• 1
  • 2
2018-11-06, 07:36
Medlem
Hej, jag har genom hela mitt liv haft problem med mina tänder och att gå till tandläkaren har varit min största rädsla, jag tycker verkligen att det är mycket obehagligt upplevelse, så att jag missade många tider som jag hade innan jag blev 19 och allt var gratis.
Jag fick några tänder utdragna när jag var 15 och jag vill fixa hela käften nu så jag bad om en pris förfråga hos min tandläkare.
Jag fick en chock när jag fick hem ett papper som det stog att priset för att mina tänder skulle fixas var 181.000kr, därav så kommer staten betala 90.000kr och jag betalar resten så 91.000kr.
Finns det något sorts hjälp jag kan få så jag slipper betala närmare 100000kr för att kunna äta utan att få ont ? Jag har jobb och kan betala långsiktigt men vissa ingrep kostar 13.000kr åt gången och det skulle döda min ekonomi totalt, lån kan jag inte ta på ett tag på grund av en anmärkning.

Upskattar all hjälp jag kan få, Mvh
Citera
2018-11-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyyo
Hej, jag har genom hela mitt liv haft problem med mina tänder och att gå till tandläkaren har varit min största rädsla, jag tycker verkligen att det är mycket obehagligt upplevelse, så att jag missade många tider som jag hade innan jag blev 19 och allt var gratis.
Jag fick några tänder utdragna när jag var 15 och jag vill fixa hela käften nu så jag bad om en pris förfråga hos min tandläkare.
Jag fick en chock när jag fick hem ett papper som det stog att priset för att mina tänder skulle fixas var 181.000kr, därav så kommer staten betala 90.000kr och jag betalar resten så 91.000kr.
Finns det något sorts hjälp jag kan få så jag slipper betala närmare 100000kr för att kunna äta utan att få ont ? Jag har jobb och kan betala långsiktigt men vissa ingrep kostar 13.000kr åt gången och det skulle döda min ekonomi totalt, lån kan jag inte ta på ett tag på grund av en anmärkning.

https://www.1177.se/Stockholm/Regler...d-med-tandvard

Folktandvården har avbetalning även om du har betalningsanmärkning om jag minns rätt.

Du kan vända dig till din kommuns socialtjänst, kan eventuellt gå att få försörjningsstöd (socialbidrag) för viss tandvård.
Citera
2018-11-06, 08:18
Medlem
Måste man inte vara arbetslös för att få det ?
Citera
2018-11-06, 10:09
Medlem
SophieNeveus avatar
Antar att du är över 25 år gammal, då tandvården är fri fram tills det året man fyller 25.
Tror inte att det finns några specifika bidrag att söka utöver det som staten redan betalar.
Har du ingen form av tandförsäkring? Förstår om du inte har det i och med tidigare historik skulle leda till en ganska dyr månadspremie.
Jag har haft tandförsäkring via jobbet tidigare, har du kollat med din arbetsgivare?
Citera
2018-11-06, 11:00
Medlem
borrizs avatar
Till att börja med tycker jag att du skall vara glad och tacksam!
Nu har du redan fått 90 laxar av staten, pengar som jag och många andra har varit med om att betala och allt för att du inte haft vett att sköta din personliga hygien.

En lösning skulle vara att du ansöker om bidrag ifrån alla de olika fonder som finns. Tycker du skall fråga på biblioteket och surfa på nätet.

Måste du tvunget fylla hela käften med inplantat?
Det finns andra, billigare, minst lika funktionella och framför allt mindre plågsamma alternativ. Folk har använt lösgommar de sista hundra åren en lösning som bör fungera utmärkt även idag. Ett annat alternativ är att använda bryggor istf inplantat.
Citera
2018-11-06, 11:41
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Antar att du är över 25 år gammal, då tandvården är fri fram tills det året man fyller 25.
Tror inte att det finns några specifika bidrag att söka utöver det som staten redan betalar.
Har du ingen form av tandförsäkring? Förstår om du inte har det i och med tidigare historik skulle leda till en ganska dyr månadspremie.
Jag har haft tandförsäkring via jobbet tidigare, har du kollat med din arbetsgivare?
Fram till det år man fyller 23
Citera
2018-11-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyyo

från https://www.forsakringskassan.se/pri.../tandvardsstod
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------
En del av dina kostnader för tandvård kan täckas av högkostnadsskyddet. Det gäller kostnader för mer än sammanlagt 3 000 kronor under ett år enligt statens referenspriser eller tandläkarens priser. Högkostnadsskyddet beräknas utifrån det pris som är lägst: referenspriset eller tandläkarens pris. Därför får du betala mellanskillnaden om din tandläkares pris är högre än referenspriset.

Exempel:

En behandling består av åtgärder som sammanlagt har ett referenspris på 20 000 kronor. Tandläkaren tar ut samma pris som referenspriset. Du behöver då först betala 3 000 kronor för att komma upp till högkostnadsskyddets första nivå.

Av kostnaderna mellan 3 000 och 15 000 kronor, det vill säga 12 000 kronor, betalar du sedan 50 procent. Det blir 6 000 kronor. Av de kostnader som överstiger 15 000 kronor, det vill säga 5 000 kronor, betalar du 15 procent. Det blir 750 kronor.

Du betalar därmed totalt 9 750 kronor (3 000 + 6 000 + 750). Du har då fått 10 250 kronor (20 000 – 9 750) i tandvårdsersättning från högkostnadsskyddet för den utförda tandvården.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---

personligen så gjorde jag en större sak, och fick då betala ca hälften av den totala kostnaden, därför att implantat inte täcks av tandvårdsstödet, utan där ersätter man stifttänder. så den delen fick jag betala mer för eftersom det räknades till kosmetisk vård .. konstigt men så var det.

eftersom du betalar ca 50 % själv så vad är det då för alternativ du har att välja på?

och det krävs lite taktisk finess för att nyttja detta effektivt, eftersom det gäller från ett visst datum och ett år framåt, sedan börjar det om.

om du var till tandläkaren i augusti och då började ditt datum räknas då,så att säga, för att allt skall grunda sig i dessa uträkningar så skall alla kostnader vara inom ett år från det datumet.. det kan du nog konferera med din tandläkare om hur ni skall göra detta bäst.
Citera
2018-11-06, 17:24
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Fram till det år man fyller 23
Nej, inte i Västra Götaland i alla fall, var hos tandläkaren nyss och det kostade ingenting.

https://folktandvarden.vgregion.se/p...tandvardsstod/
Citera
2018-11-07, 19:52
Moderator
ofays avatar
Citat:
Nej, inte i Västra Götaland i alla fall, var hos tandläkaren nyss och det kostade ingenting.

https://folktandvarden.vgregion.se/p...tandvardsstod/
föregångare. hoppas ts bor där då
Citera
2018-11-07, 21:10
Medlem
Om ekonomin inte tillåter och ditt mål är funktion kan man garanterat göra det billigare.
Iaf...

1. Prata med din tdl. Är det en privat tdl så går det ofta att lägga upp en avbetalningsplan räntefritt. Ex att du kommer upp varje månad och betalar en summa i kassan. Folktandvården är mer anala att ha att göra med när det kommer till ekonomi.

2.Baserat på totalsumma och FK-ersättning är du hos en klinik som inte har referenspriser. Inget fel med det men om du vill maximera din FK ersättning kan du titta vad andra behandlare erbjuder. Högre pris är inte alltid lika med bättre kvalitet.

Som ett exempel säger vi för enkelhetens skull att du har behandling för just 181.000 men hos en klinik som erbjuder referenspris.
3000 kr x100 %=3000
3000-15000 kr x50%= 6000
15000-181000 x 15% = 24900
24900+6000+3000= 33 900 kontra dina 91000.

Nu kommer din behandling inte kosta 181.000 hos någon med referenspris men för att du ska förstå vilken stor skillnad det gör för plånboken.

Jag själv har inte referenspris av väl valda anledningar men har kollegor både I Stockholm och Gbg som jag vet är både genuina och duktiga tdl som följer referenspris utan att tulla på kvalitet eller beställer kinaprodukter.
Citera
2018-11-07, 21:14
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Ni får jätte gärna berättar i vilken region ni bor för har hört detta innan från en som bodde västra Sverige.

Men här i södra Sverige har vi då ingen fri tandvård till 25...

Är det lanseringen som sätter sina egna regler ?

Har ni någon källa på att det är gratis till 25 och vilka landsting det gäller ?
Citera
2018-11-08, 06:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ni får jätte gärna berättar i vilken region ni bor för har hört detta innan från en som bodde västra Sverige.

Men här i södra Sverige har vi då ingen fri tandvård till 25...

Är det lanseringen som sätter sina egna regler ?

Har ni någon källa på att det är gratis till 25 och vilka landsting det gäller ?
Åldern för fri tandvård styrs av politiska beslut i respektive landsting.Det bästa du kan göra är att surfa in på ditt eget landsting och leta där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in