2018-11-05, 11:14
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla

Att segla runt jorden går alldeles utmärkt på en platt jord. Circumnavigation for dummies: https://www.youtube.com/watch?v=vuOXLwvTlqc

.

Hur förklarar du att det går väsentligt snabbare att ta sydliga och nordliga rutter mellan kontinenter istället för rakt fram?
Jag har seglat jorden runt och sett detta med mina egna ögon, till skillnad från dig som sitter hemma framför din dator.
Jag har bokstavligt talat åkt i ett konstant väderstreck och därefter anlänt till samma plats. Du måste väl förstå att det du säger är trams.
Citera
2018-11-05, 12:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vet inte varför man fortsätter ställa samma fråga som besvarats otaliga gånger i tråden. Det är elektromagnetism som bestämmer upp från ner. https://www.youtube.com/watch?v=wbkqFKdlpQg

Nej det är det inte. Vi vet att objekt faller ned även vid avsaknad av elektromagnetism, vi vet att objekt faller ned även om vi vänder på det elektromagnetiska fältet.

Hur uppstår ned-kraften utan gravitation?
Citera
2018-11-05, 12:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Dina frågor är extremt basic och visar att du gjort exakt noll research. Jag rekommenderar den här
videon som innehåller 21 vanliga frågor. https://www.youtube.com/watch?v=k0xClWgidZU&t=1153s

Så som ni alltid gör: postar en länk till ett Youtubeklipp där jag förväntas hitta dina argument. I don't think so. Om du ens själv förstår hur solen förväntas lysa i ett runt område med dag, omgärdat med ett jättelångt område med skymning - fast det inte är så på jorden - kanske du ska tänka om?

Citat:
Jag har sett det själv och miljarder människor ser dom varje dag. Sök på sunset in the desert och du kommer se hundratals sådana solnedgångar. Från kanaler som inte har nått att göra med flat earth. När det är mindre luftfuktighet i atmosfären ser du inte samma förvrängning som exempelvis ur ditt fönster uppe i Sverige.

'Sök på sunset in the desert'? Varför? Jag har själv sett åtskilliga solnedgångar i öknen, på savannen och på havet. Ingenstans blir solen mindre. Det är ju bara skrattretande att någon kan påstå något som exakt alla kan se inte stämmer.

Citat:
Det kan man bara spekulera i eftersom vi inte vet. Vi vet bara ATT dom dolt detta, inte varför. Jag har mina aningar men det är ingen mening att hålla på att spekulera. Googla för övrigt "thought stopping".

Mmm, visst. Det stärker ju inte precis idén att det pågår en konspiration där miljontals människor ingår. Jag ser att du inte heller tror på gravitationen. Det innebär att alla som kommer någon enda vart med sina bygg- och teknikingenjörstudier också introduceras i denna mystiska frimurarorden.

För egen del mätte jag tyngdaccelerationen redan i gymnasiet. Ingen i klassen tvivlade på att den fanns, ingen har senare blivit visselblåsare. Hur gjorde du själv på gymnasiet för att missa graviationen?

Citat:
ca 500 sägs ha varit i rymden och 24 sägs ha varit utanför low earth orbit. Och ja, en stor majoritet är just frimurare. Det patetiska är att Nasa idag erkänner att man inte kan ta sig utanför low earth orbit. Dom har glömt hur man gjorde sa en hög gubbe på Nasa.

Hela rymdindustrin består ju av några fler än de som faktiskt varit i rymden. Inte för att detta verkar vara ett problem för dig att bortförklara, just saying.

Citat:
Det fullkomligt kryllar av folk inom dessa områden som talar om sina erfarenheter. Mark Sargent har massvis med sådana intervjuer. Folk som jobbat på Antarktis, prickskyttar, flygvapnet, brobyggare etc etc.

´Kryllar' Hahahahahahahahahahahahaha.
Citera
2018-11-05, 17:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Cirkelresonemang. Eftersom gravitation finns så är jorden en flygande boll. Eftersom jorden är boll måste fantasifenomenet gravitation vara en verklighet. Har du verkligen inget bättre att komma med?
Det behövs inget ”bättre”, då gravitationen är ett obestridligt faktum.
Vi vet utan något som helat tvivel att en kraft accelererar massor mot varandra och att klot är den mest effektiva formen.

Citat:
Det är inte jag som pratar om gravitation eller att jorden är en flygande boll.
Hur är det med läsförståelsen? Det var det jag citerade som jag vill se belägg för.

Citat:
Om luft och vakuum var samma sak hade du haft en poäng. Partiklar i atmosfären som ackumuleras blir till sist som en vägg. Pröva att lysa med en ficklampa under vattnet, ljuset kommer bromsas upp ganska snabbt, samma sak sker i luft fast långsammare.
Visst, men det är inte mycke partiklar i liften en klar dag. Googla lite på fotografier av månen så kan du se hur detaljerat det kan vara trots att hela atmosfären ”skymmer”. På samma sätt kan vi se horisonten på havet som en skarp kant, med objekt delvis skymda bakom horisonten.

Citat:
Om du försöker argumentera mot plattjorden är det bra om du inte applicerar bollprinciper. Vilka experiment har du gjort som visar att stjärnorna skulle vara mycket längre bort än solen?
Mätning av Parallax. Du kan själv se fenomenet när du åker bil/tåg/cykel, objekt nära dig ser ut att passera snabbare än avlägsna objekt.

Citat:
Vilka saker? Och vad är mediet? Om vi befinner oss i vatten kommer många saker att accelerera uppåt. Är din fråga varför saker accelererar antingen uppåt eller neråt?
Alla saker (med massa) påverkas av gravitationen. Om vattnet är tyngre än ett objekt i vattnet, så kommer vattnet att hamna under det lättare objektet och trycka det uppåt. På samma sätt som varm luft stiger i kall luft.

Citat:
Kanske kan du visualisera det lättare om du får se det? https://www.youtube.com/watch?v=GpeLDs_MtEk
Är det den med perspektiv-linjer, men som ändå illustration att solen går ned med oförändrad storlek? Hur som helst, jag har sett alla YT-klipp av den stollen. Inget stämmer med verkligheten.

Citat:
Mig veterligen brukar man inte vara så intresserad att sköta det på det vetenskapliga sättet utan man gör snarare allt för att få det resultat man vill. Det ska filmas eller bevittnas av flera, det ska framgå hur allt gått till, förutsättningar temperatur exakt plats, dag you name it, och ska gärna upprepas flera gånger. Men det vore intressant om du skulle kunna komma med en källa på någon som gjort ett experiment med högprecissvåg och jämfört dom på dom olika platserna.
Som väntar hade du inget att komna med varför precisionsvågar har en kalibrering för breddgrad.

Citat:
Att man måste gå så långt att tala om en sådan påstådd effekt för att bevisa att jorden är en boll är för mig helt absurt. Känner du dig stolt? Har ni verkligen inga bevis överhuvudtaget för era stollerier? Den här effekten har jag till skinnad från föregående inte sett något exempel på. Jag såg för länge sen på YT nån stackars stolle som hade med sig en våg på planet i olika riktningar, men resultaten stämde inte tillnärmelsevis med beräkningarna.
Eötväös-effekten är ingen påstådd effekt, den är mätbar. Det är inget jag är stolt över, det lämnar jag åt de som upptäckt och verifierar effekten.
Citera
2018-11-05, 17:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej det stämmer inte tillnärmelsevis. Det är som att titta på helan och halvan eller jönssonligan när dom försöker få ordning på grejerna.
Oj, det där var ett redigt argument. Nu blev jag nästen en plattjording. Eller inte.
Förklara gärna vad det är för fel på den uppmätta refraktionen.

Citat:
Om jorden har en omkrets motsvarande Sverige så borde du kunna se den från några meter. Jo bland annat Phuket Word ovan. Han fick samma resultat på en 600m lång väg. Han visade med all önskvärt tydlighet vad missförståndet bestod i. https://www.youtube.com/watch?v=bfJRLv77YLU
Jorden omkrets är inte motsvarande Sverige, jorden omkrets är drygt 4000 mil vid ekvatorn och exakt 4000 mil från pol till pol. Hur lång är ekvatorn enligt dig?

Belägg för att vägen i klippet är plan, tack.
Citera
2018-11-05, 18:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Cirkelresonemang. Eftersom gravitation finns så är jorden en flygande boll. Eftersom jorden är boll måste fantasifenomenet gravitation vara en verklighet.
Ett förtydligande: jag sa aldrig att jorden har gravitation för att den är rund. Jorden har, liksom alla anda saker, gravitation på grund av att den har massa. Allts är det inget cirkelresonemang.

Edit: Såg nu att madtop redan påpekat detta.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-11-05 kl. 18:22.
Citera
2018-11-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är det inte. Vi vet att objekt faller ned även vid avsaknad av elektromagnetism, vi vet att objekt faller ned även om vi vänder på det elektromagnetiska fältet.

Hur uppstår ned-kraften utan gravitation?
Hur kom du fram till att ni vet detta? Vad menar du med avsaknad av elektromagnetism?

Jag antar att du har Mätt något. Exakt vad har du mätt och hur mätte du.
EDIT: jag är inte ute efter dina gamla resonemang, jag är ute efter exakt hur du har mätt.
Ditt jobb är väl att övertyga andra så dom "går tillbaka till verkligheten", så var så saklig du kan.
Citera
2018-11-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Hur kom du fram till att ni vet detta? Vad menar du med avsaknad av elektromagnetism?

EDIT: jag är inte ute efter dina gamla resonemang, jag är ute efter exakt hur du har mätt.
Ditt jobb är väl att övertyga andra så dom "går tillbaka till verkligheten", så var så saklig du kan.
Trä påverkas inte av magnetism, ändå trillar det till marken.
Citera
2018-11-05, 19:03
Medlem
madtops avatar
Citat:

Men det här har vi redan pratat om. Har du förträngt det?

Elektriska fält och magnetiska fält kan man mäta på många olika sätt, bland annat med hjälp av en EMF-mätare.
https://www.elfa.se/sv/elektromagnetisk-faeltmaetare-chauvin-arnoux-ca40/p/17659055?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category4=Ele ktromagnetiska+f%C3%A4ltm%C3%A4tare&filter_Categor y3=Installationstestare&page=3&origPos=3&origPageS ize=50&simi=99.9

Citat:
Vad menar du med avsaknad av elektromagnetism?

Att fältstyrkan är noll.
Fixar man med lätthet med hjälp av en skärmbur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Jag har en sådan på jobbet. Och saker trillar nedåt även i den.
Citera
2018-11-05, 19:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Uppenbart att du är här för att tjaffsa för alla som läser.

Vad menar du med avsaknad av elektromagnetism?
Citera
2018-11-05, 19:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Detta är gammalt ja. Vi har pratat om detta förut så jag tänker inte rabbla upp samma sak från min sida heller, för du kommer ändå inte vilja förstå.

Jag förstår alldeles utmärkt.

Det är du som inte förstår vad EMF är. Och det skrattretande är att trots att du har noll koll på vad det är påstår du att det är förklaringen till att saker faller nedåt.
Citera
2018-11-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag förstår alldeles utmärkt.

Det är du som inte förstår vad EMF är. Och det skrattretande är att trots att du har noll koll på vad det är påstår du att det är förklaringen till att saker faller nedåt.
Jag förstår inte helheten av EMF, nej jag instämmer men jag förstår något.
Och att du tycker det är konstigt att man tror på något som är logiskt och som man kan observera tydliga effekter av medans man ser NOLL(0%) av gravitationen säger en hel del om dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in