2018-11-05, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Det fetade: Tycker du/ni/dom som i månader haft som huvudsaklig sysselsättning att snaska,,baktala och utpeka honom som skyldig har någon som helst rätt att begära respekt av honom?
Hur vore det om mobben själva kunde visa "taktkänsla och "ligga lite lågt" och låta rätten ha sin gång ?
Du som är förnuftig har ett extra ansvar att säga ifrån, notknapparen

Jag kan i denna fråga bara ta ansvar för vad jag för fram. De andra skribenternas åsikter kan jag inte ta ansvar för. Jag försöker så långt det går att vara saklig, men jag är inte mer än människa. Jag tycker att genom att försöka vara saklig och att ha en så god ton som möjligt, att tar jag mitt ansvar.

Alla människor drar förhastade slutsatser. Det är helt nödvändigt för att kunna ta sig fram i samhället. Som tur är finns det undersökningar och forskare, människor som tar redan vissa saker, det som vi idag tar för sanning. I morgon är det en annan sanning. En del av detta läser vi om i tidningar, eller får höra på annat sätt. På så vis tar vi ett beslut om att det så här vår verklighet är.

I en domstol kan man inte dra förhastade slutsatser. Där gäller att undersöka situationen så objektivt som möjligt. Men nu sitter vi inte i en domstol. Vi har inte tillräckligt med underlag här i tråden. Här sitter vi med våra "ryggsäckar" och vi tycker och vi känner och vi tror...

Och att du för över mina ord - taktkänsla-respekt-ligga lågt i en helt annan situation än den vi pratade om är inte rätt. Jag pratar bara om exakt den situation som eventet innebar.

Och där står jag kvar vid exakt samma tanke, att om man inte kan hantera sin aggression är det bättre att man stannar hemma.

Och att visa sin taktkänsla och att ligga lågt och visa respekt, det ska man inte göra för att man ska slippa få stryk, utan det gör man just för de saker som de orden jag nämnde. Det gäller att göra det för allas skull, inklusive sin egen skull.

Det betyder inte att SD inte ska gå ut, träffa sina vänner, sluta geocacha, sluta sitt jobb. Varje situation måste bedömas utifrån de aspekter det innebär att en person ur en gemensam geocachkrets har brutalt blivit mördad, en är skäligen misstänkt och vad det innebär.
Citera
2018-11-05, 18:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu fick tyvärr advokaten hjälp till sin nästa klagan mot misstankegraden.

Nu skämtar du väl ändå? Du tror väl inte att advokaten kan påverka misstankegraden när den inte utgör grund för häktning?

Citat:
Samt att det kom olaga hot från en närstående igår. Åtminstone som lagen bedömer det, även om vi moraliskt tycker att hen hade all rätt att uttrycka sig så i sin sorg.

Vad är det du tror att "lagen" bedömer det som hot?
Är det din egen hemsnickrade tolkning av "lagen" eller varifrån har du annars fått den tolkningen?
Citera
2018-11-05, 19:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ja, jag skrev ju att det är helt förståeligt men lagen ser det som hot. Egentligen var kontentan av mitt inlägg att närstående kanske borde få hjälp med sin sorg.

Bästa hjälpen i alla närståendes sorg är att mördaren går till polisen och erkänner.
Citera
2018-11-05, 19:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan i denna fråga bara ta ansvar för vad jag för fram. De andra skribenternas åsikter kan jag inte ta ansvar för. Jag försöker så långt det går att vara saklig, men jag är inte mer än människa. Jag tycker att genom att försöka vara saklig och att ha en så god ton som möjligt, att tar jag mitt ansvar.

Alla människor drar förhastade slutsatser. Det är helt nödvändigt för att kunna ta sig fram i samhället. Som tur är finns det undersökningar och forskare, människor som tar redan vissa saker, det som vi idag tar för sanning. I morgon är det en annan sanning. En del av detta läser vi om i tidningar, eller får höra på annat sätt. På så vis tar vi ett beslut om att det så här vår verklighet är.

I en domstol kan man inte dra förhastade slutsatser. Där gäller att undersöka situationen så objektivt som möjligt. Men nu sitter vi inte i en domstol. Vi har inte tillräckligt med underlag här i tråden. Här sitter vi med våra "ryggsäckar" och vi tycker och vi känner och vi tror...

Och att du för över mina ord - taktkänsla-respekt-ligga lågt i en helt annan situation än den vi pratade om är inte rätt. Jag pratar bara om exakt den situation som eventet innebar.

Och där står jag kvar vid exakt samma tanke, att om man inte kan hantera sin aggression är det bättre att man stannar hemma.

Och att visa sin taktkänsla och att ligga lågt och visa respekt, det ska man inte göra för att man ska slippa få stryk, utan det gör man just för de saker som de orden jag nämnde. Det gäller att göra det för allas skull, inklusive sin egen skull.

Det betyder inte att SD inte ska gå ut, träffa sina vänner, sluta geocacha, sluta sitt jobb. Varje situation måste bedömas utifrån de aspekter det innebär att en person ur en gemensam geocachkrets har brutalt blivit mördad, en är skäligen misstänkt och vad det innebär.

- Förleds inte betrakta min post som oberättigad även om den vid första påseende kan tyckas det. Ser inte att MGM har någon som helst skuld i att han bakifrån blir attackerad på FAD. En uppmuntrande och obestridlg skuld har däremot flera hetsare här i tråden samt dom fega och veka deltagare som inte med ett ord tagit avstånd från det som förevar på eventet. Skäms på er ryggradslösa sillmjölkar.

- Mitt förtroende för dig ger att du har förstånd att tydligt formulera också det du tycker är fel viket jag inte tycker du har gjort. Det humankapital och intelligens du visat tråden säger mig det. Det medför obehaget att också säga ifrån när dom blodtörstiga går över gränserna i sitt gläfsande oavsett även du misstänker MGM utfört dådet. Ty du tillhör väl inte dom?

Det är inte dom procentuellt få högafflarna som är farliga det är vi som fegar för obehaget att säga ifrån som är möjliggörare. Det finns ett bra ord för vad jag menar. KURAGE
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-05 kl. 20:07.
Citera
2018-11-05, 19:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Som denna fråga: "Kan en misstänkt bestrida/överklaga en misstankegrad? Fallet gäller en person som tidigare varit häktad skäligen misstänkt för ett mord, men som fortfarande är skäligen misstänkt enligt åklagaren. Personen är på fri fot. Måste en åklagare motivera inför tingsrätt en sådan misstankegrad och kan isåfall den misstänkte överklaga ett sådant yrkande?"

https://lawline.se/answers/kan-en-misstankegrad-overklagas-och-maste-en-aklagare-motivera-en-misstankegrad-infor-ratten

Vore det inte på sin plats att du inte bara klistrar in en länk utan även citerar lite av artikeln/SVARET?

”Går det överklaga en misstankegrad?

Det går inte enligt svensk rätt att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta. För det fall personen anser att de inblandade poliserna eller åklagaren skött ärendet på ett felaktigt sätt kan denne dock upprätta en JO-anmälan. JO har till uppgift att granska myndigheterna i Sverige samt tjänstemän vid dessa myndigheter, såsom poliser och åklagare.”
Citera
2018-11-05, 20:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vore det inte på sin plats att du inte bara klistrar in en länk utan även citerar lite av artikeln/SVARET?

Det går inte enligt svensk rätt att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta. För det fall personen anser att de inblandade poliserna eller åklagaren skött ärendet på ett felaktigt sätt kan denne dock upprätta en JO-anmälan. JO har till uppgift att granska myndigheterna i Sverige samt tjänstemän vid dessa myndigheter, såsom poliser och åklagare.”
Du har rätt. Tyckte annars Neverword redan gav svaret.
Citera
2018-11-05, 20:19
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ja, jag skrev ju att det är helt förståeligt men lagen ser det som hot. Egentligen var kontentan av mitt inlägg att närstående kanske borde få hjälp med sin sorg.

Vad är det egentligen du påstår att lagen ser som ett hot?! Det är endast din personliga tolkning, det finns inget av det som den anhörige skrev som går under brottsrubriceringen olaga hot.
Senast redigerad av LimeTime 2018-11-05 kl. 20:30.
Citera
2018-11-05, 20:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det verkar som att det brett ut sig ett missförstånd här i tråden att advokaten kan överklaga misstankegraden. Det går inte att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta.

Jag menade inte en sådan överklagan utan en klagan, alltså klagomål till åklagaren. Som det stod i en tidningsartikel att advokaten menade att skälig misstanke så här lång tid var oacceptabelt occ åklagaden svarade att man fortfarande väntade på NFC.

Åklagare kan när som helst besluta att göra en avskrivning i annat fall kan det bli tal om tjänstefel och DÅ får advokaten överklaga till JO att hon begått tjänstefel. Det vill ingen åklagare om hon vet att det finns risk att hon får på bollen av JO. Hon har som bekant redan fått nej från TR för sannolika.
Citera
2018-11-05, 20:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Vad är det egentligen du påstår att lagen ser som ett hot?! Det är endast din personliga tolkning, det finns inget av det som den anhörige skrev som går under brottsrubriceringen olaga hot.

Fråga en brottmålsadvokat. Det gjorde jag👍
Som jag sagt hur många gånger som helst. Skriver jag något som fakta så är det sant.
Citera
2018-11-05, 20:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Ja precis! Anmälan till JO blir det svarade precis det till Netherworld.
Citera
2018-11-05, 20:32
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Fråga en brottmålsadvokat. Det gjorde jag👍
Som jag sagt hur många gånger som helst. Skriver jag något som fakta så är det sant.

Knappast. Vad i det som skrevs anses vara ett hot?
Citera
2018-11-05, 20:57
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
- Förleds inte betrakta min post som oberättigad även om den vid första påseende kan tyckas det. Ser inte att MGM har någon som helst skuld i att han bakifrån blir attackerad på FAD. En uppmuntrande och obestridlg skuld har däremot flera hetsare här i tråden samt dom fega och veka deltagare som inte med ett ord tagit avstånd från det som förevar på eventet. Skäms på er ryggradslösa sillmjölkar.

- Mitt förtroende för dig ger att du har förstånd att tydligt formulera också det du tycker är fel viket jag inte tycker du har gjort. Det humankapital och intelligens du visat tråden säger mig det. Det medför obehaget att också säga ifrån när dom blodtörstiga går över gränserna i sitt gläfsande oavsett även du misstänker MGM utfört dådet. Ty du tillhör väl inte dom?

Det är inte dom procentuellt få högafflarna som är farliga det är vi som fegar för obehaget att säga ifrån som är möjliggörare. Det finns ett bra ord för vad jag menar. KURAGE
Jaha du HerrKaries vad händer de alltför nyfikna personerna, som du tycker jag är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in