2018-11-07, 22:07
Medlem
Jag är intresserad över att sänka mina elkostnader och jag undrar om det är möjligt att byta el nät, just nu betalar jag mitt elnät från vattenfall samt har jag mina andra elkostnader där med, jag har runt 500 kr i månaden för en 3 med 80Kvm med 2 personer. Då undrar jag om man är tvungen att använda sitt nuvarande elnät men om de är smart att byta till en annan elleverantör ha kvar mitt nuvarande elnät? Någon som har något tips vad jag kan göra?
Citera
2018-11-07, 22:10
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Jag är intresserad över att sänka mina elkostnader och jag undrar om det är möjligt att byta el nät, just nu betalar jag mitt elnät från vattenfall samt har jag mina andra elkostnader där med, jag har runt 500 kr i månaden för en 3 med 80Kvm med 2 personer. Då undrar jag om man är tvungen att använda sitt nuvarande elnät men om de är smart att byta till en annan elleverantör ha kvar mitt nuvarande elnät? Någon som har något tips vad jag kan göra?
Nej, du kan inte byta elnätsleverantör då ett bolag har monopol på nätet där du bor.
Det enda du kan göra för att sänka elnätsavgiften är att förbruka mindre ström.
Citera
2018-11-07, 22:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Har du funderat på vad "elnät" är för något? Det är rätt opraktiskt att byta bara sådär...
Citera
2018-11-07, 22:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, du kan inte byta elnätsleverantör då ett bolag har monopol på nätet där du bor.

Monopol har dom inte. Dom äger nätet.
Citera
2018-11-07, 22:17
Medlem
Citat:

Okej men elnätet kan man inte byta, fast man kan byta så man får el från en annan leverantör? Typ elen jag använder i huset går att få annorlunda kommer ej ihåg vilken el de är. Men just nu betalar jag 2 fakturor från vattenfall
Citera
2018-11-07, 22:20
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Okej men elnätet kan man inte byta, fast man kan byta så man får el från en annan leverantör? Typ elen jag använder i huset går att få annorlunda kommer ej ihåg vilken el de är. Men just nu betalar jag 2 fakturor från vattenfall
Ja, ditt elavtal kan du byta. Kolla hos t.ex elskling.se så får du tips om hur du gör.
Citera
2018-11-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ja, ditt elavtal kan du byta. Kolla hos t.ex elskling.se så får du tips om hur du gör.

tror ni jag vinner något på att byta el leverantör från vattenfall till något annat bolag?
Citera
2018-11-07, 22:31
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
tror ni jag vinner något på att byta el leverantör från vattenfall till något annat bolag?

Ja, det kan du göra. Kolla vad du betalar idag sen jämför du med priser hos elskling.se. Allt beror på vad du har för avtal nu.
Citera
2018-11-07, 22:46
Medlem
Nätägaren blir du bara fri ifrån genom att flytta, eller skapa din egen el med vindsnurra på tomten.
Citera
2018-11-07, 22:52
Medlem
F.Hansens avatar
Byt ellevarantör om du hittar ett bra pris, däremot elnätet blir svårt att byta eftersom det är de faktiska ledningarna till ditt hus/lägenhet.
Citera
2018-11-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nätägaren blir du bara fri ifrån genom att flytta, eller skapa din egen el med vindsnurra på tomten.

Blir väl skatt på det i framtiden. Staten skall ju alltid ha.
Citera
2018-11-08, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Monopol har dom inte. Dom äger nätet.

Dom har ensamrätt (monopol) att distribuera el inom ett visst område genom en statligt tilldelad koncession.

https://www.ei.se/sv/for-energiforetag/el/Natkoncession/mer-om-natkoncessioner/
https://www.natomraden.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här