Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-11-07, 17:06
Medlem
ieshos avatar
Ingvar Carlsson tycks alltså i första hand velat haft PKK fastnaglade vid mordet, men när inte det gick blev han övertygad om att det var Christer Pettersson.

Det visar klart och tydligt att några som var mycket mäktigare än regeringen var djupt involverade och att den svenska demokratin eller självständigheten skulle komma att framstå som ett skämt om sanningen kom fram.
I Holger Romanders bok berättas att polischefen bodde granne med denna kända Palmehatare. En person som hyrde Romanders fritidsbostad kontaktades efter mordet av Palmehatarens fru. Hon ska då ha bett hyresgästen att förvara en resväska åt henne. Hon förklarade inte varför. På det sättet kom resväskan - som Holger Romander misstänker har med någon form av brottslighet att göra - att hamna i rikspolischefens bostad.

– Den här resväskan figurerar strax efter mordet. Men jag fick veta det från arrendatorn först senare.
Paret Petré-Enerström kan vara viktigare aktörer i MOP än vad jag har trott hittills.
Citera
2018-11-07, 17:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Janne "Flash" Nilsson är passagerare i röd bil som kommer åkande på nuvarande Olof Palmes gata åt nordost. Stannar i anslutning till korsningen och Janne säger sig gå ur och fram till Palme. Han minns platsen som folktom med någon/ några enstaka som är framme vid P. Åker sedan Sveavägen åt Sergelstorg och ser en piket anlända vid avfärden. Denna röda bil kan möjligen vara upphov till förväxlingar.

Utmärkt, tack. Lägger in Janne "Flash" på min lista. Tiden bör alltså ha varit cirka 23.22-23.23?
Återkommer med en mer utbyggd lista där jag även lägger in ungefärliga tider.
Citera
2018-11-07, 17:39
Medlem
Citerar den relevanta passagen angående de 300 poliserna från Romanders bok:

Citat:
Hans Holmer lämnade då polisutredningen, senare också sin tjänst som länspolismästare. Regeringen uppdrog då åt Magnus Sjöberg och mig att leda den fortsatta mordutredningen. När justitieminister Sten Wickbom delgav mig regeringens beslut gjorde han ett häpnadsväckande tillägg. Han sa att en förutsättning var att jag ställde 300 poliser till förfogande för att gräva vidare i kurdspåret.

Regeringen bedrev alltså själv mordutredning! Om det var rätt eller fel av regeringen att i det för nationen kritiska läget bedriva operativ spaning får andra bedöma men jag ställer mig frågande till varför regeringen okritiskt inriktade sig på kurdspåret trots att det vid mordutredningen under Hans Holmers ledning inte hade framkommit någonting som gav det minsta stöd åt misstankarna mot PKK. I sak betydde regeringens villkor ingenting. 300 poliser från Säpo fanns redan på plats och man skulle gräva vidare i kurdspåret så länge det fanns något att gräva upp. Vi hittade ingenting. Kurdspåret saknade påvisbar substans.

Finns en del andra bitar i det ganska korta kapitlet om mordet, som inleder boken, som också gör en ganska fundersam. Återkommer om ingen annan hinner före.
Citera
2018-11-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
25-årsåldern, vit jacka, kom söderifrån på Sveavägen. Jag får intrycket att vi pratar om ett av de vittnen som var framme tidigt - Glantz eller nån annan i den taxin?

Jag vet inte om personen är identifierad. Det vore märkligt om han inte är det.

Tänkte också på Glantz. Palm säger 2 mars att han parkerar på andra sidan Sveavägen och säger att det kom en man springande från samma håll som honom själv. Han sitter dessförinnan i bilen 30 sekunder utifall det skulle smälla igen. Vid den liggande är det två yngre tjejer.

Den 17 april säger han att han satt i bilen tills en annan man kom springande över Sveavägen, nånstans söder om den plats där Palm stod. Mannen som sprungit över Sveavägen för Palm var i 25-års åldern. Även en ung kvinna och en man hade kommit fram till platsen.

Det är mest att mannen sprang över vägen som jag hakar upp mig på för det gjorde ju inte Glantz eller dom andra i taxin.
Där är Palm ju konsekvent iallafall.
Senast redigerad av cherryfive 2018-11-07 kl. 17:55.
Citera
2018-11-07, 18:01
Medlem
SGDFs avatar
Jag funderar på om inte "mannen i beige" helt enkelt är JÅS.

Han går upp mot AB, och sedan nedåt mordplatsen, där han konstaterar att upplivningsförsöken kommit igång.

Lisbeth missar gärningsmannen helt, hon säger ju själv att hon initialt trodde att skotten kommer från långt håll.

Först ser hon chockat på maken en halvminut, sedan ser hon AB. Därefter ser hon JÅS, det är dom två som är strax norr om mordplatsen, dvs varifrån skotten kommit, för dom har ju inte kommit framifrån.

När hon ska redogöra för signalementen är det AB och JÅS som beskrivs.

Vad tror ni om det?
Citera
2018-11-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Perfekt, bra.

Jag tänkte återkomma med en mer fullständig lista där jag även har lagt in ungefärliga tider. För flera av personerna får man ju göra rätt grova antaganden gällande tiden, medan andra är mer distinkta.

Struntar i sekunder, endast minuter. 23.23.30 blir 23.24 tex.

Men Ekman, Almsäter och greken får väl ligga under rubriken "Okänt" så länge. Eller hur?
Ekman Almsäter var definitivt där strax efter mordet, men vi vet inte var dom befann sig i skottögonblicket underrubrik ”okänt” verkar passande.

Vi har också de tre i sydlig riktning springande männen på Holländargatan. Någon avvek västerut och två fortsatte ner mot Tunnelgatan. Vek dom in vänster där? Detta borde ha varit minuterna innan mordet.

Har också i bakhuvudet att det observerats en springande man på Drottninggatan som hoppat in i en bil som snabbt körde därifrån.

Den uppgiften ligger så vagt i mitt medvetande att jag lika gärna kan ha drömt det.
Kanske någon kan bekräfta eller dementera?

Glöm inte heller bilen med en sydländsk lättklädd man som sprang över Sveavägen till mordplatsen och tillbaka till bilen (Egon och Annika)
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-07 kl. 18:30.
Citera
2018-11-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Holger Romander , 97 år gammal har lite tankar kring Palmemordet.
Man får känslan att regeringen och Holmer+Ebbe redan på en gång bestämde sig för att sätta dit PKK.

"300 poliser beordrades till kritiserade Palme-spåret"

"Han var polisens högsta chef vid Palmemordet och ledde utredningen under de första turbulenta åren.

97 år gammal avslöjar förre rikspolischefen Holger Romander nu en mystisk resväska kopplad till en välkänd Palmehatare - och hur regeringen detaljstyrde utredningen genom att beordra 300 poliser till PKK-spåret.

– Det är fullkomligt unikt och tvivelaktigt, säger Holger Romander."

https://www.expressen.se/nyheter/300-poliser-beordrades-till-kritiserade-palme-sparet/

"Regeringen detaljstyrde utredningen" och "regeringen bedrev själva utredning". Har någon av hans kaliber uttryckt sig på liknande sätt? Heder åt Romander. Hoppas fler följer i hans spår.
Senast redigerad av cherryfive 2018-11-07 kl. 19:20.
Citera
2018-11-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag funderar på om inte "mannen i beige" helt enkelt är JÅS.

Han går upp mot AB, och sedan nedåt mordplatsen, där han konstaterar att upplivningsförsöken kommit igång.

Lisbeth missar gärningsmannen helt, hon säger ju själv att hon initialt trodde att skotten kommer från långt håll.

Först ser hon chockat på maken en halvminut, sedan ser hon AB. Därefter ser hon JÅS, det är dom två som är strax norr om mordplatsen, dvs varifrån skotten kommit, för dom har ju inte kommit framifrån.

När hon ska redogöra för signalementen är det AB och JÅS som beskrivs.

Vad tror ni om det?
I det chocktillstånd hon befann sig i är allt möjligt.
Hennes minnesbild är att observationen gjordes i ett mycket tidigare skede.
Bara sekunder efter skotten, innan ens AH och SG kommit till platsen. Jackan beskrivs som ljus och troligen av mockaskinn.
JÅS hade iof en beige rock, men jag tycker ändå hennes vittnesmål stämmer illa på honom. Den ligger framförallt fel i tid.
Citera
2018-11-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Citerar den relevanta passagen angående de 300 poliserna från Romanders bok:

Finns en del andra bitar i det ganska korta kapitlet om mordet, som inleder boken, som också gör en ganska fundersam. Återkommer om ingen annan hinner före.

Intressant om det framgår vem som fick ledningsansvar för de 300 om det nu var så många. Vi vet ju att Näss och Tore F inte var så intresserade att jaga kurder.
Citera
2018-11-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eller så är det så att det är som hon säger att hon fick lust att kolla i Saris skyltfönster. Kan väl identifiera mig med det. Finner hela idén med att försöka manipulera dem att ta en viss väg ganska vanskligt otrolig. Om så varit fallet borde väl LP ha sagt något om det.
Det kan hon ju mycket väl ha gjort. Vi vet inte allt som sagts mellan Lisbeth och de poliser
som har hört henne.
Jag tror också att Lisbeth var en sådan person som, om hon bestämt sig för att gå över till
Sveavägens östra sida för att titta i SARIs skyltfönster, hade gått rakt över på övergångsstället.
Nu vet vi genom vittnen att de sneddade över gatan vilket kan tyda på att Lisbeth plötsligt
kände sig oroad av något.
Citera
2018-11-07, 23:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ingvar Carlsson tycks alltså i första hand velat haft PKK fastnaglade vid mordet, men när inte det gick blev han övertygad om att det var Christer Pettersson.

Det visar klart och tydligt att några som var mycket mäktigare än regeringen var djupt involverade och att den svenska demokratin eller självständigheten skulle komma att framstå som ett skämt om sanningen kom fram.
I Holger Romanders bok berättas att polischefen bodde granne med denna kända Palmehatare. En person som hyrde Romanders fritidsbostad kontaktades efter mordet av Palmehatarens fru. Hon ska då ha bett hyresgästen att förvara en resväska åt henne. Hon förklarade inte varför. På det sättet kom resväskan - som Holger Romander misstänker har med någon form av brottslighet att göra - att hamna i rikspolischefens bostad.

– Den här resväskan figurerar strax efter mordet. Men jag fick veta det från arrendatorn först senare.
Paret Petré-Enerström kan vara viktigare aktörer i MOP än vad jag har trott hittills.

Har läst boken och den innehåller utan tvekan en del tankeväckande episoder om bl.a. Petré-Enerström men vad som inte är med är att wedin ringde till Da.Fr. när engström blev anhållen för att höra om orsaken till anhållandet.
Citera
2018-11-08, 00:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Har läst boken och den innehåller utan tvekan en del tankeväckande episoder om bl.a. Petré-Enerström men vad som inte är med är att wedin ringde till Da.Fr. när engström blev anhållen för att höra om orsaken till anhållandet.
Är det känt vad Fredin svarade?

Ja, mycket är tankeväckande när det gäller Enerström och Petré. Även om deras verksamhet på sjuttio och åttiotalen mest handlade om att tjäna stora pengar på hatet mot Olof Palme, så börjar jag tro att de båda kommer från en hemlig ådra av underrättelseverksamhet och så att säga trädde i öppen tjänst i mitten av 70-talet, den period då många anti-Palmeverksamheter började verka mer öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in