Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Cirkelresonemang. Eftersom gravitation finns så är jorden en flygande boll. Eftersom jorden är boll måste fantasifenomenet gravitation vara en verklighet. Har du verkligen inget bättre att komma med?
Det behövs inget ”bättre”, då gravitationen är ett obestridligt faktum.
Vi vet utan något som helat tvivel att en kraft accelererar massor mot varandra och att klot är den mest effektiva formen.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Det är inte jag som pratar om gravitation eller att jorden är en flygande boll.
Hur är det med läsförståelsen? Det var det jag citerade som jag vill se belägg för.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Om luft och vakuum var samma sak hade du haft en poäng. Partiklar i atmosfären som ackumuleras blir till sist som en vägg. Pröva att lysa med en ficklampa under vattnet, ljuset kommer bromsas upp ganska snabbt, samma sak sker i luft fast långsammare.
Visst, men det är inte mycke partiklar i liften en klar dag. Googla lite på fotografier av månen så kan du se hur detaljerat det kan vara trots att hela atmosfären ”skymmer”. På samma sätt kan vi se horisonten på havet som en skarp kant, med objekt delvis skymda bakom horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Om du försöker argumentera mot plattjorden är det bra om du inte applicerar bollprinciper. Vilka experiment har du gjort som visar att stjärnorna skulle vara mycket längre bort än solen?
Mätning av Parallax. Du kan själv se fenomenet när du åker bil/tåg/cykel, objekt nära dig ser ut att passera snabbare än avlägsna objekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Vilka saker? Och vad är mediet? Om vi befinner oss i vatten kommer många saker att accelerera uppåt. Är din fråga varför saker accelererar antingen uppåt eller neråt?
Alla saker (med massa) påverkas av gravitationen. Om vattnet är tyngre än ett objekt i vattnet, så kommer vattnet att hamna under det lättare objektet och trycka det uppåt. På samma sätt som varm luft stiger i kall luft.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Kanske kan du visualisera det lättare om du får se det?
https://www.youtube.com/watch?v=GpeLDs_MtEk
Är det den med perspektiv-linjer, men som ändå illustration att solen går ned med oförändrad storlek? Hur som helst, jag har sett alla YT-klipp av den stollen. Inget stämmer med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Mig veterligen brukar man inte vara så intresserad att sköta det på det vetenskapliga sättet utan man gör snarare allt för att få det resultat man vill. Det ska filmas eller bevittnas av flera, det ska framgå hur allt gått till, förutsättningar temperatur exakt plats, dag you name it, och ska gärna upprepas flera gånger. Men det vore intressant om du skulle kunna komma med en källa på någon som gjort ett experiment med högprecissvåg och jämfört dom på dom olika platserna.
Som väntar hade du inget att komna med varför precisionsvågar har en kalibrering för breddgrad.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Att man måste gå så långt att tala om en sådan påstådd effekt för att bevisa att jorden är en boll är för mig helt absurt. Känner du dig stolt? Har ni verkligen inga bevis överhuvudtaget för era stollerier? Den här effekten har jag till skinnad från föregående inte sett något exempel på. Jag såg för länge sen på YT nån stackars stolle som hade med sig en våg på planet i olika riktningar, men resultaten stämde inte tillnärmelsevis med beräkningarna.
Eötväös-effekten är ingen påstådd effekt, den är mätbar. Det är inget jag är stolt över, det lämnar jag åt de som upptäckt och verifierar effekten.