Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymusfilijockus
Otrevlig historia. Den som läst detta torde tänka efter ett par extra gånger innan man ger sig in på att hyra ut i 2:a hand. Åtminstone understryks klokskapen i att välja de tillfälligt inflyttade med omsorg.
Att invänta myndigheters agerande är en taktik som belönats relativt väl historiskt - det törs jag påstå. Nya bråda tider tror jag dock råder. I sådana här fall, när kronofogden agerar först efter många månader (eller i värsta fall år) och polisen lyser med sin frånvaro, är det sannerligen inte lätt att finna andra alternativ än att ta lagen i egna händer. Tyvärr. Detta är sannolikt det första Herr Valentin måste komma till acceptans gällande.
Flera goda förslag finns i tråden. Att t.ex. kontakta socialen, stänga av elen, klister i låset - eller varför inte sönderbrutna gem intryckta i låset? Osv. En "kreativt" lagd vän kan säkert med viss genomblåsning av det övre kontoret bistå Valentin med fler effektiva idéer.
* Att plåga dit polisen genom fiffiga upptåg utanför lägenheten, kan också vara en ide syftande till att få de att tröttna = agera.
Det sorgliga är att han verkade göra någon form av UC på paret, fann att mannen hade skulder men valde ändå att hyra ut till dem. Han ”ville inte vara dömande”. Det var naivt. Upptäcker man minsta lilla betalningsanmärkning så ska man springa, fort som fan.
Tror som du att tålamod är det bästa i det här fallet, han har lagen på sin sida. Man vill nog inte provocera paret för mycket då de har möjlighet att totalkvadda lägenheten om de skulle hamna i nån trängd situation.
Jag undrar varför han inte stänger av elen, kanske han är rädd för vattenskada under frysen?