Citat:
Ursprungligen postat av
Yeyyo
Hej, jag har genom hela mitt liv haft problem med mina tänder och att gå till tandläkaren har varit min största rädsla, jag tycker verkligen att det är mycket obehagligt upplevelse, så att jag missade många tider som jag hade innan jag blev 19 och allt var gratis.
Jag fick några tänder utdragna när jag var 15 och jag vill fixa hela käften nu så jag bad om en pris förfråga hos min tandläkare.
Jag fick en chock när jag fick hem ett papper som det stog att priset för att mina tänder skulle fixas var 181.000kr, därav så kommer staten betala 90.000kr och jag betalar resten så 91.000kr.
Finns det något sorts hjälp jag kan få så jag slipper betala närmare 100000kr för att kunna äta utan att få ont ? Jag har jobb och kan betala långsiktigt men vissa ingrep kostar 13.000kr åt gången och det skulle döda min ekonomi totalt, lån kan jag inte ta på ett tag på grund av en anmärkning.
Upskattar all hjälp jag kan få, Mvh
från
https://www.forsakringskassan.se/pri.../tandvardsstod
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------
En del av dina kostnader för tandvård kan täckas av högkostnadsskyddet. Det gäller kostnader för mer än sammanlagt 3 000 kronor under ett år enligt statens referenspriser eller tandläkarens priser. Högkostnadsskyddet beräknas utifrån det pris som är lägst: referenspriset eller tandläkarens pris. Därför får du betala mellanskillnaden om din tandläkares pris är högre än referenspriset.
Exempel:
En behandling består av åtgärder som sammanlagt har ett referenspris på 20 000 kronor. Tandläkaren tar ut samma pris som referenspriset. Du behöver då först betala 3 000 kronor för att komma upp till högkostnadsskyddets första nivå.
Av kostnaderna mellan 3 000 och 15 000 kronor, det vill säga 12 000 kronor, betalar du sedan 50 procent. Det blir 6 000 kronor. Av de kostnader som överstiger 15 000 kronor, det vill säga 5 000 kronor, betalar du 15 procent. Det blir 750 kronor.
Du betalar därmed totalt 9 750 kronor (3 000 + 6 000 + 750). Du har då fått 10 250 kronor (20 000 – 9 750) i tandvårdsersättning från högkostnadsskyddet för den utförda tandvården.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
personligen så gjorde jag en större sak, och fick då betala ca hälften av den totala kostnaden, därför att implantat inte täcks av tandvårdsstödet, utan där ersätter man stifttänder. så den delen fick jag betala mer för eftersom det räknades till kosmetisk vård .. konstigt men så var det.
eftersom du betalar ca 50 % själv så vad är det då för alternativ du har att välja på?
och det krävs lite taktisk finess för att nyttja detta effektivt, eftersom det gäller från ett visst datum och ett år framåt, sedan börjar det om.
om du var till tandläkaren i augusti och då började ditt datum räknas då,så att säga, för att allt skall grunda sig i dessa uträkningar så skall alla kostnader vara inom ett år från det datumet.. det kan du nog konferera med din tandläkare om hur ni skall göra detta bäst.