2018-11-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
EGT är inte någon källa att lita på.
Hen skriver inte vad som har hänt utan sin egen tolkning av olika saker.
Det brukar vara stor skillnad på den tolkningen och verkligheten.

Ingen häktas samma dag som polisen tar in personen till förhör, möjligen kan personen anhållas.
Det verkar inte som om han ens anhölls.
Du kan väl googla så att du förstår vilka begrepp du använder.

Jag tror (i alla fall försöker) att jag skriver om nått jag vet, tror, hört från andra o.s.v.

Jag trodde GM häktades när han avfördes från platsen, kanske rätt nomeklatur är greps, och då ber jag om ursäkt om jag använde fel ord. I detta fall så verkar alla förstå att han greps och inte häktades.
Det var inte min mening eller syfte att förstärka situationen.

Att sinnet rinner över ibland för vissa personer vet jag. Men i detta fall så hade SD anmält sin närvaro, så det var ingen överraskning. GM har i andra sammanhang ondgjort sig att SD inte anmäler sitt deltagande på event, så SD gjorde det nu.

GM söker upp SD i syfte att attackera SD. GM har kniv på sig i situationen. Vad hade hänt om det eskalerade och vart utökat handgemäng där SD får övertag?

Varför gör GM detta framför barn? Detta är för mig och många andra oförlåtligt.
Citera
2018-11-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Jag såg också händelsen, SD kom in och ställde sig i lokalen varpå en person gick fram och frågade honom vad han gjorde där. Han tar tag i SD och frågar igen vad han gör där, SD snubblar eller kastar sig ned på golvet och börjar skrika.
Därefter säras de på och eventet fortsätter. Polis kommer dit senare, tar upp en anmälan och åker igen, både SD och den andre ger sig ut i skogen, fast inte samtidigt.

SD överdriver situationen, kastar sig och skriker. Är rätt säker på att det inte är ett brott att prata med någon. Dessutom intressant att SD beter sig som en liten tjej när en man ställer på honom, bara tuff och använder våld mot kvinnor.
Helt förståeligt att fråga vad MGM har där att göra, vare sig han är skyldig eller oskyldig till mordet.
Det handlar om Respekt!
En normal människa dyker inte upp på ett event där han vet att vänner till offret befinner sig, särskilt då det faktiskt är han som är under luppen i ärendet.
Och att sedan MGM flugit ner i golvet av sin egen/annans åverkan tror jag personligen inte kommer att leda till något annat än att det ärendet läggs ner
Citera
2018-11-06, 10:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Var snäll och sluta nu upp med att sprida osakligheter (läs: lögner) i tråden, hoppsann!
Man kan av jourdomstol häktas samma dag man tas in till förhör.

Du kan väl ge något exempel på detta om du vill visa att det förekommer i verkligheten.

Jourdomstolar är under utredning och utredarna säger nej till att sådana inrättas. Syftet med dem skulle i så fall vara att genomföra rättegångar snabbt, inte att hantera häktningar.

Frågor på det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnB2pO/utredare-sager-nej-till-jourdomstolar
Citera
2018-11-06, 10:29
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Helt förståeligt att fråga vad MGM har där att göra, vare sig han är skyldig eller oskyldig till mordet.
Det handlar om Respekt!
En normal människa dyker inte upp på ett event där han vet att vänner till offret befinner sig, särskilt då det faktiskt är han som är under luppen i ärendet.
Och att sedan MGM flugit ner i golvet av sin egen/annans åverkan tror jag personligen inte kommer att leda till något annat än att det ärendet läggs ner

Fråga är en sak, hoppa på och anklaga någon är en helt annan sak
på eventet fanns både vänner till LW och SD, han hade lika stor rätt att befinna sig där som alla andra

varför skulle ärendet läggas ner?
Citera
2018-11-06, 10:29
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Polisen anhåller, häktar gör en domstol efter en framställan av en åklagare... Personen blev med största sannolikhet endast anhållen/omhändertagen och sedan släppt efter förhör...

Nej, polisen griper, åklagare anhåller (inom 3 dygn) och tingrätten häktar.
Citera
2018-11-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hade drivit ett civilrättsligt mål om så bara för att låta motparten betala min advokat samt rättegångskostnader.

Det är det som blir själva straffet inte den nästintill obefintliga skadeståndssumman. Det är mitt råd till alla som vet att de har ett "open and shut case" 😀
Håller med dig i det du skriver, helt och hållet!

Vi skall inte glömma att även i ett civilmål kommer ärendet att hamna på plattformar som tillhandahåller domstolsutslag. "Ärekränkaren" kommer därigenom att för det närmaste decenniet finnas offentligt "tillgänglig". Hoppas att han har ett ovanligt efternamn..

I ärendet med "Ärekränkaren" så kommer han med all säkerhet bli dömd och därför hamna i belastningsregistret för misshandeln och vapenbrottet (kniven), så den gubben får vad han förtjänar!
Citera
2018-11-06, 10:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
jag är inte från kretsen så jag känner inte de inblandade, men det var många vittnen som såg samma sak som jag iaf.
Är inte säker på att det var en kniv som bars, kan ha varit en multiverktyg också.
Det var någon tjock ful person med SD, riktigt ful, någon blek rätt ful tjej som torde vara HD, och sedan en mörkhårig tjej på 35 kanske.

Såg att många undvek dom.
Nä polisen pratade bara med personen, inget annat. Nu vet jag inte var nästa fad går, men en tips till ledningen är väl att införa följande paragraf för att undvika händelser av detta slag.

1. Geocachare som är misstänkta för mord på en annan geocachare är inte välkomna på eventet.

Ovanstående tycker man inte ska behövas, men uppenbarligen finns det människor typ SD med extremt låg, för att inte säga ingen empati och totalt omdömeslös.

Det är helt onödigt att kritisera HD, och speciellt med kommentarer som inte alls är relaterade till mordet. Jag tror inte hon är inblandad men förstår att andra kan ha den motsatta åsikten. Helt irrelevant kritik är ändå rätt onödig. Det är inte konstigt om hon inte mår särskilt bra just nu .
Citera
2018-11-06, 10:34
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Nej, polisen griper, åklagare anhåller (inom 3 dygn) och tingrätten häktar.

KL 09:55
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-11-06, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om rubriceringen var brott mot knivlagen, så kan det bero på att polisen hittade en kniv på personen då de undersökte hen efteråt.

Brottsrubriceringen behöver därför inte nödvändigtvis betyda att personen drog kniv vid det, enligt i tråden påstådda, handgemänget på FAD-eventet.

Nej, absolut inte.
Jag funderade bara över hur de som bevittnade händelsen kunde veta att han bar kniv och på vilka grunder han blev gripen.

Visserligen kanske kniven kunde ses i bältet. Men att från det veta att en av punkterna som han blev anklagad till var brott mot knivlagen kanske inte är givet.

Kanske han inte blev gripen utan kunde geocacha och det finns loggningar?
Har han själv berättat för någon om vilka sakar han anklagats för?
Eller är allt bara rykten?
Citera
2018-11-06, 10:41
Medlem
Citat:
Du kan väl ge något exempel på detta om du vill visa att det förekommer i verkligheten.

Jourdomstolar är under utredning och utredarna säger nej till att sådana inrättas. Syftet med dem skulle i så fall vara att genomföra rättegångar snabbt, inte att hantera häktningar.

Frågor på det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnB2pO/utredare-sager-nej-till-jourdomstolar
Ge dig, hoppsann!
Vill inte gå OffT, men du har felaktigt påstått att man inte kan bli häktad samma dag som man tas in till förhör. Jag tror tråden är nöjd med att jag visat att du är en opålitlig person. Tänker inte leta exempel. Jag har jobb att sköta och på dig har jag lagt mer än nog.
Citera
2018-11-06, 10:42
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
jag är inte från kretsen så jag känner inte de inblandade, men det var många vittnen som såg samma sak som jag iaf.
Är inte säker på att det var en kniv som bars, kan ha varit en multiverktyg också.
Det var någon tjock ful person med SD, riktigt ful, någon blek rätt ful tjej som torde vara HD, och sedan en mörkhårig tjej på 35 kanske.

Såg att många undvek dom.
Nä polisen pratade bara med personen, inget annat. Nu vet jag inte var nästa fad går, men en tips till ledningen är väl att införa följande paragraf för att undvika händelser av detta slag.

1. Geocachare som är misstänkta för mord på en annan geocachare är inte välkomna på eventet.

Ovanstående tycker man inte ska behövas, men uppenbarligen finns det människor typ SD med extremt låg, för att inte säga ingen empati och totalt omdömeslös.

syns rätt bra i din beskrivning att du försöker få folk att tro något annat än det som hände
jag vet vilka SD stod och pratade med vid tillfället och ingen av dem stämmer in med det du skriver
och konstigt nog så stämmer det inte ens att folk undvek varken SD eller HD,
vad jag såg under hela kvällen/helgen så var det folk fram nästan hela tiden och pratade med både SD och HD

kanske ska ändra din paragraf till att hålla personer utanför som inte kan kontrollera sig och hoppar på folk
man tar inte fel på utseendet på multiverktyg och kniv, även om du försöker med damage control
Citera
2018-11-06, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är helt onödigt att kritisera HD, och speciellt med kommentarer som inte alls är relaterade till mordet. Jag tror inte hon är inblandad men förstår att andra kan ha den motsatta åsikten. Helt irrelevant kritik är ändå rätt onödig. Det är inte konstigt om hon inte mår särskilt bra just nu .

Nu håller jag till fullo med här. Inte konstigt att HD är blek om hon är deprimerad m.m.
Onödig kritik mot någon som inte ens är misstänkt.

Sannolikheten att hon är oskyldig är stor annars hade nog polisen misstänkt henne också efter 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in