunna använda?

Tack på förhand!
Citera
2018-11-06, 05:49
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan säga upp det men du måste ändå betala för hela avtalstiden dvs. till 20191115. Oavsett om du använder det eller inte.
Citera
2018-11-06, 06:30
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan säga upp det men du måste ändå betala för hela avtalstiden dvs. till 20191115. Oavsett om du använder det eller inte.

Man tycker ju att dem ska stå för sin policy att "kunden har alltid rätt".

Han sa att jag kunde säga upp när jag vill...
Citera
2018-11-06, 06:33
Medlem
Det kan ibland finnas bindningstid också. Många har inte koll på detta. Finns elbolag som har en månads uppsägningstid men typ 12 månaders bindningstid. Personligen tycker jag att sådant borde vara olagligt.
Citera
2018-11-06, 06:36
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Det kan ibland finnas bindningstid också. Många har inte koll på detta. Finns elbolag som har en månads uppsägningstid men typ 12 månaders bindningstid. Personligen tycker jag att sådant borde vara olagligt.

Ja verkligen.. helt sinnessjukt det där.

Har nämligen tänkt börja använda Apple Tv istället för TiVo, i värsta fall får jag väl bara säga upp internetet och lämna tillbaka TiVon. Då kanske jag går ner 200-300 kr i månaden iallafall!
Citera
2018-11-06, 06:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Hej.

Min hyresvärd har installerat Fibernätverk i våran lägenhet.
Jag funderar starkt på att säga upp mitt Comhem-abonnemang då det har blivit otroligt dyrt på senaste tiden.

För ca 1 år sedan så skrev jag muntligt på ett kontrakt om Viasat hempaket av en säljare som ringde mig, han sa att det skulle vara 1 månads uppsägningstid på det och att jag såklart kan säga upp det när som helst.

Men när jag hörde av mig till Comhem häromdagen så sa dem att de inte kan avsluta Viasats hempaket för det abonnemanget går ut 2019-11-15 (jag ville säga upp det först).
Så jag skrev ett argt meddelande att jag kände mig lurad av deras säljare som hade sagt till mig att jag kunde säga upp Viasat hempaket närsom, men enligt kontraktet så går det inte?

Så min enkla fråga är då alltså:

Kan jag säga upp mitt comhem abonnemang ändå?
Och om det går, försvinner Viasat hempaket med eller måste jag promt betala 239 kr i månaden i ett helt år till för något jag inte ens kommer kunna använda?

Tack på förhand!

Du kan börja med att läsa igenom ditt avtal.
Citera
2018-11-06, 06:48
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du kan börja med att läsa igenom ditt avtal.

Jag har inget avtala att läsa igenom då jag skrev på ett muntligt kontrakt via telefon.
Citera
2018-11-06, 06:57
Medlem
Citat:
Jag har inget avtala att läsa igenom då jag skrev på ett muntligt kontrakt via telefon.

Hur gör man det? Fick du inget kontrakt hemskickat? Då är man rätt dum....
Citera
2018-11-06, 06:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Har du nu inte fått någon avtalstext så är frågan om avtalet överhuvud taget är giltigt. Tror du skall börja med att diskutera saken med konsumentvägledaren i din kommun.
Citera
2018-11-06, 06:59
Medlem
Citat:
Jag kan inte tro att det är lagligt. Självklart måste du ha fått ett hemsänt också. Annars borde det vars skäl för att säga upp avtalet.
Citera
2018-11-06, 07:09
Medlem
Kopia på avtalet måste finnas - antingen skriftligt eller muntligt. Ifall avtalet är muntligt
begär att få inspelning översänd. Kan de inte prestera finns inget avtal som kan styrkas.
Citera
2018-11-06, 07:34
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Man tycker ju att dem ska stå för sin policy att "kunden har alltid rätt".

Han sa att jag kunde säga upp när jag vill...

Som ovan du kan säga upp när du vill och uppsägningen träder i kraft när bindningstiden går ut. Kunden har oftast aldrig rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in