Citat:
Ursprungligen postat av
Caspern50
Jag blir faktiskt förvånad över ditt svar. Det verkar som att du helt plötsligt hoppat över till lokaltrafiken. Självklart tar alla som bor i storstäderna pendeltåg, tunnelbanor och bussar för att ta sig till sina arbeten och annat. Självklart tar alla som bor i ödebygder tåget om det finns några eller bussen.
Kompisen och jag åker pendeltåg till Båtmässan från Stockholms Central till Älvsjö varje år och då åker vi inte när alla andra åker i morgonrusningen utan väntar till efter 10.30. Hjälp så ödsliga och övergivna perongerna är och detta är på landets huvudstads Centralstation där det borde vimla av resenärer enligt dig.
Ja det blev lite ot. Det är mer för att jag förespråkar tåg över flyg alla dagar i veckan och alla varianter av det också.
Självklart är olika avgångar mer eller mindre populära. Att det alltid skulle vara fullt, så är det ju såklart inte. Men det handlar också om en viss service. Man ska kunna åka med tåget om man vill. Även mitt på dagen och även om man åker helt själv. Det handlar om allmännyttan.
Jag är tveksam på att alla flyg mellan Stockholm Göteborg är överfulla varje avgång?
Jag tror inte på ett bygge av någon höghastighetsbana utan att uppgradera och bygga ut befintligt nät. Elektrificera banor som kan fungera som omledning om det skulle strula. Större möjligheter att mötas och att kunna passera andra tåg utan att det skapar stora hål i tidtabellerna.