2018-11-05, 19:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Jag förstår inte helheten av EMF, nej jag instämmer men jag förstår något.
Och att du tycker det är konstigt att man tror på något som är logiskt och som man kan observera tydliga effekter av medans man ser NOLL(0%) av gravitationen säger en hel del om dig själv.

Vad i hela världen dillar du om? Är det nedan rappakalja du kallar logisk?

Citat:
Vi har elektromagnet fält i atmosfären som är inaktivt. Det aktiveras när det aktiveras.

Citat:
... medans man ser NOLL(0%) av gravitationen säger en hel del om dig själv.

Hur i hela världen kan du påstå att du upplever NOLL av gravitationen? Du har ju en vikt eller hur? Vågen gör faktiskt utslag när du ställer dig på den.

Och vad vi vet är att din vikt inte går att korrelera med EMF - du väger lika mycket utanför som inuti en skärmbur. Vi vet mao det inte beror på EMF att du väger något.
Senast redigerad av madtop 2018-11-05 kl. 19:27.
Citera
2018-11-05, 19:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förstår inte helheten av EMF, nej jag instämmer men jag förstår något.
Och att du tycker det är konstigt att man tror på något som är logiskt och som man kan observera tydliga effekter av medans man ser NOLL(0%) av gravitationen säger en hel del om dig själv.

Kan det vara så att du liksom har bestämt dig för att jorden är platt, även om du nog märker att inget direkt stöder den teorin? Får jag fråga varför du har gjort det i så fall?
Citera
2018-11-05, 20:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GizmoBoy
Definiera vad bevis är du snäll.
Ska jag tro på den påhittade vetenskapen man lär sig under livet i skolgången?

Det är snarare gravitation som är magi. Moder natur är naturligt en kretslopp som fungerar i miljarder år.

Vi har bevisat tusentals saker om platta jorden men ni vägrar tro på det, ni är hopplösa själar helt enkelt. Ni får bevis serverat till er, men ni avböjer o hittar på motbevis som inte ens finns. Alla era bevis är baserade på siffror och konstiga uträkningar som är helt banala i detta ämne.
Kan du ge ett exempel av dessa ”tusentals saker”, som inte kan förklaras med sfärisk jord?
Citera
2018-11-05, 20:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GizmoBoy
...
Platta jorden har inga såna konstiga krafter, det är moder natur hur livet på jorden funkar att allt faller neråt ...
Hur förklara du att gravitation även fungerar i sidled (se Cavendish-experimentet)?
Citera
2018-11-06, 18:45
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I nedan bild så ser man att halva solen ligger under vattnet och det är självklart inget du kan förklara med vare sig dämpning eller "perspektiv".
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Här har du också lite solnedgångar.
https://www.youtube.com/watch?v=3iVMFDw61pU
https://www.youtube.com/watch?v=MqAKrLFAL6A
https://www.youtube.com/watch?v=DIEcees5oP8

Citat:
Förklara hur solen kan gå upp i sydöst och ned i sydväst i t.ex Kapstaden i december
Solen åker ju från öst till väst så det är självklart.
Citera
2018-11-06, 18:52
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Hur förklarar du att det går väsentligt snabbare att ta sydliga och nordliga rutter mellan kontinenter istället för rakt fram?
Rakt fram? Du är lite för abstrakt. Tittar man dock på hur många av långdistansrutterna går inser man snabbt att man måste man vara mentalt sjuk för att använda dessa om jorden hade varit en boll. Det är sådana vansinniga omvägar. Medans det med AE map med ett eller två undantag är raka sträck på kartan.

Citat:
Jag har bokstavligt talat åkt i ett konstant väderstreck och därefter anlänt till samma plats

Får jag gissa att du gjort det öster västerut eller tvärtom? Som miljarder andra har gjort? Jag har också gjort det. Att flera miljarder människor åkt jorden runt i östvästlig riktning men ca 0 människor gjort det i nordsydlig riktning borde vara en väckarklocka. Om man nu inte är helt hjärntvättad förstås. Att åka jorden runt väst eller öst går alldeles utmärkt om marken är platt. Om marken är en boll så är det inga problem att åka runt även i nord-sydlig riktning. Du kan dock inte åka i samma riktning för då hamnar du mitt ute i rymden. Du måste ställa in flygplanet eller be piloten att dippa med nosen några gånger i minuten.
Citera
2018-11-06, 18:57
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Mätning av Parallax.
Alla vet vad parallax är. Utveckla en aning. Hur gjorde du detta experiment?

Citat:
Är det den med perspektiv-linjer
Nej.

Citat:
Som väntar hade du inget att komna med varför precisionsvågar har en kalibrering för breddgrad.

Det är väl ganska naturligt eftersom saker väger marginellt olika på olika breddgrader.

Citat:
Eötväös-effekten är ingen påstådd effekt, den är mätbar. Det är inget jag är stolt över, det lämnar jag åt de som upptäckt och verifierar effekten.
Som väntat försökte du inte ens backa upp ditt påstående.

Citat:
Oj, det där var ett redigt argument. Nu blev jag nästen en plattjording. Eller inte. Förklara gärna vad det är för fel på den uppmätta refraktionen.
Det är nog inte jag som ska hitta argumenten åt dig. Du får åtminstone försöka backa upp något av det du häver ur dig.

Citat:
Jorden omkrets är inte motsvarande Sverige, jorden omkrets är drygt 4000 mil vid ekvatorn och exakt 4000 mil från pol till pol. Hur lång är ekvatorn enligt dig?
Varför länkar du då oavbrutet till en bild från Louisiana där det kurvar sig så kraftigt så att om detta var jordens kurvatur så skulle jordens omkrets vara mindre än Sverige. Och ovanpå det är du stolt som att du uträttat nåt viktigt.
Citera
2018-11-06, 19:00
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Trä påverkas inte av magnetism, ändå trillar det till marken.
Även om ett material inte är elektriskt så påverkas det ändå av statisk laddning,
något som är enkelt att testa. https://www.youtube.com/watch?v=wbkqFKdlpQg&t=1s
Citera
2018-11-06, 19:10
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fixar man med lätthet med hjälp av en skärmbur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Jag har en sådan på jobbet. Och saker trillar nedåt även i den.
Det spelar ingen roll. Vi har fortfarande att göra med materia, som har massa, med laddningspotential, och som alltid är dipolriktade med övrig materia. Det finns alltså massor av fysiker som tror på electromagnetic universe, det är ingenting konstigt. Alternativa teorier börjar komma fram inom lite olika områden eftersom man märker att det är mycket som inte stämmer, som med gravitationen till exempel.
Citera
2018-11-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Även om ett material inte är elektriskt så påverkas det ändå av statisk laddning,
något som är enkelt att testa. https://www.youtube.com/watch?v=wbkqFKdlpQg&t=1s
När idioten bevisar att han inte ens känner till Ohms lag efter ett par minuter in i filmen stängde jag av. Han sa att även om det var hög spänning så är strömmen låg, vilket fick mig att gäspa, stänga av och avfärda honom som en idiot. Nå, menpalla, kan du Ohms lag? Vad är det som bestämmer strömmen vid en given spänning?

Har du tagit av en kabelsko på ett bilbatteri någon gång? Har du minsta belastning så blir det gnistor. Det är 12volt. Om jag skulle hoppa en meter upp i luften så skulle det bli en sjuhelvetes gnista om man skulle gå efter filmens potentialteori, där det påstås vara 100 volt i potentialskillnad. Jag har fått ström genom kroppen på andra sätt och jag har aldrig känt så när jag hoppat. BUSTED!
Citera
2018-11-06, 19:40
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du inte visa hur du hänger en boll i taket i ditt rum, sen går du över till andra sidan av rummet och ser samma boll uppochned. I själv verket kommer du se bolles andra sida, men det som var upp på bollen från rummets ena sida lär vara upp på bollen även från den andra. På det sättet är det ju inte i verkligheten. Månen tiltar åt olika mycket beroende på hur långt söder- och norrut på jorden du befinner dig.
Nu vet vi ioförsig inte om månen är en sfär eller inte eftersom vi bara ser halva sidan. Lampor ser också ut att vara sfäriska men på baksidan ser dom helt annorlunda ut. Om månen är en sfär skulle det kunna bero på att månen roterar vartefter att den åker runt jorden, alltså inte efter sin egen axel utan tvärtom, uppifrån och ner. Men det är svårt att veta, det blir bara spekulationer.

Om månen roterar runt sin egen axel som bollhuven påstår skulle vi däremot se det väldigt enkelt. Men det är alltid samma sida vi ser, dag ut och dag in, år ut och år in.

Enkla månexperiment är att gå ut mitt i natten och mäta temperaturen i månskugga respektive månsken. Mätare med laser kan du köpa för någon hundralapp. Om det är kallare i månskenet och varmare i månskuggan har du förlorat. Om månskenet inte reflekterar färger har du också förlorat.
Senast redigerad av menpalla 2018-11-06 kl. 19:43.
Citera
2018-11-06, 19:46
Medlem
Spännande att det finns folk som tror att jorden är platt. En sak jag måste fråga er som tror det, varför skulle någon vilja påstå att den är rund om den i själva verket är platt? Äger de som ligger bakom konspirationen massa företag som tillverkar jordglober eller vad är grejen??

Vilka tror ni ligger bakom konspirationen och varför har de skapat den?? Hoppas kunna få ett enkelt svar, utan att det trasslas in i massa märkliga resonemang eller hänvisningar till youtube eller skumma bloggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in