Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-20, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag förstår inte vilka du menar eftersom alla jobbar eller går i skolan. Pensionärerna och turisterna ger inga inkomster för att motivera upprustning av tågen. Låter man folket bestämma så vet jag vad dom väljer. Helt säker.

Åk du med dina tåg så åker jag med mina flyg och tunnelbanor och det lär dom andra också göra så blir alla nöjda. Jag lär inte dö en enda dag före dig fast jag tar flyget.

Det tror jag inte en sekund på. Det bor mer människor runt järnvägen än runt flygplatserna samt att även stor del av boende i Göteborg - Stockholm väljer tåg före flyg. Visst, att åka tåg för att turista, drar inte in så mycket än dock så anländer fullsatta tåg till våra stationer runt om i Sverige varje helg. Jag är övertygad om att en upprustning av järnvägen, så den blir snabbare men idag tror jag faktiskt det räcker att den blir punktligare. Kan man lita på att man är framme i tid, då skulle fler välja tåget. Det är jag övertygad om.
Citera
2018-10-20, 10:47
Medlem
Idag stannar intercitytågen i Tällberg. Vadå "City"? Nä, låt de regionala pendeltågen fånga upp resenärerna till "hubbar" där man byter till riktiga incercitytåg. Men även för dessa blir det ganska lite förbättring om pengarna läggs på höghstighetståg. En förkortning av restiden till Mora på över en halvtimme är lätt skapad med små investeringar i mötesplatser och några rakare dragningar. Sådana små investeringar på massor av ställen som idag har stora behov av kortare restid är det enda samhällsekonomiskt nyttiga. Kan man åka Stockholm-Göteborg på under två timmar idag behöver inga pengar satsas där.
Citera
2018-10-20, 11:07
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlbahl
Det tror jag inte en sekund på. Det bor mer människor runt järnvägen än runt flygplatserna samt att även stor del av boende i Göteborg - Stockholm väljer tåg före flyg. Visst, att åka tåg för att turista, drar inte in så mycket än dock så anländer fullsatta tåg till våra stationer runt om i Sverige varje helg. Jag är övertygad om att en upprustning av järnvägen, så den blir snabbare men idag tror jag faktiskt det räcker att den blir punktligare. Kan man lita på att man är framme i tid, då skulle fler välja tåget. Det är jag övertygad om.

Jag blir faktiskt förvånad över ditt svar. Det verkar som att du helt plötsligt hoppat över till lokaltrafiken. Självklart tar alla som bor i storstäderna pendeltåg, tunnelbanor och bussar för att ta sig till sina arbeten och annat. Självklart tar alla som bor i ödebygder tåget om det finns några eller bussen.
Kompisen och jag åker pendeltåg till Båtmässan från Stockholms Central till Älvsjö varje år och då åker vi inte när alla andra åker i morgonrusningen utan väntar till efter 10.30. Hjälp så ödsliga och övergivna perongerna är och detta är på landets huvudstads Centralstation där det borde vimla av resenärer enligt dig.
Citera
2018-10-20, 11:44
Medlem
Citat:
Jag blir faktiskt förvånad över ditt svar. Det verkar som att du helt plötsligt hoppat över till lokaltrafiken. Självklart tar alla som bor i storstäderna pendeltåg, tunnelbanor och bussar för att ta sig till sina arbeten och annat. Självklart tar alla som bor i ödebygder tåget om det finns några eller bussen.
Kompisen och jag åker pendeltåg till Båtmässan från Stockholms Central till Älvsjö varje år och då åker vi inte när alla andra åker i morgonrusningen utan väntar till efter 10.30. Hjälp så ödsliga och övergivna perongerna är och detta är på landets huvudstads Centralstation där det borde vimla av resenärer enligt dig.

Ja det blev lite ot. Det är mer för att jag förespråkar tåg över flyg alla dagar i veckan och alla varianter av det också.

Självklart är olika avgångar mer eller mindre populära. Att det alltid skulle vara fullt, så är det ju såklart inte. Men det handlar också om en viss service. Man ska kunna åka med tåget om man vill. Även mitt på dagen och även om man åker helt själv. Det handlar om allmännyttan.

Jag är tveksam på att alla flyg mellan Stockholm Göteborg är överfulla varje avgång?

Jag tror inte på ett bygge av någon höghastighetsbana utan att uppgradera och bygga ut befintligt nät. Elektrificera banor som kan fungera som omledning om det skulle strula. Större möjligheter att mötas och att kunna passera andra tåg utan att det skapar stora hål i tidtabellerna.
Citera
2018-10-20, 13:23
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ja det blev lite ot. Det är mer för att jag förespråkar tåg över flyg alla dagar i veckan och alla varianter av det också.

Självklart är olika avgångar mer eller mindre populära. Att det alltid skulle vara fullt, så är det ju såklart inte. Men det handlar också om en viss service. Man ska kunna åka med tåget om man vill. Även mitt på dagen och även om man åker helt själv. Det handlar om allmännyttan.

Jag är tveksam på att alla flyg mellan Stockholm Göteborg är överfulla varje avgång?

Jag tror inte på ett bygge av någon höghastighetsbana utan att uppgradera och bygga ut befintligt nät. Elektrificera banor som kan fungera som omledning om det skulle strula. Större möjligheter att mötas och att kunna passera andra tåg utan att det skapar stora hål i tidtabellerna.

Självklart måste folk få välja vad dom vill åka med men eftersom det är svindyrt att göra förbättringar på järnvägen så kan man inte tänka på den lilla människan ute i obygden. Det är alla nerlagda järnvägar ett bevis på. Börja med att renovera upp stambanorna till modern Italiensk standard på spår och tåg.
Citera
2018-10-20, 13:37
Medlem
Citat:
Självklart måste folk få välja vad dom vill åka med men eftersom det är svindyrt att göra förbättringar på järnvägen så kan man inte tänka på den lilla människan ute i obygden. Det är alla nerlagda järnvägar ett bevis på. Börja med att renovera upp stambanorna till modern Italiensk standard på spår och tåg.

Som jag skrivit tidigare. Många nedlagda järvägar var mycket populära och hade transporterat 100tals personer varje dag. Finns gamla dagböcker där förare var tvungna att skriva 0 resenärer oavsett antal. Bara för att dåtidens SJ skulle kunna lägga ned banan.

Järnväg skulle vara något fint och bara tillgängligt för stadsbor.

Det är något som många städer och samhällen får lida för idag, precis som miljön.

Dock kvarstår problemet med att det tilldelas för lite pengar för att förbättra järnvägen. Pengarna räcker i stort sett bara till att bibehålla standarden och laga fel. Inget eller väldigt lite blir kvar till uppgraderingar. Vilket jag tror det kommer bli ändring på nu när klimatförändringarna är som de är och politiken lägger mer tid på det än någonsin.
Citera
2018-10-20, 13:50
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Som jag skrivit tidigare. Många nedlagda järvägar var mycket populära och hade transporterat 100tals personer varje dag. Finns gamla dagböcker där förare var tvungna att skriva 0 resenärer oavsett antal. Bara för att dåtidens SJ skulle kunna lägga ned banan.

Järnväg skulle vara något fint och bara tillgängligt för stadsbor.

Det är något som många städer och samhällen får lida för idag, precis som miljön.

Dock kvarstår problemet med att det tilldelas för lite pengar för att förbättra järnvägen. Pengarna räcker i stort sett bara till att bibehålla standarden och laga fel. Inget eller väldigt lite blir kvar till uppgraderingar. Vilket jag tror det kommer bli ändring på nu när klimatförändringarna är som de är och politiken lägger mer tid på det än någonsin.

Håller med dig och jag har läst en del av böckerna, det är rena nostalgitripparna. Men,men, utan underhåll och dålig bemanning lär det inte bli några pengar från statskassan. Sen undrar jag om så värst många ungdomar drömmer om gamla tåglinjer som dom aldrig hört talas om.
Lägg ner liken som inte lönar sig och satsa på dom som folk behöver.
Senast redigerad av Caspern50 2018-10-20 kl. 14:12. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-10-20, 14:23
Medlem
Citat:
Håller med dig och jag har läst en del av böckerna, det är rena nostalgitripparna. Men,men, utan underhåll och dålig bemanning lär det inte bli några pengar från statskassan. Sen undrar jag om så värst många ungdomar drömmer om gamla tåglinjer som dom aldrig hört talas om.
Lägg ner liken som inte lönar sig och satsa på dom som folk behöver.

Den anpassningen görs redan idag. En gång om året kommer nya tidtabeller där man gör justeringar efter behov. Tror inte heller folk grottar ned sig i gamla nedlagda linjer. Dock om de funnits idag så hade vissa av dem vart mycket populära
Citera
2018-10-21, 21:51
Medlem
Citat:
Jag såg häromdagen på TV nyheterna att politikerna bestämt att godstrafiken mellan Malmö och Stockholm får ta båt på Östersjön mellan nya godsterminalen och miljardbygget i Nynäshamn "Norviks hamn" till Malmö. Det tyder på att godstrafik på järnväg inte blir av.

Det är väldigt många av godstågen genom södra Sverige som aldrig kommer i närheten av Stockholm.

Det pratas mycket om att bygga snabbtågslinjer för att bl.a. ge mer plats för godstågen på de gamla stambanorna. Godstrafiken på järnväg skulle kunna öka kraftigt om det fanns mer utrymme på spåren.

Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Idag stannar intercitytågen i Tällberg. Vadå "City"? Nä, låt de regionala pendeltågen fånga upp resenärerna till "hubbar" där man byter till riktiga incercitytåg. Men även för dessa blir det ganska lite förbättring om pengarna läggs på höghstighetståg. En förkortning av restiden till Mora på över en halvtimme är lätt skapad med små investeringar i mötesplatser och några rakare dragningar. Sådana små investeringar på massor av ställen som idag har stora behov av kortare restid är det enda samhällsekonomiskt nyttiga. Kan man åka Stockholm-Göteborg på under två timmar idag behöver inga pengar satsas där.

Det är nog för att de två orterna efter Tällberg är så små (Rättvik och Mora). Har man inte "city" är det inte alltid tillräckligt med resenärer för Intercity eller snabbtåg. Avgångar storhelger och vid Vasaloppet här undantagna.
Citera
2018-10-21, 22:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
[/b]
Jag såg häromdagen på TV nyheterna att politikerna bestämt att godstrafiken mellan Malmö och Stockholm får ta båt på Östersjön mellan nya godsterminalen och miljardbygget i Nynäshamn "Norviks hamn" till Malmö. Det tyder på att godstrafik på järnväg inte blir av.
Frågan är hur mycket gods som ska åka just mellan Stockholm och Malmö.
Malmö är en bra hubb för saker som ska ner mot kontinenten, men det kanske är smidigare att köra en del gods med båt exempelvis Stockholm - Malmö - Kiel - Rotterdam.

Godstrafik på järnväg existerar för övrigt redan i Sverige. Från Göteborgs hamnar går om jag minns rätt ca 20 "pendeltåg" med gods dagligen till olika ställen i Skandinavien.
Citera
2018-10-22, 02:13
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Frågan är hur mycket gods som ska åka just mellan Stockholm och Malmö.
Malmö är en bra hubb för saker som ska ner mot kontinenten, men det kanske är smidigare att köra en del gods med båt exempelvis Stockholm - Malmö - Kiel - Rotterdam.

Godstrafik på järnväg existerar för övrigt redan i Sverige. Från Göteborgs hamnar går om jag minns rätt ca 20 "pendeltåg" med gods dagligen till olika ställen i Skandinavien.

Självklart går det massor med tåg som bara kör gods kors och tvärs genom Sverige, framför allt på nätterna.
Stockholm borde ha en ny hubb för gods till Värtan är för liten och ligger bökigt och trångt för framtida bjässar.
Utredarna kom tydligen fram till att Norviks Hamn i Nynäshamn är det mest lämpliga stället för en Hub. Stackars Nynäsvägen och Nynäsbanan som lär bli hårt ansatta av godstransporter som får köra på nätterna. Godstransporter till Norra Sverige har bra hamnar längs kusten i Östersjön. Det blir nog bra.
Citera
2018-11-05, 09:23
Medlem
Caspern50s avatar
Problemet med svenska järnvägen är den att den byggdes runt 1900talets början då ingenting annat än häst o vagn fanns som transportmedel. Flyget var inte ens påtänkt.
Runt 50 talet ser man att tågen som då stannade vid varje mjölkpall som slingrade sig fram genom varenda by började kännas ute när alltfler tog flyget.

Så man rätade ut och renoverade upp stambanorna till dagens standard (som fortfarande lever kvar i stenåldern) Samtidigt lades det ner massor med olönsamma järnvägslinjer som ersattes med bussar och flyget där städerna var tillräckligt stora. Dom andra hankar sig fram bäst dom kan som insett att dom måste flytta till storstäder för att få ett fungerande samhälle, därför ser man idag massor med småstäder som ser ut som övergivna spökstäder.

Att idag räta ut järnvägen så snabbtåg kan köra sträckan Malmö/Stockholm och Oslo/Stockholm kräver att man kör förbi småorter som är dom enda som använder tåg som där blir övergivna spökorter som hänvisas till bussar som ingen enda av dom som bor där vill.
Flyget och flygplatserna uppgraderas hela tiden, men järnvägen står och stampar på samma nivå som på 50 talet.

Om 50 år lär det svenska järnvägsnätet använda samma nät som nu eftersom kostnaderna blir för höga för beslutsfattarna som därför sopar problemet under mattan och håller tummarna. Underlaget för att få tillbaks satsade mångmiljardbelopp finns inte. Då har flyget blivit miljövänligarer som konkurrerar ut tåget.

Eftersom man satsat miljarder på nya Containerterminalen i Nynäshamn lär man tvinga godstrafiken ta båt mellan Oslo, Malmö till Nynäshamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in