2018-11-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det var väl inte misshandeln som var det primära felaktiga ryktet.
Det var ju att han kallades knivman och att han skulle ha gripits som var felaktiga rykten. Iaf är det min åsikt.

Sedan vet vi inget i nuläget om graden av misshandel eller vad som sagts. Inte heller vad anmälan gällde.

Jag drar ändå den slutsatsen att det inte var blodspillan. Det är jag helt övertygad om att vi hade hört om det hade skett. Inte heller tror jag på en allvarlig misshandel, det hade vi också hört om.

Av det jag hittills hört drar jag den slutsatsen att den som hoppade på SD, kan ha ropat något först och hoppat på SD förmodligen bakifrån. Det verkar väl också som att SD fallit av påhoppet.

Vi får väl se sedan vad de två anmälningarna leder till.

Att något påhopp skulle ha skett bakifrån verkar inte troligt då någon form av samtal inleddes. Skulle i så fall MGM ha vänt ryggen till den andre personen? En vågad pose ...
Citera
2018-11-06, 22:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Att något påhopp skulle ha skett bakifrån verkar inte troligt då någon form av samtal inleddes. Skulle i så fall MGM ha vänt ryggen till den andre personen? En vågad pose ...

Skulle någon förtala mig så vänder jag ryggen och går därifrån ja. Vad skulle SD annars ha gjort? Betett sig som en obildad och käftat emot eller ännu värre som ett djur och gett honom en snyting?
Citera
2018-11-06, 22:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ok, jag har missat att de hade ett samtal.
Ja, vem vet. SD kan mycket väl ha vänt ryggen till för att visa att han inte brydde sig.

Uppfattade det som att den som flög på SD ropade något till SD- enligt någon skribent "vad gör du här" och någon annan skrev att h*n ropade mördare. Men det var så vitt skilda berättelser så man kan inte dra någon riktig slutsats.

Så vad blir kvar...
De samtalade och den andra hoppade på SD och SD föll..
Citera
2018-11-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag funderar på om senaste veckans oroligheter i tråden har att göra med att utredningen är inne i ett intensivt skede med sammanställning av FUP och att SD med försvarare börjar bli oroliga? Obs! Spekulation.

Det skulle vara välkommet i så fall. Trots att hon fått viss kritik i tråden så tror jag inte att Hiding ger sig. Hon kommer att leverera!
Citera
2018-11-06, 22:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok, jag har missat att de hade ett samtal.
Ja, vem vet. SD kan mycket väl ha vänt ryggen till för att visa att han inte brydde sig.

Uppfattade det som att den som flög på SD ropade något till SD- enligt någon skribent "vad gör du här" och någon annan skrev att h*n ropade mördare. Men det var så vitt skilda berättelser så man kan inte dra någon riktig slutsats.

Så vad blir kvar...
De samtalade och den andra hoppade på SD och SD föll..

"Vad gör du här din mördare" kanske? Om man slår ihop orden vi hört.
Sedan ska jag försöka inte spekulera mera innan mer fakta finns. Försöka.
Citera
2018-11-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle någon förtala mig så vänder jag ryggen och går därifrån ja. Vad skulle SD annars ha gjort? Betett sig som en obildad och käftat emot eller ännu värre som ett djur och gett honom en snyting?

Vi är alla olika så visst kan han ha gjort så. Andra skulle inte ha lämnat ryggen oskyddad.
Citera
2018-11-06, 23:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det skulle vara välkommet i så fall. Trots att hon fått viss kritik i tråden så tror jag inte att Hiding ger sig. Hon kommer att leverera!

Jag tror snarare att anledningen till att vi känner frustration (iaf jag) är att vi känner av att utredningen just nu står still.

Detsamma gäller för alla inblandade i fallet.
Han som hoppade på SD gjorde det av ilska och frustration.
Citera
2018-11-06, 23:06
Medlem
Citat:
Det verkar dock som att de "båda sidorna" har helt olika uppfattning om vad som hänt. Kan hända att vittnena är mer eniga vid förhör. Kanske finns det andra vittnen som kan bidra till en mer sansad bild av vad som skedde.

Om man vet vad som hände och vem som gav sig på SD och sedan tittar på inläggen som försökt trivialisera det hela är det rätt uppenbart att det finns en koppling.
Citera
2018-11-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Så uppfattade jag händelsen/situationen också. Kanske beror det på att jag var där och såg det.

Man ser i många i lägg hur händelser ändrar karaktär efter ett tag. Helt plötsligt så kallas den som gav sig på SD för knivmannen! Han använde ingen kniv, han bar en kniv liksom många andra i lokalen.

Hälsningar från Bravegirl/knivkvinnan som även hade ett multi verktyg med sig på FAD i Sundsvall
Jag är skyldig till att använda epitetet "Knivmannen" om Ärekränkaren aka Misshandlaren. Med det menar jag inte att jag gjort mig skyldig till nåt övertramp, varken juridiskt eller moraliskt. Varför då inte?

-Jo, för när en av de första rapporterna från Sundsvall presenterades här i tråden, så innehöll den en lista på 3 st lagöverträdelser. Det var 'misshandel', 'brott mot knivlagen' och det var 'förtal'. Så var det formulerat på ett ungefär.
Jag har inte skrivit att nån kniv använts öht, utan bara konstaterat att en kniv enl uppgift påträffats på en man under eventet och att denne riskerar påföljd. Som knivman.

Att många bar kniv under eventet hindrar inte i sig inte en polisman från att rapportera en påträffad kniv på en person, särskilt om knivbäraren/knivmannen hamnat i eller startat ett bråk. I så fall korrekt hanterat i mina ögon.
Citera
2018-11-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det där om "olaga hot av anhörig" var en konstruktion Rosamund fick till igår kväll. Hakade Carina78 på det också?

Hon nämnde det och döpte henne till "Hämnarinnan". Har gått tillbaka nu och du har troligen rätt till ursprunget.
Citera
2018-11-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Om du var närvarande på eventet vet du att det annonserats att det skulle krävas ett multitool på släppet under kvällen.

Det multitool som avses är en Leatherman eller liknande.

T.ex: https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9585637687326.jpg

De flesta om inte alla multiverktyg har ett knivblad i sig. På dem jag använt är knivbladet mindre än 60 mm som väl är gränsen för knivlagen?

Jag var inte på plats vid tillfället för incidenten, men om det började med ett ifrågasättande varför SD var där förstår jag både frågan och utvecklingen. Som tur är kunde jag själv hålla mig i skinnet. Karln är trots allt inte dömd.
(fetning om bladlängd)
Frågan om kniv blev plötsligt central och därför kanske bra att klargöra att det inte finns nån absolut cm-gräns för vad som är ok resp olagligt.
En del tingsrätter har använt sig av en sorts praxis och då har åkl i dessa domsagor valt att inte åtala för innehav av knivar med korta blad.

Men det är lurigt, det där med längd och det vet de flesta killar. Så bli inte förvånade om ni blir åtalade för en 5 centimetare om det handlar om innehav av en s k mattkniv på krogen en lördagkväll. Försåvitt du inte just då håller på att lägga in en golvmatta där på krogen just då. Är du på stan och snurrar omkring med din älskade mattkniv, får du räkna med ett åtal.
Helt rätt, åtminstone i mina ögon.
Citera
2018-11-06, 23:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag är skyldig till att använda epitetet "Knivmannen" om Ärekränkaren aka Misshandlaren. Med det menar jag inte att jag gjort mig skyldig till nåt övertramp, varken juridiskt eller moraliskt. Varför då inte?

-Jo, för när en av de första rapporterna från Sundsvall presenterades här i tråden, så innehöll den en lista på 3 st lagöverträdelser. Det var 'misshandel', 'brott mot knivlagen' och det var 'förtal'. Så var det formulerat på ett ungefär.
Jag har inte skrivit att nån kniv använts öht, utan bara konstaterat att en kniv enl uppgift påträffats på en man under eventet och att denne riskerar påföljd. Som knivman.

Att många bar kniv under eventet hindrar inte i sig inte en polisman från att rapportera en påträffad kniv på en person, särskilt om knivbäraren/knivmannen hamnat i eller startat ett bråk. I så fall korrekt hanterat i mina ögon.

Man kan också, utifrån andra ögon än dina egna, se det som att det var ett hänsynslöst drev mot en person; ungefär som andra här i tråden reagerat starkt på att SD blivit utsatt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in