Citat:
Ursprungligen postat av
Ezras
Du försöker åtminstone, till skillnad från de andra fanatikerna. Problemet för dig är att rekonstruktionen talar emot och inte för poliserna. Ljusförhållandena var goda, man kunde se ansikstdragen på personer upp till 20m. Hmmm, vad säger övriga polisförsvarare om detta. Ja just det...nya bortförklaringar.
Vad Expressen inte tar upp i sin rekonstruktion är leksaksvapnet Eric hade med sig. Vad de nämner om vapnet är just vad förädlarna säger. Den springande punkten är ju hur poliserna uppfattade vapnet.
I tidningarna så har två personer som har sett vapnet uttalat sig och bägge säger att det ser riktigt ut eller att de åtminstone inte kan avgöra om det var en leksak. Dels så finns killen i parken som säger följande till Aftonbladet
Det var lite läskigt, för det var mitt i natten och jag såg en pistol i hans hand. Jag visste inte om den var på riktigt eller på låtsas,
Vi har även kvinnan som tog en bild på vapnet som säger följande till SVD.
Man ser tydligt det som polisen tror var ett vapen, det ligger på gräsmattan ett par meter från kroppen. Jag trodde också det var ett riktigt vapen, det ser äkta ut
Förutom det så finns den en som har kontaktat polisen om att det går en och visar upp sitt vapen.
Även om man ser ansiktet så kan polisen inte på håll avgöra om det är ett riktigt vapen och måste agera därefter. Det är ju inte speciellt svårt att avfyra en vapen. Det är något som till och något som barn klarar av Eric hade trotts allt en vuxen mans kropp.